Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 111 záznamů.  začátekpředchozí102 - 111  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Úspěšnost rozvojové pomoci: Případ Somálska od roku 1991 do současnosti
Holanová, Petra ; Přikryl, Pavel (vedoucí práce) ; Bureš, Oldřich (oponent)
Bakalářská práce "Úspěšnost" rozvojové pomoci: Případ Somálska od roku 1991 do současnosti se ve své první části vypořádává se Somálskem jako takovým. Přibližuje tuto téměř nefungující, nicméně de iure stále existující, zemi v Subsaharské Africe, v krátkosti nastiňuje důležité milníky posledních dvaceti let její historie a vyzdvihuje též některé ze závažných současných i minulých problémů, které mají za následek současnou katastrofální situaci ve státě. Ve své druhé části si práce klade v první řadě za cíl se nejprve vyrovnat s několika závažnými strukturálními problémy Somálska. Dále stručně popisuje, kteří aktéři se na rozvoji země podílí nejvíce a na základě kterých rozvojových dokumentů asistence Somálsku probíhá. V neposlední řadě taktéž v krátkosti shrnuje jednotlivé plány, které poskytují Somálské republice základní oporu v otázce rekonstrukce a rozvoje. V závěru práce je poté vyhodnocena úspěšnost pomoci na základě pokroků učiněných v rámci stanovených strukturálních problémů i Rozvojových cílů tisíciletí.
Fenomén spolupráce OSN a regionálních afrických organizací: Evaluace peacekeepingových misí
Suchardová, Hana ; Bureš, Oldřich (vedoucí práce) ; Werkman, Kateřina (oponent)
SUCHARODVA, Hana. Fenomén spolupráce OSN a regionálních afrických organizací: Evaluace peacekeepingových misí, Praha: Karlova universita, Fakulta sociálních věd, Ústav politologických studií, 2011. 138. Vedoucí diplomové práce Oldřich Bureš, PhD Abstrakt Výskyt konfliktů v nestabilních regionech je jednou z největších hrozeb současného mezinárodního systému a mnoha států. Jedním z mechanismů, jak se šíření konfliktů dá zabránit, je mnohostranná spolupráce. Operace peacekeeping (PK) jsou jedním z nástrojů pro řešení konfliktů. V posledních letech se vyvinula vedle OSN ještě další struktura, která může být pro vedení využita - regionální organizace (RO). Velké množství literatury se věnuje systému OSN a jeho práci, méně již se soustředí na RO a jen velice málo titulů je věnováno problematice jejich spolupráce. Právě tento nedostatek je touto prací adresován. Spolupráce je hlavním předmětem výzkumu této práce. Abychom byli schopni analyzovat tento faktor, je třeba využít několik různých teoretických rámců v rámci mezinárodních vztahů. Nejprve je to samotná teorie mezinárodních vztahů. V rámci zajištění přehlednosti byly teorie rozděleny do skupin tradičních teorií a současných přístupů. Za druhé je to teorie a koncepty bezpečnosti, jehož změny byly jedním z hlavních faktorů umožňující vstup RO na bezpečnostní...
Vnitřní a vnější bezpečnost v Evropské unii. Měnící se role policie a armády v post-moderním státu
Weiss, Tomáš ; Drulák, Petr (vedoucí práce) ; Bureš, Oldřich (oponent) ; Kříž, Zdeněk (oponent)
Tato disertační práce zkoumá bezpečnostní politiku Evropské unie a jednoho z jejích členských států. Hledá odpověď na otázku, jestli v Evropské unii dochází ke splývání vnitřní a vnější bezpečnosti, a zejména ke stírání rozdílů mezi dvěma nejdůležitějšími bezpečnostními institucemi - policií a armádou. S využitím konceptu ideálních typů je nejprve vytvořen ideální typ rozdílu mezi těmito dvěma složkami, který je následně testovaný na skutečnosti - dvou případových studiích, Evropské unie a České republiky. Práce má tři dílčí cíle: zjistit, jestli dochází ke splývání rolí policie a armády na úrovni Evropské unie, jestli evropská integrace takový proces povzbuzuje nebo mu spíše brání s ohledem na bezpečnostní složky členských států a konečně jestli dochází ke stírání rozdílů mezi policií a armádou na úrovni členského státu. Práce dochází k závěru, že ačkoli je možné na papíře pozorovat celou řadu změn, v praxi je jejich dopad jen velmi omezený. Viditelné změny jsou způsobeny zejména důrazem na otázky vnitřní bezpečnosti, kdy se předcházení vnitřním hrozbám podřizují i aktivity doposud považované za součást vnější bezpečnosti. V podstatě všechny viditelné změny lze ovšem velmi jednoduše zvrátit v okamžiku, kdy by se změnil bezpečnostní diskurs nebo politické preference. Práce dochází k závěru, že policie a...
