Název:
Ayahuascový neošamanský habitus v ČR aneb co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem
Překlad názvu:
Ayahuasca neo-shamanic habitus in Czech Republic or what one has to do for becoming an ayahuasca neo-shaman
Autoři:
Herrmann, Natanael ; Kuřík, Bohuslav (vedoucí práce) ; Horák, Miroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá tím, co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem, respektive jaký specifický ayahuascový neošamanský habitus musí člověk nabýt, aby mohl být považován za neošamana a byl schopen provozovat ayahuascové rituály. K tomu jsou použity metody karnální etnografie a autoetnografie. Ayahuascové rituály jsou zasazeny do širší antropologické teorie přechodových rituálů a v rámci karnální etnografie se zkoumají metodou pozorovaného zúčastnění, přičemž jsou též využity polostrukturované rozhovory s neošamany. V rámci autoetnografie autor zakoušel neošamanský habitus sám na sobě, což mu umožnilo lehce nahlédnout do jinak nepřenositelné struktury neošamanského habitu. Na základě výzkumu se ukázalo, že pro ayahuascový neošamanský habitus jsou klíčové tři základní roviny, tedy rovina "extatická", "didaktická" a "materiální" avšak jejich formy jsou u každého neošamana rozdílné, což mají na svědomí jejich specifické životní trajektorie. Výsledný rituál je pak produktem specifické brikoláže každého neošamana a mísí se v něm prvky a techniky různých tradic a kultur. Klíčová slova šaman, šamanismus, neošaman, neošamanismus, ayahuasca, habitus, karnální etnografie, autoetnografie, rituál, přechodový rituálThis diploma thesis deals with what one must do in order to become an ayahuasca neo-shaman, or what specific ayahuasca neo-shaman habitus one must acquire in order to be considered a neo-shaman and to be able to perform ayahuasca rituals. For this the author used methods of carnal ethnography and autoetnography. Ayahuasca rituals are embedded in a broader anthropological theory of rites of passage and are examined in the framework of carnal ethnography by the method of observed participation, while semi-structured interviews with neo-shamans are used also. As part of the autoetnography, the author experienced a neo-shaman habitus on himself, which allowed him to easily look into the otherwise non-transferable structure of the neo-shaman habitus. This research has shown that there are three key parts for the ayahuasca neo-shaman habitus, ie the "ecstatic", "didactic" and "material", but their forms are different for each neo-shaman, due to their specific life trajectories. The resulting ritual is then the product of the specific bricolage of each neo-shaman and mixes elements and techniques of different traditions and cultures. Keywords shaman, shamanism, neo-shaman, neo-shamanism, ayahuasca, habitus, carnal ethnography, autoetnography, ritual, rites of passage
Klíčová slova:
autoetnografie; ayahuasca; habitus; karnální etnografie; neošaman; neošamanismus; přechodový rituál; rituál; šaman; šamanismus; autoetnography; ayahuasca; carnal ethnography; habitus; neo-shaman; neo-shamanism; rites of passage; ritual; shaman; shamanism