Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 68 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Postavení Anglie v kontextu regionálního uspořádání Velké Británie
Kimelová, Anna ; Kasáková, Zuzana (vedoucí práce) ; Váška, Jan (oponent)
Diplomová práce "Postavení Anglie v kontextu regionálního uspořádání Velké Británie" se v časovém období let 1997 až 2004 věnuje problematice vytvoření regionální úrovně vládnutí v osmi regionech, které jsou součástí Anglie. Tato politika byla vládou New Labour prosazována jako odpověď na požadavky na demokratizaci a odpovědnost vládnutí v regionech a na požadavky na zlepšení výkonnosti jejich ekonomik. Cílem práce je odpovědět na otázku, proč není posílení regionálního vládnutí v regionech a vytvoření volených regionálních shromáždění obyvateli regionů podporováno a bylo odmítnuto v referendu pořádaném v roce 2004 v regionu North East. Výzkum je proveden s využitím teorie nového regionalismu a koncepce konstrukce regionu. Jsou stanovena kritéria, na jejichž základě je analyzována situace v anglických regionech ve zvoleném časovém rámci. Prvním kritériem je teritoriální rámec anglických regionů, druhým kritériem je jejich institucionální rámec a posledním kritériem je regionální identita. Z provedené analýzy vyplývá, že anglické regiony nejsou institucionalizovány jako svébytné jednotky a není v nich dostatečně rozšířena politizovaná regionální identita obyvatel, což jsou nezbytné podmínky pro rozvoj regionalismu.
Pojetí přírodních věd v projektovaných kurikulárních dokumentech vybraných zemí
Holec, Jakub ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Knecht, Petr (oponent) ; Žák, Vojtěch (oponent)
Hlavním cílem této studie je obohatit diskurs v oblasti tvorby projektované formy kurikula přírodních věd v kontextech různých zemí. Studie v rámci výzkumného designu vícepřípadové studie uplatňuje metody obsahových a srovnávacích analýz při hledání odpovědní na položené výzkumné otázky. Empirickou část disertační práce tvoří případové studie Anglie, Finska, Skotska a Spojených států amerických obsahující kontexty vzniku aktuálního kurikula, popis a interpretaci analyzovaných strukturních a obsahových jevů v kurikulu primárního (ISCED 1) a sekundárního vzdělávání (ISCED 2). Z jednotlivých případů kurikul vychází provedená vícepřípadová srovnávací studie, která se zaměřuje na identifikaci a interpretaci společných a rozdílných znaků ve struktuře a obsahu srovnávaných kurikul. Studované dokumenty lze rozdělit na kompetenční a předmětově orientované, přesto každé z kurikul obsahuje prvky obou přístupů. U novějších kurikul se oborový obsah jeví propracovanější nebo alespoň podrobněji vymezený než u kurikul z předchozí dekády. Je možné, že se i v oblasti tvorby kurikula projevuje politický vliv neokonzervativních sil nebo intelektuální vliv tzv. sociálního realismu. Pro všechna kurikula primárního vzdělávání je společné integrované pojetí přírodních věd a důraz na mezipředmětové vztahy. S výjimkou...
Transmission of cultural and artistic influence in the fourteenth century with an emphasis on cultural relations between Czech lands and England
Břízová, Daniela ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Kubík, Viktor (oponent)
Tato práce se věnuje otázce politických a kulturních vztahů Českých zemí s Anglií v druhé polovině 14. století. Pozornost je ovšem věnována také mezinárodním vztahům, které vedly ke kulturní a umělecké výměně v západní Evropě ve sledovaném období. Na pozadí historických událostí analyzuje jednotlivé dochované pramenné zprávy a umělecké artefakty, kterými lze tento kontakt dokladovat. Podrobný rozbor dochovaných děl v anglické oblasti druhé poloviny 14. století vzniklých za vlády anglického krále Richarda II. je následován srovnáním se soudobou produkcí v českých zemích. Jejím cílem je nalézt styčné body v umělecké produkci obou oblastí a pokusit se nastínit způsob, jakým docházelo k přenosu uměleckých myšlenek. V té souvislosti je mimořádná pozornost věnována sňatku královské dcery Anny České s anglickým králem Richardem II Plantagenetem v roce 1382.
Anglie v cestopisech Nikose Kazantzakise a Karla Čapka (Ταξιδεύοντας. Αγγλία & Anglické listy)
Stružková, Petra ; Šípová, Pavlína (vedoucí práce) ; Vořechovská, Dita (oponent)
Kazantzakisův cestopis Ταξιδεύοντας. Αγγλία patří k nejvýznamnějším dílům tohoto žánru jak v Řecku, tak v zahraničí. V domácím prostředí se nabízí srovnání s obdobně významnými Anglickými listy Karla Čapka. Na jednotlivých tématech jsme se pokusili srovnat zejména způsob, jakým oba autoři, zároveň žurnalisté, navštívenou zemi vnímají a jak své dojmy zprostředkovávají, co mají společného a v čem se nejvíce liší. Pro oba cestopisy je charakteristické mísení žánrů. Čapkův je psán formou humorně laděného cestopisného fejetonu, Kazantzakisův cestopis je vážnou úvahou s prvky fikce. Kazantzakis se v něm zabývá historií národa a politikou, u Čapka tato témata zcela chybí.
