Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 104 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Cenomanian vegetation of the Bohemian Cretaceous Basin
Čepičková, Jana ; Kvaček, Jiří (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent) ; Spicer, Robert A. (oponent)
Disertační práce popisuje, analyzuje a interpretuje rostlinné fosílie paleoprostředí Bylo popsáno olistění cykasu druhu Čepičková et J.Kvaček včetně jeho kutikuly. Druh vykazuje hluboce zanořené průduchy obklopené papilami, které přečnívají přes stomatální dvůrek. Průduchy jsou haplocheilní a jsou uspořádány do pásů. (Velen.) Čepičková et J.Kvaček je zubatý list odromní žilnatinou. Z důvodu chybějící zachované kutikuly bylo možné pouze Čepičková et J.Kvaček je list se zubatým okrajem, jehož abaxiální kutikula je pokryta vráskováním. Toto vráskování je náhodně orientované, pouze kolem průduchů je uspořádané radiálně. je charakteristické kombinací několika druhů průduchů: laterocytními/laterocyklocytními, bicyklickými, amphibrachyparacytními, méně často brachyparacytními racytními. Průduchy v některých případech mají z vnitřní strany na pólech ztluštěniny ve tvaru "T". Čepičková et J.Kvaček je list se zubatým okrajem. Vnější strana abaxiální kutikuly je velmi hustě pokryta velkými papilami. Průduchy Pro zjišťování míry stresu z nedostatku sladké vody byla použita mikromorfologie kutikuly a izotopový signál rostlinných fosílií (δ13C v n C29). Z lomu Pecínov byly k analýze použ U5. Na základě paleobotanických, palynologických, paleoprostředí a rostlinná společenstva perucké flóry: Vegetace slaných marší,...
Minerální prameny Františkových Lázní
Hájková, Eliška ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Cílem předložené bakalářské práce je sumarizovat dostupné informace o minerálních pramenech v oblasti Františkových Lázních a detailně je charakterizovat z chemického a fyzikálního hlediska. Práce se dále zabývá geologií a hydrogeologií dané oblasti. Definuje pojem balneologie a uvádí příklady nemocí, které lze léčit za pomoci minerálních pramenů. Pro potřeby školní praxe na základních školách jsou jednotlivé františkolázeňské prameny seřazeny do exkurzního okruhu. Klíčová slova: minerální prameny, balneologie, Františkovy Lázně, exkurze, základní škola
Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma
Řezníčková, Adéla ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
Diplomová práce Název: Ptáci v Královské oboře Stromovka jako výukové téma Autor: Bc. Adéla Řezníčková Vedoucí práce: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. ABSTRAKT Práce se zabývá tématem využití městského parku Královská obora Stromovka jako lokality vhodné pro realizování exkurzí a environmentálních výukových programů tematicky zaměřených na ptáky. Teoretická část práce specifikuje pojetí zoologických témat se zaměřením na ptáky v rámci kurikulárních dokumentů a zpracování tohoto tématu v učebnicích. Dále je v teoretické části práce charakterizována vybraná lokalita z pohledu historického i současného stavu a přehled informací o ochraně ptáků v evropském i českém právu. V závěru teoretické části je charakterizována exkurze jako výuková metoda a environmentální výukový program. Hlavním cílem práce je příprava, realizace a ověření environmentálního výukového programu, který propojuje teoretické znalosti žáků o ptácích a principy environmentální výchovy s praxí ve smyslu výuky v přírodním prostředí a poznávání místa, v němž žáci žijí. Celkem byly navrženy tři exkurze, které byly realizovány v průběhu různých ročních období. Získávání zpětných vazeb bylo uskutečněno formou strukturovaného rozhovoru s vyučující a dotazníků pro žáky. Rovněž proběhlo zjišťování vstupních znalostí žáků s pomocí pretestu a srovnání...
