Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  začátekpředchozí28 - 37další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Předsudky majority vůči cizincům
Boštíková, Marie ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá předsudky české společnosti vůči cizincům, jmenovitě vůči Ukrajincům. Sledovaný problém je nahlížen jak z hlediska názoru majority, tak z hlediska zkušenosti cizinců. Předsudky české společnosti jsou reflektovány českými a ukrajinskými studenty nebo doktorandy pražských VŠ nebo VOŠ. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část představuje Ukrajince žijící v ČR. Je zmíněna historie, ale prostor je věnován hlavně současné situaci migrantů, kteří přicházejí do ČR po roce 1989. Stručně je nastíněna oblast práva, která se cizinců dotýká. Ústředním tématem je problematika postojů a předsudků. Empirická část popisuje cíl práce, metody sběru a analýzy dat a výzkumný soubor, ale hlavním úkolem je prezentovat data vlastního kvalitativního výzkumu, která nás seznamují s pohledem Čechů a Ukrajinců na předsudky české společnosti. Obě perspektivy jsou porovnány za účelem nalezení případných shod a rozdílů. V rámci diskuse a závěru jsou tato zjištění interpretována na základě dialogu s odbornou literaturou. Klíčová slova: Ukrajinci v ČR, předsudky, postoje, migranti, integrace
Analýza učiva v učebnici českého jazyka pro 8. ročník základní školy z hlediska kognitivních nároků na žáka
Milčáková, Jitka ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
česky Cílem této práce je zjištění kognitivní náročnosti jednoho tematického okruhu v nejvíce užívané učebnici českého jazyka pro 8. ročník základních škol, konkrétně okruhu Tvarosloví v učebnici od nakladatelství Fraus. K posouzení kognitivní náročnosti úkolů prezentovaných v učebnici byla zvolena čtyři kritéria, dvě teoretická (Bloomova taxonomie kognitivních cílů a verbální subtesty vybraných testů inteligence) a dvě empirická (výsledky žáků v námi sestaveném testu a názor paní učitelky). Výsledná zjištění mohou být podnětem pro další analýzy a být přínosem pro autory učebnic.
Generické maskulinum v pedagogické komunikaci
Kryspinová, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
NÁZEV: Generické maskulinum v pedagogické komunikaci ABSTRAKT: Práce se zabývá problematikou užívání generického maskulina v pedagogické komunikaci. Užívání podstatných jmen rodu mužského pro souhrnné označení smíšené skupiny lidí je jedním z nejvíce akcentovaných jevů při genderově orientované kritice jazyka. Teoretická část práce pojednává obecně téma významu jazyka pro kognitivní vývoj jedince, představuje zásady genderově citlivého vyjadřování a objasňuje jejich význam. Empirická část práce se opírá o kvalitativní výzkum v rámci vybrané střední školy, jehož cílem bylo ověřit vliv jazykového označení ve formě generického maskulina na mentální reprezentaci reality. Hlavní technikou sběru dat bylo dotazníkové šetření inspirované psycholingvistickými asociačními experimenty. Informace o postojích a názorech studujících k předmětu výzkumu byly zjišťovány v rámci skupinových diskusí. Z výsledků výzkumu vyplývá, že generické maskulinum bylo dotazovanými významně častěji spojováno s mentální reprezentací muže, než aby bylo vnímáno jako rodově ‚bezpříznakové'. Výzkumná zjištění jsou tedy v souladu s některými tezemi genderové lingvistiky.
Konstrukce autority učitele v komunikaci se žáky
Francová, Veronika ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Pavelková, Isabella (oponent)
The goal of the thesis is to clarify a problem of what we call Teachers' authority. In Czech language the term "Authority" is usually used in the meaning of power or respect the teacher has among pupils. In general we can say that the meaning of the term is rather indefinite. This thesis mainly focuses on the form of communication between teacher and class. Therefore the authority is regarded as the result of organization of competencies, bounds and relations in the area of teacher-pupils contact. The teacher-pupil interaction is considered as a system in all the meanings of this term. Through the teacher-pupils' interaction the communication circle is formed. Every single connection of the class with a teacher creates a unique and compact communication circle where the communication rules are discussed. In this thesis, authority is rather regarded as the mutual negotiation resulting in the final (but still changing) organization of rules and relations within the communication circle. The thesis consists of presentation of the basic theoretical sources, the analysis of the field survey data and discussion about the conclusions. It explores the communication between teacher and class in the eighth class of elementary school. I visited one class - collaborating with three teachers - within one school-year....
