Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Možnosti diagnostiky a rozvoje dílčích funkcí u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Háková, Kateřina ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Diplomová práce zkoumá možnosti diagnostiky a rozvoje dílčích funkcí u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku, a to s ohledem na důležitost těchto dovedností pro získávání základních školních kompetencí, jako je čtení, psaní a počítání. Děti s tímto typem postižení jsou specifickou skupinou, která může čelit obtížím při získávání informací z auditivního prostředí, což ovlivňuje nabytí nezbytných znalostí a dovedností. Cílem práce popsat aktuálně používané diagnostické nástroje pro práci s dětmi se sluchovým postižením v předškolním věku. Navazujícím cílem je posoudit, zda a do jaké míry dochází ke zlepšení výsledků testů během řízených aktivit ve srovnání s obdobím, kdy takové aktivity nebyly prováděny. Provedený půlroční výzkum zahrnoval vstupní diagnostiku dílčích funkcí, následnou řízenou činnost zaměřenou na jejich rozvoj a výstupní testování vybraných dětí se sluchovým postižením. Na základě analýzy a zhodnocení získaných dat jsou v závěru práce uvedena doporučení pro diagnostický přístup a podporu rozvoje dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. KLÍČOVÁ SLOVA Hiskey-Nebraska Test of Learning Aptitude, dílčí funkce, dítě se sluchovým postižením, diagnostika
Využití NTC metody k rozvoji dílčích funkcí u dětí v předškolním věku
Laňková, Pavlína ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
V diplomové práci se věnuji rozvoji dovedností dětí předškolního věku v předškolním zařízení. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Kapitoly teoretické části se zabývají charakteristikou vývoje dítěte v předškolním věku, rozvojem dílčích funkcí a osobnostním vývojem a výchovou dítěte předškolního věku. Zabývá se vzděláváním dětí v mateřských školách a otázkou školní zralosti. Praktická část diplomové práce je zaměřena na zavedení stimulačního programu NTC do výchovně vzdělávací činnosti soukromého vzdělávacího centra Salomon Preschool pro předškolní děti. V této části je zhodnocena metoda NTC na základě komparace výzkumné a kontrolní skupiny tvořené dětmi ze státní mateřské školy a dále jsou zde navrženy vhodné aktivity pro předškolní děti. Navržené aktivity jsou zaměřené na podporu konkrétních klíčových kompetencí a dovedností. KLÍČOVÁ SLOVA Dílčí funkce, předškolní věk, vývoj dítěte v předškolním věku, možnosti rozvoje dílčích funkcí, školní zralost, stimulace, vzdělávání dětí.
Development potential of sub-functions in preschool and younger school age
Pavelová, Monika ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Valešová Malecová, Barbara (oponent)
NÁZOV: Možnosti rozvoja čiastkových funkcií v predškolskom a mladšom školskom veku AUTOR: Monika Pavelová KATEDRA: Špeciálnej pedagogiky VEDÚCA PRÁCE: Mgr. Lenka Felcmanová ABSTRAKT: Rozvoj čiastkových funkcií v predškolskom a mladšom školskom veku je dôležitou súčasťou školskej zrelosti a pripravenosti na vstup na povinnú školskú dochádzku. Cieľom diplomovej práce bolo poukázať na konkrétne čiastkové funkcie, ich význam a dôležitosť. Poukázať na diagnostické metódy, ktoré odhalia prípadný deficit čiastkových funkcií v predškolskom a mladšom školskom veku. Uviesť stimulačné programy na jednotlivé deficity v oslabených čiastkových funkciách. Metódou šetrenia bol kvantitatívny a kvalitatívny výskum, bola realizovaná analýza a interpretácia výsledkov šetrení. Výskum bol zrealizovaný v prípravnej triede ZŠ Praha 10. Deti z prípravnej triedy boli rozdelené do dvoch skupín. Jednu skupinu tvorili deti, s ktorými sa pracovalo pomocou stimulačného programu na rozvoj čiastkových funkcií a druhú tvorili deti bez stimulačného programu. Cieľom výskumnej časti bolo zistiť úroveň vývoja konkrétnych čiastkových funkcií u detí s odkladom školskej dochádzky v prípravnej triede základnej školy. Ďalej screeningovou metódou zistiť oslabenia, pre ktoré bol u týchto detí navrhnutý odklad povinnej školskej dochádzky. Cieľom bolo...
