Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32 záznamů.  začátekpředchozí13 - 22další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Přírodovědná exkurze do Krčského lesa
Cibíková, Markéta ; Matějka, Dobroslav (vedoucí práce) ; Švecová, Milada (oponent)
Exkurze je organizační forma výuky, která je na dnešních školách poměrně často opomíjená. Exkurze hraje významnou úlohu ve vzdělávání žáků základních i středních škol, protože umožňuje propojit vědomosti žáků získané během teoretické výuky ve školních lavicích s praktickými ukázkami předmětů, procesů a vzájemných vztahů mezi objekty přímo v terénu. Žáci si tak lépe osvojí požadované učivo a efektivněji dochází k naplnění předem určených výchovně - vzdělávacích cílů. V rámci této diplomové práce byla vytvořena kompletní exkurze do Krčského lesa. V teoretické části diplomové práce jsou shrnuty základní didaktické aspekty týkající se organizačních forem výuky, exkurze, metod výuky a rámcových vzdělávacích programů. V této části diplomové práci je k dispozici také charakteristika Krčského lesa zaměřená především na přírodní podmínky oblasti, konkrétně z hlediska geologického, hydrologického, botanického a zoologického. Poslední kapitola teoretické části se věnuje ochraně přírody Krčského lesa. Praktická část diplomové práce je zaměřena především na přípravu exkurze do oblasti Krčského lesa a tvorbu pracovních listů k exkurzi. Exkurze byla v rámci diplomové práce zrealizována a následně zhodnocena v poslední kapitole praktické části. Učitelé v diplomové práci naleznou veškeré podklady, které jsou v...
Statistická gramotnost studentů učitelství přírodopisu/biologie v České republice
Hybšová, Aneta ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Švecová, Milada (oponent) ; Molnár, Josef (oponent)
Přírodovědná gramotnost je v současné době diskutována zejména v souvislosti s výsledky výzkumu PISA. V nich se ukazuje, že čeští žáci mají v porovnání s žáky dalších států nižší procedurální znalosti a mají potíže s vyhodnocováním a navrhováním přírodovědného výzkumu. Aby mohli učitelé přírodopisu/biologie využít synergický efekt mezi přírodovědnou a statistickou gramotností, je nezbytné, aby byli sami statisticky gramotní. Předkládaná disertační práce se věnuje problematice statistické gramotnosti a jejímu významu pro studenty učitelství přírodopisu, resp. biologie. Cílem této práce je popsat současný stav statistické gramotnosti studentů učitelství přírodopisu/biologie. Vzhledem ke komplexnosti tohoto cíle byly navrženy a realizovány dílčí cíle/studie, které nejprve analyzují úroveň statistických znalostí studentů prvních ročníků na vysokých školách, metodou obsahové analýzy rámcových vzdělávacích programů pro základní školy a gymnázia. Z této analýzy vyplývá, jaké statistické znalosti studenti učitelství přírodopisu/biologie mají mít podle kurikulárních dokumentů. Úroveň osvojení těchto znalostí je ověřena pomocí testu, resp. dotazníku, který byl studentům učitelství přírodopisu/biologie (n = 295) předložen. Dále je pomocí obsahové analýzy sylabů zkoumáno, jaké předměty rozvíjející statistickou...
Analýza vědomostí žáků základních a středních škol a interpretace evoluční biologie učiteli v České republice, Anglii a Skotsku
Hlaváčová, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Králík, Miroslav (oponent) ; Švecová, Milada (oponent)
Z pohledu didaktiky biologie má tematika evoluce významnou roli, jelikož se díky svému integračnímu charakteru dotýká soudobého paradigmatu přírodovědného vzdělávání. Dizertační práce proto věnuje pozornost edukativním aspektům z oblasti evoluční biologie. Vzhledem ke skutečnosti, že výběr vzdělávacího obsahu i pochopení a vnímání vědeckých zákonitostí může být ovlivněno sociokulturním kontextem, je celkový výzkum prováděn v komparaci s Velkou Británií. Hlavní cíl dizertační práce je realizován třemi navazujícími analýzami. V prvé řadě je provedena komparace výskytu a obsahu definic vybraných evolučních pojmů v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie (16 českých a 16 britských učebnic), jejíž data jsou vyhodnocena pomocí obsahové analýzy a hierarchické shlukové analýzy. Následně je uskutečněno srovnání rozsahu interpretace a pojetí výuky evolučních témat českými a britskými učiteli prostřednictvím dotazníkového šetření (350 českých a 122 britských učitelů) a polostrukturovaných rozhovorů (10 českých a 7 britských učitelů). Nakonec je pomocí dotazníkového šetření realizována komparace vědomostí a názorů českých a britských žáků na specifická evoluční témata (964 českých a 97 britských žáků). Statisticky významná rozdílnost v odpovědích českých a britských respondentů je ověřena...
