Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vliv médií na životní styl dospívajících
Richterová, Karolína ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Lütke Notarp, Ulrike (oponent)
Tato práce se zabývá vlivem médií na životní styl dospívajících, přesněji na dva aspekty životního stylu, a to pohybovou aktivitu a spánek. V rámci období pandemie Covid-19 byli jedinci nuceni zůstat ve svých domovech, a veškerý jejich sociální kontakt, ale i školní a pracovní povinnosti se přesunuly do online prostředí. S tím se zvyšoval také čas před obrazovkou, ale i s tím spojené sedavé chování. Jelikož byli všichni nuceni být izolování, sportovní a volnočasové aktivity byly také velice omezené, nebo se často také převedli do online prostředí. Cílem této práce je tedy snaha o vymezení návyků dospívajících v rámci pohybové aktivity, spánku a konzumace médií, a jak jsou tyto aspekty navzájem propojeny, a zda toto propojení vnímají i dospívající. Cílem byla také určitá edukace jedinců, kdy byli následně konfrontování s doporučeními pro jednotlivé aspekty životního stylu (spánek a pohybovou aktivitu), ale také doporučení týkající se konzumace médií. Jelikož životní styl byl silně ovlivněn pandemií onemocnění Covid-19, cílem bylo také zjistit, jak se proměnily návyky jednotlivých žáků v rámci tohoto období, ale také po něm. V rámci této práce byl uskutečněn kvalitativní výzkum. Za využití hloubkových rozhovorů s žáky ve věku 13 až 15 let na Základní škole Rozmarýnová v Mostě, byli žáci dotazování na...
Dequeísmo, queísmo, quesuísmo: k některým odchylkám od kodifikované normy španělštiny
Richterová, Kamila ; Čermák, Petr (vedoucí práce) ; Krinková, Zuzana (oponent)
Tato práce se zabývá použitím dequeísma a queísma ve španělštině. Předmětem zkoumání je porovnání výskytů normativních variant výrazů a výrazů s dequeísmem a queísmem. Pomocí jazykových korpusů Araneum Hispanicum Maius a Intercorp je zkoumáno, v jakých typech textů se dequeísmo a queísmo vyskytují a jaké jsou nejčastější konstrukce s těmito jevy.
Reciprocita v českém znakovém jazyce
Tamchynová, Veronika ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Richterová, Klára (oponent)
Práce popisuje možnosti vyjádření reciprocity v českém znakovém jazyce. Na základě české i zahraniční literatury je nejprve vymezen pojem reciprocita a zároveň kritéria pro její definování v jazyce. Na základě podmínek, které musí reciproční událost splňovat, byla zvolena videa pro elicitaci. Zkoumány byly dvojice recipročních a nerecipročních událostí s týmž slovesem. Následně byla porovnána forma recipročních sloves s jejich nerecipročními protějšky. Popsány byly i další prostředky, které mohou reciprocitu kódovat. Výzkum si mimo jiné kladl za cíl zjistit, zda užitá strategie pro vyjádření reciprocity souvisí s typem slovesa v citační formě. Zjištěné výsledky byly porovnány s dalšími, zejména znakovými, jazyky. Klíčová slova: reciprocita, reciproční slovesa, shodová slovesa, typy sloves, český znakový jazyk
Jednoruční a dvouruční varianty znaků v českém znakovém jazyce