Výuka geologie z pohledu laické veřejnosti
Lacina, Martin Jakub ; Jedličková, Tereza (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
V rámci didaktiky přírodních věd se výzkumy osobních postojů zaměřují především na postoje přímých aktérů výuky, tj. žáků a učitelů. Názory laické veřejnosti jsou často opomíjeny, ačkoliv hrají významnou roli při formování postojů žáků. V rámci diplomové práce bylo realizováno dotazníkové šetřen zaměřené na postoje a názory laické veřejnosti ke geologickým vědám a jejich výuce. Dále byli osloveni žáci 1. a 2. ročníku SŠ a učitelé přírodovědných předmětů. Získaná data byla vyhodnocena pomocí vybraných statistických metod, které umožnily mj. komparovat odpovědi jednotlivých cílových skupin respondentů. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 727 respondentů (414 osob z řad veřejnosti, 201 žáků a 112 učitelů). Z výsledků vyplývá, že postoje laické veřejnosti jsou spíše pozitivní. Jako vyučovací předmět není geologie považována za obtížnou a nudnou. I přes to, že všechny tři skupiny hodnotí geologii jako neoblíbený předmět, považují geologické vědy za součást všeobecného vzdělání. Za nejdůležitější aspekty efektivní výuky geologie jsou všemi respondenty považovány nadšení a motivovaní učitelé; ukázky minerálů a hornin; terénní vycházky a exkurze. Na základě získaných výsledků byla formulována doporučení, která by mohla přispět k popularizaci geologických věd, např. zvýšit důraz na praktické využití...
Induktivní úlohy zaměřené na vnitřní geologické děje ve výuce přírodopisu na 2. stupni ZŠ
Nováková, Miroslava ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Svobodová, Silvie (oponent)
Diplomová práce se věnuje induktivním úlohám ve výuce přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením na vnitřní geologické děje. V teoretické části je zpracováno zařazení výuky geologie v rámci kurikulárních dokumentů ČR, dále obsahuje shrnutí forem a metod výuky často používaných ve výuce přírodopisu, včetně didaktických zásad. Pro empirickou část byl definován cíl pozitivně ovlivnit postoj žáků k výuce geologie prostřednictvím navržených autorských induktivních úloh zaměřených na endogenní geologické děje. V rámci prvního dotazníkového šetření byly zjišťovány postoje žáků k přírodopisu a konkrétně ke geologii a jejím dílčím tematickým celkům. Za náročná a neoblíbená témata označili žáci litosféru a deskovou tektoniku. Induktivní úlohy byly proto navrženy na tato dvě témata z endogenní geologie. Úlohy jsou zpracovány ve formě příprav na vyučovací hodiny, včetně podpůrných didaktických materiálů, autorského řešení apod. Úlohy byly ověřeny ve výuce na vzorku dvou tříd vybrané ZŠ, celkem 52 žáků. Následným dotazníkovým šetřením byla zjištěna pozitivní změna postoje žáků k vybraným tématům z geologie. Dotazníkových šetření se zúčastnilo 47 žáků. Návrhy vyučovacích hodin byly na základě ověření v praxi analyzovány a byla provedena jejich reflexe. KLÍČOVÁ SLOVA induktivní úlohy, endogenní procesy, geologie,...
Využití online únikové hry ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy
Vopatová, Eliška ; Svobodová, Silvie (vedoucí práce) ; Teodoridis, Vasilis (oponent)
Diplomová práce se zabývá tvorbou a využíváním vzdělávacích online únikových her ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy. V rámci této práce vznikla originální online úniková hra věnovaná učivu o šelmách nazvaná Útěk z pavilonu šelem. Úniková hra je na základě teoretického představení aktivizačních metod vyučování vymezena jako svébytná výuková metoda. Její tvorba se opírá o popsané základní principy únikových místností i specifika edukativních únikových her. Za účelem využití únikové hry Útěk z pavilonu šelem coby komplexního učebního nástroje byly navrženy také doprovodné materiály. Jedná se o pracovní list a dotazník pro sebehodnocení žáků. Ty byly společně s hrou začleněny do výukového bloku ve dvou sedmých ročnících základní školy. Jeho realizace poskytla prostor pro celkové zhodnocení únikové hry na základě pozorování aktivity žáků a jejich zpětné vazby. Testování vytvořené online únikové hry ve vlastní výuce prokázalo její funkčnost po technické stránce i didaktický potenciál navzdory drobným nedostatkům v herní struktuře. Následný výzkum mezi 110 učiteli přírodopisu nastínil možnosti dalšího využití navržené hry s ohledem na jejich zkušenosti i preferované výukové metody. Získaná data vypovídají o tom, že online úniková hra Útěk z pavilonu šelem má předpoklady pro to oslovit...
