Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  začátekpředchozí28 - 37  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kultura hlasového projevu adolescentů
Gabrielová, Anna ; Tichá, Alena (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Hlas hraje v životě člověka významnou roli. Jeho správné používání je závislé na mnoha oblastech života a osobnosti člověka. Kvalita hlasu je ve vzájemné integritě s kvalitou slovního vyjadřování. Velmi významným činitelem v oblasti hlasové problematiky je psychika. Celkový životní postoj se projevuje na kvalitě hlasu. V souvislosti s problémy, které přináší období dospívání, jsou adolescenti ve vztahu ke zdraví hlasu ohroženou skupinou. Průzkum prokázal jednoznačnou souvislost mezi hudebním vzděláním a vztahem hlasové problematice. Potvrdila se i provázanost mezi hlasovou kulturou a kulturou vyjadřování, konkrétně používáním spisovné češtiny. Ukázalo se, že používání spisovné češtiny kladně působí na hlasové sebeuvědomění. Výzkum také potvrdil, že kvalita hlasu úzce souvisí s obsahem mluveného slova. Potvrdila se také souvislost mezi hlasovou kvalitou a psychikou. Adolescenti mají z velké části o hlas zájem a váží si ho. Na druhou stranu se u nich projevuje neochota pečovat o zdraví svého hlasu. Jde o charakteristický rys nezodpovědného chování, které je pro období adolescence typické.
Bel canto jako ideální cíl technické přípravy hlasu budoucích učitelů
Sklenářová, Terezie ; Volavá, Iva (oponent) ; Havlíček, Michael (vedoucí práce)
Termín bel canto je mezi zpěváky a profesory zpěvu používán velmi často avšak nikdo přesně neví, jak tento pojem specifikovat. Mnoho studentů zpěvu či hlasové výchovy si tedy není jisto, co konkrétně je po nich žádáno a proto často nedosahují takových výsledků, jakých by mohli. To mě inspirovalo předmětu mé diplomové práce, jakým bylo stručně shrnout to, co kdy bylo napsáno o bel cantu a uvést to v kontextu hlasové výchovy budoucích učitelů hudební výchovy. Práce tvoří jakýsi celek. Najdeme zde kapitolu o fyziologii hlasu, neboť každý student zpěvu by měl mít alespoň základní orientaci v této problematice. Ne každý student hlasové výchovy se učí či rozumí italsky a protože tento jazyk je základem bel canta, uvádím také stručné zásady italské výslovnosti na základě Praktické metody N. Vaccaie. V závěru teoretické části mé diplomové práce uvádím tři významné osobnosti úzce spjaté s bel canem, kterými jsou Niccolô Vaccai, Mathilde Marchesi a Lilii Lehmann. Pěvecká pedagogika má jeden jediný cíl skládající se z krásy hlasu a čistoty intonace. Cest tomuto cíly je však tolik, kolik je pěveckých pedagogů. V praktické části mé diplomové práce jsem se proto nejprve pokusila uvést několik možných cest, které výše uvedenému cíli vedou, popsat několik možných způsobů, jakými jsou adepti učitelství hudební výchovy...
Hlasová výchova v hodinách hudební výchovy na gymnáziích
Haraštová, Jana ; Volavá, Iva (vedoucí práce) ; Veverková, Jana (oponent)
Při realizaci této diplomové práce jsem se setkala s různým přístupem vedení hlasové výchovy na gymnáziích. Tento přístup je velmi diferenciovaný. Pedagogové většinou vychází z vlastního vzdělání, schopností a zkušeností. Při hlasovém výcviku je v různé míře patrný přetrvávající stereotyp, který může být následně pro studenty málo motivujícím Ověřila jsem si, že velkou váhu sehrává při hlasové výchově probuzení a využití představivosti a to nejen hudební. Evokací představivosti má práce s hlasem nekončící perspektivy i v případě většího množství studentů ve třídě a zároveň studentů různě nadaných. Při práci jsem si dále ověřila, že zpěv je základem pro bezprostřední vnímání hudby a měl by být zpřístupněn v dostatečné míře každému mladému člověku.
