Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 273 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Psychologické těhotenství náhradních rodičů
Svobodová, Aneta ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Diplomová práce se zabývala psychologickým těhotenstvím náhradních rodičů. Cílem diplomové práce bylo zmapovat motivaci, očekávání a prožívání budoucích náhradních rodičů. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti, a to oblast teoretická a empirická. Teoretická část práce podává přehled poznatků z oblasti rodičovství, náhradní rodinné péče a z oblasti prožívání fyziologického těhotenství budoucími rodiči a prožívání očekávání příchodu dítěte budoucími náhradními rodiči. Empirická část se zaměřila prostřednictvím kvalitativního výzkumu, metodou polostrukturovaného rozhovoru na motivaci a prožívání žadatelů o pěstounskou péči, zmapovala jejich představy, očekávání a zásadní prožitky v období očekávání příchodu dítěte do rodiny. Práce přináší návrhy pro podporu žadatelů o pěstounskou péči v období očekávání na příchod dítěte do rodiny. Výsledky empirické části by mohli využít odborníci, kteří se zabývají realizací odborných příprav pro žadatele o náhradní rodinnou péči. Klíčová slova těhotenství, rodičovství, dítě, náhradní rodinná péče, pěstounská péče, adopce, psychologické rodičovství, motivace, prožívání, identita, očekávání, odborná příprava
Domácí příprava žáků mladšího školního věku na školu
Tomanová, Kateřina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem domácí přípravy na školu žáků mladšího školního věku, zejména součinností školy, rodičů a dítěte v procesu domácí přípravy. V teoretické části diplomové práce se zabýváme vztahem dospělých a dětí v historii. Dále se zabýváme socializací dítěte a vývojovými aspekty v předškolním a mladším školním věku. V dalších kapitolách se věnujeme nástupu dítěte do školy, školnímu vzdělávání a domácí přípravě dětí mladšího školního věku z hlediska spolupráce školy, rodiny a dítěte. V empirické části se zabýváme postoji dětí a jejich rodičů k domácí přípravě a zapojení se rodičů do domácí přípravy v první a druhé třídě. Zajímáme se zejména o rozdíl či shodu v dané problematice u žáků prvních a druhých tříd. Výzkum je koncipovaný jako kvalitativně - kvantitativní. V kvalitativní části se tématu věnujeme z pohledu dětí, v kvantitativní části z pohledu dětí a jejich rodičů. Diplomová práce je součástí studie podporované GA ČR č. GAČR 406/04/0316, který realizuje katedra Psychologie na Filozofické fakultě, Univerzity Karlovy. Klíčová slova: domácí příprava, domácí úkoly, zapojení rodičů, spolupráce, rodiče, žák, škola, mladší školní věk.
Specifika otcovské a mateřské hry s dítětem do tří let věku
Svatošová, Lucie ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Dittrichová, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce je součástí grantového úkolu Grantové agentury České republiky č.406/01/220, zaměřeného na specifika rané interakce dítěte s různými členy rodiny, jeho řeitelkou je Doc. PhDr. Lenka ulová, CSc. Teoretická část práce je rozdělena do pěti hlavních kapitol. První dvě z nich se zabývají rolí matky a rolí otce ve vývoji dítěte. Ve třetí kapitole je podrobně rozebrána hra dětí ve věku do tří let. Čtvrtá kapitola se zabývá specifiky mateřské hry, pátá kapitola je analogicky věnována specifikům otcovské hry. Výzkum uvedený v empirické části spočívá v analýze videonahrávek ročních, dvouletých a tříletých dětí při hře s matkou a při hře s otcem v jejich domácím prostředí se standardizovaným setem hraček. Výzkumný vzorek tvoří dvanáct dětí a jejich rodiče. Výsledky byly zpracovány pomocí počítačového programu V.I.P. z hlediska několika kategorií (pohled, vokalizace, úsměv, manipulace s hračkou, motorická aktivita, fyzický kontakt). Byly sledovány jak rozdíly mezi matkami a otci, tak rozdíly u dětí při hře s matkou a při hře s otcem. Výsledky jsou uvedeny pro kadé dítě zvláť, souhrnně pro roční, dvouleté a tříleté děti, celkově pro celý výzkumný soubor a konečně té z hlediska vývojového.
