Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Strach jako jedna z příčin školní neúspěšnosti
Šináglová, Dita ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Bakalářská práce pojednává v teoretické rovině o strachu obecně, jeho funkcích, příznacích a možných příčinách. Jedna část informuje o předcházení a redukci strachu. Strach ovlivňuje také kognitivní funkce, zejména paměť a tím také výkonnost dětí v současné škole, která je z větší části založena na pamětním učení. Pokud se jedná o strach u dětí, rozhodně se nejedná pouze o úzkost spojenou s obavou ze školního neúspěchu. Na to, jak bude dítě ve škole spokojené a úspěšné, také působí jeho postavení mezi spolužáky, postavení v dětském školním kolektivu. Proto bakalářská práce obsahuje kapitolu o problémech vyplývajících ze závažnějšího narušení vztahů dětí ve skupině (agresivita, násilí, šikana). Kapitolou, která je těsně spjata se dvěma předchozími je pojednání o vlivu rodinné výchovy na dítě a jeho osobnost. Propojení této kapitoly s první částí práce spočívá ve spojitosti způsobu vychovávání dítěte a jeho dispozicemi k úzkosti. Propojení s druhou částí práce spočívá v možnosti stát se potenciální obětí či aktérem násilí v důsledku výchovy a působení rodinného modelu na dítě. Součástí bakalářské práce je dotazník. Ten mapuje strach dětí ze školy, z učitelů či ze špatných známek a z rodičů a jejich reakcí na školní neúspěch dítěte.
Současné pojetí výchovy k manželství a rodičovství
Valentová, Radka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Tématem této diplomové práce Je současné pojetí výchovy k manželství a rodičovství se zaměřením na kurikulární programy České republiky a současné proměny postojů společnosti k manželství a rodičovství. Práce zachycuje právní důsledky manželství, podmínky pro vstup a zároveň ukončení manželství uzavřeného civilním i církevním sňatkem. Reaguje i na nově přijatý zákon o registrovaném partnerství jako další respektované formě soužití. Statisticky podložené údaje dokládají vývoj prvosňatečnosti a porodnosti, zachyceny jsou konkrétní podoby projektů věnované výchově ke zdravému a zodpovědnému rodičovstVÍ a rozhodování pro vstup do manželství. V závěru jsou uvedeny a zhodnoceny vybrané příklady současných učebnic.
Aktuální otázky výchovy k tvořivosti
Lindauer, Václav Bartoloměj ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Práce se zabývá problematikou aktuálních otázek výchovy k tvořivosti a má teoreticko-výzkumný charakter. Vychází z logiky zkoumaného jevu a klade důraz na integraci vybraných teorií do jednotného celku. První kapitola teoretické části diplomové práce vymezuje tvořivost, uvádí stručný přehled dostupných pojetí tvořivosti od vybraných autorů a zpracovává problematiku tvořivosti z pedagogickopsychologického hlediska. Druhá kapitola diplomové práce je věnována výchově k tvořivosti, definuje ji, předkládá vybraná pojetí, uvádí didaktická východiska a zabývá se obecnými i konkrétními didaktickými metodami a technikami. Třetí kapitola strukturuje aktuální otázky výchovy k tvořivosti a prezentuje empirické ověření jejich základních východisek. Empirické ověření probíhalo na dvou základních školách, vzorek respondentů čítal 60 rodičů žáků základní školy a 60 učitelů základní školy a výzkumným nástrojem byl dotazník.
Patologické jevy u dětí a mládeže
Cardová, Ilona ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Charakter diplomové práce je teoreticko -empirický. Diplomová práce je věnována problematice sociálně patologických jevů dětí a mládeže a problematice kázně. V teoretické části jsou popisovány některé druhy sociálně patologických jevů, jejich nejčastější projevy, způsoby prevence a následná řešení. Důležitou součástí teoretické části je též problematika kázně, její projevy a řešení. Empirická část je věnována výzkumu na SOŠ, za účelem zjistit míru výskytu sociálně patologických jevů a následné ovlivnění kázně. Cílem je nejen zmapovat četnost výskytu, ale i pohled studentů a pedagogů na danou problematiku. Jaká je vhodná prevence či řešení sociálně patologických jevů a nekázně u studentů SOŠ. Tato zjištění by mohla být přínosem pro pedagogy, kteří se s touto problematikou každodenně potýkají. Ve výzkumné části byla použita dotazníková metoda pro pedagogy a žáky, a dále byla doplněna analýzou školních dokumentů za období roku 2006-2009. Průzkumem byl prokázán zvyšující se výskyt sociálně patologických jevů v kontextu s nekázní. Na základě zjištěných výsledků lze říci, že i když míra kázeňských problémů narůstá, není vždy důsledně řešena, zejména v nejednotném přístupu pedagogů.
