Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Prvky informační gramotnosti a znalost netikety žáků prvního stupně základních škol v okrese Klatovy v České republice
Hnojská, Veronika ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Tato práce se zabývá některými prvky informační gramotnosti v propojení se znalostí pojmu netiketa. V teoretické části je popisována netiketa a její vztah s etikou a etiketou, organizace zabývající se netiketou a dále kyberprostor, jazyková stránka na internetu a vybrané prvky informační gramotnosti v souvislosti s počítačovou gramotností. Empirická část se zabývá zjištěním znalosti netikety u žáků 4. a 5. ročníků vybraných základních škol na Klatovsku. K prozkoumání úrovně informační gramotnosti a znalosti netikety byl použit anonymní dotazník. Cílem výzkumu bylo zjistit, na kolik a jak běžně žáci disponují elementárními dovednostmi při práci s počítačem, jaké znalosti mají ohledně netikety (jejich chování na internetu) a dále zjistit, zda existují rozdíly v těchto znalostech mezi žáky v závislosti na velikosti lokality, kde se vyskytuje škola, pohlaví a socioekonomickém statusu žáků. Z výzkumu bylo zjištěno, že všichni dotazovaní mají doma moderní technologie a znalost netikety, neboli pravidel, jak se chovat na internetu má 27 % žáků na vesnici a 59 % žáků ve městě, celkem tedy 43 % respondentů. Z otázek vypracovaných dle pravidel pro pohyb v síti vyplývá, že i ti, kteří pravidla znají, je někdy nedodržují. Závěrem se autor zamýšlí nad netiketou a její souvztažností k úrovni informační...
Prvky informační gramotnosti a znalost netikety žáků prvního stupně základních škol v okrese Klatovy v České republice
Hnojská, Veronika ; Voňková, Hana (vedoucí práce) ; Bendl, Stanislav (oponent)
Tato práce se zabývá některými prvky informační gramotnosti v propojení se znalostí pojmu netiketa. V teoretické části je popisována netiketa a její vztah s etikou a etiketou, organizace zabývající se netiketou a dále kyberprostor, jazyková stránka na internetu a vybrané prvky informační gramotnosti v souvislosti s počítačovou gramotností. Empirická část se zabývá zjištěním znalosti netikety u žáků 4. a 5. ročníků vybraných základních škol na Klatovsku. K prozkoumání úrovně informační gramotnosti a znalosti netikety byl použit anonymní dotazník. Cílem výzkumu bylo zjistit, na kolik a jak běžně žáci disponují elementárními dovednostmi při práci s počítačem, jaké znalosti mají ohledně netikety (jejich chování na internetu) a dále zjistit, zda existují rozdíly v těchto znalostech mezi žáky v závislosti na velikosti lokality, kde se vyskytuje škola, pohlaví a socioekonomickém statusu žáků. Z výzkumu bylo zjištěno, že všichni dotazovaní mají doma moderní technologie a znalost netikety, neboli pravidel, jak se chovat na internetu má 27 % žáků na vesnici a 59 % žáků ve městě, celkem tedy 43 % respondentů. Z otázek vypracovaných dle pravidel pro pohyb v síti vyplývá, že i ti, kteří pravidla znají, je někdy nedodržují. Závěrem se autor zamýšlí nad netiketou a její souvztažností k úrovni informační...
Etiketa v prostředí sociálních sítí
Stehlíková, Jana ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Práce řeší téma etikety v prostředí sociálních sítí, které představují oblast síťových médií. První část práce definuje téma etikety v historickém kontextu a specifikuje další přidružené pojmy, jako je slušnost a zdvořilost. V druhé části jsou analyzovány dokumenty, které se zabývají tzv. netiketou - etiketou na síti. Třetí část se věnuje etiketě v prostředí sociálních sítí (SNS). Práce podrobuje analýze sociální sítě Facebook, Twitter a LinkedIn a jejich oficiální pravidla, která se týkají vhodného uživatelského chování. Mimo to jsou v práci nahlížena i pravidla neoficiální, která vytváří především uživatelé, nadšenci, blogeři a novináři. V závěrečné části je přiblíženo několik fenoménů, které se etikety v prostředí SNS významně dotýkají. V práci bylo zjištěno, že určitá pravidla, jak se vhodně chovat v prostředí sociálních sítí, se na různých místech opakují. Dalším zjištěním je, že oficiální pravidla etikety v rámci jednotlivých sociálních sítí nejsou jednotně formulována. Významnou roli ve vytváření pravidel, rad a doporučení však hraje uživatelská základna těchto sociálních sítí.