Metodika dechových cvičení jako průprava pro pěvecký dech
Strnadová, Klára ; Volavá, Iva (oponent) ; Tichá, Alena (vedoucí práce)
Cílem práce je vytvořit systém odůvodněných dechových cvičení, vhodných pro průpravnou fázi výcviku pěveckého dechu. Abychom byli schopni splnit náš záměr, rozdělili jsme práci na dvě základní části. Část teoretickou, v níž pojednáváme o anatomicko-fyziologickém vztahu jednotlivých částí horních cest dýchacích, dýchacím svalstvu a teorii, která je spjata s význam dýchání a jeho uvědomováním ve cvičební praxi. Část praktická obsahuje příklady dechových cvičení v pěti samostatných celcích. Každý celek obsahuje cvičení, která procvičují základní způsoby dýchání. Jejich procvičováním v kombinacích a v doporučeném provedení, lze dospět k velmi dobré funkční zdatnosti respirační funkce, zkvalitnění kinestézie nejen vůči dýchacím svalům ale i svalům zajišťujícím posturální funkci. Kromě funkce dechové a posturální se cvičeními zkvalitňuje i pozornost jako integrální součást cvičební průpravy pro pěvecký dech.
Muzikál a jeho uplatnění v hudební výchově
Kousalová, Irena ; Volavá, Iva (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
V první části své diplomové práci jsem se pokusila na základě mých získaných poznatků v daném oboru charakterizovat muzikál , jeho formální stránku a vývoj jak ve světovém, tak v českém měřítku. V této souvislosti jsem podala přehled o naší současné muzikálové scéně. Druhou část diplomové práce jsem pojala z hlediska didaktického s uvedením konkrétních metodických příkladů, nastiňujících možné způsoby uplatnění tohoto žánru v hodinách hudební výchovy. Abych tak mohla učinit, postupovala jsem při svých metodických ukázkách jak z psychologicko-pedagogického pohledu na roli muzikálu v případě dospívajících dětí, tak z konkrétních výsledků mého sociometrického výzkumu, provedeného na 2.stupni ZŠ a gymnáziu. Ráda bych podotkla, že jsem ani zdaleka nemohla vyčerpat množství inspirací a že uvedené muzikály nejsou jedinými zdroji, které se dají ve vyučování použít. Mým hlavním cílem při zpracování této diplomové práce byla přímo nutnost více přiblížit muzikál ať už široké veřejnosti či především pedagogům vyučujícím hudební výchovu, poněvadž se jedná o hudební žánr, který zaznamenává prudký umělecký rozmach na české scéně zvláště v posledních deseti letech. Protože se tedy jedná o poměrně nedávnou dobu, co si muzikál začal budovat své právoplatné místo, postrádá zejména v oblasti didaktické, potřebný zdroj...
Písně Václava Jana Tomáška na texty Johanna Wolfganga Goetha
Nosek, Jaromír ; Blecha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Ve své diplomové práci jsem podrobil vyber deseti písní Václava Jana Tomáška na texty Johanna Wolfganga Goetha harmonickému, melodickému a formálnímu rozboru, srovnal jsem jeho pojetí se zhudebněním stejných textů Franzem Schubertem a nalezl zde určité konkrétní paralely i rozdílnosti. Oba skladatelé žili ve stejné době. ale - ačkoliv na mnoho aspektů básní Johanna Wolfganga Goetha měli podobný názor - každý' komponoval poněkud odlišným způsobem. Provedl jsem rovněž pěvecko- technický a interpretační rozbor Tomáškových písní a popsal která píseň skrývá jaké problémy v obou uvedených oblastech. Prozkoumal jsem různá pojetí i aspekty rozdílných pěveckých technik pěvců Libuše Márové, Jindřicha Jindráka, Thomase Lipperta a Magdalény Hajóssyové při interpretaci těchto písní. Na této analýze jsem pracoval velmi podrobně a podařilo se mi zachytit i velmi drobné detaily. Jako přílohu k práci jsem společně s kolegyní Mgr. Magdou Veličkovou natočil vlastní nahrávku těchto písní. Její poslech může být i motivací pro další studenty, nebo zpěváky k nastudování ať už písní na Goethovy texty, nebo jiných vokálních děl tohoto autora, případně motivací k dalšímu a bližšímu poznáni jeho života a tvorby.
