Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 52 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
A Critical Semiotic Study of Finnish, Latvian and Czech Myths
Pintāne, Inese ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce zve své čtenáře do říše mýtů, kde přebývají různá božstva a mýtické bytosti a tráví své dny vytvářením lidského světa a různých kulturních artefaktů. Aby se dozvěděla více o této říši a jejích možných variacích, rozhodla se autorka této diplomové práce studovat mýty relativně odlišných národů. Jelikož autorka zná místní jazyk a zvyky Finů, Lotyšů a Čechů, padla její volba na mýty daných národů. Protože se všechno v říši mýtů neustále mění, jediným způsobem, jak zjistit, co v ní v nějakém období považovali její obyvatelé za cenné, bylo pozastavení veškerých procesů probíhajících v této říši. To bylo umožněno pomocí metody zvané transvaluace, která byla představena Jamesem Jakóbem Liszkou v jeho knize "The Semiotic of Myth: A Critical Study of the Symbol" (1989). Ačkoli tato metoda mezi folkloristy stále není příliš známá, umožnila autorce této diplomové práce pohlížet na mýty jako na trojúrovňové entity a odkrýt v nich různé sociální konstrukty předávané z generace na generaci. Jak čtenáři později uvidí, autorčino studium mýtů pomocí metody transvaluace v nich pomohlo odhalit různé zakódované normy. Klíčová slova: Finové, Lotyši, Češi, mýty, Liszka, transvaluace, sémiotika, folklór
Obraz války u Georgese Bataille
Zítko, Jakub ; Fulka, Josef (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
Válka představuje jeden z nejnápadnějších projevů nadbytku energie, který v rámci své teorie všeobecné ekonomie tematizuje Georges Bataille. Na pozadí této skutečnosti se práce snaží definovat válku jako bytostně neutilitární výdaj energie, s nímž se člověk musí nutně potýkat. Dále se práce pokouší tázat po společných jmenovatelích excesivních momentů, mezi které válka nepochybně patří, a poukázat na jejich význam ve filozofii G. Bataille. Svrchovanost, která je průvodním jevem takovýchto momentů bude dále tematizována se zřetelem na specifičnost, kterou ji autor věnuje a jenž se vymaňuje z dialektické nutnosti. Klíčová slova: Georges Bataille, svrchovanost, prokletá část, heterogenita, sebevědomí, kritika utilitarity, válka
Člověk jako múza architektury
Kopáčová, Nikola ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
Diplomová práce sleduje vztah člověka a architektury, a to od začátku 20. století až do 70. let 20 století. Jako hlavního představitele (a východisko všech postupů) propojení architektonických vizí s člověkem ukazuje Le Corbusiera. Práce popisuje i další příklady architektů a jejich konceptů. Snaží se poukázat na začleňování člověka do architektonických projektů, které následně došly až tak daleko, že ve výsledku z nich člověk zmizel. Klíčová slova architektura, člověk, místo, ne-místo, město, prostor, genius-loci, kolektivismus
Důsledky rekonceptualizace povahy novomediálních uměleckých děl
Scholz, Petr ; Charvát, Martin (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
V relativně nových společenských a technologických podmínkách 2. poloviny 20. století se ustavuje nové pojetí umění později nazvaného "umění nových médií". Automatizované procesy umělecké tvorby (často za účasti umělé inteligence) vedou k otázkám ohledně statusu autorství nad výsledným artefaktem. Vedle nejasnosti ohledně statusu umělce dochází také k proměně povahy samotných děl (jedinečnost, simulace). Práce si klade za cíl provést teoreticko-filosofickou analýzu novomediálních uměleckých děl, která bude vycházet ze syntézy teoretických východisek několika autorů. Na základě tohoto teoretického rámce dojde k rozboru několika konkrétních novomediálních uměleckých projektů, jejichž analýza poskytne bližší pohled na povahu současných digitálních děl. Projekty budou zhodnoceny v souladu s představenými teoretickými perspektivami a v souladu s vlastními praktickými znalostmi. Z postulované povahy budou v závěru formulovány teze týkající se možného budoucího vývoje v oblasti automatizované tvorby algoritmických děl či autorství.
Okamžik a autorství ve fotografii
Šarkadyová, Lucie ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent) ; Silverio, Robert (oponent)
Většina prací o fotografii se zabývají obrazem a snahou porozumět fotografii jako snímku. Na rozdíl od teorie obrazu, tato práce pojednává o zkušenosti fotografa v okamžiku vzniku snímku, ale i o vlivu fotografie jako média na naše vnímání. Hlavním tématem je pak fotografie pohybu, kde můžeme nejlépe demonstrovat, jak fotografie mění jednak naše vnímání, tak rozumění vnějšímu světu. Začátek práce je věnovaný jednomu z největších českých fotografů - Josefu Sudkovi - který popisuje způsob jeho práce. Jeho vymezení fotografování, jako okamžiku "kdy do sebe všechno zapadne" a nemožnosti se už nikdy vrátit do stejného okamžiku je stěžejním rysem fotografie, tak jak je prezentovaná v této práci a základem pro tezi celé práce, která je: že fotografie a fotoaparát mění způsob vnímání a že fotografie je aktualizací možnosti toho, jak vidíme to, co vidíme. O aktualizaci možnosti je pak řeč především v kontextu díla Barbary Probst, jejíž práce "Exposures" zásadním způsobem vstupuje do historie fotografie, kdy opět důraz není kladem na obraz, ale na fotografa jako tvůrce obrazu.
Konstrukce a svědectví: dvojí přístup k fotografii v díle Didi-Hubermana
Frídová, Martina ; Charvát, Martin (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
4 Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá tématem fotografie a jejího vztahu ke skutečnosti v díle francouzského filozofa a historika umění Georgese Didi-Hubermana. Je členěna do dvou hlavních částí. První teoretická část obsahuje seznámení se základními pojmy Didi-Hubermanova myšlení a následné teoretické analýze fotografie skrze jeho vybraná díla. Její součástí je i porovnání s myšlenkami dalších autorů, kteří se problematikou fotografie zabývali, například Rolanda Barthese. Cílem je identifikovat možné roviny uvažování Didi-Hubermana vzhledem k fotografii a ověřit předpoklad dvojího přístupu k fotografii, z hlediska tématu fotografie jako konstrukce a fotografie jako svědectví. Druhá praktická část práce si klade za cíl aplikování Didi-Hubermanových myšlenek na vybraných fotografiích v rámci soudobého kontextu. Klíčová slova Didi-Huberman, fotografie, konstrukce, svědectví, přežívající obrazy

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 52 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.