Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Exekutivní funkce u dětské mozkové obrny a jejich implikace do fyzioterapie
Horníková, Dominika ; Javůrková, Alena (vedoucí práce) ; Vlček, Přemysl (oponent)
Cíl: Cílem této teoretické práce je získat povědomí o fyzioterapeutických intervencích, které jsou efektivní na exekutivní funkce dětí s dětskou mozkovou obrnou. Metodika: V rámci narativního přehledu jsme prohledávali dle vhodných klíčových slov internetové databáze, abychom nalezli studie zabývající se naším tématem. Objevené výzkumy musely následně splňovat i námi předem stanovená inkluzivní kritéria. Využili jsme k tomuto postupu programy MICROSOFT WORD a MICROSOFT EXCEL. Výsledky: Naše nálezy jsou stavěny na deseti zahrnutých studiích skládajících se ze tří randomizovaných kontrolovaných studií, tří průřezových studií a ze čtyř studijních protokolů randomizovaných kontrolovaných studií. Některé výzkumy nám ukázaly významný vliv (p<0,05) fyzioterapie na exekutivní funkce u dětí s dětskou mozkovou obrnou, kde v rámci intervence byla použita právě jóga, balet modifikovaný pro tuto diagnózu nebo intenzivní cvičení. Tyto terapie prokázaly kromě účinnosti na námi zkoumané výkonné funkce zároveň vliv také na zlepšení v dosažení předem stanovených cílů nebo chůzi. Závěr: Vliv fyzioterapie na exekutivní funkce u dětí s dětskou mozkovou obrnou se může jevit jako dosud neobjevené téma, avšak některé námi objevené studie použily intervence, které jsou efektivní na tuto zkoumanou oblast. Klíčová slova:...
Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití ‚‚Weekly Calendar Planning Activity"
Michálková, Nikol ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Nováková, Olga (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Nikol Michálková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Weekly Calendar Planning Activity" Abstrakt bakalářské práce: Exekutivní funkce jsou pro běžný život zcela zásadní a při jejich porušení často dochází k výraznému omezení člověka ve všech oblastech jeho života. Lidé s poruchou těchto funkcí mívají problém např. se zahájením činnosti, naplánováním jednotlivých kroků, nebo nejsou schopni činnost správně a efektivně dokončit. Exekutivní funkce jsou lokalizačně spojovány především s oblastí frontálních laloků a při jejich poškození se projevuje exekutivní deficit. Klinicky se postižení exekutivních funkcí projevuje velmi různorodě. Míra a tíže postižení závisí na moha faktorech, jako je např. etiologie získaného poškození mozku, jeho lokalizace či vzdělání pacienta. Cílem bakalářské práce je jednosměrný překlad testu "Weekly Calendar Planning Activity" z anglického do českého jazyka a jeho následné ověření v praxi u vybraných pacientů se získaným poškozením mozku. Jedná se o tzv. výkonový test, který hodnotí exekutivní funkce pomocí aktivity (vyplňování kalendáře). V praktické části je popsán proces překladu a jeho úskalí, přizpůsobení...
Rozvoj pracovního tempa prostřednictvím programu ROPRATEM
HUMLEROVÁ, Veronika
Diplomová práce se zabývá aktuálním tématem pracovního tempa žáků. Teoretická část se člení na čtyři kapitoly, které obsahují teoretický základ ke zpracovávané problematice. Praktická část se zabývá pilotním výzkumem zmapování efektivity programu ROPRATEM a jejím cílem je ověřit účinnost programu ROPRATEM u dětí s pomalým pracovním tempem a percepčně motorickými problémy. Další částí výzkumu je mapování motivace rodičů, proč zvolili program ROPRATEM, prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Z výzkumného šetření vyplývá, že po tříměsíčním nácviku prostřednictvím programu ROPRATEM došlo u všech sledovaných dětí ke zlepšení pracovního tempa v kontextu jejich schopností. Rodiče vybírají program dle doporučení, od institucí, kterým důvěřují (pedagogicko-psychologická poradna, škola, resp. učitel).
