Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Taltos v maďarské kulturní tradici
Horychová, Simona ; Pargač, Jan (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Cílem práce je představit postavu Táltoše v celé jeho komplexnosti. Táltos se vyskytuje převážně v maďarském folkloru. Předpokládá se, že se právě v rurálním prostředí uchovaly magicko-náboženské představy proto-maďarů. Na základě komparace náboženských představ ugro-finských a altajsko-uralských etnik Sibiře s maďarskou folklorní tradicí se vědci snaží dokázat, že původní Táltosova funkce byla stejná jakou zastával šaman u těchto etnik. V evropském prostředí se vyskytují postavy se stejnými atributy jakými disponuje Táltos. Z tohoto důvodu se někteří vědci přiklání k evropsko-slovanskému původu. Nicméně v současnosti je Táltos v maďarské společnosti považován za šamana, a proto se snaží navázat na jeho náboženskou tradici. Klíčová slova Taltos, šaman, šamanismus, Maďaři, etnogeneze, kultura
Edward Evan Evans-Pritchard - pojetí čarodějnictví a jiných mystických fenoménů
Jurásková, Kamila ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Kubišová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá čarodějnictvím a jinými mystickými fenomény v pojetí Edwarda Evan Evans-Pritcharda. Zaměřuje se převážně na pojem čarodějnictví v souvislosti s magií, šamanismem a věštbami. Popisuje vztah všech těchto jevů k náboženské víře a různé přístupy k nim. Charakterizuje jednotlivé praktiky a objasňuje rozdíly mezi nimi. V neposlední řadě představuje obvyklé reakce na ně. Na konkrétní situaci také ukazuje provázanost veškerých popisovaných jevů a prezentuje je jako ucelený a souvislý systém.
Ayahuascový neošamanský habitus v ČR aneb co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem
Herrmann, Natanael ; Kuřík, Bohuslav (vedoucí práce) ; Horák, Miroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tím, co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem, respektive jaký specifický ayahuascový neošamanský habitus musí člověk nabýt, aby mohl být považován za neošamana a byl schopen provozovat ayahuascové rituály. K tomu jsou použity metody karnální etnografie a autoetnografie. Ayahuascové rituály jsou zasazeny do širší antropologické teorie přechodových rituálů a v rámci karnální etnografie se zkoumají metodou pozorovaného zúčastnění, přičemž jsou též využity polostrukturované rozhovory s neošamany. V rámci autoetnografie autor zakoušel neošamanský habitus sám na sobě, což mu umožnilo lehce nahlédnout do jinak nepřenositelné struktury neošamanského habitu. Na základě výzkumu se ukázalo, že pro ayahuascový neošamanský habitus jsou klíčové tři základní roviny, tedy rovina "extatická", "didaktická" a "materiální" avšak jejich formy jsou u každého neošamana rozdílné, což mají na svědomí jejich specifické životní trajektorie. Výsledný rituál je pak produktem specifické brikoláže každého neošamana a mísí se v něm prvky a techniky různých tradic a kultur. Klíčová slova šaman, šamanismus, neošaman, neošamanismus, ayahuasca, habitus, karnální etnografie, autoetnografie, rituál, přechodový rituál
Ontologie prázdnoty
Smetana, Pavel ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent) ; Semrádová, Ilona (oponent)
Tato práce je vícevrstevným zamyšlením nad tématem prázdnoty. Její prvotní inspirací jsou Bondyho úvahy na toto téma. Nejde o to, ukazovat na neukazatelné, či popisovat nepopsatelné, to by byla spíše filosofická statistika; prázdnota je tu primárně chápána spíše na způsob krajního horizontu, jehož bytostné připuštění zakládá možnost pravého setkání podobném smyslu uvažuje nad souvislostí prázdnoty a milosti a otevírá možnost chápat prázdnotu nikoliv jako axiologickou neurčenost, ale právě jako horizont zvláštního setkání se světem. Takto nahlížená prázdnota otevírá bytostnou plnost a zároveň braných souvislostí těchto myšlenek o mezích ontologie - Plótínovou koncepcí emanační ontologie, či se substanční ontologií ze Spinozovy Protože se v průběhu tohoto rozboru dostává do popředí problém statického a předsudečného chápání ontologické substance (která takové vlastnosti nemůže mít, vyjdeme jako krajního ontologického horizontu), otevírá se otázka původu tohoto problému; v Myšlení vnějšku) a Berďajevem následuje hodnocení možnosti ontologii, což je přeneseně otevření otázky vztahu moci a ontologie či prolínání mocenského hlediska do ontologické úvahy (prázdnota by v yslu představovala zřeknutí se moci). Druhá kapitola práce se návazně zabývá formami zřeknutí se tohoto mocenského hlediska, coby praktikovaného...
Čarodějnické kulty a alternativní léčebné metody v rovníkové Africe
Poprocká, Lucie ; Nová, Monika (vedoucí práce) ; Cimrmannová, Tereza (oponent)
Diplomová práce " Čarodějnické kulty a alternativní léčebné metody v rovníkové Africe" pojednává o problematice šamanských a léčitelských praktik na území Afriky a to především v oblasti rovníku. Představuje čarodějnictví a porovnává ho se šamanstvím, léčitelstvím a dalšími praktikami Afrických domorodých kmenů a konkrétními léčebnými metodami, které praktikují šamané, medicinmané a léčitelé. Zároveň tyto metody porovnává s kvalitou zdravotnických služeb, které jsou v dané oblasti dostupné. Praktická část podává výzkumné šetření, které analyzuje vztah obyvatel Ugandy z vesnice Nyakyera a okolí, k zdravotnické péči a jejich postoj k šamanským léčitelům.
