Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ze zákona otročení, z evangelia svoboda v Gal 4, 21-31.
Boháčik, Jaroslav ; Brož, Jaroslav (vedoucí práce) ; Matějec, Tomáš (oponent)
Cílem diplomové práce je podat ucelený výklad alegorické perikopy o Hagar a Sáře jako představitelkách dvou odlišných smluv (Gal 4,21-31) ve vztahu k celkovému kontextu a teologickému poselství Pavlova listu. Úvodní kapitola pojednává všeobecně o listu apoštola Pavla Galatským se zřetelem na jeho původ, důvod a místo sepsání, adresáty, klíčové teologické důrazy a strukturu. Stěžejní částí této práce je jazyková a literární analýza výše uvedené perikopy včetně exegeze. Tato kapitola se blíže zabývá rétorickými aspekty a nástroji, které Pavel v epištole používá, a to i s ohledem na dobové tendence v judaismu konfrontovaného s helénistickým světem. Analyzovanou perikopu zasazuje do kontextu listu Galatským jako celku a dále reflektuje intertextuální dimenzi užití příběhu z knihy Genesis včetně přímé citace (Gn 21,10) i odkazu na knihu proroka Izajáše (Iz 54,1). Smysl perikopy objasňuje hned následující verš (Gal 5,1), který je klíčem k jejímu správnému čtení: tím je svoboda křesťana v Kristu.
Konflikty mezi bratry v knize Genesis
HAMŘÍKOVÁ, Jitka
Bakalářská práce se zabývá biblickými texty ze Starého zákona z knihy Genesis o sourozenecké rivalitě, porovnává je s výkladem Jonathana Sackse, Miroslava Volfa, Josefa Hřebíka a Prokopa Remeše a Aleny Halamové. Práce je doplňená překladem z hebrejského jazyka a komentářem. Práce obsahuje přílohu s odkazem na textově-kritické a překladatelské aspekty.
Filosofie Sørena Kierkegaarda a její využití ve výuce filosofie na středních školách
Jarolímková, Tereza ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá filosofií Sørena Kierkegaarda z pohledu budoucí učitelky. První část práce podává teoretický přehled základních myšlenek dánského filosofa, založený na komparaci s dalšími významnými filosofy. Druhá část pak nabízí rozbor možného využití Kierkegaardovy filosofie při výuce na středních školách. V této části jsou přesně vymezeny výukové cíle pokrývající klíčové kompetence stanovené v Rámcově vzdělávacím programu pro gymnázia a konkrétní postupy v hodinách, které umožňují jejich dosažení.
Srovnání cest Gilgameše a Abraháma
Nash, Alexander ; Vymětalová Hrabáková, Eva (vedoucí práce) ; Beneš, Jiří (oponent)
Snad každý během svého života slyšel jména Abraham či Gilgameš. Svým věhlasem se jedná o postavy, které pravděpodobně nikdy nezmizí z lidského povědomí. Zatímco prací zabývající se jednou ze zmíněných postav je však řada, jen málokdo se ale odvážil o jejich vzájemné srovnání. V rámci této práce se tedy nebudeme snažit o jejich představení, ale o vzájemnou komparaci obou postav. Jelikož by srovnání každého prvku bylo příliš obsáhlé téma, je práce omezena na analýzu třech vybraných témat: hrdinská cesta, nesmrtelnost a vztahu k transcendentnu. První z této trojice je zároveň stručným představením konceptu hrdinské cesty od amerického mytologa Josepha Campbella, který je v českém akademickém prostředí jen velmi málo znám. Naproti tomu zbylá dvě témata jsou spíše bližším pohledem na kulturní a náboženské představy relevantní pro autory obou děl.
Abraham v Novém zákoně
Křížová, Jana ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Pokorný, Petr (oponent)
Diplomová práce Abraham v Novém zákoně vychází z vyprávění o Abrahamovi v knize Genesis, bere v úvahu jeho ohlasy ve Starém zákoně a v mimobiblické literatuře a zabývá se jeho použitím v Novém zákoně. Abraham je představen jako Boží přítel, vzor víry a praotec. Práce zkoumá, kdo má právo považovat se za dědice abrahamovských zaslíbení a co z toho vyplývá, zejména pro církev. Přílohy podávají seznam biblických veršů, ve kterých je Abraham zmíněn nebo které obsahují narážku na jeho příběh. V dalších přílohách jsou uvedeny některé klíčové texty Starého a Nového zákona a jejich doslovný překlad jako podklad závěrů hlavního textu.
