Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 157 záznamů.  začátekpředchozí148 - 157  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vliv obohacení prostředí na vzorce lokomoce a pozičního chování šimpanzů učenlivých v Chester Zoo (Velká Británie)
Peerová, Kateřina ; Vančata, Václav (oponent) ; Marván, Richard (vedoucí práce)
Na základě našich zjištění se domníváme, že obohacení výběhu šimpanzů učenlivých v Chester Zoo mělo skutečně pozitivní dopad na studovanou skupinu, a to dlouhodobě. Věříme, že výsledky tohoto výzkumu shromážděné v rozmezí devíti let (fáze Pre, rok 1999, závěrečná fáze rok 2008), mohou být přínosem pro zoologické zahrady, usilující o behaviorálně zdravou šimpanzí populaci, i přes omezení, která zákonitě plynou z podmínek chovu v zajetí. Studie prokazuje souvislost mezi obohacením venkovního prostředí a výskytem zdravých vzorců lokomočně pozičního chování, které více odpovídají chování šimpanzů v přirozeném prostředí.
Sociální struktura a agonistické chování ve skupině gorily nížinné v ZOO Praha
Válková, Veronika ; Marván, Richard (oponent) ; Vančata, Václav (vedoucí práce)
V našem výzkumu, který probíhal po dobu jednoho roku, jsme analyzovali sociální strukturu a dynamiku sociálních vztahů, charakter a distribuci agonistického chování ve skupině šesti jedinců gorily nížinné (Gorilla gorilla gorilla) chované v ZOO Praha. Předpokladem bylo, že samec má ve skupině za všech okolností dominantní postavení a že mezi samicemi neexistuje dlouhodobá sociální hierarchie. Dále, že distribuce afiliativního i agonistického chování ve skupině má nerovnoměrný charakter a že vysoká návštěvnost v pavilonu zvyšuje míru agonistického chování goril. K pozorování byly použity standardizované etologické metody ad libitum sampling, focal animal sampling a all occurence sampling a statistická analýza dat byla provedena pomocí etologického softwaru (Noldus - MatMan 1.0). Potvrdilo se, že samec má ve skupině dominantní postavení a že mezi samicemi neexistuje dlouhodobá sociální hierarchie. Afiliativní kontakty se vyskytují pouze mezi dospělými samicemi a mláďaty a v menší míře mezi mláďaty navzájem. Agonistické kontakty jsou distribuovány ve skupině také nerovnoměrně a zdá se, že agonistické chování samce pružně reaguje na konflikty mezi samicemi. Nepotvrdil se vliv lidského faktoru (počtu návštěvníků v pavilonu) na míru agonistického chování ve skupině. Ukázalo se, že skupina goril v zajetí chovaných...
Hodnoty BMI žáků 2 stupně základních škol
Revenda, Lukáš ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Přívratský, Vladimír (oponent)
Stále častěji se dnes setkáváme s dětmi, které svoji touhu po štíhlé linii dovedou až za hranice zdravotní závadnosti. Příčiny tohoto jevu jsou hledány více ve faktorech sociálních a psychických, ale pozapomíná se přitom na příčiny biologické povahy, které mají minimálně stejně hluboký vliv na podvědomé vnímání hmotnosti. Vedle hmotnosti hraje důležitou roli ke spokojené osobnosti rovněž výška jedince. Poměr mezi těmito parametry určuje Body Mass Index (BMI) a v této práci se zamyslíme, proč právě jeho hodnoty jsou pro dospívajícího tak důležité. Předložená rigorózní práce se zabývá hodnotami BMI a faktory, které ho ovlivňují u věkové kategorie žáků 6. - 9. třídy, tj. 10 - 16 let. Zjištěné hodnoty vychází z měření 681 žáků na 8 pražských základních školách metodou přímého měření spojeného s dotazníkovým šetřením. Výsledky měření výšky a hmotnosti byly porovnány s výsledky Celostátních antropologických výzkumů (CAV) z roku 2001, resp.1991. Z provedených měření vyplývá, že oproti CAV 2001 nedošlo k zvýšení průměrné tělesné hmotnosti u chlapců ve všech zkoumaných kategoriích ani k snížení průměrné tělesné hmotnosti u dívek ve všech zkoumaných kategoriích. Třináctiletí chlapci jsou vyšší než třináctileté dívky. Průměrná tělesná výška patnáctiletých chlapců je vyšší než 175,6 cm, patnáctiletých dívek...
