|
E-learning a jeho používání z pohledu výuky společenských věd.
Růžanská, Hana ; Beneš, Milan (vedoucí práce) ; Buriánek, Jiří (oponent) ; Pančocha, Karel (oponent)
Disertační práce přináší komplexní pojednání o současných moderních metodách výuky včetně e-learningu. V úvodu práce, který přibližuje její obsah, smysl, východiska a cíle, je za hlavní cíl práce stanoven záměr analyzovat a zhodnotit nejnovější vývojové trendy e-learningu, moderních forem vzdělávání a využívání informačních technologií v organizaci studia. Dílčí cíle práce souvisejí se strukturou hlavního cíle a korespondují se členěním práce na jednotlivé kapitoly, ve kterých text zasazuje historii e-learningu do kontextu historie věd a institucionálního vzdělávání, zhodnocuje postavení e-learningu a dalších moderních forem vzdělávání v rámci politických a legislativních priorit Evropské unie a České republiky, prezentuje několik klíčových strategických a právních dokumentů upravujících tuto oblast mimo jiné v souvislosti s konceptem celoživotního učení. Ve stěžejní teoretické části práce je podán podrobný pohled na hlavní teoretické otázky související s e-learningem a s dalšími moderními formami vzdělávání v současné domácí i zahraniční odborné literatuře. Tato část popisuje e-learning v souvislosti s konceptem celoživotního učení, podává základní definice e-learningu a rozbor dalších souvisejících pojmů, stručnou historii e-learningu, e-learningových nástrojů a forem, porovnává výhody a nevýhody...
|
|
Služby nad digitálními archivy v oblasti vědy a výzkumu
Lochman, Martin ; Bratková, Eva (vedoucí práce) ; Papík, Richard (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na různorodé služby, které v dnešní době působí nad digitálními archivy a institucionálními repozitáři v oblasti vědy a výzkumu. Jejím cílem je tyto online dostupné služby zjistit a jejich vybrané představitele blíže představit, analyzovat a vyhodnotit. Důraz je kladen zejména na jejich kvantitativní charakteristiky, opomenuty nejsou však ani charakteristiky kvalitativní - Práce je logicky rozdělena do čtyř částí. První slouží k definování základních termínů a nastínění současného stavu komunikace vědeckých informací na internetu. Ve druhé je představen seznam zjištěných služeb a navrhnuta jejich typologie. Jádrem práce je třetí kapitola, kde jsou postupně prezentovány analýzy vybraných představitelů. Čtvrtá část přináší porovnání jejich parametrů, vyhodnocení a nástin jejich budoucího vývoje. Klíčová slova digitální archiv, institucionální repozitář, vědecká komunikace, informační služby, OAI-PMH, metadata, sklízení metadat, otevřený přístup
|
|
Institucionální open access repozitáře v České republice
Charvátová, Michaela ; Pilecká, Věra (vedoucí práce) ; Pokorný, Jan (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na analýzu a popis současného stavu otevřených institucionálních repozitářů v České republice. V teoretické části přibližuje vývoj vědecké komunikace, který vedl k rozvoji hnutí open access, základní principy a metody otevřeného přístupu a hnutí otevřeného přístupu v České republice. Kromě toho se věnuje politikám otevřeného přístupu a autoarchivace v českých institucích a zapojením českých otevřených repozitářů do mezinárodních projektů. V praktické části jsou vybrané institucionální repozitáře podrobněji rozebrány. Je sledována autoarchivační politika zřizujících institucí, obsah repozitářů a míra jeho dostupnosti. Dále je předmětem zájmu zapojení repozitáře do mezinárodních projektů, viditelnost repozitáře v prostředí internetu a software těchto repozitářů. V závěru práce jsou tyto vybrané repozitáře porovnány.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
Open Access: a scientist´s perspective
Seeberger, Peter H.
The presentation discusses open access and its implications on publishing from the scientists perspective. As a chemist and biochemist who directs a department of 90 coworkers as well as the editor-in-chief of the platinum open access journal “Beilstein Journal for Organic Chemistry” the author can offer different perspectives.
Prezentace: PDF; PDF
|
| |