Název:
Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test"
Překlad názvu:
Evaluation of executive functions in patients with acquired brain damage: translation and clinical use of the "Executive Function Performance Test"
Autoři:
Pepřová, Tereza ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Tichá, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Tereza Pepřová Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test" Abstrakt bakalářské práce: U pacientů se získaným poškozením mozku, kteří mají lézi v oblasti frontálních laloků, se většinou objeví deficit v oblasti exekutivních funkcí (Kulišťák, 2017). V rámci soběstačnosti jsou pak pacienti omezeni například v zahájení činnosti, v organizaci, plánování, v emoční kontrole, paměti či v sebehodnocení. Pro popsání rozsahu deficitu a zvolení vhodné rehabilitace mohou ergoterapeuti využít celou řadu standardizovaných testů. Patří k nim i Executive Function Performance Test. Cílem mé práce bylo klinické zhodnocení Executive Function Performance Test v ergoterapii u pacientů se získaným poškozením mozku. Dílčím cílem bylo přeložení Executive Function Performance Test metodou jednosměrného překladu do češtiny a následné uzpůsobení některých úkolů pro české podmínky. Dále také poskytnutí přehledu screeningových testů, klinických zkoušek a dalších standardizovaných testů hodnoticích exekutivní funkce a popis fungování exekutivních funkcí u zdravých dospělých osob. Praktická část práce obsahuje popis jednosměrného překladu...Title: Evaluation of executive functions in patients with acquired brain damage: translation and clinical use of the "Executive Function Performance Test" Abstract: Patients with acquired brain damage that have affected the frontal lobes usually develop a deficit in executive function (Kulišťák, 2017). Within self-care activities, they are limited for example in initiation, organization, sequencing, emotional control, memory, or self-evaluation. Occupational therapists can use a range of standardized tests to describe the extent of the deficit and select an appropriate rehabilitation. Executive Function Performance Test, which I used in my Bachelor's thesis, is one test from this category. The aim of the Bachelor thesis was the clinical evaluation of executive functions in patients with acquired brain damage using the Executive Function Performance Test. The minor goal was the one-way translation of the Executive Function Performance Test to the Czech language and the subsequent adaptation of the tasks for Czech patients. Furthermore, the Bachelor thesis contains a description of screening tests, clinical tests, and other standardized tests that are evaluating executive function. As well as a description of the executive functions in healthy adults. The practical part of the thesis contains a description of...
Klíčová slova:
cévní mozková příhoda; dysexekutivní syndrom; ergoterapie; Executive Function Performance Test; Exekutivní funkce; frontální laloky; získané poškození mozku; acquired brain damage; dysexecutive syndrome; Executive Function Performance Test; Executive functions; frontal lobes; Occupational therapy; stroke