Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 323 záznamů.  začátekpředchozí156 - 165dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Motivace žáků ve vyučování
Horáčková, Markéta ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků ve vyučování. Teoretická část vymezuje psychologické a pedagogické termíny, které se týkají dané problematiky, a objasňuje vztahy mezi nimi. Dále nabízí řadu způsobů, metod a strategií, jak motivovat žáky aktualizací jejich potřeb. Poukazuje na vzájemnou souvislost mezi motivací a ostatními oblastmi vyučování (výukové metody, organizační formy, hodnocení, třídní klima etc.). Empirická část si klade za cíl pomocí akčního výzkumu vytvořit takový blok vyučování, který bude žáky aktivizovat a motivovat učení, a tak přispěje efektivnější výuce. Výzkum je postaven na konstruktivistickém pojetí vyučování a využívá výukových metod nabízených programem RWCT, jež značně přispívá pozitivní motivaci žáků.
Šikana na prvním stupni základní školy
Švecová, Lucie ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice šikany v dětském kolektivu na prvním stupni základní školy, a to z pohledu učitelů, kteří mají s tímto fenoménem osobní zkušenost. Práce má teoreticko-výzkumný charakter. Teoretická část přináší aktuální poznatky zahraniční i tuzemské odborné literatury. Jsou zde popsány a diskutovány poznatky o příčinách, formách, aktérech šikany a porovnána různá doporučená řešení problematiky a v neposlední řadě taktéž široká škála preventivních metod. Empirická část je založena na případových studiích řešení šikany na 1. stupni ZŠ, které jsou realizovány formou polostrukturovaného rozhovoru s pěti učitelkami z různých prostředí a zemí, které v minulosti problematiku šikany ve třídě řešili. Výsledky přináší pohled na odlišné postupy, které zainteresovaní lidé volili, co efektivnímu řešení problematiky pomáhalo a co mu naopak bránilo, jak se s překážkami v řešení problému potýkali, jaká následná opatření byla ve třídě zavedena, a jaké způsoby prevence učitelé ve svých třídách využívají. Práce taktéž obsahuje srovnání situace a způsobů řešení šikany v českých a dvou zahraničních školách. KLÍČOVÁ SLOVA šikana v dětském kolektivu, primární škola, agresivita, oběť, agresor, zkušenosti učitele, diagnostika, intervence, prevence
Historický vývoj školy Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem na pozadí vývoje regionu
Minaříková, Lenka ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Práce se zabývá vývojem školství v obci Lysá nad Labem s přihlédnutím k historickému vývoji města a daného regionu. V práci je popsána rovněž historie města Lysé nad Labem s důrazem na školství. Cílem práce je zmapovat historický vývoj nejstarší lyské základní školy. Hlavními prameny, o které se práce opírá, jsou školní kroniky a pamětní knihy, které uchovává ve svém depozitáři Státní okresní archiv Nymburk se sídlem v Lysé nad Labem. Práce se zabývá historickým vývojem této školy v konkrétním období, a to v letech 1878-1945. Práce je historického charakteru, při její tvorbě byly proto využívány původní prameny a dokumenty archivní povahy. Metodologicky je práce opřena o historickosrovnávací metodu, taktéž analýzu i syntézu. Historická práce není dělena na teoretickou a praktickou část, ale je převážně teoretického charakteru. Klíčová slova: Historický vývoj, základní vzdělávání, primární dokumenty (kroniky, pamětní knihy, dokumentace školy, dobové materiály), zákonné normy, Lysá nad Labem a regionální dějiny.