Mediální obraz vybraných geologických pojmů z tematického celku Historický vývoj organismů na Zemi
Bartůňková, Denisa ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
předkládané bakalářské práce je zmapovat mediální obraz pojmů k "Historický vývoj organismů na Zemi" a obsahově edukační potenciál textů/článků ve výuce na ZŠ SŠ. Práce představuje autorskou pojmů v textech/článcích, které byly vybrány za použití mediální výzkumu. Výzkumný vzorek zahrnuje 115 článků z 15 nejčtenějších zpravodajských webů až 3 výsledku šetření vyplývá, že (i) v u nejčastěji v mediálním prostoru zmiňovaná témata recentní organismy, geologické prostředí a textů/článků lze využít pro výuku na ZŠ a SŠ jako doplňkový studijní materiál, neboť články často zmiňují pojmy šího vysvětlení nejčtenějších zpravodajských webů má vzhledem k zaznamenanému počtu článků využitelných pro výuku nejvyšší edukační potenciál Deník KLÍČOVÁ SLOVA média, pojmy, geologie, výuka, ZŠ, SŠ, metodika, Anopress
Příroda a životní podmínky na Kladensku po ukončení hornické činnosti a jejich vnímání žáky základní školy
Krausová, Jana ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
1 ABSTRAKT Čas uhlí a těžních věží pominul. Občané města, děti a mládež především, ztrácejí s léty povědomí o jeho nedávné historii. Tato diplomová práce chce přispět k tomu, aby se neztrácela sounáležitost obyvatel s městem a jeho problémy. Jejím hlavním cílem je vytvořit a zdokumentovat na vzorku žáků základních škol úroveň znalostí z historie, vývoje města a regionu. K tomu bylo zpracováno a vyhodnoceno znalostní dotazníkové šetření, jehož výsledky se staly podkladem pro vypracování výukového projektu. Jeho cílem bylo seznámit žáky se stavem krajiny svého okolí, který byl ovlivněn těžbou uhlí a následným rozvojem těžkého průmyslu. Aby si uvědomili, jakým obdobím muselo město projít, než se stalo městem, ve kterém žijí. Jak prospěšné bylo těžení uhlí a jaké následky přineslo. Některé prospěšné, jiné neblahé. V úvodní části práce, je pro uvedení problematiky, provedeno stručné zhodnocení vývoje regionu a popis následků důlní činnosti. KLÍČOVÁ SLOVA Uhlí, haldy, industriální krajina, rekultivace, dotazníkové šetření, výukový projekt, základní škola, Kladensko
Geologie Rychlebských hor
Buryánková, Radka ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce představuje souhrn dostupných informací o geologii a mineralogii oblasti Rychlebských hor. Rychlebské hory se rozkládají na severu Moravy a ve Slezsku. Z hlediska regionálně geologického dělení Českého masivu náleží do lužické (lugikum) a moravskoslezské oblasti (moravosilesikum). Na podrobnější členění zkoumané oblasti nepanuje jednotný názor (viz např. Pouba 1962; Kachlík 2003). Nicméně zastoupení hornin různého staří a charakteru ve všech dílčích celcích Rychlebských hor je velice pestré. Mezi nejběžnější horniny oblasti patří silně metamorfované horniny proterozoického stáří. Díky vysokému stupni metamorfózy a absenci fosilií je datování veškerých hornin v celé oblasti značně problematické. Z mineralogického hlediska je nejlépe prozkoumána slezská část Rychlebských hor s pozůstatky velkého množství dolů a lomů na krystalický vápenec, ložiska železných rud, grafitu a uranu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 104 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.