Možnosti rozvoje dílčích funkcí v předškolním věku
Kopecká, Vlastimila ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Možnosti rozvoje dílčích funkcí v předškolním věku Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na problematiku rozvoje dílčích funkcí v předškolním věku a zmapování průběhu rozvoje dílčích funkcí v mateřských školách v kraji Karlovarském a v Praze. Úkolem teoretické části je definovat pojmy dílčí funkce a deficity dílčích funkcí a vysvětlit jejich vztah ke specifickým poruchám učení. Popisuje charakteristiku předškolního věku a možnosti rozvoje dílčích funkcí v jeho průběhu. Zahrnuje základní informace o školní zralosti, pedagogicko-psychologické diagnostice dětí v mateřských školách. Zmiňuje se též o zápisu dítěte do první třídy základní školy a o odkladu školní docházky. Cílem praktické části je zmapovat přístup učitelek mateřských škol k rozvoji dílčích funkcí v kraji Karlovarském a v Praze, porovnání výsledků dotazníkového šetření získaných v těchto dvou krajích a doplnění zjištěných dat informacemi z interview. Klíčová slova: Dílčí funkce, deficity dílčích funkcí, specifické poruchy učení, předškolní věk, možnosti rozvoje dílčích funkcí, školní zralost, pedagogicko-psychologická diagnostika, povinná školní docházka, odklad školní docházky.
Žák se specifickou poruchou učení a výuka matematiky na 2. stupni ZŠ
Dvořáková, Anna ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
NÁZEV: Žák se specifickou poruchou učení a výuka matematiky na 2. stupni ZŠ AUTOR: Bc. Anna Dvořáková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Lenka Felcmanová ABSTRAKT: Práce se zabývá problematikou výuky matematiky žáka se specifickou poruchou učení na druhém stupni základní školy. Žáci se specifikou poruchou učení potřebují v hodinách matematiky odlišný přístup než jejich spolužáci a je na učitelích matematiky, aby jim tuto podporu poskytli. Úroveň výuky matematiky žáka se specifickou poruchou učení se tedy přímo odvíjí od znalostí, dovedností a zkušeností druhostupňových učitelů matematiky a připravenosti školy na žáka se specifickou poruchou učení. Teoretická část postihuje problematiku deficitů dílčích funkcí, dyskalkulie a edukace žáka s dyskalkulií v hodině matematiky. Poskytuje tak potřebný podklad pro vlastní šetření. Praktická část využitím kvalitativních metod šetření zjišťuje připravenost druhostupňových učitelů matematiky a škol na žáka se specifickou poruchou učení, potřeby žáků a možnosti podpory těchto žáků. Práce si klade za cíl zmapovat aktuální situaci ve vzdělávání dětí se specifickou poruchou učení v hodinách matematiky. Přínos práce je ve zhodnocení této situace a ve vytvoření doporučení pro zlepšení vzdělávání žáku se specifickou poruchou učení v hodinách...
Prevence vzniku specifických poruch učení u dětí v předškolním věku: akční výzkum
Kopecká, Alena ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se tematicky zaměřuje na prevenci vzniku specifických poruch učení u dětí v předškolním věku. V teoretické části práce je charakterizován vývoje dítěte v předškolním věku a jednotlivé typy specifických poruch učení. Následně jsou představeny možnosti screeningu a diagnostiky jedinců v riziku vzniku specifických poruch učení a konkrétní diagnostické a preventivní metody využívané v českém prostředí. Cílem diplomové práce je vytvoření programu sloužícího k prevenci vzniku specifických poruch učení, a to prostřednictvím výběru aktivit zaměřených na rozvoj jednotlivých oblastí vývoje a dílčích funkcí, zejména pak těch, které jsou na základě výzkumného šetření shledány u výzkumné skupiny jako nejméně rozvinuté. Podklady pro vznik preventivního programu tvoří data získaná v rámci diagnostiky úrovně dílčích funkcí u předškolních dětí a zkušenosti získané během cílené práce s dětmi v riziku vzniku SPU. Jako výzkumné metody byly použity metoda pozorování, analýza výsledků činnosti a testová metoda (konkrétně screeningový test). Výzkumné šetření proběhlo formou akčního výzkumu reflektujícího pedagogickou praxi ve vybrané mateřské škole. Výstupem práce je preventivní program zaměřený na rozvoj dílčích funkcí u dětí v předškolním věku. Součástí práce je také zhodnocení efektivity preventivního...
