Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozvoj sluchové percepce v rámci logopedické prevence v běžné mateřské škole
Pouchová, Vendula ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit a popsat rozvoj sluchové percepce ve vybrané běžné mateřské škole. Dílčími cíli práce bylo zjistit a popsat klady a zápory rozvoje sluchové percepce v dané mateřské škole a představit nejčastější pomůcky a aktivity, které jsou k rozvoji sluchové percepce využívány. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol, které představují podklad pro praktickou část práce. První kapitola je zaměřena na vývoj řeči a jazykových schopností intaktního dítěte a dále představuje základní pojmy řeč, jazyk a komunikace. Druhá kapitola je věnována problematice sluchové percepce a jejich jednotlivých složek. Ve třetí kapitole je představeno vzdělávání dětí v předškolním věku, rámcový vzdělávací program a jeho oblasti. Praktická část práce představuje vlastní výzkumné šetření realizované na konkrétní běžné mateřské škole. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření, pro sběr dat bylo využito metod zúčastněného pozorování, analýzy pracovních listů a využívaných pomůcek a doplňkově rozhovoru s vyučující z mateřské školy. Rozvoj sluchové percepce byl sledován jak v rámci kolektivu jedné ze tříd mateřské školy, tak v rámci kroužku předškoláka, který navštěvují pouze děti předškolního věku. Získaná data byla následně analyzována a byly zodpovězeny výzkumné otázky. Závěry výzkumného...
Možnost využití logopedické aplikace v rámci logopedické prevence
Pouchová, Veronika ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Diplomová práce zkoumá využitelnost logopedické aplikace pro děti předškolního věku při logopedické prevenci. Zaměřuje se na nejčastější deficity v oblastech optického a auditivního vnímání a seriality. Sleduje pokrok, nejčastější chyby a oblasti, které jsou u dětí dobře rozvinuté. Zkoumá možnosti zapojení používání aplikace v běžné praxi během logopedické prevence v mateřské škole u dětí předškolního věku. Pro účely výzkumu byla zvolena metoda kvalitativní, prováděna metodou analýzy a interpretace dat z výsledků testování osmi dětí z mateřské školy ve věku od čtyř do sedmi let. Pro ucelení problematiky byl proveden strukturovaný rozhovor s logopedickou asistentkou, která v mateřské škole působí. Bylo zjištěno, že vzniklou logopedickou aplikaci je možné využívat jak při individuální logopedické prevenci, tak ve skupině. Logopedická asistentka doporučuje aplikaci také na samostatnou práci v domácím prostředí. Dále bylo zjištěno, že nejčastější deficity jsou v oblasti sluchového vnímání, především u sluchové diferenciace slov. Další oblastí s výrazným deficitem je serialita. Děti ve hře rozvíjející serialitu chybovaly z různých důvodů. Některé nechápaly zadání, některé měly tendenci řadit obrázky obráceně zprava do leva. Nejčastější chyby ve zrakovém vnímání byly chyby především ve vyšších úrovních u...
Rozvoj sluchového vnímání u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku z pohledu rodičů
Šťáhlavská, Adéla ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
1 ABSTRAKT Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku rozvoje sluchového vnímání u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku z pohledu jejich rodičů. Jedná se o speciálně pedagogické téma z oboru logopedie. Teoretická část bakalářské práce přibližuje problematiku vývojové dysfázie, sluchového vnímání a jeho rozvoje. Obsahuje poznatky o terminologii, etiologii, symptomatologii, diagnostice a terapii vývojové dysfázie. Dále se zaměřuje na průběh intaktního vývoje sluchového vnímání a následcích jeho narušení. Popisuje jednotlivé oblasti sluchového vnímání a možnosti jejich rozvoje. Hlavním cílem výzkumného šetření je zjistit povědomí rodičů dětí předškolního věku s vývojovou dysfázií o sluchovém vnímání, tedy zda mají v této oblasti dostatečné informace. Pro dosažení cíle byla použita kvantitativní metoda výzkumu, dotazníkového šetření cíleného na rodiče dětí s vývojovou dysfázií. Výsledky výzkumu přinášejí informace o znalostech rodičů o sluchovém vnímání, umožňují nahlédnout na způsoby rozvoje sluchového vnímání ve 135 rodinách dětí s vývojovou dysfázií. Ukazují také oblasti, ve kterých by rodiče potřebovali větší podporu ze strany odborníků. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro praxi směřující ke zlepšení informovanosti rodičů dětí s vývojovou dysfázií v oblasti sluchového vnímání. KLÍČOVÁ SLOVA...
Rozvoj sluchové percepce u dětí s fonologickými poruchami
Hynková, Zuzana ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá rozvojem sluchové percepce u dětí s fonologickými poruchami. Hlavním cílem této práce je proto analýza rozvoje sluchové percepce u dětí s fonologickými poruchami. Na základě vytyčeného hlavního cíle bylo vymezeno několik dílčích cílů a výzkumné otázky. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se dělí na dvě kapitoly. První kapitola vymezuje základní pojmy týkající se komunikace, jazyka a řeči, ontogeneze jazyka, řeči a komunikace, dále popisuje jazykové roviny a dvě nejčastější poruchy, které se v České republice zaměňují s fonologickými poruchami, a to vývojovou dysfázii a vývojovou verbální dyspraxii. V této kapitole je možné nalézt i charakteristiku sluchu a sluchové percepce, a zároveň vysvětlený pojem fonematický sluch. Také je zde popsán předškolní věk a kognitivní vývoj dítěte v tomto období. Druhá kapitola se zabývá fonologickými poruchami, tudíž historickým kontextem, klasifikací, etiologií, symptomatologií, diagnostikou a terapií. Současně se tato kapitola zabývá pojmy fonetika a fonologie, fonologická realizace prvků řeči a fonologické procesy. Třetí kapitolou je empirická část, která se věnuje výzkumnému šetření, pro které byla zvolena kvalitativní strategie v designu případové studie. Jako metody sběru dat byly vybrány analýza...