Internetové diskuze o českém jazyce
Hráchová, Kamila ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Karaščáková, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce Internetové diskuze o českém jazyce se zabývá analýzou vybraných internetových fór, jejichž předmětem je reflexe českého jazyka v internetové komunikaci. Jazyk v prostředí internetu vykazuje svoje specifika a charakteristické rysy, které vyplývají z povahy média v rámci kterého je používán. Teoretická část práce se proto zaměřuje na popis jednotlivých forem internetové komunikace a typů komunikace synchronní a asynchronní. Dále blíže specifikuje rysy, které jsou pro tuto komunikaci příznačné, její výhody a nevýhody a charakterizuje pravidla netikety. Samostatná kapitola je věnována konkrétním jazykovým specifikům internetové komunikace, včetně dichotomie mezi mluveností a psaností. Poslední teoretická část práce se zabývá češtinou v prostředí internetu všeobecně a fenoménem tzv. Grammar Nazis. V analytické části práce jsou popsány a analyzovány příspěvky ve třech internetových diskuzích z diskuzního fóra Nyx, jejichž hlavním tématem je český jazyk a dále příspěvky na stránce Grammar nazis - česká verze na sociální síti Facebook. Analýza je provedena z pohledu nejčastěji se vyskytujících typů pravopisných pochybení, míry jejich závažnosti z pohledu přispěvatelů a dalších zajímavých metajazykových komentářů k jazyku v prostředí těchto fór, ale i jinde.
Role ICT v komunikaci dospívajících s vyučujícími a o vyučujících
Flekácsová, Katarína ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
V rámci rigorózní práce rozpracovávám téma informa ních a komunika ních technologií (ICT) v kontextu vztahu dospívající - vyu ující, o kterém pojednává má diplomová práce "ICT: Moderní zbra proti vyu ujícím v rukou student a studentek?", obhájená v roce 2012. P vodní text diplomové práce je dopln n a rozpracován na podklad nám t a post eh p i diskusi u obhajoby práce. V rámci rozvíjení n kterých ástí textu jsem se zam ila zejména na záv re nou ást práce, kde jsou prezentovány a diskutovány výzkumné záv ry. P vodní text je také obohacen o nové výzkumy a výzkumné práce, které byly v poslední dob v souvislosti s tímto tématem zve ejn ny. Práce se skládá ze dvou ástí: teoretické a empirické. Teoretická ást je tvo ena ty mi kapitolami, v nichž se zam uji na specifika virtuálního sv ta a na jeho místo v život a komunikaci dospívajících. Ve t etí a tvrté kapitole se pak v nuji prost edí školy: vztah m dospívajících s vyu ujícími a vrstevníky a problematice virtuální komunikace ve vztahu ke škole a vzd lávání. V praktické ásti prezentuji kvantitativní dotazníkové šet ení, realizované ve 3. ro nících st edních škol. Výzkum se zam uje na neutrální, pozitivní i negativní zp soby užívání ICT dospívajícími ke komunikaci s vyu ujícími a o vyu ujících. P edkládaná práce podn cuje nový zp sob uvažování nad problematikou...
Negativa virtuálních sociálních sítí
LEPIČOVÁ, Zuzana
Práce se zabývá možnými negativními dopady spojenými s užíváním virtuálních sociálních sítí. Cílem bakalářské práce je zmapovat možné nebezpečí, které souvisí s užíváním virtuálních sociálních sítí žáky 3.-9. tříd základních škol a 1.-2. ročníků středních škol. Teoretická část je věnována vysvětlení základních oblastí spojených s danou problematikou: kyberprostor, internet, virtuální sociální sítě, netiketa a kyberšikana. Podkapitola zabývající se virtuálními sociálními sítěmi je, vzhledem k celosvětovému vývoji oblíbenosti globálních internetových komunikačních serverů, zaměřena na představení současného fenoménu Facebook. Z možných rizik vyplývajících z užívání sociálních sítí je tato práce zaměřena na kyberšikanu. Pro účely práce byl zvolen kvantitativní výzkum při využití dotazníkového šetření s žáky základních a středních škol. Zkoumaný soubor tvoří žáci dvou základních škol, jedné střední školy v Písku. Z výsledků vyplývá, že virtuální sociální sítě jsou pro děti a mládež rizikovým prostorem. Výzkum prokázal, že je zapotřebí před riziky virtuálních sociálních sítí více informovat nejen děti, ale i pedagogy a rodiče. Realizovat preventivní programy na kyberšikanu v prostředí školy by mělo být součástí vzdělávacího procesu již od raného věku žáků. Bakalářskou práci lze využít jako informativní materiál pro výchovné poradce, pedagogy a rodiče základních a středních škol.
Bezpečnost v informační společnosti s ohledem na lidský faktor
Němec, Petr ; Sigmund, Tomáš (vedoucí práce) ; Toman, Prokop (oponent)
Bakalářská práce se zabývá bezpečností informační společnosti, kde jednu z rolí hraje lidský faktor, jehož slabin se snaží útočníci využít, především pomocí metod sociálního inženýrství. Internet skrývá mnoho nástrah a přibývá rovněž cílených útoků na atraktivní cíle. Novým polem působnosti, těchto útoků, se staly sociální sítě, které spojují virtuální a reálný svět. Na jednu stranu jsou na nich uživatelé, kteří sdělují vše o svém soukromí, tedy velice citlivé informace, které jsou vítaným zdrojem pro útočníky se smyšlenou identitou. Sdílení těchto údajů velice úzce souvisí s počítačovou etiketou, kde jedním z atributů je duševní vlastnictví informací. Tímto tématem jsem se zabýval v předposlední kapitole, kde jsem zpracoval výsledky průzkumu na základě dotazníku, jímž jsem se snažil podložit má předchozí tvrzení v bakalářské práci.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.