Možnosti využití problémové úlohy pro metakognitivní nácvik
Marelová, Jitka ; Krykorková, Hana (oponent) ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce)
Práci jsme věnovali ověření možnosti rozvoje metakognice v úkolových situacích označovaných jako "řešení problémů" - konkrétně slovních úloh ve čtvrté třídě základní školy. Schopnost metakognice přispívá k lepší orientaci v rychle se měnícím světě tím, že přináší efektivní nástroje pro zpracování informací a strategie zvládání učiva ěi řešení problémů. Metakognici lze rozvíjet v průběhu metodicky koncipované výuky, např. tréninku zaměřeného na rozvoj monitorování a regulace kognitivní činnosti žáků. Ve škole se děti setkávají s řešením výukových problémů v téměř všech školních předmětech. Slovní úlohy jsou významným představitelem školních úkolových situací a také problematickou oblastí školní výuky vůbec. Řešení matematických úloh je komplexem kognitivních aktivit zahrnujících množství procesů a strategií, které vytvářejí intervenční prostor k rozvoji metakognice. Nabyté metakognitivní znalosti poté zpětně pozitivně ovlivňují proces řešení problémů. i V první části práce shrnujeme teoretická východiska a strategie metakognitivního nácviku. V rámci empirické části jsme ověřovali návrh výcviku v řešení slovních úloh. Popisujeme techniky a přístupy, jejichž prostřednictvím jsme předávali dětem nástroje pro rozvoj řízení řešení slovních úloh (tzn. nástroje pro monitorování, plánování a reflektování). Důraz byl...
Porozumění slovním úlohám o pohybu
Schöffelová, Miroslava ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Seidlová Málková, Gabriela (oponent)
Díky sledování rozličných řešení studentů, rozhovorům nad jejich postupy a pokusům o interpretace jejich myšlenkových procesů a reprezentací, je možné souhrnně hovořit o několika poznatcích, které práce přinesla. Oblast strategií řešení a porozumění úloze Slovní úlohy o pohybu tvoří skutečně specifickou skupinu slovních úloh, která s sebou obvykle přináší specifický (a pro jiný typ úloh nepoužitelný) způsob řešení. Studenti nejčastěji využívají ke svému řešení vzorec vztahu dráhy, rychlosti a času (s = v.t) a princip rovnosti či součtu drah (sj = s 2 nebo si + s2 = s) a to v naprosté většině případů, jak v typových školních úlohách, tak v netradičních nebo komplikovaných úlohách. V několika případech se ale objevují i řešení, která využívají vztah dráhy, rychlosti a času jiným než tímto způsobem, nebo se objevují zcela jiné strategie řešení (úvaha, řešení metodou pokusomyl a systematický pokus), což dokládá, že úlohy lze řešit i jinak než použitím fyzikálního vzorce a děti jsou toho schopny. Obecně používají studenti jiné než klasické algebraické strategie jen velmi málo. Pokud ano, jedná se o jedince, kteří používají úvahy i v typových úlohách. Ale i ti se v některých komplikovaných úlohách uchylují použití algebry, svých úvah se tedy nedrží striktně. Na rozdíl od toho studenti, kteří v typových úlohách...
Učební strategie úspěšných a neúspěšných žáků na příkladu dějepisné látky
Chlumská, Lucie ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Cílem této diplomové práce je popsat učební strategie úspěšných, průměrných a neúspěšných žáků na příkladu látky z dějepisu a následně nalézt a charakterizovat rozdíly a shodné rysy mezi různě úspěšnými žáky. Teoretická část se zabývá analýzou pojmů styl učení, přístup k učení a učební strategie. Jsou zde prezentovány relevantní výzkumy vztahu školní úspěšnosti a učebních strategií, příp. učebního stylu. Empirická část se soustředí na analýzu učebních strategií vybraných žáků. Tato analýza je založena informacích získaných prostřednictvím následujících metod: rozhovory se žáky (zaměřené na postupy učení, jeho kontext, roli rodičů a dalších osob apod.), pozorování ve výuce zaměřené na žáky i na učitele, experimentální úloha na práci s textem a analýza žákovských sešitů z dějepisu. Výzkum je koncipován jako kvalitativní. V práci jsou analyzovány učební strategie pěti žáků 9. ročníku základní školy - dvou úspěšných (Adam a David), jednoho průměrného (Ema) a dvou neúspěšných (Bára a Cyril). Pozornost se soustředí na podobu kognitivních a metakognitivních strategií, rozdělení strategií v rámci fází učení a strukturu strategií. V těchto kategoriích jsou také učební strategie žáků srovnávány. Ze srovnání vyplynulo, že vztah mezi školní úspěšností a užívanými učebními strategiemi v dějepise existuje. Neúspěšní žáci...