Taltos v maďarské kulturní tradici
Horychová, Simona ; Pargač, Jan (vedoucí práce) ; Šalanda, Bohuslav (oponent)
Cílem práce je představit postavu Táltoše v celé jeho komplexnosti. Táltos se vyskytuje převážně v maďarském folkloru. Předpokládá se, že se právě v rurálním prostředí uchovaly magicko-náboženské představy proto-maďarů. Na základě komparace náboženských představ ugro-finských a altajsko-uralských etnik Sibiře s maďarskou folklorní tradicí se vědci snaží dokázat, že původní Táltosova funkce byla stejná jakou zastával šaman u těchto etnik. V evropském prostředí se vyskytují postavy se stejnými atributy jakými disponuje Táltos. Z tohoto důvodu se někteří vědci přiklání k evropsko-slovanskému původu. Nicméně v současnosti je Táltos v maďarské společnosti považován za šamana, a proto se snaží navázat na jeho náboženskou tradici. Klíčová slova Taltos, šaman, šamanismus, Maďaři, etnogeneze, kultura
Současné formy burjatského šamanismu
Havlíček, Marek Aurel ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Bělka, Luboš (oponent) ; Fukas, Andrej (oponent)
RESUMÉ V ČESKÉM JAZYCE Od poloviny osmdesátých let dvacátého století v celé oblasti Sibiře a Střední Asie probíhá u tzv. "korennych narodov" revitalizace náboženských tradic, jejichž kontinuita byla v období Sovětského Svazu značně narušena. Zatímco u velkých náboženství (buddhismus, islám), díky jejich písemné fixaci obnovování náboženských tradic úspěšně navázalo na jejich přerušení, zcela jiná situace vznikla u náboženských tradic předávaných ústně, tedy také těch šamanských. Intenzivní tenze po duchovnu vycházející z vlastních etnických tradic, která se spontánně otevřela, po mnohaletém období komunistické sekularizace, v případě šamanismu narazila na bariéry, jak na přerušené tradice adekvátně navázat (nedostatek živých nositelů a znalců vlastních tradic, iniciovaných i neiniciovaných šamanů, neznalost vlastní mytologie a symboliky). Celý průběh obrození a revitalizace šamanismu zcela odpovídá kontextu aktuálních problémů provázející jednotlivé společnosti, v rámci nichž se uskutečňoval a který přirozeně nesl dědictví sovětské kultury. Politické a hospodářské změny v postsovětském prostoru také umožnily otevřít se nositelům tradic vůči celé řadě nových vlivů ze zahraničí. Revitalizace šamanských kultů na Sibiři nese viditelné stopy tří hlavních částí, které tvoří její současnou podobu: (1) Předsovětské...
Edward Evan Evans-Pritchard - pojetí čarodějnictví a jiných mystických fenoménů
Jurásková, Kamila ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Kubišová, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá čarodějnictvím a jinými mystickými fenomény v pojetí Edwarda Evan Evans-Pritcharda. Zaměřuje se převážně na pojem čarodějnictví v souvislosti s magií, šamanismem a věštbami. Popisuje vztah všech těchto jevů k náboženské víře a různé přístupy k nim. Charakterizuje jednotlivé praktiky a objasňuje rozdíly mezi nimi. V neposlední řadě představuje obvyklé reakce na ně. Na konkrétní situaci také ukazuje provázanost veškerých popisovaných jevů a prezentuje je jako ucelený a souvislý systém.
Zaklínadla jako součást finské lidové slovesnosti
Hošková, Magdalena ; Dlask, Jan (vedoucí práce) ; Velkoborsky, Jan Petr (oponent)
Jméno autorky: Magdalena Hošková Instituce: Ústav lingvistiky a ugrofinistiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy Obor: Finská filologie Název práce: Zaklínadla jako součást finské lidové slovesnosti Vedoucí práce: Mgr. Jan Dlask, Ph.D. Počet stran: 77 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: zaklínadlo, finská zaklínadla, finská lidová slovesnost, Kalevala, starofinská mytologie, tietäjä, šaman, modlitba, léčebná magie, homeopatická magie, John Abercromby, James Frazer, neošamanismus, novopohanství Tato diplomová práce je věnována zaklínadlům jako součásti finské lidové slovesnosti. Jsou zde vylíčeny okolnosti vzniku zaklínadel, dále jejich charakteristika z hlediska formy a účelu použití. Za zlatý věk vzniku zaklínadel nejen ve Finsku, ale i v ostatních evropských zemích, je považována doba pozdního pohanství a raného křesťanství. V práci je nastíněna úloha dvou představitelů magické praxe: jednak šamana coby duchovního vůdce finské společnosti doby před vznikem zaklínadel a jednak jeho nástupce - zaříkávače, ve Finsku označovaného jako tietäjä. Následuje výčet finských pohanských bohů s jejich podrobnými charakteristikami a s příklady zaklínadel, v nichž se lidé obraceli k bohům o pomoc. Jádrem práce je typologie finských zaklínadel podle finského literárního vědce Kaie Laitinena a podle skotského...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.