| |
|
Přírodovědná exkurze do Krčského lesa
Cibíková, Markéta ; Matějka, Dobroslav (vedoucí práce) ; Švecová, Milada (oponent)
Exkurze je organizační forma výuky, která je na dnešních školách poměrně často opomíjená. Exkurze hraje významnou úlohu ve vzdělávání žáků základních i středních škol, protože umožňuje propojit vědomosti žáků získané během teoretické výuky ve školních lavicích s praktickými ukázkami předmětů, procesů a vzájemných vztahů mezi objekty přímo v terénu. Žáci si tak lépe osvojí požadované učivo a efektivněji dochází k naplnění předem určených výchovně - vzdělávacích cílů. V rámci této diplomové práce byla vytvořena kompletní exkurze do Krčského lesa. V teoretické části diplomové práce jsou shrnuty základní didaktické aspekty týkající se organizačních forem výuky, exkurze, metod výuky a rámcových vzdělávacích programů. V této části diplomové práci je k dispozici také charakteristika Krčského lesa zaměřená především na přírodní podmínky oblasti, konkrétně z hlediska geologického, hydrologického, botanického a zoologického. Poslední kapitola teoretické části se věnuje ochraně přírody Krčského lesa. Praktická část diplomové práce je zaměřena především na přípravu exkurze do oblasti Krčského lesa a tvorbu pracovních listů k exkurzi. Exkurze byla v rámci diplomové práce zrealizována a následně zhodnocena v poslední kapitole praktické části. Učitelé v diplomové práci naleznou veškeré podklady, které jsou v...
|
|
Statistická gramotnost studentů učitelství přírodopisu/biologie v České republice
Hybšová, Aneta ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Švecová, Milada (oponent) ; Molnár, Josef (oponent)
Přírodovědná gramotnost je v současné době diskutována zejména v souvislosti s výsledky výzkumu PISA. V nich se ukazuje, že čeští žáci mají v porovnání s žáky dalších států nižší procedurální znalosti a mají potíže s vyhodnocováním a navrhováním přírodovědného výzkumu. Aby mohli učitelé přírodopisu/biologie využít synergický efekt mezi přírodovědnou a statistickou gramotností, je nezbytné, aby byli sami statisticky gramotní. Předkládaná disertační práce se věnuje problematice statistické gramotnosti a jejímu významu pro studenty učitelství přírodopisu, resp. biologie. Cílem této práce je popsat současný stav statistické gramotnosti studentů učitelství přírodopisu/biologie. Vzhledem ke komplexnosti tohoto cíle byly navrženy a realizovány dílčí cíle/studie, které nejprve analyzují úroveň statistických znalostí studentů prvních ročníků na vysokých školách, metodou obsahové analýzy rámcových vzdělávacích programů pro základní školy a gymnázia. Z této analýzy vyplývá, jaké statistické znalosti studenti učitelství přírodopisu/biologie mají mít podle kurikulárních dokumentů. Úroveň osvojení těchto znalostí je ověřena pomocí testu, resp. dotazníku, který byl studentům učitelství přírodopisu/biologie (n = 295) předložen. Dále je pomocí obsahové analýzy sylabů zkoumáno, jaké předměty rozvíjející statistickou...
|
|
Analýza vědomostí žáků základních a středních škol a interpretace evoluční biologie učiteli v České republice, Anglii a Skotsku
Hlaváčová, Lucie ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce) ; Králík, Miroslav (oponent) ; Švecová, Milada (oponent)
Z pohledu didaktiky biologie má tematika evoluce významnou roli, jelikož se díky svému integračnímu charakteru dotýká soudobého paradigmatu přírodovědného vzdělávání. Dizertační práce proto věnuje pozornost edukativním aspektům z oblasti evoluční biologie. Vzhledem ke skutečnosti, že výběr vzdělávacího obsahu i pochopení a vnímání vědeckých zákonitostí může být ovlivněno sociokulturním kontextem, je celkový výzkum prováděn v komparaci s Velkou Británií. Hlavní cíl dizertační práce je realizován třemi navazujícími analýzami. V prvé řadě je provedena komparace výskytu a obsahu definic vybraných evolučních pojmů v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie (16 českých a 16 britských učebnic), jejíž data jsou vyhodnocena pomocí obsahové analýzy a hierarchické shlukové analýzy. Následně je uskutečněno srovnání rozsahu interpretace a pojetí výuky evolučních témat českými a britskými učiteli prostřednictvím dotazníkového šetření (350 českých a 122 britských učitelů) a polostrukturovaných rozhovorů (10 českých a 7 britských učitelů). Nakonec je pomocí dotazníkového šetření realizována komparace vědomostí a názorů českých a britských žáků na specifická evoluční témata (964 českých a 97 britských žáků). Statisticky významná rozdílnost v odpovědích českých a britských respondentů je ověřena...
