Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj pracovního tempa prostřednictvím programu ROPRATEM
HUMLEROVÁ, Veronika
Diplomová práce se zabývá aktuálním tématem pracovního tempa žáků. Teoretická část se člení na čtyři kapitoly, které obsahují teoretický základ ke zpracovávané problematice. Praktická část se zabývá pilotním výzkumem zmapování efektivity programu ROPRATEM a jejím cílem je ověřit účinnost programu ROPRATEM u dětí s pomalým pracovním tempem a percepčně motorickými problémy. Další částí výzkumu je mapování motivace rodičů, proč zvolili program ROPRATEM, prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Z výzkumného šetření vyplývá, že po tříměsíčním nácviku prostřednictvím programu ROPRATEM došlo u všech sledovaných dětí ke zlepšení pracovního tempa v kontextu jejich schopností. Rodiče vybírají program dle doporučení, od institucí, kterým důvěřují (pedagogicko-psychologická poradna, škola, resp. učitel).
Uživatelská zkušenost s programem ROPRATEM
DLOUHÁ, Kristína
Tato diplomová práce se věnuje programu ROPRATEM (programu pro rozvoj pracovního tempa) a zkušenosti jeho uživatelů, konkrétně speciálních pedagogů. Jejím cílem bylo objasnit, k jakým pokrokům po ukončení programu ROPRATEM u žáků dochází. Práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a empirické. Část teoretická obsahuje tři kapitoly - první se věnuje dílčím funkcím, jejich deficitům a jejich možným dopadům na výkon člověka. V druhé kapitole je popsána problematika exekutivních funkcí a pomalého pracovního tempa. Ve třetí kapitole je pak představen program ROPRATEM a další programy cílené na rozvoj obdobného spektra funkcí. V empirické části je vymezen výzkumný cíl práce a výzkumné otázky. Dále je popsána zvolená výzkumná metoda (polostrukturované rozhovory) a postup výzkumného šetření. V jednotlivých podkapitolách jsou pak analyzovány zjištěné údaje - ty jsou tematicky rozděleny dle oblastí, na něž byly prováděné rozhovory zaměřeny. Na závěr empirické části jsou výsledky výzkumného šetření zhodnoceny v rámci stanoveného výzkumného cíle a výzkumných otázek. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že po ukončení programu ROPRATEM dochází u žáků ke zrychlení pracovního tempa, zlepšení schopnosti sebekontroly a ochoty kontrolu provádět. Zlepší se také čtenářské kompetence dětí, zrakové vnímání, zrakové rozlišování a zraková paměť. Žáci se též lépe orientují ve svých povinnostech, lépe se soustředí, jsou disciplinovanější a více samostatní. Dále je možné zaznamenat pečlivější a bezchybné vypracování zadávaných úkolů, zlepšení v prostorové orientaci, intermodálních schopnostech a serialitě. Sledována je též lepší plynulost a rovnoměrnost při promýšlení a vypracovávání úkolů. Dalším z pozitivních dopadů je prohloubení vztahu mezi rodiči a jejich dítětem.
Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test"
Pepřová, Tereza ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Tichá, Zuzana (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Tereza Pepřová Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název bakalářské práce: Hodnocení exekutivních funkcí u pacientů se získaným poškozením mozku: překlad a klinické využití "Executive Function Performance Test" Abstrakt bakalářské práce: U pacientů se získaným poškozením mozku, kteří mají lézi v oblasti frontálních laloků, se většinou objeví deficit v oblasti exekutivních funkcí (Kulišťák, 2017). V rámci soběstačnosti jsou pak pacienti omezeni například v zahájení činnosti, v organizaci, plánování, v emoční kontrole, paměti či v sebehodnocení. Pro popsání rozsahu deficitu a zvolení vhodné rehabilitace mohou ergoterapeuti využít celou řadu standardizovaných testů. Patří k nim i Executive Function Performance Test. Cílem mé práce bylo klinické zhodnocení Executive Function Performance Test v ergoterapii u pacientů se získaným poškozením mozku. Dílčím cílem bylo přeložení Executive Function Performance Test metodou jednosměrného překladu do češtiny a následné uzpůsobení některých úkolů pro české podmínky. Dále také poskytnutí přehledu screeningových testů, klinických zkoušek a dalších standardizovaných testů hodnoticích exekutivní funkce a popis fungování exekutivních funkcí u zdravých dospělých osob. Praktická část práce obsahuje popis jednosměrného překladu...