Analýza učebního textu "Srovnávací anatomie obratlovců"
Řezníček, Jan ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Ziegler, Václav (oponent) ; Vančata, Václav (oponent)
1 ) Učební text Srovnávací anatomie obratlovců zaplnil publikační mezeru v daném tcmatu obecné zoologie. 2) Skripta jsou určena studentům Pedagogických fakult, učitelům biologie středních škol a studentům Přírodovědeckých fakult jako repetitorium ke zkoušce ze srovnávací morfologie obratlovců. 3) Učební text je didakticky zaměřen na vývojové souvislosti, které ve starších učebnicích zoologie mnohde chybí. V učebnicích totiž často nejsou uváděny nové zásadní Poznatky ani po mnoha letech od jejich objevení a publikace. 4) Přínosy učebního textu v jednotlivých kapitolách jsou uvedeny v úvodu. Jedná se zejména o nové poznatky z výzkumů v oboru srovnávací anatomie. 5) Na základě dotazníku studentům gymnázií bylo zjištěno, že výuka obecné zoologie není dostačující zejména proto, že je jí věnováno málo vyučovacích hodin - pouze jedno Pololetí, a to ještě v rámci systematické zoologie. 6) Testem předloženým studentům gymnázia a pedagogické fakulty UK byla Potvrzena Hypotéze, stanovená v kapitole 2. - Problematika a analýza literatury. Pro přijetí nebo zamítnutí hypotézy byly zájmové skupiny podrobeny testu. Test a statistické Zhodnocení jeho výsledků potvrdil, že existuje významný rozdíl mezi vstupními vědomostmi Před absolvováním kurzu " S r o v n á v a c í anatomie obratlovců « « vědomosti po absolvování toboto kurzu.
Rozpoznávání mimických výrazů člověka a šimpanze.
Trnka, Radek ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Bartoš, Hynek (oponent) ; Šípek, Jiří (oponent)
Vysokoškolští studenti (101 žen, 100 mužů) rozpoznávali 7 základních mimických výrazů člověka a 10 základních mimických výrazů šimpanze. Fotografie mimických výrazů byly promítány na plátno pomocí dataprojektoru. Studenti dále vyplnili test maskulinity / femininity "Personal Attributes Questionnaire" (PAQ; Spence & Helmreich, 1978). Vliv biologického pohlaví a M-F typu na rozpoznávací úspěšnost respondentů pro mimické výrazy člověka byl testován pomocí obecného lineárního modelu. Ženy rozpoznávaly mimické výrazy lépe než muži. Maskulinní, femininní, androgynní a nediferenciovaní jedinci se nelišili v rozpoznávání lidských mimických výrazů emocí.
Afiliativní chování se zřetelem na infant-handling u makaků červenolících (Macaca fuscata) v zajetí
Hradilová, Eva ; Marván, Richard (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent)
Tato práce (1) podrobně popisuje a analyzuje vybrané projevy samičího afiliativního chování u skupiny makaků červenolících (Macaca fuscata) žijící v zajetí a zjištěné údaje srovnává s údaji z jiných studií primátů ve volné přírodě a v zajetí; (2) snaží se prohloubit naše znalosti o distribuci afiliativního chování v podmínkách teorie biologických trhů (Noe and Hammerstein 1995) s ohledem na možný vliv domínantně-submisivních vztahů, status samic (matky vs. ostatní samice) a věk závislých mláďat a tak prověřuje její funkčnost u námi zkoumané skupiny; (3) testuje, které hypotézy, týkající se distribuce afiliativního chování u non-humánních primátů (viz Seyfarth 1977, 1980, de Waal and Luttrell 1986, Manson 1998, Bentley-Condit et al. 2001, Henzí and Barrett 2002, Kleindorfer, Wasser 2004), nejlépe odpovídají situaci ve zkoumané skupině. Pozorování bylo zaměřeno na 12 jedinců makaků červenolících ze ZOO Olomouc (Česká republika): 8 dospělých samic (všechny ve věku > 5 let; 4 matky a 4 ostatní samice) a 4 závislá mláďata (ve věku 0 - 4 měsíce; 1 samice a 4 samci). Údaje o jejich chování byly získány v létě 2006 během 138 hodin pozorování rozložených v rámci 23 dní. Abychom získali údaje o afiliatívním chování samic (allogrooming; infant-handling - pozitivní, neutrální a negativní; prostorová vzdálenost),...