Using Carrots to Bring Peace? Negotiation and Third Party Involvement
Klimešová, Martina ; Plechanovová, Běla (vedoucí práce) ; Bureš, Oldřich (oponent) ; Sjöstedt, Gunnar (oponent)
Název: Pobídky jako cesta k míru? Vyjednávání a zapojení třetích stran Autor: PhDr. Martina Klimešová (FSV, IPS, KMV) Jazyk: anglický 284 stran (+bibliografie a přílohy) březen 2011 Jak dosáhnout míru? Tato disertační práce se zabývá vlivem pobídek třetích stran na mírová jednání, především na vyjednávací strategie ve vnitrostátních ozbrojených konfliktech založených na požadavcích práva na sebeurčení. Studie dále zkoumá okamžik "zralosti" (ripeness) konfliktu, kdy je nejvhodnější doba pro použití pobídek, a také jaký vliv mají dané vnější pobídky na asymetrické postavení stran konfliktu při vyjednávání. Pobídky byly analyzovány v těchto procesech: vyjednávání šrílandské vlády s Tygry osvobození tamilského Ílamu (LTTE) na Šrí Lance (Ílam, 2002-03; 2006), vyjednávání indonéské vlády s Hnutím za svobodný Aceh (GAM) v Indonésii (Aceh, 2000-03; 2005) a vyjednávání filipínské vlády s Islámskou frontu za osvobození Morů (MILF) na Filipínách (Mindanao, 2001-08). Disertační práce dospívá k závěrům, že pobídky třetích stran působí nejefektivněji na vyjednávání, jsou-li navázány na klíčové aspekty konfliktu. Práce nicméně zdůrazňuje, že možnosti třetích stran nabídnout takové pobídky jsou relativně omezené. Třetí strany mají také menší zájem na používání těchto pobídek. Z hlediska účinnosti pobídek hrají silnou roli...
Peacekeeping 21.století: spolupráce OSN a regionálních organizací v Africe
Suchardová, Hana ; Werkman, Kateřina (vedoucí práce) ; Bureš, Oldřich (oponent)
Mezinárodní systém je tvořen různými aktéry. Jejich pozice a vztahy se mění v průběhu času. Mezi těmito aktéry dochází k interakcím v různých oblastech. Jednou z klíčových oblastí je bezpečnost. K udržování míru slouží jako jeden z nástrojů mezinárodních organizací operace pro udržení míru. Tzv. peacekeeping je dynamický obor co do praxe i teoretického uchopení. Africký kontinent je v tomto ohledu velikou výzvou pro struktury Organizace spojených národů i regionálních organizací. Vzhledem ke koloniální minulosti kontinentu a častým výskytům krizí a konfliktů zde existuje nutnost vytvoření určitého stabilního rámce peacekeepingu pro tuto oblast. Jedna z možných variant vývoje je také širší zapojení regionálních organizací do zajišťování bezpečnosti v jejich vlastním teritoriu. Abychom byli schopni posoudit vhodnost této varianty, je nutné nejprve analyzovat mise obsahující spolupráci na základě určitých evaluačních faktorů. Tyto faktory byly stanoveny pomocí teoretického rámce z oboru mezinárodních organizací, bezpečnosti a evaluace peacekeepingových operací a dále sloužily jako nástroj pro analýzu konkrétních případových studií. Komparací analýz jednotlivých případů bude možné vyvodit všeobecnější závěry použitelné k popsání systému spolupráce mezi OSN a regionálními organizacemi jako efektivního rámce pro...
