Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jak se promítla komunistická ideologie do vzdělávání v základní škole v Sepekově (1948-1989)?
NOVOTNÁ, Lucie
Tato diplomová práce zachycuje vývoj a proměny základní školy v obci Sepekov v období 1948-1989, kdy bylo československé školství pod vlivem komunistické ideologie. Popisuje změny ve školském systému celorepublikového charakteru a jejich konkrétní dopad na fungování místní školy. První kapitola se stručně zabývá školstvím do roku 1948. Další čtyři kapitoly dělí podle legislativních změn ve školství v průběhu komunismu. Tímto je vytvořen komplexní obraz popsaného období.
Historický vývoj primárního vzdělávání v Polné ve světle archivních pramenů.
Vomelová, Martina ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce je historického charakteru. Zabývá se vývojem primárního vzdělávání ve městě Polná v letech 1873-1952. Práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části práce je zmapován historický vývoj primárního stupně školy v Polné v letech 1873-1952, vývoj školy je zasazen do historického vývoje města, potažmo regionu, a jsou zde uvedena historická specifika primárního stupně školy na základě školních kronik a dalších pramenů archivní povahy. Metodologicky se teoretická část práce opírá o historickou metodu, historicko- srovnávací metodu, práci s dokumenty, analýzu a syntézu. V teoretické části práce autorka vychází z materie, kterou uchovává ve své odborné knihovně a sbírkovém fondu jak Městské muzeum Polná, tak i Státní okresní archiv Jihlava. Diplomová práce rovněž vychází z odborné literatury, která byla historii města v průběhu času věnována. Teoretická část práce je podpořena praktickou částí, která je tvořena rozhovory s pamětníky žáky, kteří školu v Polné v závěrečné etapě sledovaného období navštěvovali, a pamětníkem učitelem, který ve škole ve sledované době učil. Vzpomínky pamětníků umožňují nahlédnout do vybraného úseku historie polenské školy na základě vzpomínek narátorů. Praktická část diplomové práce je založena na kvalitativním výzkumu. Pro získání vzpomínek pamětníků byla...
Pád české učitelské elity 1945 - 1955
Císařová, Pavlína ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Bílková, Jitka (oponent)
Diplomová práce se věnuje dějinám českého učitelstva a primárně se zaměřuje na středoškolské profesory. Smyslem je vyjít ze základního toku dějin, které tradičně rytmizují politické proměny. Téma se tak zaměřuje k hlubšímu pochopení transformace českého školství, proměnu a vývoj jednoho mnohovrstevnatého profesního stavu či nakonec i proměnu celé české společnosti v polovině 20. století. Období 1945 - 1955 je poznamenáno změnami politickými, hospodářskými a ekonomickými. Hlavně to jsou však roky velkých změn ve školství, na něž se práce zaměřuje z pohledu dějin učitelstva s ohledem na školské zákony. Podrobněji se věnuje konkrétním případům na gymnáziích, na nichž poukazuje na odlišný vývoj ve vnitrozemí a v pohraničí. Tato práce nabízí ucelený pohled na problematiku, která je doposud zpracována jako celek pouze v ideologicky zaměřených publikacích. KLÍČOVÁ SLOVA pád, elita, středoškolští profesoři, školské reformy, školské zákony, dějiny učitelstva
Vývoj české mateřské školy v letech 1980 -2010 v Ostravě
Korbelová, Petra ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
Cílem této diplomové práce je zaznamenat vývoj české mateřské školy v letech 1980-2010 v Ostravě. Sledování vývoje je rozděleno do kapitol po desetiletích. Každá kapitola popisuje aktuální školské zákony, které se dotýkaly mateřských škol v daném období. Předmětem zájmu je cíl a pojetí výchovy a vzdělávání v mateřské škole v daném desetiletí. Podrobně se práce věnuje významným dokumentům určeným mateřské škole. Zabývá se změnami v plánování a hodnocení výchovné práce. Praktická část zpracovává historické dokumenty, jako jsou kroniky, školní dokumentace a inspekční zprávy z mateřských škol v Ostravě. Metodou dotazníkového šetření zjišťuje názory učitelek mateřských škol na proměnu české mateřské školy. Dotazníkové šetření mapuje názory rodičů na současnou mateřskou školu. V závěru diplomové práce srovnává českou mateřskou školu v jednotlivých desetiletých obdobích podle sledovaných položek. Výsledkem je popis vývoje české mateřské školy v letech 1980-2010.
Regional languages in the French educational system
Pokorná, Monika ; Kalfiřtová, Eva (vedoucí práce) ; Jančík, Jiří (oponent)
Diplomová práce s názvem Regionální jazyky ve francouzském vzdělávacím systému je v úvodní části zaměřena na terminologii týkající se regionálních jazyků. Dále se tato práce soustředí na historii jazyků na území dnešní Francie od období dobývání Galie Římany, přes latinizaci této oblasti, až po demokratizaci regionálních jazyků Francie ve vztahu k francouzštině. Důležitou roli ve vývoji francouzského vzdělávání hrály školské zákony, které jsou podrobně diskutovány v textu. V následující části práce je věnována pozornost především současnému rozmístění regionálních jazyků ve Francii a jejich výuce na francouzských školách. Důraz je kladen zejména na čtyři nejvýznamnější regionální jazyky: baskičtinu, bretonštinu, katalánštinu a okcitánštinu. V rámci popisu této problematiky jsou rozpracovány též zákony, které umožnily výuku regionálních jazyků na školách ve Francii a podpořily zakládání institucí podporujících tyto jazyky. Závěrečná část této práce je zaměřena na výzkum současného stavu okcitánského jazyka v každodenním životě obyvatel města Nîmes na jihu Francie. Tento jazyk byl vybrán jako modelový příklad regionálního jazyku. Pro výzkum byla vybrána metoda dotazníkového šetření, za pomoci které bylo zjištěno, že okcitánština je stále živý regionální jazyk, přestože je používán výhradně starší generací....