Rozvoj sluchové paměti u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku
Kabatniková, Sára ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
KABATNIKOVÁ, Sára. Rozvoj sluchové paměti u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2021. 69 s. Diplomová práce. Diplomová práce se zabývá rozvojem sluchové paměti u dětí s vývojovou dysfázií v předškolním věku. Teoretická část diplomové práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola charakterizuje paměť. Uvádí rozdělení paměti, fáze paměťového procesu a také uvádí některé testy, které se využívají při diagnostice paměti. Druhá kapitola diplomové práce popisuje úroveň paměti u dětí v předškolním věku a zejména úroveň sluchové paměti. Dále jsou uvedeny možnosti diagnostiky a terapeutických cvičení pro podporu rozvoje sluchové paměti u dětí v předškolním věku. Třetí kapitola diplomové práce popisuje vývojovou dysfázii z hlediska etiologie, symptomatologie zejména v oblasti sluchové paměti a také uvádí možnosti diagnostiky a terapie vývojové dysfázie. Hlavním cílem praktické části diplomové práce bylo zjistit úroveň sluchové paměti u dětí s vývojovou dysfázií, které v předškolním věku navštěvují mateřskou školu logopedickou. Úroveň sluchové paměti byla zjišťována pomocí testu sluchové paměti. Testování probíhalo v průběhu června 2020-února 2021. Byl vypracován a aplikován návrh podpory rozvoje sluchové paměti u šesti dětí s vývojovou dysfázií,...
Školní zralost dětí s dyslalií
JANOUŠKOVÁ, Klára
Bakalářská práce si klade za cíl kompletovat aktuální poznání problematiky školní zralosti a dyslalie. Pro potřeby výzkumu byli záměrně vybráni žáci mateřské školy hlavního vzdělávacího proudu s poruchou řeči, dyslalií. Teoretická část práce se zaměřuje na problematiku školní zralosti, vymezuje a definuje tento pojem. Zabývá se také dyslalií, jejím diagnostikováním a terapií. Závěr teoretické části se zaměřuje na prevenci poruch řeči. Práce se zabývá souvislostmi mezi školní zralostí a již řečenou poruchou řeči. U konkrétních jedinců zkoumá aktuální stav školní zralosti a posuzuje problémové oblasti v souladu s dyslalií. V práci byl použit kvalitativní výzkum. Informace z výzkumu byly zpracovány v designu případové studie. Pro lepší přehlednost jsou data prezentována v tabulkách. Hlavními sledovanými oblastmi jsou motorika, řeč a sluchové vnímání. Sledovány byly i další oblasti týkající se školní zralosti jimiž jsou zrakové vnímání, vnímání prostoru a času, matematické představy, tělesný stav, práceschopnost a emoční zralost.
Diagnostika školní zralosti v oblasti zrakového a sluchového vnímání
Barešová, Eva ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou školní zralosti v oblasti zrakového a sluchového vnímání a její diagnostikou u dětí v posledním roce předškolního vzdělávání. Teoretická část obsahuje charakteristiku vývoje dítěte předškolního věku a současného pojetí preprimárního vzdělávání, jsou zde vymezeny pojmy školní zralost a připravenost, rizikové faktory školní neúspěšnosti, odklad povinné školní docházky, dílčí funkce a deficity dílčích funkcí. Dále pak jsou popsány možnosti diagnostiky fonologické a vizuální percepce a další metody hodnocení funkcí, podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností. Zmíněn je také zápis dítěte do první třídy základní školy. Cílem empirické části je zjistit, je-li možné pravidelnou stimulací dílčích funkcí v oblasti zrakového a sluchového vnímání u dětí předškolního věku přispět k jejich vyzrávání a zlepšit tak připravenost dětí na vstup do základní školy. Výzkumné šetření bylo realizováno ve dvou mateřských školách prostřednictvím diagnostického a stimulačního materiálu Předcházíme poruchám učení (Sindelarová, 2016). K šetření byly použity metody a nástroje především kvantitativního charakteru, vč. diagnostických testů.
Analýza sluchové percepce dětí předškolního věku
Baxová, Tereza ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Kopečný, Petr (oponent)
Diplomová práce má speciálně pedagogické téma. Zabývá se sluchovou percepcí dětí v předškolním věku. Cílem práce je zjistit úroveň sluchové percepce dětí předškolního věku z běžné třídy mateřské školy. Pozornost je věnována naslouchání, sluchové diferenciaci, krátkodobé sluchové paměti, sluchové analýze a syntéze a vnímání a reprodukci rytmu. Výzkumný problém je řešen na základě analýzy dat získaných pomocí vlastního testu, který je sestaven v souladu s vývojovými tabulkami sluchové percepce. Výzkumem bylo zjištěno, že úspěšnost celého testu činí 82,8 %. Nejobtížnější částí testu je oblast naslouchání, s úspěšností 61,0 %. Naopak nejvyšší úspěšnost je v oblasti vnímání a reprodukce rytmu, kde dosahuje 89,2 %. KLÍČOVÁ SLOVA Dítě předškolního věku, komunikace, sluchová percepce, naslouchání, sluchová diferenciace, krátkodobá sluchová paměť, sluchová analýza a syntéza, vnímání a reprodukce rytmu

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.