Příčiny zvýšeného rizika abúzu drog u dospívajících
Rychnovská, Simona ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Boukalová, Hedvika (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou užívání drog u dospívající populace. Cílem práce je zjišťování, co riziko nadměrného užívání drog způsobuje. Zaměření vychází z nárůstu drogově závislých dospívajících v ČR a z nutnosti tuto problematiku systémově řešit. V naší republice existují výzkumy, které se snaží především varovat děti a dospívající před užíváním drog. Ve své práci se ovšem věnuji důvodům, proč se pubescenti a adolescenti rozhodnou drogu vyzkoušet a nadále ji užívat jako řešení svých problémů. Práce se skládá z pěti obsahově na sebe navazujících kapitol. První kapitola se věnuje období dospívání, vymezení tohoto vývojového období časově a z pohledu různých teorií. Druhá kapitola se zabývá změnami v pubescenci a adolescenci. Nejprve se zaměřuje na biologické změny, dále na psychické a sociální. Třetí kapitola se věnuje užíváním drog a jeho následkům včetně popisu fyzické a psychické závislosti. Také jsou v této kapitole rozebírány podrobněji účinky nejužívanějších drog v České republice. Čtvrtá kapitola obsahuje shrnutí příčin užívání drog v dospívání. Poslední kapitola je věnována možnostem prevence a resocializace jedince. Práce také obsahuje návrh projektu výzkumu, kde je rozebírána problematika, cíle a hypotézy. Dále je popsán výzkumný vzorek, metoda sběru dat a způsoby...
Význam hry předškolního dítěte pro jeho psychický vývoj
Domkářová, Lucie ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá významem hry předškolního dítěte pro jeho psychický vývoj. Hlavním cílem teoretické části je v rámci stanoveného rozsahu vytvořit co nejucelenější přehled současných poznatků na dané téma. V první části práce jsou obsaženy obecné, teoretické vymezení hry. Uvádím zde různé definice, klasifikace i teorie her. Další část práce je věnována podrobnému popisu významu hry pro jednotlivé složky psychiky. Zaměřuji se zde na rovinu kognitivní, motorickou, motivačně-volní, emocionální i sociální. Jelikož se v předškolním období začíná objevovat kooperativní hra, pokládám tedy za důležité do práce zařadit i kapitolu o partnerech ve hře kam řadím rodiče, prarodiče, sourozence, vrstevníky imaginárního kamaráda. Tato kapitola popisuje význam participace hravých partnerů ve hře a způsob hry s předškolním dítětem. Závěrem bakalářské práce je návrh výzkumného projektu, zaměřeného na hru rodičů s předškolními dětmi.
Záměrné sebepoškozování dospívajících v kontextu rodinného systému
Řehulová, Alena ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Cílem této diplomové práce je shrnutí převážně zahraničních poznatků o záměrném sebepoškozování dospívajících s důrazem na význam rodinného kontextu. Teoretická část se věnuje definování této copingové strategie, jejímu výskytu, funkcím, průběhu, rizikovým faktorům i nastínění možné prevence a terapie. Podrobněji se zabývá rodinným systémem i jeho možným vlivem na záměrné sebepoškozování. V empirické části je hledána odpověď na výzkumnou otázku, "jaké jsou charakteristiky rodin dětí, které se v dospívání začnou záměrně sebepoškozovat". Na vybraných kasuistikách je zdůrazněn rodinný kontext rozvoje záměrného sebepoškozování a prostřednictvím shrnutých charakteristik rodin 20 respondentů je poukázáno na to, které potenciální rizikové faktory se ve vybraném vzorku opakovaně objevují. Výsledky byly v souladu s předchozími výzkumy, přičemž navíc nastínily celou řadu dalších faktorů k ověření. Jako nejzásadnější se jevily charakteristiky týkající se disharmonických rodinných vztahů jak mezi rodiči, tak především mezi rodiči a dospívajícími - naprostá většina z nich má pocit, že rodiče nezajímá, a cítí se být vychovávána příliš kriticky. Téměř polovina pak sama popsala využívání nějaké formy rizikového chování (včetně záměrného sebepoškozování) jako snahu k upoutání pozornosti rodiče. Překvapivě vysoký byl také...