Polenská, Anna ; Richterová, Klára (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Cílem této bakalářská práce je popsat jednoruční varianty dvouručních znaků, tzv. fenomén weak drop, v současném českém znakovém jazyce. Na základě zahraniční odborné literatury práce shrnuje dosavadní poznatky o tomto jevu v cizích znakových jazycích (zejména americkém, nizozemském a německém) a podává přehled faktorů, které mají vliv na pravděpodobnost jeho výskytu. Vliv strukturních faktorů v ČZJ je zkoumán metodou excerpce z přirozených projevů v českém znakovém jazyce, které pocházejí převážně z facebookové skupiny Zábava pro neslyšící v ČR. Z analýzy získaných dat vyplývá, že u znaků s vyšší mírou symetrie dochází k weak drop v ČZJ častěji než u znaků s nižší mírou symetrie, což je ve shodě s většinou dosud zkoumaných znakový jazyků. Alternativní pohyb a kontralaterální místo artikulace výrazně snižují pravděpodobnost výskytu WD, obdobně je tomu v americkém znakovém jazyce. Kontakt rukou s tělem je pro realizaci WD příznivý, opačně působí kontakt ruky s rukou, což je srovnatelné s nizozemským ZJ. Znaky s pasivní rukou ve tvaru B se ve weak drop variantě v ČZJ objevují oproti tendencím v cizích znakových jazycích méně. Klíčová slova: dvouruční znaky, jednoruční znaky, weak drop, český znakový jazyk, typy znaků
Simultánní přepis mluvené češtiny určený sluchově postiženým adresátům
Témová, Eliška ; Richterová, Klára (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou simultánního přepisu určeného jako služba poskytovaná pro neslyšící klienty. Úvodní část práce nastiňuje problematiku simultánního přepisu jako takového, krátce mapuje historii služby v ČR a její současný rozsah, sleduje dynamické proměny, jakými služba v souvislosti s rozvíjejícími se technickými možnostmi prochází, a v neposlední řadě upozorňuje na některá její specifika, která mohou zásadním způsobem ovlivnit porozumění jejímu fungování u laické veřejnosti. V souvislosti s těmito specifiky se dále věnuje rovněž problémům, souvisejícím s empirickým výzkumem, který je předmětem následující části práce, totiž hypotetickému stanovení (především na základě dostupné odborné literatury, ale i vlastní zkušenosti) základních specifik simultánního převodu z mluvené do psané formy projevu, obecně některým základním specifikům mluveného projevu, jež mohou zásadním způsobem kvalitu přepisu ovlivnit, a takovými faktory, jež je třeba při dané specifické formě transkripce brát v potaz. Na základě toho se práce zamýšlí nad některými specifiky a možnými strategiemi simultánního přepisu, přičemž jejím cílem nicméně je zůstat striktně na deskriptivní úrovni. Druhá část práce je vlastní prezentací konkrétního výzkumu, jehož cílem bylo na základě výše zmíněných poznatků a...
Integrace dětí s ADHD na základním stupni vzdělávání
Richterová, Kateřina ; Angelovská, Olga (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Práce se zabývá tématem integrace dětí s ADHD do běžných základních škol. Projevy této poruchy ve vzdělávání často žákům vadí, je tedy potřeba, aby se jim věnovala individuálnější podpora. Díky novelizaci českého zákona v roce 2005 se těmto žákům se speciálními vzdělávacími potřebami věnuje větší pozornost. Autorka zkoumá implementaci integrační politiky žáků s ADHD prostřednictvím rozhovorů s liniovými pracovníky a jejich klienty. Při zhodnocení dvou dotazovaných případů se integrace žáků s ADHD v přítomnosti asistenta pedagoga jeví jako velmi dobré řešení. I přes to velkou roli v tomto procesu hrají samotní zainteresovaní aktéři (rodiče, učitelé, asistenti pedagoga, ředitelé, poradenští pracovníci). V integraci tedy můžeme najít několik nedostatků plynoucích nejčastěji z nedostačujícího financování či zastaralého školského systému. Ze závěrů je možné usoudit, že integrační trend v České Republice probíhá, avšak ne vždy jsou pro integraci ve školách odpovídající podmínky.
