Název:
Současné formy burjatského šamanismu
Překlad názvu:
Contemporary Forms of Buryatian Shamanism
Autoři:
Havlíček, Marek Aurel ; Kašpar, Oldřich (vedoucí práce) ; Bělka, Luboš (oponent) ; Fukas, Andrej (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] RESUMÉ V ČESKÉM JAZYCE Od poloviny osmdesátých let dvacátého století v celé oblasti Sibiře a Střední Asie probíhá u tzv. "korennych narodov" revitalizace náboženských tradic, jejichž kontinuita byla v období Sovětského Svazu značně narušena. Zatímco u velkých náboženství (buddhismus, islám), díky jejich písemné fixaci obnovování náboženských tradic úspěšně navázalo na jejich přerušení, zcela jiná situace vznikla u náboženských tradic předávaných ústně, tedy také těch šamanských. Intenzivní tenze po duchovnu vycházející z vlastních etnických tradic, která se spontánně otevřela, po mnohaletém období komunistické sekularizace, v případě šamanismu narazila na bariéry, jak na přerušené tradice adekvátně navázat (nedostatek živých nositelů a znalců vlastních tradic, iniciovaných i neiniciovaných šamanů, neznalost vlastní mytologie a symboliky). Celý průběh obrození a revitalizace šamanismu zcela odpovídá kontextu aktuálních problémů provázející jednotlivé společnosti, v rámci nichž se uskutečňoval a který přirozeně nesl dědictví sovětské kultury. Politické a hospodářské změny v postsovětském prostoru také umožnily otevřít se nositelům tradic vůči celé řadě nových vlivů ze zahraničí. Revitalizace šamanských kultů na Sibiři nese viditelné stopy tří hlavních částí, které tvoří její současnou podobu: (1) Předsovětské...RESUMÉ V ANGLICKÉM JAZYCE Since the 1980s, a revival of religious traditions, whose continuity was disrupted considerably in the Soviet-era Russia, has been in motion in the entire area of Siberia and Central Asia, among the so called 'rooted nations'. While major religious groups, such as buddhism and islam, could successfully pick up the threads of their religious traditions thanks to their written resources; religions based mainly on oral transmission are facing the opposite situation, shamanism not being an exception. Intense tension coming from the spirituality of their own ethnic traditions, which spontaneously opened after many years of the Communist secularization, in the case of shamanism hit the barriers of how to adequately re- establish the disrupted traditions (lack of living bearers and experts on their own traditions, initiated and uninitiated shamans, and other ceremony specialists, ignorance of symbolism). The whole process of rebirth, revival or revitalisation of shamanism is entirely consistent with the context of current issues concerning constituent societies, which naturally carries the legacy of Soviet culture. Political and economic changes in the post- Soviet space also enabled the bearers of traditions to become open to a wide range of new influences from abroad. Revitalization...
Klíčová slova:
Bajkal; Burjatsko; burjatský šamanismus; kult předků; Mongolové; místní kulty; posvátná místa; Sibiř; šaman; šamanismus; šamanské kulty; šamanství; Baykal; Buryatia; Buryatian Shamanism; Cult of Ancesters; Local Cults; Mongols; Sacred Places; Shaman; Shamanic cults; Shamanism; Siberia