Vztah mezi kognitivními a emočními procesy v rámci exekutivních funkcí
Novák, Ondřej ; Stehlík, Luděk (vedoucí práce) ; Uhlář, Pavel (oponent)
Tato práce poskytuje stručný přehled klíčových výzkumů a teorií v oblasti vlivu emocionálních procesů na vybrané exekutivní funkce (rozhodování a posuzování). Rozebírá danou problematiku v rámci teorie dvou kognitivních systémů (CEST) a klade důraz na aktuální poznatky a experimentální přístupy. Popisuje různorodé přístupy v chápání emocí a jejich vlivu, jako jsou teorie zkoumající emocionální valenci, fyziologické projevy emocí nebo jejich motivační funkci. Součástí práce je návrh kvalitativního výzkumu ohledně emocionálních cílů specifických základních emocí (strach, hněv, smutek a radost). Výsledky tohoto výzkumu poskytnou teoretický podklad pro empirické testování přístupu "pocit je pro konání", který je zaměřen na behaviorálně motivační složku emocí.
Řešení testu Rey-Osterriethovy figury u dvanáctiletých dětí
Šplíchalová, Markéta ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Předkládaná práce se zabývá zejména ústředním tématem, testem Rey-Osterriethovy figury, jeho podobou, administrací i způsoby hodnocení. Blíže se orientuje na způsob administrace i hodnocení testu v jediném českém manuálu M. Košče a J. Nováka, ale i na další používané způsoby skórování. Detailněji také představuje, některými českými psychology rovněž využívaný, způsob skórování popsaný v manuálu J. E. Meyers a K. R. Meyers. Zabývá se také psychometrickými vlastnostmi testu, s důrazem na podobu aktuálně dostupných norem. Část práce je také věnována popisu vývoje některých psychických funkcí ve věku dvanácti let, a to zejména ve vztahu k schopnostem zjišťovaným Rey-Osterriethovou figurou. V praktické části práce je představen vlastní výzkum zaměřující se na zpracování testu dvanáctiletým dítětem. Testy byly vyhodnoceny oběma výše zmíněnými systémy, s interpretací a analýzou jejich výsledků. Součástí práce jsou také nové orientační normy testu pro tuto věkovou skupinu. Test byl rovněž porovnán s výsledky jedinců v testu Číselný čtverec.
Exekutivní funkce u jedinců s hraniční poruchou osobnosti
Malíková, Vladimíra ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Tématem bakalářské práce je popis profilu exekutivních funkcí u osob s hraniční poruchou osobnosti a to pomocí Rey-Osterreithovy komplexní figury a také autorkou sestavenou sebeposuzovací škálou, jež mapuje běžné denní aktivity u jedinců s hraniční poruchou osobnosti a u jedinců zařazených do kontrolní skupiny. Cílem je na základě současné literatury a to jak české, tak zejména zahraniční, popsat hlavní aspekty práce jako jsou hraniční porucha osobnosti a exekutivní funkce. U hraniční poruchy osobnosti je věnována pozornost její diagnostice podle diagnostických kritérií MKN-10 a DSM-IV, popis její etiologie a snaha nastínit, jaký dopad má hraniční porucha osobnosti na fungování člověka v běžném životě. U pojmu exekutivních funkcí je věnována pozornost jejich definici, jsou zde uvedeni světoví autoři s řadou odlišných definic. Dále je zde uveden popis exekutivních funkcí, popis jak fungují a jaký mají vztah k hraniční poruše osobnosti a zvládání běžných denních aktivit. Zda můžeme uvažovat o vztahu mezi deficity v exekutivních funkcích a hraniční poruchou osobnosti. Výsledky administrace testu Rey-Osterreithovy komplexní figury jsou porovnávány s teoretickými podklady ve snaze zjistit, zda se u jedinců s hraniční poruchou osobnosti vyskytují deficity v exekutivních funkcích. Klíčová slova: Hraniční...
