Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 64 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Genderově stereotypní optika ve výchově několika pražských rodin
Novotná, Barbora ; Maříková, Hana (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou genderových stereotypů v souvislosti s rodičovskou výchovou. Práce je založena na kvalitativním výzkumu a analýze jedenácti polo-strukturovaných rozhovorů s rodiči, kteří vychovávají nejméně dvě děti různého pohlaví. Zaměřuji se na vztah mezi identifikovanými genderovými stereotypy ve výchově a výchovným stylem rodičů. Dále se zaměřuji na genderově stereotypní postoje otců a matek v rámci jednotlivých rodin. Na základě analýzy rozhovorů docházím k závěru, že genderové stereotypy ve výchově a celkově genderově stereotypní optika náhledu na svět je pozorovatelná u všech rodin, bez ohledu na výchovný styl. Rozdíly mezi rodinami s různými způsoby výchovy nalézám především v míře uvědomování si těchto genderově stereotypních postojů a míře aktivního předávání těchto postojů svým dětem.
Lesbická identita jako stigma?
Kalinová, Pavla ; Maříková, Hana (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
Diplomová práce si klade otázku, do jaké míry zůstává v České republice lesbická identita relevantní jako stigma. V rámci teoretické části ukazuji, jakým způsobem je sexualita a zejména homosexualita ovlivňována a formována společností. Vycházím převážně z odborných textů zahraniční provenience, pro informace vztahující se k České republice čerpám ze zdrojů českých a můj přístup ke studiu sexualit je konstruktivistický. Ve výzkumné části pak čerpám z analýzy polostrukturovaných rozhovorů s lesbickými ženami. Zpočátku nabízím pohled na to, co znamená být lesbou podle samotných nositelek lesbických identit. V centrální části pak osvětluji, v jakých kontextech a proč bývá lesbická identita zvýznamňována jako stigma. V rámci každodenního života se lesbická identita projevuje jako stigma především v případě, kdy lesby neprošly coming outem, kdy s ní pak jako se stigmatem zachází. Tím totiž zejména do interakcí s lidmi, které znají lépe, vnáší napětí, neboť se neustále zabývají kontrolou informací o své lesbické identitě. V případě, že jsou v partnerském vztahu se ženou, je tajení lesbické identity ještě obtížnější. Utajování vztahu, které je s tím nutně spojené, navíc ztěžuje jeho rozvoj. Pokud svou lesbickou sexuální identitu neskrývají a v jednání s druhými lidmi ji nepřikládají větší důležitost, projevuje se...
Fyzické tresty ve výchově - Srovnávací studie chlapců a jejich rodičů
Opočenská, Alena ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Maříková, Hana (oponent)
Bakalářská práce "Fyzické tresty ve výchově - Srovnávací studie chlapců a jejich rodičů" pojednává o vnímání tělesných trestů rodiči a samotnými dětmi. Cílem práce je zjistit, zda je přístup k tělesnému trestání ovlivněn počtem dětí a jejich pohlavím a jak se ve způsobu trestání odráží osobní zkušenost rodičů. Práce je členěna na dvě části. Část teoretickou, kde jsou definovány základní pojmy a předloženy stěžejní studie na téma fyzického trestání dětí, a část empirickou, kde je proveden vlastní kvalitativní výzkum.
Vztahy druhé a třetí generace očima vnoučat
Staňkovská, Barbora ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Maříková, Hana (oponent)
Tato práce pojednává o tom, jak vnoučata vnímají vztahy druhé a třetí generace v rodině. Tyto vztahy jsou významnou součástí rodiny, avšak není jim věnována dostatečná výzkumná pozornost. Důvodem je často perspektiva rozpadu širších rodinných vztahů s vývojem společnosti od tradiční po moderní, která ale není podložena daty, jak autorka ukazuje v teoretické části. Z výsledků provedených výzkumů mezigeneračních vztahů u nás vyplývá, že ačkoliv se jejich význam mění, jsou stále zasazeny do vztahů v nukleární rodině. Pro budoucí podobu mezigeneračních vztahů bude důležité, jaké normy a vzory pro utváření mezigeneračních vztahů internalizuje nejmladší generace. Proto se tedy autorka v analýze zaměřuje na vnímání vztahů druhé a třetí generace očima vnoučat. Vychází z narativních rozhovorů s vnoučaty na téma prarodiče a metodou zakotvené teorie dospívá ke třem různým kontextům vnímání vztahů očima vnoučat - vnímání vztahů jako skvělých, špatných a normálně dobrých. Dále ukazuje, jakým způsobem spolu v jednotlivých kontextech souvisí vnímání vztahu s dalšími jevy - především s kontakty, pomocí a konflikty - a nakonec vyslovuje hypotézy o těchto souvislostech. Výsledky ukazují, jak nejmladší generace vnímá normy a očekávání týkající se mezigeneračních vztahů. Určují oblasti, které jsou relevantní pro...