Kdo byla vaše matka? Kdo jsou vaši strýcové a tety? Pojetí rodinného zázemí a vybraných demografických jevů v díle Jane Austenové v komparaci s rodinou Austenových a historickodemografickým výzkumem pro Anglii přelomu 18. a 19. století
Šimsová, Marie ; Doležalová, Lucie (vedoucí práce) ; Horský, Jan (oponent)
Předkládaná magisterská práce se zabývá dílem Jane Austenové, které analyzuje z hlediska autorčiny práce s fenoménem rodina, a to jak z literárního, tak z demografického pohledu. Výzkumné otázky se týkají dvou předmětů bádání. Prvním předmětem je rodina jako základní stavební kámen novel Jane Austenové. Snahou práce je analyzovat, do jaké míry rodinné poměry determinují možnosti uplatnění hlavních hrdinů a hrdinek, jakým způsobem z nich hrdinky profitují či z nich naopak chtějí uniknout. Závěry ukazují, že Austenová tuto determinaci uplatnila ve všech studovaných románech. Práce dále zkoumá míru spolupráce a soupeření jednotlivých rodin v románech. V tomto bodě byla zjištěna výrazná rozmanitost mezirodinných vztahů. Za druhé práce mapuje vybrané demografické jevy v rodině Jane Austenové, v jejích novelách a v historickodemografickém výzkumu, který studoval Anglii přelomu 18. a 19. století. Práce se zabývá počtem a složením jednotlivých rodin, jejich původem, společenským postavením, majetkovými poměry a do jisté míry právními vztahy, souvisejícími především s otázkou dědictví a situací vdov. V rámci zkoumání složení domácností jsou uvedeny příklady soužití s nepříbuznými osobami a taktéž případy adopce. Dále jsou analyzovány tři základní demografické ukazatele: natalita, mortalita a sňatečnost, s...
Vznik týdeníku The Economist
Váňa, Tomáš ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Jungová, Eliška (oponent)
Bakalářská práce "Vznik týdeníku The Economist" pojednává o vzniku a vývoji týdeníku The Economist. A to od roku 1843, kdy byl založen, až do roku 2007, kdy na místo editora nastoupil John Micklethwait. Hlavní důraz je v práci kladen na vznik The Economist. Za účelem lepšího popisu jeho vzniku je popsána také atmosféra doby, společenské podmínky v Anglii v polovině 19. století, přijetí obilních zákonů a následky jejich přijetí a jejich zrušení. Dále je popsána situace na mediálním trhu v tomto období. Část práce se věnuje ekonomickému myšlení Adama Smitha, Thomase R. Malthuse a Davida Ricarda, a zejména doktrínám laissez-faire a volného obchodu, které se staly, respektive jejich prosazování, jedním z hlavních motivů vzniku The Economist. Rozsáhlejší část práce je věnována osobnostem zakladatele The Economist Jamese Wilsona a jeho zetě a v pořadí třetího editora The Economist Waltera Bagehota, kteří se stali nejvýznamnějšími osobnostmi v historii The Economist a vysokou měrou se zasloužili o jeho rozvoj. Součástí práce je také stručná analýza prvních čísel The Economist a popis čtenářů, podporovatelů i odpůrců The Economist. Poslední část práce je věnována zběžnému popisu vývoje The Economist od svého vzniku do dnešní doby.
Pojem evoluce a jeho vnímání u žáků základních a středních škol
Müllerová, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (oponent) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Rigorózní práce se zabývá pojetím evoluční tématiky ve školách a v učebnicích. Představuje školské systémy a kurikulární dokumenty Anglie, Skotska a České republiky, na základě kterých byla v těchto státech provedena analýza učebnic biologie, jež byla zaměřena na evoluční tématiku. Celkem bylo ve výzkumu zahrnuto 62 učebnic od 27 různých nakladatelů. Komparativní SWOT analýza těchto učebnic ukázala, že v Anglii, Skotsku a v České republice se zásadně odlišuje podání celého předmětu biologie, což se samozřejmě odráží i při interpretaci studované evoluční problematiky. V důsledku toho byl v České republice proveden dotazníkový průzkum, který mapuje vědomosti a osobní názory žáků druhého stupně základních škol, víceletých gymnázií a čtyřletých gymnázií. Výzkumu se zúčastnilo celkem 586 žáků. Bylo zjištěno, že v kontextu s evolučními procesy žákům dělají problémy i běžně používané biologické, resp. evoluční pojmy (tj. např. přizpůsobení organismů, vývoj organismů) a na druhou stranu někteří z nich dokáží bez problému definovat i složitější evoluční témata (např. neodarwinismus). Osobní názory žáku na problematiku evoluce jsou poměrně rozmanité. Někteří se o danou oblast vůbec nezajímají, jiní mají k evoluční tématice mnoho otázek. Některé dotazy jsou oprávněné, jiné vyplývají v podstatě z nepochopení...