Vývoj legislativních úprav pro občany se speciálními potřebami včera a dnes
KLIVANDOVÁ, Alena
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na porovnání legislativních úprav vzdělávacího systému pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami v letech 1980 1989 a v letech současných 2010 2016. Bakalářská práce čerpá z rozboru odborné literatury, legislativy, internetových zdrojů. Skládá se z části teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena nejprve na vymezení základních pojmů, následně se zabývá vzděláváním osob se speciálními vzdělávacími potřebami, poté nastiňuje téma práv a lidí s postižením. Praktická část přináší seznámení s obsahem kurikulárních dokumentů, jimiž jsou školské zákony. Dále se zaměřuje na komparaci legislativních úprav vzdělávacího systému pro osoby se znevýhodněním. Tato část práce je doplněna kazuistikami dvou osob, které procházeli školským systémem v různých dobách. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak se vzdělávali děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami v letech minulých a v současnosti, a které vzdělávání bylo pro tyto osoby kvalitnější a přínosnější. Dílčím cílem bylo zpracovat kazuistiky vzdělávání těchto osob. Na základě šetření bylo zjištěno, že obě legislativní úpravy se zabývají vzdělávání lidí se znevýhodněním, avšak současná legislativa má pozorovatelné přínosy a pozitiva pro tyto jedince. Tato bakalářská práce by měla přinést vhled do problematiky podmínek a přístupu k vzdělání, zároveň by mohla být zdrojem informací pro osoby zabývající se oblastí edukace znevýhodněných osob.
Pád české učitelské elity 1945 - 1955
Císařová, Pavlína ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Bílková, Jitka (oponent)
Diplomová práce se věnuje dějinám českého učitelstva a primárně se zaměřuje na středoškolské profesory. Smyslem je vyjít ze základního toku dějin, které tradičně rytmizují politické proměny. Téma se tak zaměřuje k hlubšímu pochopení transformace českého školství, proměnu a vývoj jednoho mnohovrstevnatého profesního stavu či nakonec i proměnu celé české společnosti v polovině 20. století. Období 1945 - 1955 je poznamenáno změnami politickými, hospodářskými a ekonomickými. Hlavně to jsou však roky velkých změn ve školství, na něž se práce zaměřuje z pohledu dějin učitelstva s ohledem na školské zákony. Podrobněji se věnuje konkrétním případům na gymnáziích, na nichž poukazuje na odlišný vývoj ve vnitrozemí a v pohraničí. Tato práce nabízí ucelený pohled na problematiku, která je doposud zpracována jako celek pouze v ideologicky zaměřených publikacích. KLÍČOVÁ SLOVA pád, elita, středoškolští profesoři, školské reformy, školské zákony, dějiny učitelstva
Právní vymezení pracovní náplně učitele ZŠ v ČR a ve vybraných zemích a vnímání její časové náročnosti učiteli a řediteli
Michalik, Luděk ; Kitzberger, Jindřich (vedoucí práce) ; Trojanová, Irena (oponent)
Závěrečná bakalářská práce se zabývá pracovní náplní učitele 2. stupně základní školy a její časovou náročností. Teoretická část se zabývá vymezením této problematiky v české legislativě a jejím srovnáním s legislativní situací ve Slovenské republice a ve Finsku. Ve výzkumné části bakalářská práce zjišťuje názory učitelů i ředitelů na časovou náročnost učitelské práce a tyto následně vzájemně porovnává. K tomuto byly použity dva dotazníky, jeden z nich zjišťoval názory učitelů, druhý ředitelů. V závěrečné části jsou vymezeny základní legislativní rozdíly ve zkoumaných zemích a dále shrnuty informace o časové náročnosti učitelské práce vyplývající z dotazníkového šetření prováděného mezi učiteli a řediteli.
Vývoj české mateřské školy v letech 1980 -2010 v Ostravě
Korbelová, Petra ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
Cílem této diplomové práce je zaznamenat vývoj české mateřské školy v letech 1980-2010 v Ostravě. Sledování vývoje je rozděleno do kapitol po desetiletích. Každá kapitola popisuje aktuální školské zákony, které se dotýkaly mateřských škol v daném období. Předmětem zájmu je cíl a pojetí výchovy a vzdělávání v mateřské škole v daném desetiletí. Podrobně se práce věnuje významným dokumentům určeným mateřské škole. Zabývá se změnami v plánování a hodnocení výchovné práce. Praktická část zpracovává historické dokumenty, jako jsou kroniky, školní dokumentace a inspekční zprávy z mateřských škol v Ostravě. Metodou dotazníkového šetření zjišťuje názory učitelek mateřských škol na proměnu české mateřské školy. Dotazníkové šetření mapuje názory rodičů na současnou mateřskou školu. V závěru diplomové práce srovnává českou mateřskou školu v jednotlivých desetiletých obdobích podle sledovaných položek. Výsledkem je popis vývoje české mateřské školy v letech 1980-2010.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.