Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 52 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vývoj nové skupiny potenciálních antituberkulotik
Divišová, Hana ; Waisser, Karel (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent)
In this rigorous paper three problems were solved: a) synthesis and antimycobacterial activity of new halogenated salicylanilides substituted in position 4' with branch chain. b) synthesis and antimycobacterial activity of new halogenated 3-(4-alkylphenyl)-1,3-benzoxazine-2,4-(3H)-diones. c) influence of replacement of oxo group by thioxo group in the previously group of compounds. a) It was synthesized 8 halogenated derivatives of 4'-alkylsalicylanilides with branched alkyl chain. These compounds were evaluated in vitro on antimycobacterial activity against Mycobacterium tuberculosis, Mycobacterium kansasii and Mycobacterium avium. b) It was synthesized 7 halogenated derivatives of benzoxazinediones with branch chain by reaction of salicylanilides with methylchloroformiate. Antimycobacterial activity of synthesized compounds was evaluated against three different mycobacterial strains. The most active compound was 7- chloro-3-(4-sec-butylphenyl)-1,3-benzoxazine-2,4-(3H)-dione. c) There were synthesized the following compounds: 7-chloro-3-(4-isopropylphenyl)-4-thioxo-2H-1,3- benzoxazine-2(3H)-one, 6-bromo-3-(4-isopropylphenyl)-4-thioxo-2H-1,3-benzoxazine-2(3H)-one, 6- bromo-3-(4-sec-butylphenyl)-4-thioxo-2H-1,3-benzoxazine-2(3H)-one, 6-chloro-3-(4-sec-...
Aplikace problému tří těles ve formě úloh
Kolář, Karel ; Šolc, Martin (vedoucí práce) ; Franc, Tomáš (oponent)
Ústředním tématem práce je omezený kruhový problém tří těles, který je ilustrován formou jed- notlivých příkladů a simulací v programu Wolfram Mathematica. Práce je určená jako doplňující materiál pro vysokoškolské studenty a může sloužit jako úvodní seznámení s problematikou pro středoškoláky. V úvodní části je popsána historie objevů spojených s problémem tří těles a výběr významných osobností z oblasti fyziky a matematiky, které se zasloužily o rozvoj tohoto tématu. Druhou kapitolu tvoří jednodušší úvodní příklady s definicí základních veličin a zopakování po- třebného aparátu teoretické mechaniky na problému dvou těles. Následující kapitoly se věnují Lagrangeovým bodům, Jacobiho integrálu, Hillovým plochám, slapovým silám a jejich aplikaci, Tisserandovu kritériu, tvaru a vývoji těsných dvojhvězd a dalším dílčím úlohám. 1
Aktivizační formy a metody práce v chemickém vzdělávání v kontextu RVP - zaměřeno na přípravu učitelů chemie
Šulcová, Renata ; Solárová, Marie (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
í.Úvod Za ci| své oráce jsem, :i Yťl v}tvoření .uceleného přehledu o sifuact a sta\,uvzdě|ávání v chemil na různýchší<o'nich"*"ňi.r' .u p.ou.ď*i...,'o.řay- já'uptamou."i modemich aktivizačníchmetoá, fo.em p.a.. u ňio'ř.att v-připravě u p.*i ueit.t,i chemie.V souvislosti s tím jsem se uěnouata ze.i;;il; ;á;ť""-ání vlilu, možnostía up|atnění metodprojektového Iizeni na chemické ň!ňti.;;d*ve ueiteiri ctremie l-"u.p.ar.licl"yctraplikacich v podobě nu:1Ť:1 "'auň'"'.t' pffi. oa.i část práce je věnována téŽlaboratorním experimentálním ěiÍrnostem a. oálsň . aktivizačnim stozkrírn chemickéhovzdě|ávtni ve vztahu k uolatnění "tii*"n ůei**ich č'irurostípro celoživoftri vzdělávrírrí.Pro praktické vyuŽití náněÚt.kti""i'";i'ňt.. .fu eŤi chemickém vzdotavrini, niírnětůapodkladů krealizaci .u.!1ú'"h.'"i;kňh ;';;.ká.1 nápadů i návodů na méně tradičníjednoduché experimen$ oro vlastrri I*ó.utoňi'tiňl11ie nráce doplněna volnýmr přítohamiv podobě něko|ika v|ozóných puuritaciz.lňóbz "zibosobsah práce se odvijí.od'ne p.oi.'ioňaňří*o,ti - didaktické a prakticke přípravyučitelůchemie na Univerzitě rarrove.v praze", ňi""á""eo..te f"kdď#ňivJnu1i jiŽ přesl0 |et, ďe také ze zkušenosti' ktere jsem zí,k;".l;;řpfuochrize;ici viastni p.i"g;gi.rc p.u*ina sďedních Školáchiižod'roku is'_ýj.d"*iiů'.r' t.p'ňa-.r'',?j'oi*TŤJj' o"',,,myšlenek a...