Rozvoj učební kompetence jako předpoklad dalšího budoucího vzdělávání
Fakherová, Kateřina ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Rámcové vzdělávací programy, které vstoupily v českém školství v platnost, vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě. Vycházejí z koncepce celoživotního učení. Zůstává základní otázka, umí si český učitel poradit s novým způsobem výuky, jehož výstupem má být rozvoj jednotlivých kompetencí? Existují nástroje k tomu, aby učitelé směřovali k rozvoji celé dětské bytosti a ta později mohla směřovat k celoživotnímu vzdělávání?
Výkon pomáhající profese a rizika vzniku syndromu vyhoření
Klimešová, Veronika ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Život v dnešní době s sebou přináší řadu náročných situací, s nimiž se musí umět člověk vyrovávat. Často se setkáváme se stresem, který může v některých případech vyústit až v syndrom vyhoření. Týká se to především lidí, kteří pracují nad rámec svých možností, kladou na sebe příliš vysoké nároky a neumějí odpočívat nebo si nenajdou na relaxaci čas. Mezi ohrožené profese patří zejména tzv. pomáhající profese, kam můžeme řadit zdravotníky, učitele, sociální pracovníky a další, ale za ohrožené můžeme považovat i všechny ostatní profese. Aby naše každodenní stresy, vyplývající z plnění běžných i neočekávaných úkolů, nevyústily v syndrom vyhoření, je třeba tomu předcházet. Mezi účinná preventivní opatření proti syndromu burnout patří například osvojení si zdravého životního stylu, udržování hojnosti vztahů s ostatními lidmi, vytváření příznivého prostředí kolem sebe, dostatek relaxace atd.
Využití metakognitivních strategií v profesionálním hudebním vzdělávání: k možnostem uplatnění metakognice při přípravě hudebních interpretů
Kubíková, Jitka ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Studium hudebních oborů na umělecké škole jakou je konzervatoř, je náročné na talent, osobnostní předpoklady, ale také na intelektuální úroveň. Tato práce představuje metakognici jako metodu, která rozvíjí mentální potenciál a umožňuje tak hodnotnější poznávání v různých oblastech včetně profesionální přípravy budoucích hudebních interpretů a pedagogů. Vzdělávání na konzervatoři je specifické v mnoha ohledech, proto je stručně zmíněna problematika studijních předpokladů (hudební schopnosti a jejich rozvoj, složky hudebního talentu a význam učebního stylu). Hlavní pozornost je věnovaná rozvoji dovedností myslet a dalších poznávacích aktivit s cílem osvojení určitých metakognitivních postupů. Prezentovány jsou Programy instrumentálního obohacení (Programme of Instrumental Enrichment) R. Feuersteina jako stimulační program určený k systematickému rozvoji kognitivních funkcí. Autor interpretuje deficity v oblasti učení a nabízí "nástroje" k jejich překonání. Cílem intervence je odstranění příčin školního neúspěchu eliminací nežádoucích učebních dispozic.
