Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 100 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mezioborové vztahy chemie a geologie v přírodovědném vzdělávání
Kálalová, Anna ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá mezioborovými vztahy chemie a geologie v kontextu přírodovědného vzdělávání. Diplomová práce se zabývá učivem daným Rámcovým vzdělávacím programem pro gymnázia, které se týká anorganické chemie, mineralogie a petrologie. Dále je v diplomové práci přehledně zpracováno zařazení zmíněných témat do školních vzdělávacích programů různých gymnázií. V práci je kladen důraz hlavně na praktické činnosti ve výuce zmíněných předmětů tj. laboratorní práce. V diplomové práci jsou zpracovány náměty na chemické a fyzikální pokusy, na kterých je možné demonstrovat vztahy mezi těmito předměty a geologií. K těmto pokusům jsou vypracovány pracovní listy s autorským řešením, které jsou součástí přílohy této práce.
Mezioborové vztahy chemie a fyziky v přírodovědném vzdělávání
Konečný, Martin ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Teplá, Milada (oponent)
Název práce: Mezioborové vztahy chemie a fyziky v přírodovědném vzdělávání Katedra: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280, KUDCH) Abstrakt: V diplomové práci byla provedena literární rešerše, na jejímž základě byl udělán přehled na téma interdisciplinarity v přírodovědném vzdělávání. V práci je uveden přehled mezioborových vztahů a pro doplnění i vývoj integrované výuky přírodovědných předmětů v České republice a v Evropě. Součástí diplomové práce jsou 3 vytvořené materiály pro použití přímo ve výuce. Jedná se o materiály sloužící jako studijní text pro učitele a žáky na téma Vývoj vesmíru a vznik prvků, následně na téma Luminiscence s možností praktických činností a na téma Stavba látek zaměřené vyloženě na samostatnou činnost žáků. Všechny materiály jsou ve formě použitelné přímo ve výuce. Materiály byly ověřeny učiteli na společných setkáních a odzkoušeny ve výuce se žáky na gymnáziu. Součástí práce jsou i výsledky dotazníkového šetření převážně mezi učiteli chemie, zkoumající zájem o vznik konference s názvem Veletrh nápadů učitelů chemie, určené učitelům chemie ze základních a středních škol. Klíčová slova: mezipředmětové vztahy, interdisciplinarita, fyzika, chemie, přírodovědné vzdělávání, integrovaná výuka
Chemická exkurze ve středoškolském vzdělávání
Papírníková, Lucie ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent)
Cílem práce bylo shrnutí dostupných informací o exkurzích, zjištění využívání exkurzí při pregraduální přípravě učitelů a vytipování vhodných pražských lokalit využitelných k chemicky orientovaným exkurzím. Práce obsahuje návrhy lokalit, jejichž součástí jsou popisy navštívených míst i s fotografiemi, včetně adres a kontaktů potřebných k realizaci exkurze. Součástí práce jsou také ukázky a odkazy na pracovní listy, videa a další výukové materiály. Práce je cílena především pro potřeby učitelů jako pomůcka pro přípravu exkurzí.
Přírodovědné pokusy ve volnočasových činnostech dětí mladšího školního věku
Moulisová, Marie ; Čapek Adamec, Martin (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá využitím volného času dětí mladšího školního věku se zaměřením na přírodní vědy (zejména chemii, fyziku a biologii) - v návaznosti na další obory. Předkládá řadu praktických návrhů, jejichž prostřednictvím je možné dětem tyto zajímavé obory zábavnou i poučnou formou přiblížit. V teoretické části jsou stručně popsány jednotlivé vědní obory, z nichž se dále v rámci jednotlivých návrhů vychází, dále volnočasová zařízení, kde je možné návrhy realizovat, či specifika dětí mladšího školního věku. Praktická část popisuje pokusy v rámci jednotlivých vědních oborů, na nichž je demonstrována jejich praktická realizace. Návrhy pokusů a činností vychází z běžného života. Cílem práce je přiblížit dětem hravou formou tyto oblasti, s nimiž se během života běžně setkávají, ale často si je neuvědomí a nedovedou je zdůvodnit. Závěrečná reflexe je zaměřena na zhodnocení vhodnosti jednotlivých návrhů, popis úskalí při jejich realizaci a možné vylepšení.