Souvislosti pracovního a soukromého, rodinného a partnerského života v současné české společnosti
Vohlídalová, Marta ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Maříková, Hana (oponent)
Tématem této diplomové práce je vztah pracovního a soukromého, partnerského a rodinného života v současné české společnosti. Česká republika prošla po roce 1989 mnoha proměnami. Oblastmi, do kterých se tyto změny promítly velice výrazně, je svět práce a pracovního života na straně jedné a soukromého a rodinného života na straně druhé. Práce se zaměřuje na to, jak současní lidé pracující v nových pracovních podmínkách, které na českém trhu práce nastaly po roce 1989, a jak hodnotí vliv pracovního života na svůj život soukromý, partnerský a rodinný. Dalším tématem je způsob organizace pracovních kariér v páru a partnerské vztahy v kontextu pracovního života lidí. Součástí práce je též srovnání vybraných Evropských zemí z hlediska míry, do jaké jejich občané pociťují napětí mezi pracovním a rodinným životem. Tato práce je založena na kvantitativní analýze dat ze dvou různých výběrových šetření. První část je primární analýzou dat za Českou Republiku, která pocházejí z reprezentativního výběrového šetření uskutečněného v roce 2005. Mezinárodní srovnání je provedeno na datech z druhého kola Evropského sociálního výzkumu (ESS), které proběhlo na přelomu let 2004 a 2005. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Academics 2018: Proposals for Measures to Support Equality in Research and Higher Education
Linková, Marcela ; Cidlinská, Kateřina ; Fárová, Nina ; Maříková, Hana ; Tenglerová, Hana ; Vohlídalová, Marta
This document is an outcome of the research project Analysis of Barriers to and Support Strategy for Gender Equality in Science and Research implemented in 2017 and 2018 by the Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences as part of the Operational Programme Employment (Reg. No. CZ.03.1.51/0.0/0.0/15_02 8/0003571). \nThe objective of the project was to develop recommendations for action to advance gender equality in research and development for the state administration and other key national players in research policy-making (the Ministry of Education, Youth and Sports, the Research, Development and Innovation Council, the Czech Science Foundation, the Technology Agency of the CR). Additional measures have been developed for higher education and research institutions and their umbrella organisations (Czech Rectors' Conference, the Czech Academy of Sciences). Moreover, the document aims to serve government bodies responsible for gender equality agendas (the Gender Equality Department of the Government of the CR). The measures have been proposed on the assumption that for their successful implementation it is necessary to ensure synergy between the state administration and research and higher education institutions. Due emphasis is also placed on the role and responsibility of senior researchers.\nThe document is unique in that it builds on an in-depth analysis of the working conditions and barriers to career progression in research and development. It is the first study of the working conditions in research in the CR of such a comprehensive nature. The summary of the main findings is presented in the annexes to this document. This is a working document. Its aim is to encourage discussion about the measures proposed. We welcome your feedback, be it in the form of email or as part of face-to-face conversations. Authors also welcome further suggestions.\n
Akademici a akademičky 2018: Návrhy opatření na podporu rovnosti ve výzkumném a vysokoškolském prostředí
Linková, Marcela ; Cidlinská, Kateřina ; Fárová, Nina ; Maříková, Hana ; Tenglerová, Hana ; Vohlídalová, Marta
Tento dokument je výsledkem projektu Analýza bariér a strategie podpory genderové rovnosti, který v letech 2017 a 2018 realizuje Sociologický ústav AV ČR v rámci Operačního programu Zaměstnanost (reg. č. CZ.03.1.51/0.0/0.0/15_028/0003571). Cílem projektu byla příprava návrhů opatření prosazování genderové rovnosti v oblasti výzkumu a vývoje pro státní orgány a další klíčové státní aktéry vědních politik s národní působností (MŠMT, Úřad vlády, RVVI, GA ČR, TA ČR aj.). Cílí též na management vysokoškolských a výzkumných organizací a jejich zastřešující organizace (Česká konference rektorů, Akademie věd České republiky). Dokument je také určen pro vládní orgány, které mají v gesci oblast rovnosti žen a mužů (Oddělení rovnosti žen a mužů vlády ČR). Návrhy vychází z toho, že pro úspěšnou realizaci předkládaných opatření je potřeba součinnost orgánů státní správy se samotnými výzkumnými a vysokoškolskými organizacemi, zároveň též zdůrazňuje roli a odpovědnost vedoucích pracovníků a pracovnic výzkumu a vývoje.\nDokument nejprve představuje základní statistické údaje o zastoupení žen a mužů v českém výzkumu jako podkladová empirická data o trendech vzdělávání a zaměstnanosti žen a mužů ve vědě. V další části dokument shrnuje rámec českých veřejných politik v oblasti rozvoje lidských zdrojů a genderové rovnosti. Následuje přehled hlavních zjištění z výzkumu. Na jejich základě jsou definovány strategické cíle a konkrétní opatření, která jsou členěna dle klíčových aktérů, jimž jsou tato doporučení směřována. V přílohách jsou představena hlavní zjištění z jednotlivých částí výzkumu.\n\n

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 64 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 MAŘÍKOVÁ, Helena
1 Maříková, H.
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.