Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  předchozí11 - 20  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Reaktivita v zátěžové situaci jako faktor výběru zaměstnanců
Šléglová, Vanda ; Čáp, David (vedoucí práce) ; Rymeš, Milan (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá tématem reaktivity v zátěžové situaci, s hlavním důrazem na možnosti jejího testování v procesu výběru zaměstnanců. Po uvedení do tématu zátěžových situací a dimenzí osobnosti, které sehrávají svou roli při vyrovnávání se se stresem, tato práce předkládá více méně ucelený přehled psychodiagnostických nástrojů používaných v praxi pro testování stresové odolnosti a popisuje principy, na kterých jednotlivé metody staví. Vedle běžně užívaných metod, jako je rozhovor, pozorování a anamnéza, jsou představeny některé multidimensionální dotazníky, kde jednou z dimenzí je právě odolnost vůči stresu. Následuje přehled jednodimezionálních testů, které se zaměřují výhradně na tuto kvalitu. Tento výčet již představuje spíše možnosti, než-li v praxi skutečně užívané metody. O jejich aktuální využívanosti by informaci poskytly až výsledky empirického šetření. Návrh výzkumu je založen na posouzení možnosti využití Rosenzweigova testu frustrační tolerance při výběru zaměstnanců. Výzkum by měl dvě fáze - předvýzkum, neboli pilotní výzkum, který by byl kvalitativního rázu a byl by založen na rozhovorech s náborovými specialisty. Hlavní část výzkumu by měla formu kvantitativního výzkumu, který by předpokládal distribuci vytvořených dotazníků mezi větší počet HR specialistů. Powered by TCPDF...
Možnosti měření zvládání stresu
Pustina, Jaroslav ; Höschlová, Eva (vedoucí práce) ; Niederlová, Markéta (oponent)
Práce se zabývá různými možnostmi měření zvládání zátěže. V teoretické části jsou nastíněny základní teoretické konstrukty zabývající se zvládáním zátěže, které zároveň souvi- sejí i s předkládaným inventářem Dotazník zvládání zátěže. Dále jsou zde představeny další metody měření zvládání zátěže. Na závěr teoretické části je pak představen samotný Dotazník zvládání zátěže. Empirická část je pak věnována jednak zjištění základních psychometrických charak- teristik inventáře a analýze vhodnosti implementace specifických norem pro různé demogra- fické skupiny. Druhá studie v rámci empirické části se zabývá konvergentní validitou metody s jinými zavedenými inventáři. Výsledky naznačují, že inventář je validní metodou měření zvládání zátěže, ačkoli jsou některé jeho škály zatíženy sociální desirabilitou. V závěru práce jsou uvedena doporuče- ní pro vylepšení metody. Klíčová slova: stres, zvládání stresu, psychodiagnostika
Psychologické aspekty sugestibility v kontextu vyšetřování trestné činnosti
Kožušníková, Tereza ; Boukalová, Hedvika (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou psychologických aspektů výslechové sugestibility v rámci vyšetřování trestné činnosti. Část teoretická a literárně přehledová čtenáře seznamuje s teoretickými východisky studia sugestibility v psychologii, na které později navázali Gudjonsson a Clark se svým modelem výslechové sugestibility. Jejich model je představen v návaznosti na vybrané psychologické charakteristiky a s důrazem na praktický přesah do forenzně psychologické a kriminální praxe. Teoretická část práce je uzavřena podrobným seznámením se s Gudjonssonovými škálami sugestibility - GSS 1 a GSS 2. V empirické části práce se autorka zaměřila na adaptaci a ověření GSS 1 v českém prostředí. Výstupem práce jsou psychometrické charakteristiky české verze GSS 1 včetně podrobných instrukcí k administraci a k vyhodnocení GSS 1 a statistické normy pro českou populaci. V současné době v České republice psychologové ani kriminalisté nedisponují psychodiagnosticku metodou k ověření výslechové sugestibility. Klíčová slova: výslechová sugestibilita, GSS 1, Gudjonsson, psychodiagnostika
Validizační studie Dotazníku typologie osobnosti GPOP: porovnání s osobnostním inventářem NEO-PI-R
Jarošová, Zuzana ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Bahbouh, Radvan (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá Dotazníkem typologie osobnosti GPOP (Golden Profiler of Personality) a jejím cílem je ověřit konstruktovou validitou dotazníku GPOP. Teoretická část se zaměřuje na požadavky kladené na psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod. Pozornost je věnována teoretickým základům GPOP - jedná se o Jungovu teorii psychologických typů a pětifaktorový model osobnosti. Dotazník GPOP je následně srovnáván s vybranými psychodiagnostickými nástroji založenými na obdobných teoretických základech a dále jsou diskutovány možnosti využití dotazníku GPOP. Empirická část představuje studii zabývající se ověřováním konstruktové validity dotazníku GPOP pomocí inventáře NEO-PI-R. Výzkum byl proveden na vzorku studentů pražských vysokých škol. Výsledky potvrzují předpokládané vztahy mezi oběma dotazníky a lze je tedy vnímat jako důkazy o konstruktové validitě dotazníku GPOP. Srovnání s českými normami ukázalo, že výběrový vzorek se od standardizačního liší. Ačkoli nelze závěry zcela generalizovat, výsledky nabízejí první ověření validity dotazníku v českém prostředí. Klíčová slova: GPOP, psychodiagnostika, Jungova typologie, validita, NEO-PI-R
Rozhovor v interkulturní psychologické diagnostice
Tušl, Martin ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Boukalová, Hedvika (oponent)
V této práci se zabývám interkulturní psychologickou diagnostikou se zaměřením na metodu rozhovoru. První část je teoretickým úvodem do psychologické diagnostiky; stručně jsou rozebrány testové i klinické metody a podrobně je zde rozpracován diagnostický rozhovor. Další část je pak zaměřena na problematiku využití diagnostického rozhovoru při interkulturním vyšetření. Jedná se o takový případ, kdy psycholog a klient pocházejí z odlišné kultury, tedy například nemají stejný mateřský jazyk, neznají zvyky a pravidla jednotlivých kultur, atd. V závěrečné části je navržen výzkumný projekt, jehož cílem je zmapovat zkušenosti českých klinických psychologů s interkulturní psychologickou diagnostikou.