Diagnostika a rozvoj dílčích funkcí u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Ondráčková, Zdenka ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá možností diagnostiky a rozvoje úrovně dílčích funkcí u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku, vzhledem k nezbytnosti daných schopností při osvojování si základních školních dovedností, tzn. čtení, psaní a počítání. Děti se sluchovým postižením jsou v této oblasti specifickou skupinou, protože se u nich mohou vyskytnout obtíže při získávání informací z majoritní auditivní společnosti, a tudíž i s osvojováním si potřebných znalostí. Jedním z cílů zde představené práce je zjistit, jaké diagnostické materiály jsou vhodné a vypovídající pro práci s dětmi se sluchovým postižením v předškolním věku, zda to jsou testy primárně vyhrazené pro tuto skupinu dětí nebo lze efektivně používat testové baterie určené pro děti slyšící. Druhým cílem této práce je určit, zda a v jak významné míře dojde ke zlepšení výsledků testů za období, kdy s dětmi probíhala řízená činnost v porovnání s dobou, kdy s nimi podobné aktivity nebyly realizovány. S vybranými dětmi se sluchovým postižením probíhalo půlroční výzkumné šetření, kdy byly opakovaně testovány pomocí dvou různých diagnostických materiálů. Ve druhé části výzkumu s těmito dětmi probíhala záměrná práce, která měla přispět k rozvoji jejich dílčích funkcí. Z předložené analýzy získaných dat lze zodpovědět výzkumné otázky,...
Hodnocení rozvoje dětí s kombinovaným postižením se zaměřením na rozvoj dílčích funkcí
Soukupová, Vladislava ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou rozvoje dílčích funkcí, u dětí, jež trpí kombinovaným postižením. Práce je rozdělena na dvě části. První částí je část teoretická, v níž jsou popisovány jednotlivé druhy postižení, které jsou relevantní ve v závislosti na tuto práci, dále se teoretická část práce zaměřuje dílčí funkce a na specifika jejich rozvoje u dětí s kombinovaným postižením. Druhou částí práce je část praktické, která se zaměřuje na vzdělávání dětí v ZŠ speciální, ale i na edukační působení ve výchovné skupině dětského domova. Práce je zaměřena na konkrétní možnosti, jimiž lze u takto postižených dětí rozvíjet dílčí funkce. Práce je kvalitativním výzkumem a použitými metodami je především pozorování, vlastní práce s dětmi a rozhovor s učitelkami. Hlavním cílem této práce bylo vytvoření metodiky pro hodnocení PRODů dětí s kombinovaným postižením.
Diagnostika školní zralosti v oblasti zrakového a sluchového vnímání
Barešová, Eva ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou školní zralosti v oblasti zrakového a sluchového vnímání a její diagnostikou u dětí v posledním roce předškolního vzdělávání. Teoretická část obsahuje charakteristiku vývoje dítěte předškolního věku a současného pojetí preprimárního vzdělávání, jsou zde vymezeny pojmy školní zralost a připravenost, rizikové faktory školní neúspěšnosti, odklad povinné školní docházky, dílčí funkce a deficity dílčích funkcí. Dále pak jsou popsány možnosti diagnostiky fonologické a vizuální percepce a další metody hodnocení funkcí, podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností. Zmíněn je také zápis dítěte do první třídy základní školy. Cílem empirické části je zjistit, je-li možné pravidelnou stimulací dílčích funkcí v oblasti zrakového a sluchového vnímání u dětí předškolního věku přispět k jejich vyzrávání a zlepšit tak připravenost dětí na vstup do základní školy. Výzkumné šetření bylo realizováno ve dvou mateřských školách prostřednictvím diagnostického a stimulačního materiálu Předcházíme poruchám učení (Sindelarová, 2016). K šetření byly použity metody a nástroje především kvantitativního charakteru, vč. diagnostických testů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.