Židovské bajky. Berechja ben Natronaj ha-Nakdan "Mišle šu'alim"
Hynková, Cecílie ; Šedinová, Jiřina (vedoucí práce)
Práce se zabývá sbírkou bajek s názvem Mišle šu'alim židovského autora Berechji ben Natronaje ha-Nakdana (12./13. století, Francie či Anglie). Text je zasazen do kontextu prostřednictvím představení žánru bajky a uvedení jeho zástupců v židovské starověké a středověké literatuře (Bibli, Talmudu, midraších a několika středověkých dílech). Stěžejní část práce obsahuje informace o autorovi a jeho dílech, charakteristiku a rozbor sbírky a přehled dochovaných rukopisů, všech známých vydání a existujících překladů sbírky či jednotlivých bajek. Zvláštní pozornost je věnována pražskému jezuitskému vydání z roku 1661. Součástí práce je i komentovaný překlad tří vybraných bajek. This thesis deals with the fable collection called Mishle Shu'alim, written by the Jewish author Berechiah ben Natronai ha-Nakdan who lived in the 12th/13th century either in France or in England. The aim of this thesis is to introduce the work along with the genre of the fable and its examples in Jewish literature of the Antiquity and the Middle Ages (Bible, Talmud, midrashic literature and a few of medieval scripts). The essential part of the thesis contains information about the author and all his works, characterization and analysis of the collection, and the list of the existing manuscripts, all known editions, and all...
Ústavní vývoj v Anglii v 17. století
Bartončíková, Renáta ; Kuklík, Jan (vedoucí práce) ; Seltenreich, Radim (oponent)
Ústavní vývoj v Anglii v 17. století Abstrakt v jazyce práce Tato diplomová práce si klade za cíl zevrubnou analýzu tohoto období a jeho kritické zhodnocení. Vychází z anglického ústavního vývoje od dob Viléma Dobyvatele a jeho shrnutí je její nedílnou součástí. Autorka práce považuje 17. století za jedno z nejvýznamnějších období, které definovalo moderní ústavnost a státní zřízení Anglie. Hlavním tématem práce je již zmíněná analýza, a to především vztahu mezi anglickými panovníky a anglickým parlamentem v průběhu 17. století. 17. století autorka definuje sporem mezi panovníkem a parlamentem založeným na základě rozdělení pravomocí, které se v čase rapidně změnilo. Důraz je kladem na fakt, že během této doby došlo k značnému omezení panovníka v jeho starobylých právech a přesunutí mnoha pravomocí do rukou parlamentu. Autorka v práci popisuje proměnu pravomocí krále i parlamentu, a to především v oblasti fiskální, v oblasti exekutivy a justice, v oblasti církevních záležitostí, zahraniční politiky a práva svolávat a rozpouštět parlament. Věnuje se také vývoji parlamentních privilegií, jako jsou svoboda projevu, dělba moci, imunita při hlasování o parlamentních návrzích zákona aj. Struktura práce se skládá z osmi kapitol, které jsou dále rozděleny do podkapitol. Rozdělení kapitol následuje logické členění...
Sociální činnost prvních metodistů na pozadí sociálních a politicko-hospodářských dějin Anglie
Samcová, Zuzana ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Diplomová práce "Sociální činnost prvních metodistů na pozadí sociálních a politicko-hospodářských dějin Anglie" se zabývá příčinami vzniku metodismu a především popisem sociálních činností Johna Wesleyho. Snaží se potvrdit tezi, že sociální cítění metodistů bylo mimo jiné také reakcí na tehdejší vztah anglikánské církve k potřebným a trpícím. První část se věnuje sociálním a politicko-hospodářským dějinám Anglie 16. - 18. století, které napomáhají nahlédnout a porozumět sociálním poměrům té doby. Druhá, stěžejní část stručně představuje příčiny vzniku metodismu a zároveň se lehce dotýká motivace sociálního cítění a konání Johna Wesleyho. Větší část kapitoly postihuje jednotlivé sociální činnosti, které Wesley spatřoval důležitými a společně s ostatními metodisty je praktikoval. Je tedy zřejmé, že Wesleyho sociální činnost sebou nesla velmi silný náboj a byla správně zacílena na potřebné skupiny lidí. Metodisté položili "základy" organizované sociální péče. Dílo Johna Wesleyho mělo vliv na další vývoj sociální práce i na to, jak k ní dnešní společnost přistupuje a nahlíží na ni.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 68 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.