Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Symbolika v Michelangelově díle Poslední soud
LAZÁRKOVÁ, Simona
Bakalářská práce s názvem "Symbolika v Michelangelově díle Poslední soud" je zpracována jako teoreticko-praktická práce. Teoretická část vychází z popisu Michelangelova nejvýznamnějšího díla a hlouběji se zabývá analýzou jednotlivých částí fresky a interpretací Dantovy Božské komedie. Praktická část práce je autorskou realizací ilustrací k textu Danteho Božské komedie a čerpá z inspiračních zdrojů autorské tvorby zahraničních a českých umělců. Výsledným výtvarným artefaktem je soubor skicového materiálu a 6 finálních ilustrací, zpracovaných za pomocí kresebně-grafické techniky lavírované kresby tuší. Práce je obohacena obrazovou přílohou s jednotlivými detaily výjevů díla Poslední soud od Michelangela Buonarroti a díly umělců, kteří ilustrovali Božskou Komedii od Dante Alighieriho.
Dušičkové kaple v umění řádu Tovaryšstva Ježíšova
Čížkovská, Zdeňka ; Oulíková, Petra (vedoucí práce) ; Opatrná, Marie (oponent)
Cílem této diplomové práce je představit na vybraných stavbách dušičkové kaple řádu Tovaryšstva Ježíšova v období baroka v Čechách. Spojujícím vodítkem se pro vybrané prostory stala myšlenka posledních věcí člověka a především upomínka očistce, jehož přítomnost byla pro barokní společnost nezpochybnitelnou skutečností, v umění často připomínanou. Očistec, jako prostor, který dává naději katolíkům na spásu, se stal dokonalým prostředkem k uplatnění symbolů a uměleckému ztvárnění, jímž je možné odkázat věřícího k myšlence Posledního soudu.
Kostel Stětí sv. Jana Křtitele Hostivaři
Truncová, Markéta ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Jarošová, Markéta (oponent)
1 Anotace Tématem mé bakalářské práce je středověký jednolodní kostel Stětí sv. Jana Křtitele v Hostivaři v Praze. Velmi cenným reliktem se staly nedávno objevené malby z druhé poloviny 13. století v apsidě kostela s ústřední kompozicí Majestas Domini. Má práce by měla být shrnutím dosavadních poznatků o kostele tak, aby vytvářela ucelený doklad, který ještě doposud nebyl sepsán. Klíčová slova Středověk, středověká architektura, románská architektura, nástěnná malba, Hostivař, sv. Jan Křtitel, Poslední soud
Ikonografie Posledního soudu v českém románském umění
Danihelková, Tereza ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Kubík, Viktor (oponent)
Tato práce se zabývá zpracováním Ikonografie Posledního soudu v českém románském umění. Má za cíl zmapovat vyobrazení tohoto výjevu v českém knižním a nástěnném malířství doby románské. Ikonograficky toto vyobrazení zpracovat, chronologicky zařadit do vývoje českého umění a potažmo zařadit díla i do evropského měřítka a najít analogie a vlivy v zahraničním umění. Práce zpracovává a porovnává ikonologický typ vyobrazení a to, jak se tento typ měnil v průběhu vývoje českého románského umění.
Eschatologie u významných teologických postav v období české reformace
Müllerová, Anna ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Práce podává ucelený přehled názorových proudů na téma eschatologie, věcí konečných nebo také konce věků, v různých etapách vývoje lidské společnosti, ať již židovské, či křesťanské s důrazem na období středověku v zemích koruny České . Opírá se o biblické texty Starého i Nového zákona a zejména o novozákonní text Zjevení Janovo. Zabývá se náboženskou situací ve středověku a zároveň též okolnostmi politickými, kulturními a společenskými . Odhaluje i některé prameny kacířských nauk, především valdenství, ze kterých vykrystalizovaly názory významných teologů a zmiňuje se o postavení heretiků ve středověké společnos ti. Stranou neponechává ani učení Jana Viklefa. Práce je rozdělena do šesti částí, ve kterých jsou doložen y eschatologické nálady a vize panující v tehdejších společnostech.. Jsou zde rozebrány a na literárních dílech dokladovány hlavní myšlenky a názory významných reformních učenců, jimiž byli například Milíč z Kroměříže, Matěj z Janova, Mistr Jan Hus a Petr Chelčický. Práce uvádí učení těchto teologických a filozofických postav tak, jak na sebe navazovalo v otázce eschatologie. V jednotlivých částech práce jsou předneseny a shrnuty jejich známé i méně známé interpretace eschatologického učení a zakomponován y závěry publikovaných studií.
Obraz Posledního soudu v renesančních Čechách
Hejná, Tereza Rozálie ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Ve své bakalářské práci se zabývám vyobrazením posledních soudů v Čechách v 15.-16. století. První část jsem pojala jako úvod do problematiky posledního soudu - poslední soud jako socio-kulturní fenomén; příčiny a historie zobrazování posledního soudu; ikonologicko- ikonografickému popis námětu. V části druhé se věnuji hlavnímu tématu, a to vyobrazením posledního soudu v Čechách v 15.-16. století. Snažím se o kompendium všech uměleckých památek na našem území, přičemž se jedná především o fresky. Dále se zabývám příčinami jejich vznik, hledám jejich inspirační zdroje a podrobuji je ikonologicko-ikonografickému rozboru. Následně jednotlivá díla srovnávám nejen mezi sebou, ale i s díly staršími, která vznikla mimo naše území.
Románské tympanony Posledního soudu ve Francii
Žďárská, Zuzana ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Kuthan, Jiří (oponent)
Magisterská práce si klade za cíl na základě dostupné literatury a fotografické dokumentace zmapovat a podrobně popsat románské chrámové tympanony s tematikou Posledního soudu na území Francie. Nejvýznamnější část textu je věnována podrobnému popisu reprezentativních památek na základě fotografické dokumentace a jejich podrobné ikonografii. Pojednání o těchto uměleckých dílech je zařazeno do historických a uměleckohistorických souvislostí. Popsány jsou též regionální a typologické rozdíly v uměleckých formách vybraných uměleckých děl. Práce mapuje také charakteristické prvky zobrazování tématu Posledního soudu ve středověkém umění a vývoj ikonografických témat s ním souvisejících zejména v době románské.
Význam představ o konci světa v procesu dobývání a kolonizace Ameriky
Brenišínová, Monika ; Křížová, Markéta (vedoucí práce) ; Binková, Simona (oponent)
Cílem této diplomové práce je prostřednictvím studia vybraných zobrazení Posledního soudu zjistit, zda měla představa konce světa vliv na proces dobývání a kolonizace Ameriky. Záměrem této práce není daná umělecká díla popsat či slohově zařadit, nýbrž interpretovat pomocí metodologického přístupu založeného na kombinaci ikonologie E. Panofského a "zhuštěného popisu" C. Geertze. Práce tedy vychází ze sémiotického pojetí kultury jakožto veřejného systému symbolů, který umožňuje interpretaci kultury a jejích projevů ve společenských souvislostech. Protože téma této práce souvisí s otázkou smrti a konečnosti, jsou daná díla interpretována také s ohledem na koncept "přechodových rituálů" A van Gennepa, které umožňují člověku přejít z jedné životní etapy do druhé. Hlavní pramen této práce představuje fotografický materiál, který zachycuje obrazy a reliéfy Posledního soudu v jejich přirozeném prostředí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.