Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 143 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Handicap in the context of ressilience
Iblová, Petra ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Resilience je neopominutelmi zivotni realita, vsudypritomna v Bibli, v pohadkach a legendach vsech kultur. Ve francouzské psychologii se jedna o velmi aktualni a diskutovanou problematiku v poslednich sedmi letech. V anglosaském svete je znama o neco déle. V Ceské republice zustava resilience okrajovym tématem, predevsim z duvodu jazykové hariéry pramenu. Profesor Matejcek uvedl v roce 1998 tento koncept do ceské psychologie kratkym clankem v psychologickém casopise ,Ceskoslovenska psychologie", rocnik XLII, cislo 2, 1998, s. 97-105. Resilienci bychom mohli definovat spolecne s M. Rutterem jako:Zto : « Resilience je fenomén, ktery se objevuje u mladych jedincu, vyvijejicich se zdarne i pres to, ie proiili takovy stres, ktery pro beznou populaci pfedstavuje zavainé riziko negativnich dusledku. » v nasi rigor6zni praci bychom chteli prestavit tento koncept, jeho historii, definice a nektera prakticka vyuziti. Zamerili jsme se predevsim na studii resilience jedincu s pohybovym postizenim nasledkem urazu nebo nemoci. Teoricka cast rigor6zni prace ma za ukol predstavit historické pozadi a teoretické zaklady konceptu resilience, ospravedlnit zarazeni urazu a nemoci mezi zatezové situace a popsat mechanismy vyrovnavani se s temito situacemi. Dale se zabyva definicemi handicapu a podrobne se venuje psychologii...
Faktory ovlivňující volbu církve u mladých konvertitů
Čihánková, Ivana ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tématem této diplomové práce je průběh náboženské konverze a proces rozhodování konvertitů, do které církve chtějí vstoupit. V teoretické části práce je popsáno několik modelů náboženské konverze, které vycházejí z dosavadních psychologických výzkumů. Další část pojednává o církvi jako velké i malé skupině, protože právě vztahy s ostatními věřícími (naplňující potřebu člověka patřit do nějaké skupiny) jsou jedním z důležitých faktorů vstupu do církve. V závěru teoretické části jsou uvedeny údaje týkající se počtu věřících a příslušnosti k církvím ze sčítání lidu v České republice, a je popsán specifický vztah obyvatel naší země k církvím. Dále jsou v práci uvedeny výsledky kvalitativního výzkumu mezi 20 konvertity. Výzkum byl zaměřen na průběh konverze a důvody ke vstupu do církve u mladých lidí, kteří vyrůstali v nevěřících rodinách, protože u těchto konvertitů je rozhodovací proces pro vstup do dané církve nejzřetelnější. Hlavním cílem analýzy polostrukturovaných rozhovorů bylo najít nejdůležitější důvody, které vedly respondenty k rozhodnutí stát se členy konkrétní církve a zjistit, jestli se tyto důvody liší u jednotlivých typů církví (katolické církve, církví protestantských a církví evangelikálních). Klíčová slova: Náboženská konverze; modely procesu konverze; křesťanské církve; proces...
Překlad a ověření Butlerova dotazníku sebepojetí u dětí
Fried, Martin ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Tato práce se zabývá mezikulturním převodem a ověřením dotazníku Self Image Profile for Children od Butlera sestaveným v roce 2001 a původně validizovaným pro populaci anglických dětí. Dotazník byl přeložen do češtiny metodou modifikovaného přímého a zpětného překladu. Ověření dotazníku bylo provedeno na vzorku 109 žáků 3. - 5. ročníků z dvou pražských základních škol. Konstruktová validita byla zkoumána srovnáním s výsledky Dotazníku sebepojetí školní úspěšnosti (SPAS), Škály zjevné úzkosti pro děti a školním prospěchem. Faktorová analýza odhalila stejné množství faktorů jako původní verze, ale s poněkud odlišným zastoupením jednotlivých položek. Reliabilita měřená jako vnitřní konzistence dvou subškál pomocí Cronbachova alfa v případě Pozitivního sebepojetí odpovídá hodnotě originální verze (0,69), v případě Negativního sebepojetí ji dokonce převyšuje (0,77 oproti 0,69). Výsledky jsou diskutovány ve vztahu k teoretickým východiskům dotazníku a možnostem použití přeložené verze v českém prostředí.