Výběr a využití písní ve výuce anglického jazyka
Moravcová, Tereza ; Tichá, Alena (oponent) ; Volavá, Iva (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Výběr a využití písní ve výuce anglického jazyka se zabývá pozitivním vlivem hudby na osvojování cizího jazyka. Je zpracována s cílem poskytnout učitelům anglického jazyka dostatečné množství podnětů zamyšlení nad propojením těchto dvou oborů. V první části jsou shrnuty poznatky z průzkumu současného stavu využití hudby ve výuce anglického jazyka na území České republiky a v zahraničí. Druhá část doplňuje teoretický základ o nejdůležitější aspekty z oblasti psychologického, jazykového a hudebního vývoje dítěte, a o vhled do problematiky fonetiky a fonologie anglického jazyka, s ohledem na hudební stránku jazyka. Třetí část pak předkládá praktické ukázky práce s hudbou ve výuce anglického jazyka, na podkladě vybraného materiálu vhodného využití ve výuce, a nabízí výukové plány, které se mohou stát inspirací pro učitele anglického jazyka bez hudebního vzdělání. Přiložené CD poskytuje hudební materiál zpracovaný v kontextu této práce.
Interpretace písňové literatury 19. století
Foltýnek, Tomáš ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Pojetí skladeb je velmi různorodé. Důkazem toho by měly být komparace zastoupené v této práci. Interpretační zaměření je samozřejmě dáno tím, jak umělec danou skladbu chápe. Hovoříme o takzvaném interpretačním pojetí skladby. Tvůrčí proces je sice limitován notovým zápisem, popř. skladatelovým záměrem, je-li čitelný, na druhou stranu jde právě o interpretovo pojetí. Skutečnost, že skladba může být podána různými způsoby, vyvolává otázku: Který z těchto způsobu je správný? Každá interpretace se musí držet notového zápisu, to je ta nejdůležitější podmínka. Každé pojetí díla by mělo odpovídat skladatelově představě. Tento požadavek je do jisté míry těžko uskutečnitelný u většiny skladatelů. Těžko se dá v té nejúplnější podobě ověřit, jak si například Franz Schubert představoval přesnou interpretaci své Zimní cesty nebo jak Beethoven hrál své klavírní sonáty. Ze svědectví nelze vždy získat přesné instrukce. U skladatelů 20. století, je situace díky nahrávacímu průmyslu jiná. Autorské výkony jsou zachyceny na věky, viz například S. Rachmaninov, K. Penderecki, D. Šostakovič aj.
Rozezpívání dětí na 1. stupni ZŠ se zaměřením na 1. ročník
Soukupová, Radka ; Tichá, Alena (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice nerozezpívaných dětí mladšího školního věku, předkládá a vyhodnocuje způsoby řešení v současné praxi učitelů v základních školách. V teoretické části se věnuje dětskému hlasu, různým přístupům pedagogů k nápravě nezpěvnosti dětí, rozboru dostupných učebnic a metodických příruček pro 1. ročník užívaných v současné praxi na I. stupni ZŠ. Druhou část tvoří výzkumná sonda. Pomocí dotazníků byly získány informace o způsobu řešení problematiky nezpěváků v současné praxi. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   začátekpředchozí28 - 37  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.