Komplexní školní exkurze s využitím chráněných území - CHKO Český kras
Mikešová, Markéta ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mikešová, Kateřina (oponent)
Cílem diplomové práce je zhodnocení edukačního potenciálu vybraného území a rozpracování modelu komplexní školní exkurze pro interaktivní práci žáků s využitím přírodních lokalit Českého krasu. Dalším cílem je vytvoření souboru učebních úloh k praktické aplikaci vědomostí z přírodovědných oborů a k posilování klíčových kompetencí žáků středních škol. Na základě zmíněných cílů byl zhodnocen edukační potenciál zájmového území, rozpracován a ověřen model komplexní školní exkurze s využitím CHKO Český kras. Exkurze je provedena v lokalitě obce Svatý Jan pod Skalou s využitím pracovních listů. Po exkurzi následuje její zhodnocení formou konference žáků. Následuje vyhodnocení pracovních listů a jsou navrženy změny učebních úloh v pracovních listech. Na základě zhodnocení komplexní školní exkurze v CHKO Český kras, vyhodnocení pracovních listů a z výsledků konference lze odvodit, že začlenění výuky formou exkurze je pro žáky přínosné. Při exkurzi byly uplatněny potřebné výchovně vzdělávací cíle. Získané poznatky z diplomové práce a vytvořená koncepce exkurze bude využita v praxi pedagoga na střední škole.
Školní zoologická exkurze pro žáky ZŠ/SŠ do Zoologické zahrady Brno se zaměřením na studium chování zvířat
Sedláčková, Kristýna ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využití Zoologické zahrady Brno při realizaci školní zoologické exkurze. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V úvodu teoretické části je představena exkurze jako organizační forma výuky. Dalším tématem je pak význam zoologické zahrady jako výchovně vzdělávacího centra. Pozornost je také věnována historii i současnosti Zoologické zahrady Brno. V závěru této části je podrobně charakterizována etologie jako zoologická vědní disciplína. Hlavním cílem praktické části bylo vytvoření podkladů pro interaktivní pozorování základních způsobů chování živočichů v zoologické zahradě. Její součástí jsou metodické pokyny pro přípravu, realizaci a hodnocení exkurze, včetně pracovního listu. Součástí diplomové práce je CD obsahující motivační prezentaci k exkurzi vytvořenou v programu MS Power Point a volný pracovní list.
Nadaní a talentovaní v přírodovědném vzdělávání a realita školní praxe.
Pánek, Lukáš ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Sásiková, Kamila (oponent)
Diplomová práce se zabývá výskytem přírodovědně nadaných žáků na českých školách. Nadání člověka zásadně ovlivňuje nejenom jeho život, ale i život ostatních lidí. Tito nadaní a talentovaní lidé se stávají zpravidla předními vědci a badateli a během své profesní kariéry významným způsobem mohou ovlivnit i společenské dění. Učitelé a škola jsou po rodině nejdůležitějším článkem ovlivňujícím další rozvoj dítěte. Proto právě učitelé by měli vědět, jaké specifické vzdělávací požadavky nadaní žáci mají. K tomu je třeba zjištění stavu informovanosti učitelů. V teoretické části diplomové práce bylo hlavním cílem zpracovat literární přehled - tedy teoretická východiska nadání, výskyt nadaných žáků na školách nejen v ČR, ale i v zahraničí, práce s nadanými žáky na školách v zahraničí, vzdělávací instituce a spolky pracující s nadanými dětmi. V praktické části diplomové práce bylo vytyčeno několik cílů: vytvořit a distribuovat dotazník učitelům přírodovědných předmětů za účelem zjistit informovanost řadového českého učitele o pojmu nadání a talent. Zda učitelé dokážou identifikovat nadaného žáka ve třídě, jaké formy práce s nadaným žákem využívají, a dále tento dotazník vyhodnotit. Návrhy a náměty pro práci s touto specifickou cílovou skupinou rámcově zpracovat v manuálu pro učitele.