Komunikace a spolupráce školy s rodiči ohledně domácí přípravy žáků
Mrázová, Barbora ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou komunikace a spolupráce školy s rodiči ohledně domácí přípravy. Teoretická část se skládá ze dvou částí. První část je věnována problematice domácí přípravy a domácích úkolů. Zmíněné jsou doporučované podoby domácích úkolů, doporučované postupy jejich zadávání a hodnocení. Neopomenutelnou část tvoří také pozitivní a naopak negativní vlivy domácí přípravy. Druhou část tvoří problematika komunikace a spolupráce školy s rodiči ohledně domácí přípravy. V této části jsou analyzovány možnosti spolupráce školy (učitelů) a rodičů v domácí přípravě žáka. Dále se zabýváme zapojováním rodičů do domácí přípravy, jsou zde zmíněny vhodné postupy a také doporučení pro rodiče. V empirické části práce se zabýváme postoji rodičů, učitelů a dětí k domácí přípravě a domácím úkolům. Hlavní výzkumnou metodou byl zvolen dotazník. Dotazníkové šetření je dále doplněno polostrukturovanými rozhovory s několika respondenty (učiteli a rodiči). Výsledky výzkumného šetření ukazují, že učitelé mají k domácí přípravě a domácím úkolům kladný postoj a upozorňují především na důležitost pro žáky. Rodiče a děti zaujímají spíše postoj neutrální. Většina rodičů zároveň vyjádřila svůj nesouhlas s tím, že by dětem domácí úkoly nebyly vůbec zadávány.
Poznatky o žákovských prekoncepcích mentálního postižení v kontextu proměny paradigmatu současného vzdělávání
Pivarč, Jakub ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent) ; Pančocha, Karel (oponent)
Disertační práce je koncipována jako teoreticko-výzkumná studie, která se zabývá dosud marginálně řešenou tematikou prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Cílem studie bylo v teoretické rovině stručně vymezit koncept mentálního postižení a akcentovat proměnu paradigmatu současného vzdělávání se zřetelem na integraci a inkluzi. Zvláštní pozornost byla také věnována teoreticko-epistemologickým východiskům prekoncepcí a současnému stavu vědeckého poznání v dané oblasti. Realizovaný výzkum byl zaměřen na analýzu a charakteristiku prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Cílem em- pirického šetření bylo dále zjistit, zda se prekoncepce žáků liší z hlediska vlivu pohlaví, na- vštěvovaného ročníku základní školy a z hlediska zkušenosti žáků s osobami s mentálním postižením. Transverzální kvantitativně orientovaný výzkum byl realizován na 22 běžných základních školách v České republice. Výzkumný vzorek tvořilo 2230 intaktních žáků z 5., 7. a 9. ročníků. Data byla získána pomocí myšlenkového mapování a nestandardizova- ného dotazníku vlastní konstrukce. Z výsledků výzkumu je patrné, že žáci vnímali fenomén mentálního postižení v intencích medicínského paradigmatu postižení (zdůrazňováno bylo somatopatologické hledisko postižení, převládala zafixovaná představa o neschopnosti osob s...
Formativní hodnocení na 1. stupni ZŠ
Štěpánová, Aneta ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá stále více využívanou formou školního hodnocení, kterou je formativní hodnocení. Cílem je analýza formativního hodnocení jako komplexní hodnotící metody: jejím vývojem, psychologickými souvislostmi hodnocení, metodami a technikami, které jsou pro tuto metodu hodnocení těmi základními a také kompetencemi převážně začínajícího učitele k hodnocení, ve kterých se odráží jeho osobnost, profesionalita a principy, které v rámci hodnocení zastává. Praktická část je složena z kvalitativního výzkumu, který probíhal v České republice a v zahraničí. Výsledky z ČR poukazují na skutečnost, že dotazovaní učitelé používají dílčí techniky formativního hodnocení, ale zatím však nikoliv plně systémově. Výzkumná sonda ze zahraničí poukazuje na pracovní podmínky učitelů v jednotlivých zemích v rámci nastavení jednotlivých školských kurikul, která mají vliv na jejich používání formativního hodnocení. Druhou částí praktického šetření je metodická sbírka aktivit formativního hodnocení. KLÍČOVÁ SLOVA Hodnocení, osobnostní pojetí žáka, třídní klima, hodnotící normy, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení, kritéria, cíle učení, motivace, klíčové kompetence.