Reálný experiment v přípravě učitelů chemie
Šedivec, Vratislav ; Richtr, Václav (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent) ; Kolář, Karel (oponent)
Disertační práce se zabývá využitím reálného experimentu v přípravě učitelů chemie. Mapuje historický vývoj výuky chemie na území ČR. V návaznosti na strukturu experimentu, zmiňuje význam experimentování žáků ve vzdělávacím procesu. Dále se zaměřuje zjištění experimentální úrovně studentů přicházejících z různých typů středních škol dotazníkovou metodou mezi posluchači studijního programu Přírodovědná studia na KCH FPE ZČU. V práci jsou zpracovány některé modelové experimenty zaměřené na monitoring nitrací organických sloučenin, využívané k přípravě učitelů. Zpracováním modelového experimentu na téma ozonizace nenasycených sloučenin ukazuje, že didakticky a technicky správně provedený experiment usnadňuje pochopení i složitější problematiky.
Analýza aplikačních znalostí a dovedností učiva chemie na středních zdravotnických školách
Vargová, Zuzana ; Solárová, Marie (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
Klíčová slova střední zdravotnická škola, přírodní látky, pracovní list, učebnice, laboratorní asistent, nutriční asistent, zdravotnický asistent Abstrakt Výuka chemie na zdravotnických školách je v mnohých ohledech podobná výuce na jiných středních školách nechemického zaměření, nicméně množství hodin věnovaných chemii nasvědčuje spíše tomu, že chemie patří k podstatným předmětům. To, že se jedná o vědu pro zdravotnickou praxi důležitou, dokazuje i fakt, že na vyšších a vysokých školách se zdravotnickým zaměřením se chemie vyučuje také. Základem této práce jsou autorčiny praktické zkušenosti z dlouhodobého působení na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda jsou žáci schopni používat své znalosti, dovednosti a návyky získané studiem chemie v 1., a případně v 2. ročníku střední školy v odborných souvislostech, které jsou velmi často propojeny s přírodními látkami. Cíle práce byly naplňovány pomocí výzkumných otázek a stanovených hypotéz. Pro realizaci výzkumu byla použita dotazníková metoda a dále pak pracovní listy a vědomostní didaktické testy, které vycházely z RVP a používaných učebnic. Žáci zdravotnických škol byli rozděleni na kontrolní a experimentální skupinu, byla použita technika paralelních skupin. Získané výsledky byly...