Filosofické aspekty environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty
Marková, Kateřina ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Semrádová, Ilona (oponent) ; Švecová, Milada (oponent)
NÁZEV: Filosofické aspekty environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty. AUTOR: Mgr. et Mgr. Kateřina Marková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra občanské nauky a filozofie ŠKOLITEL: Prof. PhDr. Anna Hogenová CSc. ABSTRAKT: Disertační práce pojednává o filosofických základech ekologické výchovy. Mapuje historický vývoj ekologické výchovy v České republice od výchovy k ochraně přírody, péči o životní prostředí, ekologickou výchovu až po environmentální výchovu jejíž součástí je i výchovu k udržitelnému způsobu života. V kapitole důvody pro ekologickou výchovu je poukázáno na důležitost a aktuálnost takové výchovy. V kapitole otázky k EVVO je nastíněno několik otázek, z nichž některé nejsou dosud kvalitně zodpovězeny, což navazuje na kapitolu antinomie ekologické výchovy podle E. Finka. Dle Činčery jsou popsány jednotlivé možné směry EVVO: pozitivistický proud - ekologická výchova, globální výchova, výchova o Zemi, hlubinně ekologická výchova a cesta zpět ke kořenům, výchova k udržitelnosti a její kritický přístup, výchova k ekogramotnosti. Stěžejní částí práce tvoří kapitola ekologická výchova jako fenomén. Podle Patočky a Palouše žijeme právě v epoše ekologie. Z teoretického předloženého rozboru za pomoci filosofie přesně řečeno filosofie výchovy vyplynula stěžejní filosofická témata ekologické výchovy, která tvoří ony...
Implementace nových poznatků do biologického vzdělávání na modelovém příkladu kmenových buněk
Petrová, Ivana ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Drda Morávková, Alena (oponent)
Diplomová práce navazuje na práci bakalářskou. Hlavními cíli bakalářské práce bylo postihnout současné trendy ve tvorbě a využívání pluripotentních kmenových buněk a představit spektrum hlavních názorových proudů s ohledem na tvorbu a využívání pluripotentních kmenových buněk. Na tomto modelovém příkladu byla integrována přírodovědné a humanitní složky vzdělávání a pluripotentní kmenové buňky byly pojaty jako průřezové téma. Mezi cíle práce diplomové patří vytvoření presentace v programu PowerPoint, jako výukového materiálu, který by studentům středních škol poskytl přehledné základní informace o možnostech tvorby a využívání pluripotentních kmenových buněk. Dále byla vytvořena didaktická hra s využitím modifikovaných materiálů evropského projektu PlayDecide. Pomocí této hry by si měli studenti osvojit základní poznatky týkající se pluripotentních kmenových buněk, vytvořit si svůj vlastní názor na tuto problematiku a etické otázky s ní spojené. Hra by měla studenty přivést dokonce i k tomu, aby byli schopni své názory obhájit a uvědomit si důsledky, které z jejich rozhodnutí vyplývají. Didaktická hra PlayDecide byla pilotně ověřena.
Komplexní školní exkurze s využitím chráněných území CHKO Český kras
Mikešová, Markéta ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mikešová, Kateřina (oponent)
Cílem diplomové práce je návrh a rozpracování modelu komplexní školní exkurze pro interaktivní práci žáků s využitím přírodních lokalit Českého krasu. Dalším cílem je vytvoření souboru učebních úloh k praktické aplikaci vědomostí z přírodovědných oborů a k posilování klíčových kompetencí žáků středních škol. Na základě uvedených cílů byl rozpracován a ověřen model komplexní školní exkurze s využitím CHKO Český kras a zhodnocen edukační potenciál zájmového území. Exkurze proběhla v lokalitě obce Svatý Jan pod Skalou s využitím pracovních listů - verze pro roční období podzim a jaro. Po exkurzi bylo provedeno její zhodnocení formou konference žáků. Při exkurzi byly uplatněny potřebné výchovně vzdělávací cíle. Následuje vyhodnocení souboru pracovních listů a jsou navrženy změny učebních úloh v pracovních listech. Výstupem diplomové práce je zpracovaná koncepce komplexní školní exkurze s metodickým materiálem a se souborem pracovních listů verzí pro období jaro, podzim a zimu. Na základě zhodnocení komplexní školní exkurze v CHKO Český kras, vyhodnocení pracovních listů a z výsledků konference lze konstatovat, že začlenění výuky formou exkurze je pro žáky přínosné. Diplomová práce a vytvořená koncepce exkurze bude využívána v praxi pedagogů na střední škole. Dále Přínos práce je v podobě praktického vedení...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 32 záznamů.   začátekpředchozí13 - 22další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 ŠVECOVÁ, Mariana
13 ŠVECOVÁ, Markéta
1 ŠVECOVÁ, Mirka
1 ŠVECOVÁ, Miroslava
1 Švecová, Magda
4 Švecová, Magdalena
4 Švecová, Magdaléna
2 Švecová, Marianna
2 Švecová, Marie
13 Švecová, Markéta
10 Švecová, Martina
1 Švecová, Martina Bc.
11 Švecová, Michaela
3 Švecová, Milena
1 Švecová, Monika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.