Psychologické aspekty vztahu otce a dcery
Matoušková, Lenka ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
MATOUŠKOVÁ, Lenka. Psychologické aspekty vztahu otce a dcery. Praha: Filosofická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. 259 s. Diplomová práce. Název této práce je "Psychologické aspekty vztahu otce a dcery." V teoretické části jsou zmapovány především významné české, ale i zahraniční příspěvky k tématu otcovství, specifikám otcovského chování a významu fungujícího otce pro psychický vývoj dívek. Problematika je nahlížena také z pohledu možných negativních dopadů na psychický vývoj žen, které vyrůstaly bez svého otce. Analyzovány jsou především jejich potíže na úrovni sebeúcty, sebevědomí a sebehodnocení, identity, emocí a citového života, ale i potíže v budoucích partnerských a intimních vztazích. Do teoretické části je s ohledem na výzkumné šetření zahrnut také koncept protektivních a rizikových faktorů, přičemž práce respektuje aktuální trend odklonu od patogenních faktorů a příklonu k faktorům salutogenním, zaměřuje se tedy především na mapování protektivních faktorů v psychickém vývoji dívek, které vyrůstaly bez svého biologického otce, přičemž nejsou opomenuty ani faktory rizikové. Problematika je v praktické části zpracována kvalitativním způsobem retrospektivní metodou biografického přístupu za použití hloubkového rozhovoru a projektivních technik "Kniha života", "Kresba Ostrova rodiny" a "Čára...
Psychologické aspekty amniocentézy
Skutilová, Vladana ; Hrachovinová, Tamara (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Genetické poradenství představuje komplexní činnost s multidisciplinárním přesahem, převážnou část pacientů tvoří gravidní ženy, většina z nich podstupuje odběr plodové vody. Cílem práce je provést mapující studii těchto žen a pozorovat jejich prožívání na základě vybraných aspektů. Text je členěn celkem do 12 kapitol. Teoretická část představuje zkoumanou problematiku ze dvou hledisek - z psychologického a z medicínského. Nejprve vysvětluje indikace k invazivnímu prenatálnímu vyšetření, dále zmiňuje nejčastější typy chromozomálních vad, které karyotypizace může odhalit. Následně hovoří o vztahu lékaře a pacienta a poukazuje na vybrané aspekty genetického poradenství se zohledněním etických aspektů prenatální diagnostiky. Empirická část prezentuje na základě výsledků dotazníkového šetření pocity, chování, postoje žen k prenatálnímu vyšetření v průběhu procesu vyšetření. Dále ukazuje a statisticky ověřuje, jaké faktory mají vliv na obavu žen z výsledků vyšetření.
Pikler pedagogika raného věku
Noack, Dana ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Název práce: Pikler pedagogika raného věku Autor: Dana Noack Katedra (ústav): Katedra psychologie, FF UK Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. Abstrakt: Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem rodiče, kteří se seznámili s principy Pikler pedagogiky, využívají tyto principy v rodinné výchově v období do tří let věku dítěte. V rámci teoretické části byl popsán proces socializace (se zdůrazněním předpokladů k rané interakci na straně dítěte i rodiče), téma výchovy v rodině (základní modely a její závislost na sociokulturním a historickém kontextu) a nastíněny nejdůležitější aspekty vývoje dítěte během prvních tří let. V poslední kapitole teoretické části je představena postava maďarské dětské lékařky Emmi Pikler, základní východiska jejího přístupu a jeho principy vztahující se na oblast motorického vývoje, péče a hry. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativní obsahové analýzy dat získaných pomocí dotazníku. Data zprostředkovávají základní představu o tom, jakým způsobem konkrétní rodiče využívají principy Pikler pedagogiky při výchově svých dětí.
Syndrom špatného zacházení se starými lidmi
Haluzíková, Lenka ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Slaměník, Ivan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem špatného zacházení se starými lidmi (EAN, Elder Abuse and Neglect). V teoretické části autorka přibližuje nejrůznější aspekty jevu EAN, který je široce mezioborový a jehož definice ani prevalence nebyly dosud jednotně určeny. Popisuje projevy jednotlivých typů EAN a příznaky, jejichž znalost je nezbytná pro efektivní detekci jednotlivých případů EAN. Doposud zůstává většina těchto případů skryta, neboť oběti mají tendenci špatné zacházení tajit, a zároveň odborná ani laická veřejnost nemá dostatečné povědomí o tomto problému, aby si jej byla schopna uvědomit. V tomto směru je zásadní vzdělávání veřejnosti, ale autorka považuje za nutnou také celospolečenskou změnu postoje ke starým lidem, který se nyní zdá poněkud diskriminující. Dále se autorka věnuje oběti a pachateli EAN a jejich interakci, v této souvislosti uvádí rizikové faktory a pátrá po potenciálních příčinách špatného zacházení. Podrobná znalost těchto příčin je nezbytná pro vhodné zacílení prevence. Pro komplexní intervenci EAN by byly ideální multioborové týmy složené z nejrůznějších odborníků, ty jsou však zatím celosvětově spíše výjimkou. Mezi těmito odborníky by neměl chybět psycholog, který může hrát v procesech prevence i intervence důležitou roli. V empirické části diplomové práce autorka přibližuje...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 273 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Šulová, Lucie
1 Šulová, Ludmila
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.