Srovnání Montrealského kognitivního testu a Krátkého testu kognitivních funkcí pro screeningovou diagnostiku Alzheimerovy choroby
Orlíková, Hana ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá neuropsychologickou diagnostickou Alzheimerovy choroby. Cílem je zjistit psychometrické charakteristiky nového českého překladu Montrealského kognitivního testu (Montreal Cognitive Assessment, MoCA) srovnáním s Krátkým testem kognitivních funkcí (Mini-Mental State Examination, MMSE), metodou lékaři široce využívanou ke screeningové diagnostice Alzheimerovy choroby. Teoretická část práce se věnuje diagnostice Alzheimerovy choroby a mírné kognitivní poruchy.Popisuje mezinárodní diagnostická kritéria těchto kognitivních poruch. Podává přehled o nejpoužívanějších screeningových metodách neuropsychologické diagnostiky v českém prostředí s hlavním zřetelem na testy MMSE a MoCA. Shrnuje dosavadní psychometrické a psychodiagnostické poznatky o těchto metodách. Obsahem empirické části je srovnání české verze MMSE a nového českého překladu MoCA-CZ na skupině 38 pacientů s Alzheimerovou chorobou a 70 kognitivně zdravých seniorech. Výsledky ukazují, že MoCA-CZ je dostatečně validní a reliabilní screeningová metoda, která přesně odlišuje zdravé od osob s Alzheimerovou chorobou. Věříme, že může obohatit screeningové nástroje dostupné českým odborníkům. Klíčová slova: Montrealský kognitivní test, Krátký test kognitivních funkcí, Alzheimerova nemoc, psychodiagnostika, screeningové testy
Pozorování v psychologické diagnostice úzkostných poruch (přístupy, možnosti, meze a využití)
Hourová, Barbora ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Šivicová, Gabriela (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pozorováním jako základní metodou psychologie a jeho využitím v psychodiagnostice, konkrétně u diagnostiky úzkostných poruch. Je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je vymezeno pozorování jako základní metoda psychologie, jeho využití a jeho úloha v psychodiagnostice, dále je rozebráno využití pozorování v diagnostice úzkostných poruch. V této části jsou rozebrány druhy úzkostných poruch, symptomy úzkostných poruch, které lze pozorovat extrospekcí a introspekcí, jejich členění a také faktory podílející se na vzniku úzkostných poruch. V praktické části bakalářské práce je navrženo pozorování zaměřené na symptomy úzkostných poruch, prostřednictvím kterého by bylo možné určit druh a stupeň úzkostné poruchy. Návrh pozorování pracuje jak s introspekcí, tak extrospekcí, které byly rozebrány v teoretické části bakalářské práce.
Využití a aplikace Testu pohádek v České republice (pro chlapce z hlavního města ve věku 6-12 let)
Daňová Jurčová, Ivana ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
DAŇOVÁ JURČOVÁ, I. Využití a aplikace Testu pohádek v České republice (pro chlapce z hlavního města ve věku 6-12 let). Praha, 2011. 125 s. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, katedra psychologie. Vedoucí práce: E. Bidlová Práce se zabývá Testem pohádek a jeho uplatněním v České republice. Teoretická část uvádí charakteristiku dětí v předškolním, raném a středním školním věku. Zpracovává význam pohádek pro děti a zaměřuje se na pohádky, které využívá test pohádek. Uvádí do problematiky dětské diagnostiky a podrobněji seznamuje s Testem pohádek. Empirická část se zabývá praktickým užitím Testu pohádek v České republice. Test byl použit u 60 chlapců ve věku 6-12 let z hlavního města. Získaná data byla porovnávána u 6-7letých dětí s jiným krajem a u dětí 8-12 letých s testem CPQ a Dotazníkem stylů výchovy s využitím korelační analýzy. Získaná data ukazují, že Test pohádek je i v České republice dobrým diagnostickým nástrojem s širokým uplatněním. Snad bude brzy standardizován i pro Českou republiku. KLÍČOVÁ SLOVA: předškolní věk, školní věk, pohádky, interpretace pohádek, psychodiagnostika, Test pohádek.
Doprovodný program s dětmi v galeriích "Léto s pohádkou"
DEYLOVÁ, Magdalena
Bakalářská práce sleduje problematiku užití artefiletických a arteterapeutických metod u dětí v předškolním věku. První část je zaměřená obecně na teorii dětské kresby z hlediska arteterapie. Ve druhé části se představují animační programy uskutečněné v galerie a rozebírá se obrazový materiál.
Odraz zjevného chování v grafickém projevu, zvláště v písmu
ISEROVÁ, Eva
Diplomová práce pojednává o grafickém projevu, zejména o ručně psaném písmu, a jeho porovnáním se zjevným chováním osobnosti v období adolescence. Stěžejní část teoretické části práce je věnována možnému využití písma k diagnostickým účelům, zejména k popisu chování pisatele, a to s přihlédnutím na specifika období dospívání. Praktická část práce zkoumá, do jaké míry je možné porovnávat písemný projev dospívajícího s jeho chováním a zároveň testuje vypovídací hodnotu rukopisů dosud nedospělých osobností. Pro ilustraci jsou součástí práce ukázky jednotlivých rukopisů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   předchozí11 - 20  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.