Psychický vývoj dětí s nízkou porodní hmotností
Švandová, Lucie ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Cílem diplomové práce je zhodnocení specifik psychického vývoje dětí v předškolním a mladším školním věku s velmi nízkou až extrémně nízkou porodní hmotností. Teoretická část práce je zaměřena na prenatální a perinatální faktory, nejčastější zdravotní problémy a specifika psychického vývoje. Nízká porodní hmotnost, zvláště v kategorii velmi nízkých a extrémně nízkých porodních hmotností, představuje výrazný rizikový faktor v oblasti somatického i psychického vývoje těchto dětí. Stále více se u dětí s nízkou porodní hmotností ukazuje dopad nezralosti v oblastech neurokognitivního a psychosociálního zrání. Cílem empirické části je zhodnocení kognitivního a socioemočního vývoje dětí s velmi nízkou až extrémně nízkou porodní hmotností ve dvou věkových skupinách (předškolní a mladší školní věk). Primární cílová skupina je tvořena dětmi s perinatální zátěží, které jsou sledovány a terapeuticky vedeny v Centru komplexní péče pro děti s perinatální zátěží na Klinice dětského a dorostového lékařství Všeobecné fakultní nemocnice a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Diplomová práce je řešena v rámci projektu NF-CZ11-OV-1-009-2015 "Nové metody v následné péči o děti s perinatální zátěží v Centru komplexní péče pro děti s perinatální zátěží na Klinice dětského a dorostového lékařství Všeobecné fakultní...
Percepce výchovy v rodině s drogově závislým dítětem - vlivy rodinného prostředí
Žáková, Martina ; Duplinský, Josef (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá problematikou zneužívání návykových látek dětmi a mladistvými. Sleduje, které faktory mohou hrát při vzniku závislosti roli. Zaměřuje se zejména na úlohu rodinného prostředí. Dívá se na něj jako na součást celku širšího prostředí, které formativně působí na celý rodinný systém. Sleduje osobnostní faktory mladistvých, které vznik návykového chování ovlivňují. Zdůrazňuje ty, které jsou specifické pro závislost u mladistvých a odlišují ji od závislosti u dospělých osob. Ukazuje na osobnostní charakteristiky a změny v chování mladistvých, které mohou být signálem pro okolí, že něco není v pořádku. Zmiňuje i vliv vrstevnické skupiny. Hledá příčiny toho, proč mají mladiství tendenci napodobovat jednání v sociálně nevhodné společnosti. Z hlediska rodinného prostředí sleduje, jak mohou různé životní styly rodiny ovlivnit tendenci mladistvých k vyhledávání návykových látek. Zajímá se o sociálně psychologické uspořádání rodiny, typologii rodin a vlastnosti rodinných systémů se zaměřením na jejich problematické fungování. Sleduje rodinu jako jeden z hlavních zdrojů uspokojování potřeb mladistvých. Označuje rizikové i protektivní faktory na straně rodiny, které ovlivňují fungování jednotlivých členů, interakci mezi nimi, fungování rodiny celkově. Zvláštní pozornost je věnována stylům výchovy v rodině a...
Využití a aplikace Testu pohádek v České republice na vybraném vzorku šesti a sedmiletých dětí
Průchová, Petra ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Resumé Test pohádek je projektivní osobnostní test pro d ti ve v ku 6 12 let. Je zalo en na asociacích mezi pohádkami a nev domými procesy. Cílem testu je postihnout osobnostní profil jedince a získat informace jak o jeho vlastnostech, tak o jejich vzájemných vztazích. Lze je také vyu ít jako nástroj k zhodnocení osobnostního vývoje, k hodnocení motiva ních tendencí i jako metodu pro srovnávací výzkum. Test pohádek byl standardizován v p ti zemích sv ta ecku, Rusku, ín , Indii a Turecku, v sou asné dob probíhají snahy o vytvo ení norem také v eské republice. Na jejich vytvá ení by se m la podílet i tato práce, a to sb rem a vyhodnocením dat od vybraného vzorku esti a sedmiletých respondent . Klí ová slova Pohádky, interpretace pohádek, projektivní testy, Test pohádek, mlad í kolní v k.
