Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 127 záznamů.  začátekpředchozí108 - 117další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Chápání smrti u Číňanů v období dynastie Han
Laštovková, Andrea ; Nešpor, Zdeněk (vedoucí práce) ; Novák, Aleš (oponent)
Bakalářská práce "Chápání smrti v Číně v období dynastie Han" pojednává, jak už sám titul napovídá, o smrti v Číně během čtyř století trvání dynastie Han (206 př.n.l. - 220 n.l.), jak bylo na tento fenomén nahlíženo a jak se měnil nejen pohled na smrt jako takovou, ale také jak se měnily další prvky s ní spojené, jako posmrtný život či různé formy nesmrtelnosti, jenž jsou pro toto období zásadní a ovlivňují další staletí trvání čínského impéria. Období dynastie Han je jakýmsi předělem mezi starověkou a středověkou Čínou a tento předěl je více než patrný na proměně způsobu chápání smrti v tomto období. Smrt byla nejprve chápána jako oddělení těla od jeho dvou duší, z nichž jedna byla animální a druhá intelektuální povahy. Tato dvojí povaha duše však ke konci dynastie Han mizí a namísto ní existuje již jen jedna. Také koncept nesmrtelnosti se mění, neboť magickému taoismu s jeho taoistickou alchymií se začíná dostávat větší pozornosti a pomalu tak začíná ovlivňovat koncept nesmrtelnosti, avšak tento vliv je nejsilnější až na konci období hanského impéria a v následujících dynastiích. Chápání smrti proměňovala řada vlivů, ale jeden koncept zůstává stejný - kult předků. Nehledě na to, jak byla chápána smrt, Číňané vždy věřili v posmrtnou existenci svých předků, kteří, pokud o ně nebylo dobře postaráno, mohli...
Dělník, nadčlověk, smrtelník. Tři podoby lidství člověka ve filosofické antropologii
Novák, Aleš ; Benyovszky, Ladislav (vedoucí práce) ; Petříček, Miroslav (oponent) ; Ajvaz, Michail (oponent)
Pojetí lidskosti člověka ve 20. století zdůrazňují význam motivů práce, moci, války. Prací determinovanou antropologii nejpregnatněji zformuloval Ernst Jünger. Jeho pozice však vychází z metafysiky Friedricha Nietzscheho, a to především z motivu vůle k moci. Práce je instrumentem k akumulaci a gradaci moci, jejímž nositelem je člověk definovaný jakožto figura dělníka. Jeho nejefektivnějším prostředkem pro dosahování moci je technika. Proti tomu vystupuje alternativní pozice Martina Heideggera s jeho kritikou techniky a novým pojetím lidskosti jakožto smrtelnosti.
Subjektivita: Hegel a Lévinas.
Furmaňská, Tamara ; Novák, Aleš (vedoucí práce) ; Pinc, Zdeněk (oponent)
This master's thesis aims to describe the explicit influences of Fridrich Hegel's thought on Emmanuel Lévinas, considering particularly the concept of subjectivity. By an analysis of Hegelian and Cartesian motives in Lévinas' thought, this thesis allows us to grasp the complete structure of Lévinas' concept of subjectitivy in the perspective of modern metaphisical tradition where Lévinas unquestionably belongs.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 127 záznamů.   začátekpředchozí108 - 117další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.