Srovnání cest Gilgameše a Abraháma
Nash, Alexander ; Vymětalová Hrabáková, Eva (vedoucí práce) ; Beneš, Jiří (oponent)
Snad každý během svého života slyšel jména Abraham či Gilgameš. Svým věhlasem se jedná o postavy, které pravděpodobně nikdy nezmizí z lidského povědomí. Zatímco prací zabývající se jednou ze zmíněných postav je však řada, jen málokdo se ale odvážil o jejich vzájemné srovnání. V rámci této práce se tedy nebudeme snažit o jejich představení, ale o vzájemnou komparaci obou postav. Jelikož by srovnání každého prvku bylo příliš obsáhlé téma, je práce omezena na analýzu třech vybraných témat: hrdinská cesta, nesmrtelnost a vztahu k transcendentnu. První z této trojice je zároveň stručným představením konceptu hrdinské cesty od amerického mytologa Josepha Campbella, který je v českém akademickém prostředí jen velmi málo znám. Naproti tomu zbylá dvě témata jsou spíše bližším pohledem na kulturní a náboženské představy relevantní pro autory obou děl.
Abraham v Novém zákoně
Křížová, Jana ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Pokorný, Petr (oponent)
Diplomová práce Abraham v Novém zákoně vychází z vyprávění o Abrahamovi v knize Genesis, bere v úvahu jeho ohlasy ve Starém zákoně a v mimobiblické literatuře a zabývá se jeho použitím v Novém zákoně. Abraham je představen jako Boží přítel, vzor víry a praotec. Práce zkoumá, kdo má právo považovat se za dědice abrahamovských zaslíbení a co z toho vyplývá, zejména pro církev. Přílohy podávají seznam biblických veršů, ve kterých je Abraham zmíněn nebo které obsahují narážku na jeho příběh. V dalších přílohách jsou uvedeny některé klíčové texty Starého a Nového zákona a jejich doslovný překlad jako podklad závěrů hlavního textu.
Film Abrahám jako pomůcka pro katechezi s dospělými ?
Pexa, Radek ; Dřímal, Ludvík (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Na základě biblického textu a studia o Abrahámovi provedeme analýzu obsahu filmu Abrahám (1993) a následně kritické zhodnocení, za účelem míry vhodnosti tohoto díla, jako pomůcky v katechezi s dospělými. Tato práce se nejprve snaží zjistit míru obsahové shody filmu s textem Bible a to analýzou filmu a srovnáním s textem Bible, přičemž analýza i porovnání filmu probíhá současně, v souvislosti s dějem filmu. Na to navazuje další část práce, která se snaží na základě předchozího srovnání za pomoci biblické teologie odpovědět na otázku, zda je film Abrahám vhodnou pomůckou pro katechezi s dospělými.
Analýza biblické důvěry ve světě Pentateuchu
Matějka, Miroslav Pacifik ; Hřebík, Josef (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent) ; Chalupa, Petr (oponent)
Studie zpracovává téma biblické důvěry ve světě Pentateuchu. Tato důvěra se chápe jako ryze subjektivní spolehnutí na slovo či pokyn nějaké osoby. V případě důvěry v Boha se mnohdy jedná o přesvědčení ve vyplnění lidsky neuskutečnitelného slibu, které důvěřujícímu zjednává před Bohem zásluhy. Spolehnutí na Boha je mnohdy chápáno v konfrontačním duchu jako protiklad k životu nevěřících. Důvěra žádá odvahu ke kroku do neznáma. Zatímco je vždy správné důvěřovat Bohu, důvěra v člověka se v Pentateuchu prakticky vždy jeví jako pošetilá. Jestliže však dotyčným člověkem je Boží mluvčí, je nedůvěra chápána jako útok proti samému Bohu. V případě Božího zjevení se důvěra stává povinností. Lid smí v případě pochybností žádat o znamení pravosti předkládané Boží vůle, jestliže tato vůle je známa, nedůvěra se stává neposlušností a následuje přísný trest. Tatáž důvěra, jaká patří Bohu, je požadována i vůči jeho proroku a vůči Zákonu, který prorok vyhlásil jménem Božím. Spoléhání na sebe ve smyslu přehnané sebedůvěry, která nepočítá s Bohem, je chápáno jako zločin. Stejně tak je posuzována i důvěra obrácená vůči pohanským božstvům.
Filosofie Sørena Kierkegaarda a její využití ve výuce filosofie na středních školách
Jarolímková, Tereza ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá filosofií Sørena Kierkegaarda z pohledu budoucí učitelky. První část práce podává teoretický přehled základních myšlenek dánského filosofa, založený na komparaci s dalšími významnými filosofy. Druhá část pak nabízí rozbor možného využití Kierkegaardovy filosofie při výuce na středních školách. V této části jsou přesně vymezeny výukové cíle pokrývající klíčové kompetence stanovené v Rámcově vzdělávacím programu pro gymnázia a konkrétní postupy v hodinách, které umožňují jejich dosažení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.