Problémy spojené s výukou biologie člověka na základních a středních školách
Pokorná, Jitka ; Skýbová, Jana (oponent) ; Vančata, Václav (vedoucí práce)
Biologie člověka pojednává o všech stránkách života člověka, které vyplývají z jeho biologické podstaty a nepřesahují významněji do oblasti duchovní a sociální. Jedná se proto o obor velmi široký, jehož rozsah a hranice mohou být chápány různě (Novotný, Hruška 1999). Jakou metodu a formu výuky přírodopisu a biologie učitel zvolí, záleží na něm samotném. Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na velmi účinnou metodu projektového vyučování, která vede к motivaci nejen žáky, ale i učitele. Vede děti к získávání vědomostí, к aktivnímu přístupu к učení i к uplatnění se v rámci kolektivu. Především proto bych doporučovala zařazovat tento typ výuky do učebních osnov častěji. Neustále se zdůrazňuje propojení školy s realitou života a právě projektové vyučování výuku životní realitě přibližuje nejvíce. Toto propojení výuky potvrzuji vytvořením školního projektu "Srdce" aneb konferencí o prevenci kardiovaskulárních chorob určený pro 8. třídu základní školy. Hlavním cílem mého projektu bylo zdůraznit důležitost zdraví a zdravého životního stylu pro každého z nás. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zdraví člověka z hlediska integrální antropologie
Zvírotský, Michal ; Přívratský, Vladimír (oponent) ; Vančata, Václav (oponent)
The presented thesis, Human Health from the Perspective of Integral Anthropology, comprises six chapters. The introductory chapter is focused on theoretical questions of health and illness. Special focus is given to subject matter in the context of biological as well as social anthropology. These two disciplines are established in Europe as Integral Anthropology. Chapter further contains selected definitions of health. Next chapter is focused on health in relation to quality of life and meaningfulness of life. This chapter refers to the measurement of quality of life, cues and life targets, intrinsic faith and V. E. Frankl's logo therapy. The topic of the third chapter is illness of human life. This chapter discusses the concept of illness, disease and sickness, as well as bio-psychosocial and spiritual model of illness and civilization diseases. Chapter four makes up fundamental part of the work. This chapter's main focus is on primary, secondary and tertiary plane of health prevention. Furthermore various strategies for improvement of health are discussed in this chapter. Fifth chapter is dedicated to application of theory of human health in everyday school life. The issues of pathogenesis and salutogenesis as well as psycho- neuro-immunology are covered. Focus is given to practical questions of mental...
Gerontologie
Thorovská, Alena ; Přívratský, Vladimír (oponent) ; Vančata, Václav (oponent)
Předložená rigorózní práce se věnuje problematice gerontologie. V teoretické části vymezím základní pojmy sociální gerontologie. Stručně pojednám o její historii i současných aktivitách. Dále začlením gerontologii do světového kontextu, stručně rozvedu demografickou situaci u nás a ve světě, pojednám o projevech stárnutí a prevenci. Ve výzkumné části provedu dotazníkové šetření na dvou pražských středních školách. Následovat bude vyhodnocení a zpracování výsledků. V praktické části se pokusím navrhnout témata sociální gerontologie, která lze zařadit do Rámcového vzdělávacího programu. Součástí práce je příručka o gerontologii. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Chov orangutanů v zajetí a problematika velkých lidoopů ve výuce na základních a středních školách
Kašparová, Zuzana ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Vančatová, Marina (oponent)
Diplomová práce je věnována situaci orangutanů v zajetí a tématice orangutanů v učebnicích pro základní a střední školy. Orangutani žijící v zajetí mají odlišné podmínky pro život než volně žijící orangutani. Nevhodné podmínky v zajetí vedou к netypickému chování u orangutanů. Proto je velmi důležité vytvořit orangutanům v zajetí takové podmínky, které by plně rozvíjeli jejich chování, schopnosti a dovednosti. Hlavním cílem diplomové práče bylo na základě teoretických podkladů popsat rozdíly v chování u volně žijících a zajatých orangutanů. Popis orangutanů v pražské zoologické zahradě tuto problematiku rozvíjí. Analýza učebnic, vytvořené pracovní listy i prezentace na téma orangutani pak mají pomoci učitelům ve výuce této problematiky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 157 záznamů.   začátekpředchozí148 - 157  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.