Fyzikální korespondenční seminář na MFF UK - reflexe a rozvoj
Kolář, Karel ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kopecká, Václava (oponent)
Fyzikální korespondenční seminář (FYKOS) je mimoškolní fyzikální vzdělávací aktivitou, kterou organizují vysokoškoláci pro středoškoláky. FYKOS je pořádán Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy v Praze (MFF UK). Jeho hlavními cíli jsou: popularizovat fyziku, vzdělávat středoškoláky, propagovat studium na MFF UK a vytvářet sociální vazby mezi řešiteli (a organizátory). Tato práce je prvním uceleným textem o fungování FYKOSu a první systematickou zpětnou vazbou účastníků a organizátorů k jeho působení. V první části práce jsou popsány jednotlivé aktivity FYKOSu (korespondenční část, soustředění, FYKOSí Fyziklání a další). Druhá kapitola je analýzou statistických dat o řešitelích FYKOSu. Další kapitoly jsou pak věnovány sběru a vyhodnocení zpětné vazby od účastníků, která byla získána formou interview, elektronického a emailového dotazníku. Zvýšená pozornost byla věnována studijnímu a profesnímu vývoji bývalých účastníků. Získané poznatky pak vedly k návrhu možných vylepšení v organizaci FYKOSu, které jsou uvedeny v poslední části práce. Mezi respondenty průzkumu byly zjištěno, že více než polovina bývalých řešitelů se rozhodla nastoupit ke studiu na MFF UK. Z respondentů, kteří uvedli své zaměstnání, pracuje zhruba třetina bývalých účastníků v oblasti vědy, výzkumu a vývoje a čtvrtina z nich...
Research on effectivity of outreach in physics
Kolář, Karel ; Dolejší, Jiří (vedoucí práce) ; Kireš, Marián (oponent) ; Kříž, Jan (oponent)
Tato dizertační práce přináší mnoho příkladů aktivit v oblasti outreach a popu- larizace fyziky, přičemž primárně se zajímá o aktivity z České republiky a dalších evropských zemí. Je zde diskutován pojem efektivity těchto akcí a následně využity různé metody pro měření různých faktorů této efektivity. V práci byly využity následující metody: rešerše literatury, konceptuální hod- notící testy - pretesty a posttesty (CCI, PPCI), dotazníky (IMI), analýzy dat účastníků aktivit a polostrukturované rozhovory (pro validaci konceptuálních testů). Práce také obsahuje etnografický prvek, vzhledem k tomu, že autor práce organizoval popularizační aktivity deset let. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány: přehledu popularizačních "outríčových" ak- tivit, výzkumným metodám, překladu Konceptuálního inventáře z kalkulu (CCI; Calculus Concept Inventory) do češtiny, prvním krokům ve vývoji Testu povědomí o částicové a jaderné fyzice (PPCI; Particle Physics Concept Inventory), věrnosti účastníků soutěží a závěrečná kapitola popisu mnoha metrik, které mohou být využity pro statistické vyhodnocení akcí. 1
Nové skupiny potenciálních antituberkulotik s thioxo skupinou
Husáková, Petra ; Waisser, Karel (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent)
9.2. ČESKÝ ABSTRAKT V rigorózní práci byl popsán vliv záměny oxo skupiny za thioxoskupinu v řadě halogenovaných 3-(4-ethylfenyl)benzoxazin-2,4(3H)-dionů a 6-chlor-3-(4-butyfenyl)benzoxazin-2,4(3H)-dionů Výchozí ethyl (nebo butyl) salicylanilidy byly syntetizovány z ethyl (nebo butyl) anilinu a substituované salicylové kyseliny v toluenu za přítomnosti chloridu fosforitého. (Skupina halogenovaných salicylových kyselin: 4-chlor-, 5-chlor-, 5-brom- and 3,5-dibrom salicylová kyselina.) Halogenované 4'-ethylsalicylanilidy reagovaly v suchém pyridinu s methyl- chloroformiatem za vzniku 3-(4-ethylfenyl)benzoxazin-2,4(3H)-dionů. Podobně byly připraveny 6-chlor-3-(4-butylfenyl)benzoxazin-2,3,(4-H)-diony. Směs 3-(4-ethyfenyl)-4-thioxo-2H-1,3- benzoxazin-2(3H)-onu a 3-(4-ethylfenyl)-2H-1,3-benzoxazin-2,4(3H)-dithionu byla připravena reakcí halogenovaných 3-(4-ethylfenyl)- 2H-1,3-benzoxazin-2,4(3H)-dionů se sulfidem fosforečným. Látky byly odděleny chromatograficky. Podobně byl získán 6-chlor-3-(4- butylfenyl)-thioxo-2H-1,3-benzoxazin-2(3H)-on a 6-chlor-3-(4-butylfenyl)-2H-1,3-benzoxazin- 2,4(3H)-dithion. Látky byly hodnoceny in vitro na antimykobakteriální aktivitu vůči Mycobacterium tuberculosis, M. kansasii (dva kmeny) a M. avium. Thioxo (nebo dithioxo) deriváty jsou vysoce aktivními antimykobakteriálními látkami,...