Rostlinné alkaloidy - začlenění učiva do tématického okruhu Biologie rostlin na víceletých gymnáziích
Větrovská, Eva ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Odcházelová, Tereza (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na začlenění učiva rostlinných alkaloidů do běžné výuky na osmiletých gymnáziích nebo odpovídajících ročnících základních škol a středních škol. Cílem diplomové práce je poskytnout informace o významných rostlinných alkaloidech, začlenění této problematiky v kurikulárních dokumentech a jsou zde specifikovány vybrané metody výuky. Tyto metody byly prakticky ověřeny na Gymnáziu Karla Čapka, Dobříš, a to pomocí autorských návrhů ve vyučovací hodině, projektové výuce a laboratorním cvičení. Z hlediska přínosu pro žáky bylo ověřeno, že výuku rostlinných alkaloidů v organizačních formách - projektová výuka a laboratorní cvičení - lze provést efektivněji než v běžné vyučovací hodině. Klíčová slova: rostlinné alkaloidy, vyučovací metody, vyučovací hodina, projektová výuka, laboratorní cvičení, biologie, chemie
Učebnice chemie - historický vývoj a současnost
Petriláková, Monika ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Matoušková, Šárka (oponent)
Bakalářská práce je věnována především historickému vývoji učebnic chemie a evaluaci vybraných učebnic. Na počátku práce je uveden stručný nástin vývoje oboru chemie, neboť právě obsah oboru chemie je určující pro obsah učiva v učebnicích chemie. Dále se práce stručně zabývá jedněmi z prvních učebnic chemie vůbec a detailněji vývojem učebnic chemie na našem území. Následně jsou uvedena kritéria pro hodnocení učebnic a nakonec je provedena evaluace vybraných učebnic. Snahou bylo provést jakousi retrospektivu do historie psaní učebnic, která by mohla být i inspirací autorům učebnic chemie. Prezentovaná hlediska, evaluace učebnic a závěrečné shrnutí analyzovaných učebnic mohou také pomoci učitelům při výběru učebnic ze široké škály nabídky na trhu.
Alergeny ve výuce přírodopisu, biologie a chemie
Kaufmanová, Lucie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tématem diplomové práce jsou alergeny ve výuce přírodopisu, biologie a chemie. Předmětem a jejím cílem je zjistit jednak přítomnost alergenů ve vybraných třídách přírodovědných předmětů (přírodopisu, biologie, chemie), ale také míru uvědomování si problematiky alergií a alergenů ze stran pedagogů a žáků základních škol a gymnázií a dále porovnat, zda učitelé vybraných předmětů zohledňují při vytváření klimatu třídy alergenní žáky. Práce se skládá z části teoretické a praktické. První část shrnuje veškeré teoretické poznatky zahrnující téma alergií a alergenů. Zabývá se pojetím alergie z historického hlediska, charakterizuje obecně význam alergií a její spojitost s imunitním systémem, uvádí jednotlivé rizikové faktory ovlivňující vznik a rozvoj alergického onemocnění. Velká část teoretické části popisuje alergická onemocnění včetně jejich projevů, diagnostiky a následné léčby, dále uvádí jednotlivé druhy alergenů, které jsou klasifikovány podle jejich působení na organismus. V neposlední řadě se kapitola zabývá přítomností alergenů ve školním prostředí. Taktéž jsou v této části zpracovány pedagogické dokumenty - RVP a ŠVP závazné pro jednotlivé typy škol zaměřené na výuku přírodopisu, biologie a chemie se zařazením tématu alergií a alergenů do těchto předmětů. Velká část praktické části je věnována...
Farmacie ve středoškolském učivu chemie
Petřeková, Veronika ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Šulcová, Renata (oponent)
Diplomová práce se zabývá zařazením tématu Léčiva a Farmacie do středoškolského učiva. Práce je rozdělena do čtyř částí. První se zabývá obsahem učiva léčiva v kurikulárních dokumentech. Ve druhé části se věnuji srovnání vzdělávacích systémů v České republice a Slovinsku a analýze českých a slovinských učebnic pro střední školy a gymnázia. Třetí část práce s názvem Farmacie práce obsahuje odborný text pro učitele středních škol a gymnázií. Jsou v ní obsaženy základní informace o tomto odvětví a materiály, které mohou být využity při výuce. Součástí výukových materiálů je deset laboratorních prací.
Dětské hry a hračky jako pomůcky ve výuce chemie
Dubská, Martina ; Holada, Karel (vedoucí práce) ; Liška, František (oponent)
Diplomová práce je věnována studiu jedné z aktivizačních metod - hře. Při hře se žáci aktivně zapojují, jsou motivováni, jsou kreativní. Hlavním cílem práce je prozkoumání výhod, které přináší zavedení herních aktivit do výuky chemie, dále celková problematika herních činností, podmínky pro tyto činnosti ve výuce chemie a návrhy k jejich realizaci ve výuce. Součástí práce je soubor 11 konkrétních her a hraček, které jsou zpracovány pro výuku chemie na 2. stupni základních škol, středních a výjimečně vysokých škol. Tento soubor obsahuje pravidla, metodické pokyny, časovou dotaci a vše potřebné pro zařazení her do vyučování. V praktické části také nalezneme seznam mnoha již publikovaných i nepublikovaných her a hraček, které mohou sloužit jako inspirace pro učitele chemie. Šetření provedená na dvou základních školách potvrdila domněnku, že studijní výsledky dosažené pomocí herních aktivit, jsou uspokojivější než výsledky, při níž herní činnosti použity nebyly.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 100 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.