Deixe a prostor v českém znakovém jazyce
Tučková, Dana ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Richterová, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce představuje základní prostředky vnějazykové a vnitrojazykové deixe v českém znakovém jazyce a v češtině. Vše je doplněno příklady z dalších mluvených a znakových jazyků, které se opírají o dostupnou odbornou literaturu. Větší prostor je věnován personální, časové a prostorové deixi. V práci jsou uvedeny možné způsoby rozlišení deixe a ostenze ve znakových jazycích. V souvislosti s typy gramatického prostoru ve znakových jazycích jsou představeny perspektivy popisu reálného prostoru (prožívaná a nazíraná perspektiva). V praktické části jsou popsány postupy a výsledky výzkumu věnovanému výběru perspektivy mluvčími ČZJ a češtiny v závislosti na typu popisovaného prostoru. Výsledky jsou porovnané s výsledky srovnatelného výzkumu u mluvčích ASL a angličtiny. Druhý výzkum sleduje, jaké strategie používá mluvčí ČZJ k popisu věcí rozmístěných v tzv. sdíleném prostoru a jejich porovnání se strategiemi mluvčích ASL. Součástí práce je DVD s příklady v ČZJ a dalším jazykovým materiálem získaným od respondentů. Klíčová slova: český znakový jazyk, deixe, prostorová deixe, typy prostoru ve znakových jazycích, deiktické prostředky
Minimální páry v českém znakovém jazyce
Silovská, Zuzana ; Richterová, Klára (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na výzkum minimálních párů v českém znakovém jazyce, v nichž pozice rozlišujícího segmentu může být obsazena jakýmkoli parametrem znaku (tvar ruky, místo artikulace, pohyb, orientace dlaně, orientace prstů, uspořádání rukou, kontakt). Hlavní část této práce představuje analýza jednoručních a dvouručních znaků, v kterých je ruka/ruce ve tvaru zavřené ruky A, resp. ve tvaru A, A0, A stříška, sA a tA. Analyzovaný materiál byl získán elicitací od českých neslyšících, rodilých mluvčích českého znakového jazyka, a excerpcí z několika slovníků českého znakového jazyka. Hlavní pozornost je zejména soustředěna na detailní popis manuální složky znaků a na naznačení možných významových vztahů mezi znaky figurujícími v minimálních párech. V závěru analytické části je podán přehled nalezených fonémů, možných variant fonémů a frekvenční zastoupení typů znaků a tvarů ruky/rukou, míst artikulace a míst kontaktů. Klíčová slova: fonologie, foném, alofon, minimální pár, český znakový jazyk, parametr znaku, manuální složka znaku
Změny ve výšce realizace znaků českého znakového jazyka vlivem koartikulace
Lachmanová, Denisa ; Richterová, Klára (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Tato práce se věnuje změnám ve výšce realizace znaků českého znakového jazyka vlivem koartikulace. Teoretický základ práce vychází z odborné české a zahraniční literatury o fonologických procesech v řeči. Součástí práce je prvotní vhled do problematiky klasifikace fonologických procesů ve znakových jazycích. Výzkum změn ve výšce realizace znaků českého znakového jazyka vlivem koartikulace navazuje na aktuální výzkumy o změně výšky artikulace znaku u mluvčích holandského, amerického, australského a novozélandského znakového jazyka (Ormel, Crasborn, Kooij 2013; Tyrone, Mauk 2010; Grosvald, Corina 2012a; Russell, Wilkinson, Janzen 2011; Lucas et al. 2002; Schembri et al. 2009). Cílem výzkumu je u jednoručních znaků s místem artikulace v oblasti hlavy (cílových znaků VĚDĚT (VÍM) a PAMATOVAT) popsat změny ve výšce artikulace znaku, k nimž dochází vlivem "fónového" okolí. Materiál do výzkumu byl pořízen během natáčení znakovaných projevů 15 participantů, mluvčích českého znakového jazyka. Celkem bylo excerpováno a analyzováno 1440 tokenů cílových znaků. Výsledky výzkumu jsou porovnány s dosavadními poznatky o koartikulaci v cizích znakových jazycích. Klíčová slova: český znakový jazyk, produkce znaků, místo artikulace, koartikulace, výška znakování, redukce v řeči, typ znaku.
Vyjadřování času v psané češtině českých neslyšících
Richterová, Klára ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Práce se zabývá vyjadřováním času v psané češtině českých neslyšících. Vychází především z dosavadních zjištění Rackové (1996) a Macurové (2003), které se snaží doplnit, popř. i nově interpretovat na základě analýzy nového i staršího materiálu. Opírá se ale také i odbornou literaturu cizí. Při popisu a analýze způsobů vyjadřování času v psaných textech se soustřeďuje zvláště na možné interference z českého znakového jazyka, a to na interference související s lexikálním vyjadřováním času v českém znakovém jazyce a s konstituováním časových rámců. Tato práce se dělí v zásadě na dvě části, z nichž první je zaměřena teoreticky a zabývá se např. představami času, vyjadřováním času v mluvených a znakových jazycích. Část druhá, hlavní, je věnována analýze textů neslyšících. Zjištěné výsledky se pokouší verifikovat dodatečnou sondou, v které neslyšící respondenti překládali věty z českého znakového jazyka do psané češtiny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Richterová, Kamila
3 Richterová, Karolína
6 Richterová, Kateřina
3 Richterová, Klaudie
6 Richterová, Klára
1 Richterová, Kristýna
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.