Analýza učebnic a tvorba učebních textů s tematickým celkem sacharidy a jejich metabolismus pro školy gymnaziálního typu
Šmídl, Milan ; Škoda, Jiří (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Solárová, Marie (oponent)
Hlavními parametry, popisující kromě samotného obsahu i přístupnost informací z učebnice je obtížnost textu a další parametry. Klíčové jsou také individuální charakteristiky žáků, které jsou reprezentovány vybranými prekoncepty a miskoncepcemi žáků. Hlavními cíly dizertační práce bylo poskytnout komplexní pohled na problematiku analýzy učebnic a propojit získané poznatky s praktickou tvorbou učebnic. Na výsledky analýzy tématu sacharidy a jejich metabolismus ve vybraných učebnicích a analýzu prekonceptů biochemických pojmů navazuje tvorba učebního textu, který výsledky analýzy respektuje. V rámci teoretické části práce je podrobně popsán teoretický background teorie a tvorby učebnic, kam patří funkce učebnice, jejich struktura, obsah, vlastnosti a zkoumané parametry. Následně je uveden přehled informací týkající se žákovských pojetí (prekonceptů) a možností jejich analýzy a využití ve výuce. V poslední části jsou popsány aspekty využívání učebnic z pohledu žáků, učitelů a nakladatelů a vztah tématu sacharidy a jejich metabolismus ke kurikulárním dokumentům. Praktická část dizertační práce zahrnuje deskriptivní i relační výzkum. V první fázi byla provedena analýza tematického celku sacharidy a jejich metabolismus v devíti vybraných učebnicích středoškolské chemie, analýza celých učebnic a analýza...
Výuka chemie na středních průmyslových školách stavebních v České republice
Dvořák, Martin ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Rovnaník, Pavel (oponent)
Název Výuka chemie na středních průmyslových školách stavebních v České republice Abstrakt Cílem práce je zhodnocení a zlepšení výuky chemie na středních odborných školách v České republice, které vyučují čtyřleté stavební obory. Východiskem práce byla analýza současného stavu výuky chemie na SPŠ stavebních, zhodnocení kurikulárních dokumentů a předvýzkum realizovaný na těchto středních školách. Dále se práce zaměřovala na vytvoření učebního materiálu obsahujícího témata stavební chemie. Učební materiál byl vytvořen především s ohledem na jeho odbornou a didaktickou správnost. Již v průběhu jeho tvorby byl ověřován ve výuce chemie a dále upravován podle reakcí žáků. Učební materiál byl v další etapě zpracování práce rozšířen tak, aby zahrnoval celou výuku chemie podle současných RVP na SPŠ stavební. Průběžně byl modifikován a dále ověřován především ve formě pracovního sešitu, který je nakonec používán jako základní učební pomůcka pro výuku chemie. Učební materiál byl ověřen jak podle teoretické metodiky, tak i formou anonymního dotazníku vyplněného žáky. Objektivní hodnocení vlivu učebního materiálu na učební výsledky žáků bylo provedeno analýzou učebních výsledků žáků po dobu pěti let. Klíčová slova Stavební chemie, střední školství, učební materiál, pracovní sešit.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 52 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 KOLÁŘ, Kamil
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.