Vliv tréninku exekutivních funkcí na schopnost regulace negativních emocí
Vlachynská, Kateřina ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Kebza, Vladimír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vlivem tréninku exekutivních funkcí na regulaci negativních emocí. V rámci teoretické části práce autorka představuje soudobé pohledy neuropsychologie, jež akcentují otázku vztahu mezi emocemi a kognicí. Východisko práce stojí na předpokladu, že emočně-regulační a kognitivní procesy spolu významně interagují, a to převážně v oblastech prefrontální kůry. Bude rozebrán procesní model emoční regulace (Gross, 1998), dle něhož je práce s emoční regulací možná skrze kognitivní strategie, tedy procesy, probíhající před vznikem samotné emoční odpovědi. Tyto předpoklady budou dány do souvislostí výzkumů počítačového tréninku exekutivních funkcí. Trénink exekutivních funkcí způsobuje frontální aktivaci (např. Klinberg et al., 2005), která může pozitivně ovlivňovat afektivní fungování a regulaci. Výzkumný projekt se zabývá možností ovlivnění schopnosti regulace negativních emocí prostřednictvím systematického tréninku exekutivních funkcí pomocí programu BrainTwister, který je v klinické praxi využíván k neuropsychologické diagnostice a rehabilitaci. Účinek tréninkového programu je měřen třemi metodami: dotazníky POMS, DERS a experimentem sestaveným na základě IAPS. Výzkumný soubor tvoří celkem 25 osob, z nichž 11 bylo zařazeno do kontrolní skupiny a 14 do skupiny experimentální....
Ekologická validita testů exekutivních funkcí u pacientů se schizofrenií
Drozdová, Kristýna ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Krámská, Lenka (oponent) ; Bahbouh, Radvan (oponent)
Cíl studie: V předkládaném výzkumu jsme vyšetřovali vzorec souvislostí exekutivních funkcí a funkčních schopností u pacientů se schizofrenií s cílem specifikovat ekologickou validitu těchto testů. Ekologická validita je zvláštní formou externí validity. Vypovídá o míře shody výsledků testů a chování v běžných každodenních situacích. Vzorek a metody: Soubor 77 osob (22 žen a 55 mužů), s diagnózou schizofrenie nebo schizoafektivní poruchy, kteří splnili kritéria pro zařazení do výzkumu, byl vyšetřen několika testy exekutivních funkcí - Wisconsinský test třídění karet (WCST), Trail Making Test B (TMT B), test verbální fluence lexikální i kategoriální (lVF, kVF), subtest Podobnosti z Wechslerovy inteligenční škály (WAIS III), test Reyovy-Osterriethovy figury - hodnocený dle Bostonského systému (BQSS), a škálami popisujícími chování v běžných denních situacích - škála osobního a sociálního fungování (PSPs), nově vytvořená klinická škála (Kli-ška), Interview pro hodnocení vhledu (SAI) a sebeposuzovací škála sociálního fungování (SFS). Sledovány byly vlivy demografických proměnných na výkony v testech a škálách. Výsledky: Prokázali jsme středně významnou lineární souvislost mezi testy verbální fluence (lVF i kVF) a nově vytvořenou klinickou škálou (Kli-ška), která nejlépe vyhovovala popisu sociálního...
Vietnamsko-česky bilingvní adolescenti na EEG - efekt bilingvnosti na kognitivní výhodu
ŠIMKOVÁ, Kateřina Marie
Současným progresivním tématem psychologie jsou aspekty lidské psychiky, rodící se v nejsložitější hmotě, kterou kdy mělo lidstvo možnost sledovat. V mozku. Tato bakalářská práce se stručně zabývá cerebrálními mechanismy neuroplasticity a jejími vlivy na život člověka. Zejména potom na kognitivní výhodu bilingvismu, jež je zkoumána v praktické části prostřednictvím elektroencefalografického měření vietnamsko-česky bilingvních osob při řešení úkolu detekce písmene. Je předpokládáno, že v rámci vlivu bilingvismu na neurální organizaci mozku, budou mít vietnamsko-česky bilingvní probandi kognitivní výhodu v behaviorální části dat. Zároveň z hlediska pozměněné neurální organizace je předpokládáno, že bilingvní budou mít obecně rozdílné hodnoty evokovaných potenciálů v lingvistických oblastech mozku. Výsledná analýza potvrzuje uvedené neurální rozdíly. Hypotézy o behaviorální výhodě byly ovšem falzifikovány.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.