|
|
Komplexní školní exkurze s využitím chráněných území - CHKO Český kras
Mikešová, Markéta ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mikešová, Kateřina (oponent)
Cílem diplomové práce je zhodnocení edukačního potenciálu vybraného území a rozpracování modelu komplexní školní exkurze pro interaktivní práci žáků s využitím přírodních lokalit Českého krasu. Dalším cílem je vytvoření souboru učebních úloh k praktické aplikaci vědomostí z přírodovědných oborů a k posilování klíčových kompetencí žáků středních škol. Na základě zmíněných cílů byl zhodnocen edukační potenciál zájmového území, rozpracován a ověřen model komplexní školní exkurze s využitím CHKO Český kras. Exkurze je provedena v lokalitě obce Svatý Jan pod Skalou s využitím pracovních listů. Po exkurzi následuje její zhodnocení formou konference žáků. Následuje vyhodnocení pracovních listů a jsou navrženy změny učebních úloh v pracovních listech. Na základě zhodnocení komplexní školní exkurze v CHKO Český kras, vyhodnocení pracovních listů a z výsledků konference lze odvodit, že začlenění výuky formou exkurze je pro žáky přínosné. Při exkurzi byly uplatněny potřebné výchovně vzdělávací cíle. Získané poznatky z diplomové práce a vytvořená koncepce exkurze bude využita v praxi pedagoga na střední škole.
|
|
Školní zoologická exkurze pro žáky ZŠ/SŠ do Zoologické zahrady Brno se zaměřením na studium chování zvířat
Sedláčková, Kristýna ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využití Zoologické zahrady Brno při realizaci školní zoologické exkurze. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V úvodu teoretické části je představena exkurze jako organizační forma výuky. Dalším tématem je pak význam zoologické zahrady jako výchovně vzdělávacího centra. Pozornost je také věnována historii i současnosti Zoologické zahrady Brno. V závěru této části je podrobně charakterizována etologie jako zoologická vědní disciplína. Hlavním cílem praktické části bylo vytvoření podkladů pro interaktivní pozorování základních způsobů chování živočichů v zoologické zahradě. Její součástí jsou metodické pokyny pro přípravu, realizaci a hodnocení exkurze, včetně pracovního listu. Součástí diplomové práce je CD obsahující motivační prezentaci k exkurzi vytvořenou v programu MS Power Point a volný pracovní list.
|
|
Nadaní a talentovaní v přírodovědném vzdělávání a realita školní praxe.
Pánek, Lukáš ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Sásiková, Kamila (oponent)
Diplomová práce se zabývá výskytem přírodovědně nadaných žáků na českých školách. Nadání člověka zásadně ovlivňuje nejenom jeho život, ale i život ostatních lidí. Tito nadaní a talentovaní lidé se stávají zpravidla předními vědci a badateli a během své profesní kariéry významným způsobem mohou ovlivnit i společenské dění. Učitelé a škola jsou po rodině nejdůležitějším článkem ovlivňujícím další rozvoj dítěte. Proto právě učitelé by měli vědět, jaké specifické vzdělávací požadavky nadaní žáci mají. K tomu je třeba zjištění stavu informovanosti učitelů. V teoretické části diplomové práce bylo hlavním cílem zpracovat literární přehled - tedy teoretická východiska nadání, výskyt nadaných žáků na školách nejen v ČR, ale i v zahraničí, práce s nadanými žáky na školách v zahraničí, vzdělávací instituce a spolky pracující s nadanými dětmi. V praktické části diplomové práce bylo vytyčeno několik cílů: vytvořit a distribuovat dotazník učitelům přírodovědných předmětů za účelem zjistit informovanost řadového českého učitele o pojmu nadání a talent. Zda učitelé dokážou identifikovat nadaného žáka ve třídě, jaké formy práce s nadaným žákem využívají, a dále tento dotazník vyhodnotit. Návrhy a náměty pro práci s touto specifickou cílovou skupinou rámcově zpracovat v manuálu pro učitele.