Funkce výchovného poradce na základní škole
Brůnová, Veronika ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Vítečková, Michaela (oponent)
Tato teoreticko-empirická práce se zabývá podstatnými aspekty poradenské činnosti výchovného poradce na základní škole. Po vymezení školního poradenství a popisu systému školských poradenských služeb provádíme výčet možných vztahů mezi výchovným poradcem a dalšími subjekty a následně analyzujeme možné role v komunikaci výchovného poradce, které z nich vyplývají. V souvislosti s tím se zabýváme osobnostními nároky a odbornou kvalifikací podstatných pro výkon funkce výchovného poradce a zaměřujeme se též na etickou dimenzi této poradenské úlohy. V další kapitole rozebíráme způsob práce výchovného poradce vycházející ze znalosti poradenských přístupů, které je možné uplatňovat ve školním prostředí, a dále ukazujeme, že základem jeho diagnostické činnosti jsou klinické metody, které popisně rozebíráme v závěru této kapitoly. Konkrétní náplň práce výchovného poradce a těžiště jeho činnosti nacházíme v rozboru a komparaci současné školské poradenské legislativy. Teoretické výstupy celé práce nám jsou podkladem k empirickému zkoumání poradenské praxe výchovných poradců. Poslední kapitolu věnujeme analýze a komparaci teoretických a empiricky získaných údajů a vyvozujeme z nich závěry týkající se úlohy výchovného poradce na základních školách.
Vliv působení chůvy na celkový rozvoj svěřence
Dvořáková, Helena ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent) ; Vítečková, Michaela (oponent)
disertační práce: Vliv působení chůvy na celkový rozvoj svěřence Tato disertační práce se zabývá oblastí hlídání dítěte náhradní pečující osobou, tzv. chůvou. Klade si za cíl širší zmapování a popsání problematiky, s akcentací vytyčených okruhů. Prezentovaná teoreticko-výzkumná práce popisuje existující zařízení a služby pro zaopatření dítěte v této republice i v zahraničí. Především se ale snaží postihnout podstatu mateřství, a to z pohledu psychologického, filozofického či genetického. V rámci této snahy je brána na zřetel otázka odloučení, potažmo traumatizace v dětství. Nezanedbatelný prostor je ponechán oblasti vzdělávání pečujících osob. Výzkumná část se zaměřuje na vliv působení chůvy jak na dítě, tak i na rodinnou atmosféru a výchovné postoje rodičů. Dále se zabývá postavením chůvy v rodině a hranicí vztahu mezi dítětem a jeho opatrovatelkou. Výstupem z díla je praktický manuál, příručka s konkrétně vymezeným obsahem vzdělávacího kurzu (pro adepty na pozici chůvy, i pro již praktikující pracovníky). Daný materiál byl sestaven za přispění odborných pracovníků, s ambicí upozornit na slabá místa v oblasti proškolování a komplexního vzdělávání náhradních pečujících osob v ČR. Stěžejním úmyslem textu je dovedení čtenáře k uvědomění a docenění důležitosti kvalitní pečovatelské osoby v procesu...
Muzikoterapie jako cesta k integritě osobnosti
Zadražilová, Dagmar ; Kremličková, Marta (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkami muzikoterapie, tedy léčení a rozvoje osobnosti pomocí hudby. V úvodní části práce jsou naznačena východiska a směřování pojetí muzikoterapie, jak je chápáno a dále zpracováváno v této práci. Následuje část, která podává obecný přehled a základní charakteristiku muzikoterapie jako oboru. Zmiňuje historické souvislosti vývoje této disciplíny a uvádí základní paradigmata a koncepty v současné muzikoterapii. Součástí je základní přehled současných přístupů a směrů v muzikoterapii. Uveden je také výběr současných vymezení a definic muzikoterapie. Tuto část uzavírá pojednání o způsobech práce s klientem z hlediska funkce hudby a způsobu zapojení klienta v terapeutickém procesu. Stěžejní část diplomové práce se zabývá využitím hry na klavír v hudební terapii. Uvádí rozdíly v cílech a přístupech pojetí hry na klavír jako prostředku rozvoje a terapie a hry na klavír jako součásti umělecké výchovy. Vymezuje možné oblasti využití tohoto přístupu z hlediska klientů. Práce u klavíru je zde rozdělena do tří okruhů. V každém z těchto okruhů je uvedena charakteristika způsobu práce a naznačeny cíle. V každém okruhu jsou také uvedeny možné postupy práce s klienty. Celá tato problematika je shrnuta v závěru. V diplomové práci jsou rovněž uvedeny zdroje, ze kterých je při zpracování tématu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
8 Pelikán, Jakub
1 Pelikán, Jan
3 Pelikán, Jaroslav
3 Pelikán, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.