Hra jako terapeutický proces s dětmi z rodin závislých
Kabilka, Aleš ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické-kazuistik. Teoretická část se skládá z pěti podkapitol. V první kladu důraz na hlavní koncepty práce jako hra, závislost, gestalt, gestalt terapie. Druhá se zabývá detailně fenoménu hry, třetí gestalt terapie. V posledních dvou se blíže podíváme na problémy spojené s vymezováním a udržováním hranic a práci se skupinou. Praktická část je kazuistickým dokreslením teoretické části, zaměřuje se na konkrétní práci s dětskou skupinou z rodin závislých, práci se skupinou, užití gestalt terapie, experimentů. V samém závěru je klasicky závěr a seznam literatury
Náhradní rodinná péče v ČR a možnosti uplatnění psychologa v této oblasti
Kociánová, Dominika ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šturma, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem náhradní rodinné péče v České republice, je zaměřena na uplatnění psychologa v této oblasti. Podává přehled informací o ohrožených a opuštěných dě- tech, o jednotlivých typech náhradní rodinné péče, o práci psychologa, který se tomuto tématu věnuje a o nedostatcích v současném systému náhradní rodinné péče. Praktická část přináší rozšíření o názory a pohled odborníků pracujících v oblasti náhradní rodinné péče, mapuje podrobně práci psychologů, sbírá podněty odborníků k problémům, kterých jsou si ze své zku- šenosti v náhradní rodinné péči vědomi a přináší jejich návrhy k řešení. Práce informuje také o možnostech vzdělávání psychologů a o organizacích zajišťujících služby pro náhradní rodiny i biologické rodiny dítěte. Celá práce by měla sloužit všem odborníkům, kteří začínají v této oblasti pracovat, zejména pak psychologům.
Práce s dětmi z rodin alkoholiků. Přístup Gestalt terapie
Plassová, Alena ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu dětí z rodin alkoholiků a způsobu, jak s nimi pracovat s využitím prvků Gestalt terapie. Alkoholizmus je nemoc, která v mnoha směrech negativně ovlivňuje zdravý psychosociální vývoj dětí. Děti doma získávají model, jak přistupovat ke svému životu a přijímají jej jako normu pro svůj vlastní život. Normální je řešit problémy alkoholem, nerespektovat potřeby svých blízkých a sama sebe. Děti zároveň ztrácejí ve stresujícím a často násilném prostředí rodiny bez zdravých norem schopnost uvědomovat si, co cítí, rezignují na uspokojení svých přirozených dětských potřeb. Děti žijící dlouhodobě s rodičem - alkoholikem mívají problémy s chováním, hranicemi, emocemi, vztahy, sebepřijetím. Psychologická pomoc těmto dětem může uvolnit jejich aktuální napětí, zprostředkovat jim korektivní zkušenost ve vztazích, v jejich přijetí dospělou osobou, Gestalt terapie děti znovu učí uvědomovat si své potřeby, pocity a pročistit, zefektivnit způsob, jakým vstupují do kontaktu se sebou a s okolním světem. Praktická část nabízí kasuistiky psychologické práce se skupinou dětí z rodin alkoholiků a jejich individuální podpory
Diagnostika Aspergerova syndromu: ověřovací studie české verze ASSQ a ASAS
Krejčířová, Helena ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Drlíková, Eva (oponent)
V teoretické části naší práce popisujeme historii, epidemiologii, etiologii, diagnostická kritéria, klinický obraz Aspergerova syndromu, komorbiditu s dalšími poruchami, teorie podstaty vzniku autismu, diferenciální diagnostiku a diagnostické metody pro Aspergerův syndrom. Praktická část práce se snaží ověřit dva screeningové dotazníky - skandinávský ASSQ - Highfunctioning Autism Spectrum Screening Questionnairel Asperger Syndrome Screening Questionnaire a australskou škálu ASAS - Australian Scale for Asperger Syndrome. ASSQ a ASAS jsou screeningové metody obsahující položky popisující charakteristické symptomy Aspergerova syndromu či vysoce funkčního autismu, které se používají pro zachycení dětí a adolescentů s inteligencí v pásmu normy s problémy charakteristickými pro poruchy autistického spektra. Reliabilitu a validitu jsme zjišťovali na základě výsledků dotazníků, které vyplňovali rodiče a učitelé dětí (klinicky vzorek AUT obsahoval 42 6-16letých dětí (39 chlapců a 3 dívky) s Aspergerovým syndromem nebo vysoce funkčním autismem, vzorek LMD tvořily 143 děti (l30 chlapců, l3 dívek) s poruchami učení a chování a kontrolní skupina se skládala ze 163 dětí (147 chlapců a 16 dívek) z běžné populace bez formální diagnosy. Hraniční bod pro pozitivní screening jsme určovali na základě porovnávání senzitivity a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 143 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Šturma, Jaromír
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.