Uživatelská zkušenost s programem ROPRATEM
DLOUHÁ, Kristína
Tato diplomová práce se věnuje programu ROPRATEM (programu pro rozvoj pracovního tempa) a zkušenosti jeho uživatelů, konkrétně speciálních pedagogů. Jejím cílem bylo objasnit, k jakým pokrokům po ukončení programu ROPRATEM u žáků dochází. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a empirické. Část teoretická obsahuje tři kapitoly - první se věnuje dílčím funkcím, jejich deficitům a jejich možným dopadům na výkon člověka. V druhé kapitole je popsána problematika exekutivních funkcí a pomalého pracovního tempa. Ve třetí kapitole je pak představen program ROPRATEM a další programy cílené na rozvoj obdobného spektra funkcí. V empirické části je vymezen výzkumný cíl práce a výzkumné otázky. Dále je popsána zvolená výzkumná metoda (polostrukturované rozhovory) a postup výzkumného šetření. V jednotlivých podkapitolách jsou pak analyzovány zjištěné údaje - ty jsou tematicky rozděleny dle oblastí, na něž byly prováděné rozhovory zaměřeny. Na závěr empirické části jsou výsledky výzkumného šetření zhodnoceny v rámci stanoveného výzkumného cíle a výzkumných otázek. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že po ukončení programu ROPRATEM dochází u žáků ke zrychlení pracovního tempa, zlepšení schopnosti sebekontroly a ochoty kontrolu provádět. Zlepší se také čtenářské kompetence dětí, zrakové vnímání, zrakové rozlišování a zraková paměť. Žáci se též lépe orientují ve svých povinnostech, lépe se soustředí, jsou disciplinovanější a více samostatní. Dále je možné zaznamenat pečlivější a bezchybné vypracování zadávaných úkolů, zlepšení v prostorové orientaci, intermodálních schopnostech a serialitě. Sledována je též lepší plynulost a rovnoměrnost při promýšlení a vypracovávání úkolů. Dalším z pozitivních dopadů je prohloubení vztahu mezi rodiči a jejich dítětem.
Screening poškození a návrh rehabilitačního programu exekutivních funkcí u uživatelů návykových látek z pohledu adiktologa
Votavová, Aneta ; Šťastná, Lenka (vedoucí práce) ; Miovský, Michal (oponent)
Celé výzkumné šetření vychází z hypotézy, že vlivem pravidelného a dlouhodobého abúzu návykových psychotropních látek se zvyšuje riziko vzniku poškození exekutivních a kognitivních funkcí u daného uživatele. Pokud dojde k často dochází ke snížení kvality života jedince. Adiktolog by měl být schopen u svých pacientů zpozorovat deficit a pokud by byl potvrzen, také správným způsobem intervenovat. Cílem výzkumného šetření je vytvoření návrhu dvou kognitivních rehabilitačních gramů, které by se daly implementovat do klinické práce s by byl zjištěn exekutivní či kognitivní deficit u pacienta, vybrané programy by měl schopny kvalitní a účinné rehabilitace. Každý z programů by tímto způsobem mohl přinést vyšší kvalitu života u vybraných pacientů. Dalším cílem diplomové práce je otestování vybraného výzkumného souboru na poškození exekutivních funkcí. Výzkumný soubor je rozdělen na čtyř skupiny. Každá skupina je charakteristická abúzem vybrané n či skupinou návykových látek. Každý participant výzkumného souboru byl otestován prostřednictvím testové baterie. Testová baterie je složena z několika částí. Jedná se o Frontal Assessment Battery, Test azník životní spokojenosti, Barthel Index, Beckův inventář Dysexekutivní dotazník a Test instrumentálních všedních dovedností. Testová baterie slouží baterie dokáže odhalit...
Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test"
Pepřová, Tereza ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Tichá, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Tereza Pepřová Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test" Abstrakt bakalářské práce: U pacientů se získaným poškozením mozku, kteří mají lézi v oblasti frontálních laloků, se většinou objeví deficit v oblasti exekutivních funkcí (Kulišťák, 2017). V rámci soběstačnosti jsou pak pacienti omezeni například v zahájení činnosti, v organizaci, plánování, v emoční kontrole, paměti či v sebehodnocení. Pro popsání rozsahu deficitu a zvolení vhodné rehabilitace mohou ergoterapeuti využít celou řadu standardizovaných testů. Patří k nim i Executive Function Performance Test. Cílem mé práce bylo klinické zhodnocení Executive Function Performance Test v ergoterapii u pacientů se získaným poškozením mozku. Dílčím cílem bylo přeložení Executive Function Performance Test metodou jednosměrného překladu do češtiny a následné uzpůsobení některých úkolů pro české podmínky. Dále také poskytnutí přehledu screeningových testů, klinických zkoušek a dalších standardizovaných testů hodnoticích exekutivní funkce a popis fungování exekutivních funkcí u zdravých dospělých osob. Praktická část práce obsahuje popis jednosměrného překladu...
Vztah mezi kognitivními a emočními procesy v rámci exekutivních funkcí
Novák, Ondřej ; Stehlík, Luděk (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Tato práce poskytuje stručný přehled klíčových výzkumů a teorií v oblasti vlivu emocionálních procesů na vybrané exekutivní funkce (rozhodování a posuzování). Rozebírá danou problematiku v rámci teorie dvou kognitivních systémů (CEST) a klade důraz na aktuální poznatky a experimentální přístupy. Popisuje různorodé přístupy v chápání emocí a jejich vlivu, jako jsou teorie zkoumající emocionální valenci, fyziologické projevy emocí nebo jejich motivační funkci. Součástí práce je návrh kvalitativního výzkumu ohledně emocionálních cílů specifických základních emocí (strach, hněv, smutek a radost). Výsledky tohoto výzkumu poskytnou teoretický podklad pro empirické testování přístupu "pocit je pro konání", který je zaměřen na behaviorálně motivační složku emocí.
Řešení testu Rey-Osterriethovy figury u dvanáctiletých dětí
Šplíchalová, Markéta ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Předkládaná práce se zabývá zejména ústředním tématem, testem Rey-Osterriethovy figury, jeho podobou, administrací i způsoby hodnocení. Blíže se orientuje na způsob administrace i hodnocení testu v jediném českém manuálu M. Košče a J. Nováka, ale i na další používané způsoby skórování. Detailněji také představuje, některými českými psychology rovněž využívaný, způsob skórování popsaný v manuálu J. E. Meyers a K. R. Meyers. Zabývá se také psychometrickými vlastnostmi testu, s důrazem na podobu aktuálně dostupných norem. Část práce je také věnována popisu vývoje některých psychických funkcí ve věku dvanácti let, a to zejména ve vztahu k schopnostem zjišťovaným Rey-Osterriethovou figurou. V praktické části práce je představen vlastní výzkum zaměřující se na zpracování testu dvanáctiletým dítětem. Testy byly vyhodnoceny oběma výše zmíněnými systémy, s interpretací a analýzou jejich výsledků. Součástí práce jsou také nové orientační normy testu pro tuto věkovou skupinu. Test byl rovněž porovnán s výsledky jedinců v testu Číselný čtverec.
Temporo-limbická dysfunkce u osob s poruchou nálady
Jakoubková, Zdenka ; Herink, Josef (vedoucí práce) ; Semecký, Vladimír (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá výskyt symptomů temporolimbické dysfunkce u osob s poruchou nálady. Okruh pacientů byl zúžen na osoby s depresivní a manio- depresivní poruchou. Výskyt symptomů byl zkoumán dotazníkovou metodou. Předpokládá se, že poruchy nálady jsou důsledkem poškození struktur temporolimbické oblasti, a že se to projeví i v použitých dotaznících. Teoretická část se zabývá popisem anatomie temporolimbické oblasti a temporolimbickou dysfunkcí. Praktická část se zaměřuje na hodnocení výsledků získaných z dotazníků. KLÍČOVÁ SLOVA Temporolimbická dysfunkce, limbický systém, deprese, maniodeprese

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.