|
|
Filosofické aspekty environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty
Marková, Kateřina ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Semrádová, Ilona (oponent) ; Švecová, Milada (oponent)
NÁZEV: Filosofické aspekty environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty. AUTOR: Mgr. et Mgr. Kateřina Marková KATEDRA (ÚSTAV) Katedra občanské nauky a filozofie ŠKOLITEL: Prof. PhDr. Anna Hogenová CSc. ABSTRAKT: Disertační práce pojednává o filosofických základech ekologické výchovy. Mapuje historický vývoj ekologické výchovy v České republice od výchovy k ochraně přírody, péči o životní prostředí, ekologickou výchovu až po environmentální výchovu jejíž součástí je i výchovu k udržitelnému způsobu života. V kapitole důvody pro ekologickou výchovu je poukázáno na důležitost a aktuálnost takové výchovy. V kapitole otázky k EVVO je nastíněno několik otázek, z nichž některé nejsou dosud kvalitně zodpovězeny, což navazuje na kapitolu antinomie ekologické výchovy podle E. Finka. Dle Činčery jsou popsány jednotlivé možné směry EVVO: pozitivistický proud - ekologická výchova, globální výchova, výchova o Zemi, hlubinně ekologická výchova a cesta zpět ke kořenům, výchova k udržitelnosti a její kritický přístup, výchova k ekogramotnosti. Stěžejní částí práce tvoří kapitola ekologická výchova jako fenomén. Podle Patočky a Palouše žijeme právě v epoše ekologie. Z teoretického předloženého rozboru za pomoci filosofie přesně řečeno filosofie výchovy vyplynula stěžejní filosofická témata ekologické výchovy, která tvoří ony...
|
|
Implementace nových poznatků do biologického vzdělávání na modelovém příkladu kmenových buněk
Petrová, Ivana ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Drda Morávková, Alena (oponent)
Diplomová práce navazuje na práci bakalářskou. Hlavními cíli bakalářské práce bylo postihnout současné trendy ve tvorbě a využívání pluripotentních kmenových buněk a představit spektrum hlavních názorových proudů s ohledem na tvorbu a využívání pluripotentních kmenových buněk. Na tomto modelovém příkladu byla integrována přírodovědné a humanitní složky vzdělávání a pluripotentní kmenové buňky byly pojaty jako průřezové téma. Mezi cíle práce diplomové patří vytvoření presentace v programu PowerPoint, jako výukového materiálu, který by studentům středních škol poskytl přehledné základní informace o možnostech tvorby a využívání pluripotentních kmenových buněk. Dále byla vytvořena didaktická hra s využitím modifikovaných materiálů evropského projektu PlayDecide. Pomocí této hry by si měli studenti osvojit základní poznatky týkající se pluripotentních kmenových buněk, vytvořit si svůj vlastní názor na tuto problematiku a etické otázky s ní spojené. Hra by měla studenty přivést dokonce i k tomu, aby byli schopni své názory obhájit a uvědomit si důsledky, které z jejich rozhodnutí vyplývají. Didaktická hra PlayDecide byla pilotně ověřena.
|
|
Komplexní školní exkurze s využitím chráněných území CHKO Český kras
Mikešová, Markéta ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mikešová, Kateřina (oponent)
Cílem diplomové práce je návrh a rozpracování modelu komplexní školní exkurze pro interaktivní práci žáků s využitím přírodních lokalit Českého krasu. Dalším cílem je vytvoření souboru učebních úloh k praktické aplikaci vědomostí z přírodovědných oborů a k posilování klíčových kompetencí žáků středních škol. Na základě uvedených cílů byl rozpracován a ověřen model komplexní školní exkurze s využitím CHKO Český kras a zhodnocen edukační potenciál zájmového území. Exkurze proběhla v lokalitě obce Svatý Jan pod Skalou s využitím pracovních listů - verze pro roční období podzim a jaro. Po exkurzi bylo provedeno její zhodnocení formou konference žáků. Při exkurzi byly uplatněny potřebné výchovně vzdělávací cíle. Následuje vyhodnocení souboru pracovních listů a jsou navrženy změny učebních úloh v pracovních listech. Výstupem diplomové práce je zpracovaná koncepce komplexní školní exkurze s metodickým materiálem a se souborem pracovních listů verzí pro období jaro, podzim a zimu. Na základě zhodnocení komplexní školní exkurze v CHKO Český kras, vyhodnocení pracovních listů a z výsledků konference lze konstatovat, že začlenění výuky formou exkurze je pro žáky přínosné. Diplomová práce a vytvořená koncepce exkurze bude využívána v praxi pedagogů na střední škole. Dále Přínos práce je v podobě praktického vedení...
|