Možnosti a limity v práci psychologa u adolescentů s poruchami chování v institucích
Halfarová, Kateřina ; Procházková, Jana (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice institucionální výchovy. Blíže se zaměřuje na adolescentní klientelu s poruchou chování. Práce se snaží odkrýt možnosti a také limity v práci psychologa s touto klientelou. V rámci této problematiky jsou analyzovány data od klientů, psychologů a pracovníků jiných profesí. Hlavní důraz je kladen na práci s klienty a na samotnou roli psychologa. Diplomová práce je založena na kvalitativním přístupu k získání a zpracování dat. Data pocházejí z dotazníků od klientů, psychologů a pracovníků jiných profesí z různých institucí. Data jsou zpracována metodou analýzy. Tyto data doplňují polostrukturované rozhovory. Cílem této studie je komplexnější pohled do problematiky institucionální výchovy. V diskusi a závěru práce jsou shrnuty poznatky ze získaných dat, a také je zde upozorněno na některé problematické otázky týkající se práce s touto klientelou.
Induktivní usuzování dětí ve věku 10 až 12 let v matematickém prostředí
Herman, Jan ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Hošpesová, Alena (oponent) ; Rendl, Miroslav (oponent)
dizertační práce HERMAN, J.: Induktivní usuzování dětí ve věku 10 až 12 let v matematickém prostředí. (Obhájeno v červnu 2010 - KMDM, PedF, UK). Vytváření induktivního úsudku je složitý proces, který je ovlivňován celou řadou různých fenoménů, jejichž studium se v současné době přesouvá blíže ke středu zájmu odborné psychologické veřejnosti. Závěry výzkumů z této oblasti byly dosud v matematickém prostředí využívány jen zřídka, přitom jsou induktivní úsudky klíčové pro celou řadu operací, které jsou vnímány jako nezbytné pro vznik matematického úsudku. Ve své práci jsem shrnul závěry relevantních výzkumů, realizovaných převážně v oblasti psychologie, a dát jejich výsledky do souvislostí s výsledky ostatních výzkumů na tomto poli. Fenomény popisované ostatními autory jsem kriticky zhodnotil, jejich důsledky aplikoval na matematické prostředí, navrhl a následně realizoval dva výzkumy. Cílem prvního výzkumu bylo prozkoumat vznik induktivního úsudku v přirozeném prostředí, se zaměřením na podmínky jeho zrodu. Cíl druhého výzkumu spočíval v prozkoumání vzniku induktivního úsudku ve stimulujícím prostředí, se zaměřením na množství zkušeností potřebných pro vznik induktivního úsudku a na souvislost mezi množstvím zkušeností a mírou důvěry ve výsledný úsudek. Závěry výzkumů osvětlily význam množství...
Skladba slova a její využití v práci s jazykem - srovnání metody procvičování a objevování ve 4. ročníku ZŠ
Slunečková, Tereza ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Cílem výzkumu bylo zjistit a popsat, jak žáci pracují se skladbou slova a jak tyto poznatky z hlediska jazykového využívají dále (v sémantické aplikaci). A to při srovnání výuky metodou procvičování a objevování ve 4. ročnících základní školy z rozhovorů provedených s žáky. Byly použity tyto metody: rozhovor, analýza produktů. Na základě analýzy výsledků žáků a následných rozhovorů nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl mezi experimentálními skupinami. Přesto byly identifikovány možné rozdíly mezi skupinami, a z nich byly naznačeny výhody a nevýhody obou metod při práci se skladbou slova.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   začátekpředchozí28 - 37další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.