O dynamice "nových válek": clausewitziánská analýza faktorů ovlivňujících dynamiku ozbrojených konfliktů v postkomunistickém prostoru
Kučera, Tomáš ; Karásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Bureš, Oldřich (oponent)
Ozbrojené konflikty, které propukly po konci studené války na území bývalé Jugoslávie a Sovětského svazu, jsou součástí konceptu tzv. nových válek. Nové války se od těch starých údajně liší ve svých cílech, metodách vedení války a způsobu financování. Výsledky této práce však dokazují, že navzdory předpokládaným změnám v charakteru války dynamika konfliktů v postkomunistickém prostoru, kterou vymezují intenzita, rychlost eskalace a délka konfliktu, odpovídá předpokladům vycházejícím z klasického pojetí války podle Carla von Clausewitz. Podle teorie založené na Clausewitzově díle lze podobu dynamiky konfliktu vnímat jako výslednici tří sil - skupinové nepřátelství, schopnost vybudovat a udržet vojenskou organizaci a racionalita politického vedení. Skupinové nepřátelství působí jako hnací síla směřující ke krvavému vyhrocování konfliktu a naopak politické vedení, které si uvědomuje politické cíle války a její důsledky pro budoucí politický život, by mělo spíše udržovat násilí v mezích odpovídajících politickým účelům. Rychlé vybudování vojenské organizace je pak nutné pro rychlou eskalaci násilí na počátku války. Výslednice těchto tří sil, které v každé válce nabývají jiného rozsahu a jiných poměrů, pak předurčuje průběh konfliktu, jenž lze charakterizovat na modelu konfliktního cyklu. Teorie zabývající se...
U.S. Intelligence Community Reform Post-9/11: Strengthening the U.S.'s Ability to Fight Terrorism?
Bernardyová, Alžběta ; Střítecký, Vít (vedoucí práce) ; Bureš, Oldřich (oponent)
Diplomová práce "Reforma zpravodajských složek Spojených státu amerických po 11. zárí 2001: Posílení schopností Spojených státu v boji proti terorismu?" zkoumá reformu zpravodajských složek USA prijatou po teroristických útocích z 11. zárí 2001 s cílem zlepšení protiteroristických schopností Spojených státu. Jednoduchý model vstupu-výstupu vycházející ze systémové teorie byl vytvoren k evaluaci výstupu reformy zpravodajských služeb USA po 11. zárí na základe efektivity (effectiveness) a výkonnosti (efficiency). Kritérium efektivity (effectiveness) je chápáno jako schopnost zpravodajských složek zabránit teroristickým útokum, zatímco pod výkonností (efficiency) jsou rozumeny opatrení a procesy podniknuté na organizacní úrovni v rámci zpravodajských složek za úcelem zabránení teroristickým útokum. Z predstavené analýzy vyplývá , že zpravodajské složky Spojených státu amerických po 11. zárí jsou prevážne efektivní (tj. od 11. zárí nedošlo k žádnému teroristickému útoku na USA v takovém rozsahu jako útoky z 11. zárí). Avšak nejsou výkonné (efficient) z duvodu organizacních problému, které zahrnují nedostatecný management, neschopnost nebo neochotu jednotlivých zpravodajských agentur spolupracovat a sdílet informace, a nedostatecnou motivaci zamestnancu i prípadných zájemcu o práci ve zpravodajských službách....
Soukromé vojenské společnosti: Geopolitický nástroj, či nástroj soukromých zájmů
Kofroň, Jan ; Bureš, Oldřich (oponent) ; Tomeš, Jiří (vedoucí práce)
9 Abstract The industry of Private military companies has been one of the most progressive sectors within the frame of the global economy in the last years. The phenomenon is quite recent, when the roots of modern military companies range on the end of the 80's. The fall of the Bi-polar competing has opened a wide range of possibilities for military companies. The demise of over-numerated armies has created a skilled work force of former soldiers. On the other hand, conflicts and instability persisted in the world periphery. Early years of the market were connected with South African firm Executive Outcomes. However EO had became famous until its dissolution, massive concern of both scholars and politicians has come when Coalition forces entered Iraq in 2003. Wide range of activities has been offered to private sector: from logistic and maintenance, to guarding and personal protective services. There are 180 000 contractor in the country today. In the rough 20 000 to 30 00 of them should be described as "real soldiers" without uniform. Extension of private activities in Iraq and its consequences has led to the "publicity" of the problem. The problem has obtained wide attention from academics as well as decision makers. The goal of the submitted thesis lies in the exploration of PMC's ability to be an...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 111 záznamů.   začátekpředchozí102 - 111  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.