Název:
Rozvoj sluchové percepce v rámci logopedické prevence v běžné mateřské škole
Překlad názvu:
Auditory perception training as part of speech therapy prevention in common preschool
Autoři:
Pouchová, Vendula ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Klenková, Jiřina (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit a popsat rozvoj sluchové percepce ve vybrané běžné mateřské škole. Dílčími cíli práce bylo zjistit a popsat klady a zápory rozvoje sluchové percepce v dané mateřské škole a představit nejčastější pomůcky a aktivity, které jsou k rozvoji sluchové percepce využívány. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol, které představují podklad pro praktickou část práce. První kapitola je zaměřena na vývoj řeči a jazykových schopností intaktního dítěte a dále představuje základní pojmy řeč, jazyk a komunikace. Druhá kapitola je věnována problematice sluchové percepce a jejich jednotlivých složek. Ve třetí kapitole je představeno vzdělávání dětí v předškolním věku, rámcový vzdělávací program a jeho oblasti. Praktická část práce představuje vlastní výzkumné šetření realizované na konkrétní běžné mateřské škole. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření, pro sběr dat bylo využito metod zúčastněného pozorování, analýzy pracovních listů a využívaných pomůcek a doplňkově rozhovoru s vyučující z mateřské školy. Rozvoj sluchové percepce byl sledován jak v rámci kolektivu jedné ze tříd mateřské školy, tak v rámci kroužku předškoláka, který navštěvují pouze děti předškolního věku. Získaná data byla následně analyzována a byly zodpovězeny výzkumné otázky. Závěry výzkumného...The main objective of the bachelor's thesis is to identify and describe the development of auditory perception in a selected ordinary kindergarten. The specific goals of the thesis were to determine and describe the advantages and disadvantages of auditory perception development in the given kindergarten and to present the most common aids and activities used to foster auditory perception. The theoretical part of the thesis consists of three chapters, providing a foundation for the practical part of the work. The first chapter focuses on the development of speech and language abilities in typically developing children and introduces basic concepts of speech, language, and communication. The second chapter delves into the issues of auditory perception and its individual components. The third chapter introduces the education of preschool-aged children, the framework educational program, and its domains. The practical part of the thesis presents original research conducted in a specific ordinary kindergarten. It is a qualitative research investigation utilizing methods such as participant observation, analysis of worksheets and tools used, and supplementary interviews with teachers from the kindergarten. The development of auditory perception was observed both within a class of the kindergarten and in...
Klíčová slova:
Dítě v předškolním věku; mateřská škola; sluchová percepce; vývoj dítěte; auditory perception; child development; Child in preschool age; kindergarten