Kooperativní učení ve výuce cizího jazyka
Zíková, Johana ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Tato práce je zaměřena kooperativní učení ve výuce cizího jazyka. Přináší poznatky o kooperativním učení, o metodách didaktiky cizího jazyka a jejich vhodnosti pro využití kooperativního učení. Zabývá se také novinkami, které se v kooperativním učení ve výuce cizího jazyka objevují. Výzkum, který je součástí této práce, byl kvalitativní a doplněn byl kvantitativním. Cílem výzkumu bylo porozumět pohledu hlavního aktéra čili učitele na kooperativní učení ve výuce cizího jazyka. Výstupem je zjištění postoje učitelů ke kooperativnímu učení ve výuce cizího jazyka a jejich přístup k začleňování tohoto konkrétního způsobu výuky. Klíčová slova: kooperativní učení, výuka cizího jazyka, výhody kooperativního učení ve výuce cizího jazyka, úskalí kooperativního učení ve výuce cizího jazyka
Žák 1. třídy a jeho adaptace v sociální oblasti z pohledu rodičů a učitelů 1. tříd ZŠ
Součková, Jaroslava ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou adaptace žáků 1. třídy ZŠ na školní prostředí v sociální oblasti. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na proces adaptace žáka na školní prostředí, objasňuje pojem socializace, analyzuje školní zralost, připravenost a podmínky školního vzdělávání. Praktická část je založena na kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. Metoda dotazníku, rozhovoru a pozorování poskytuje zjištěná data k problematice adaptace žáka 1. třídy ZŠ v sociální oblasti a analyzuje přístup a postoj rodičů a učitelů 1. tříd základní školy k adaptaci žáků na školní prostředí v sociální oblasti Cílem diplomové práce je analyzování názoru na uvedenou problematiku ze strany rodičů a učitelů 1. tříd základní školy.
Zpětná vazba ve vzdělávacím procesu
Babejová, Barbora ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce Zpětná vazba ve vzdělávacím procesu pojednává o formativní zpětné vazbě, jejímž cílem je sdělit žákovi takové informace, které pozitivně ovlivní jeho pokrok, ve chvíli, kdy k němu může dojít. Jedná se tedy o průběžnou a neustále probíhající činnost pedagoga, který monitoruje výsledky i průběh činností žáků tak, aby jim mohl pomoci dosáhnout cíle a celkově formovat jejich osobnost. První část diplomové práce se věnuje vymezení pojmu zpětná vazba v kontextu pedagogické komunikace. Jsou zde shrnuty funkce, cíle zpětné vazby a různé typologie, s kterými se ve vzdělávacím procesu můžeme setkat. Pozornost je dále věnována problematice práce s chybou, vzdělávacím cílům, vztahu zpětné vazby k hodnocení a úloze formativního hodnocení ve vzdělávacím procesu, jehož podstatou je právě zpětná vazba. Část textu je dále věnována i doporučením, jak se zpětnou vazbou pracovat, čemu se vyvarovat tak, aby její účinnost byla co největší. Druhá část, empirická, se zabývá šetřením způsobů práce celkem deseti učitelek prvního stupně ZŠ se zpětnou vazbou. V podobě případové studie sleduje, jak učitelé ke zpětné vazbě přistupují, jaké podoby a postupy používají a čeho jejím prostřednictvím chtějí dosáhnout.
Kontroverzní témata jako součást výuky na prvním stupni ZŠ
Radecká, Lenka ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá probíráním kontroverzních témat či problémů v rámci výuky na prvním stupni základních škol. Hlavními cíli této práce je zjistit, proč je vhodné začleňovat tato témata do výuky, jestli je vůbec možné zabývat se jimi i s dětmi mladšího školního věku a jak taková témata lze v rámci výuky probírat. Teoretická část práce začíná vymezením pojmu kontroverzní téma (KT), dále se věnuje vývojovým předpokladům dětí pro zabývání se jimi, souvislostí KT s výchovou k občanství a s globálním rozvojovým vzděláním a metodám, kterými lze KT probírat. Dotazníkovým šetřením a rozhovorem bylo v rámci empirické části zkoumáno, zda učitelé do výuky začleňují KT, proč a jakým způsobem. klíčová slova: kontroverzní téma / problém, globální problém, aktuální problém, průřezová témata, primární vzdělávání, výchova k občanství, globální rozvojové vzdělávání, Filosofie pro děti

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 323 záznamů.   začátekpředchozí156 - 165dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
8 STARÁ, Jitka
2 Stara, Jiří
1 Stara, Josef
8 Stará, Jitka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.