Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 268 záznamů.  začátekpředchozí259 - 268  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dobrovolnictví jako možnost doplnění profesionální činnosti zdravotních sester v kojeneckých ústavech a dětských domovech pro děti do tří let
Kukačková, Markéta ; Štětovská, Iva (oponent) ; Šulová, Lenka (vedoucí práce)
Problematika dětí umístěných v kojeneckých ústavech již dlouhou dobu přitahuje pozornost jak odborníků, tak laické veřejnosti. Je to téma, které se dotýká našich emocí a snad v každém člověku vzbuzuje i rozhořčení nad osudem těchto dětí. Naše civilizovaná společnost se snaží s tímto problémem vypořádat a poskytuje opuštěným dětem různé formy náhradní péče. V optimálních případech jsou takové děti umisťovány do adoptivních či pěstounských rodin, kde mohou vyrůstat v prostředí normální zdravé rodiny. K tomu je ovšem nutný souhlas jejich biologických rodičů, kteří se však často svých dětí nechtějí vzdát a ty jsou pak nucené trávit kratší či delší dobu v ústavní péči. Protože sama ústavní péče nemůže nikdy plně nahradit prostředí fungující rodiny, v zájmu společnosti by mělo být zajištění poskytované péče v ústavním prostředí na takové úrovni, aby potenciální negativní rizika pro psychický vývoj dětí byla v rámci možností omezena na mmtmum. Tato diplomová práce Je zaměřena na dobrovolnickou činnost jako jednu z možností, která by mohla vést ke zlepšení psychosociálního života dětí v kojeneckých ústavech a dětských domovech. S tímto prostředím jsem se poprvé setkala před pěti lety, kdy jsme se dvěmi kolegyněmi navštívily primářku MUDr. Lukešovou v Kojeneckém ústavu v Praze 4, Krči s návrhem, umožnit do ústavu...
Psychologické souvislosti efektivity outdoorových programů
Švyhnosová, Alena ; Štětovská, Iva (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Stále více firem vyhledává v dnešní době outdoorové programy pro manažery či pracovní týmy jako prostředek rozvoje. Outdoorové programy využívají zážitkového vzdělávání a mají pomoci účastníkům lépe porozumět sami sobě i ostatním. Aktivity, které tyto programy využívají, jsou speciálně vyvinuty tak, aby pomohly dosáhnout žádoucího cíle a naplnit potřeby zadavatele. Hlavními výstupy pro účastníky jsou netradiční prožitky v neformálním pracovním prostředí, práce s vlastním potenciálem (poznání vlastních hranic), poznání kolegů. Pro splnění vzdělávacího cíle je potřeba, aby byl program spojen se zpětnou vazbou (review), která bývá facilitována instruktory. Ti by měli po ukončení aktivity iniciovat skupinovou diskuzi a usměrňovat ji žádoucím směrem, tedy ke zobecnění poznatků, aby ty pak mohly být převedeny do praxe. Bez review je zužitkování poznatků méně efektivní. Řada firem věnuje na různé výcvikové programy značné finanční prostředky, aniž by se zajímala o to, zda byly vynaloženy efektivně. My jsme se v této práci pokusily představit outdoorové programy a teoreticky je vymezit v rámci sociálního učení, zážitkového učení a malé sociální skupiny. Cílem naší studie bylo zjistit, pomocí rozhovoru, individuálně reflektovanou efektivitu outdoorového programu a zajímalo nás, zda je přínos programu hodnocen stejně...
Proměna preferencí ve vztazích mezi pohlavími v období pubescence ve školních třídách
Čelikovská, Lucie ; Štětovská, Iva (oponent) ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá vztahy mezi chlapci a dívkami v průběhu období pubescence ve školní třídě. Cílem práce je sledování proměn preferencí mezi pohlavími v rámci školní třídy v období pubescence. Podkladem pro zpracování sledovaného tématu jsou data ze sociometrických šetření ve školních třídách v rámci programu primární prevence sociálně patologických jevů. V teoretické části jsou zachycena témata týkající se zkoumaných jevů a prostředí - popis jedince v období pubescence, socializace, školní třída jako malá sociální skupina, program primární prevence sociálně patologických jevů. V empirické části jsou analyzována data pozitivních voleb, získaná ze sociometrií. Základním cílem kvantitativního výzkumu je sledování změn četností pozitivních mezipohlavních voleb v jednotlivých věkových kategoriích. Výsledky výzkumu potvrzují na základě souboru téměř 5000 probandů hypotézu, že v průběhu pubescence dochází k silné proměně vztahu chlapců směrem k dívkám, a zachycují období, ve kterém k těmto změnám dochází.
Aktivní imaginace. Možnosti a rizika
Kundrátová, Iva ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Junková, Vendula (oponent)
Imaginace provázejí lidstvo po staletí. Je to oblast velmi fascinující. Na jednu stranu lidé využívali představ při objevování zákonitostí světa kolem sebe a konstruování nových vynálezů. Na straně druhé je imaginace vedla hluboko do nitra při meditacích a duchovním cvičení. To bylo inspirací i C.G. Jungovi při koncipování, v té době zcela nové, psychoterapeutické metody - aktivní imaginace. Uvedení imaginace, jako člověku přirozeně blízkého způsobu uchopení a zobrazení skutečnosti, do terapie se ukázalo jako velmi prospěšné. Aktivní imaginace zde našla své místo. V současnosti je jednou z běžně používaných terapeutických metod a proto i my, v rámci naší práce, vstupujeme do oblasti psychoterapie a dotýkáme se některých jejích principů a pravidel (například etického kodexu a některých obecných zásad práce terapeuta). Teoretickým východiskem a základem naší práce Je analytická psychologie. V jejích intencích se budeme pohybovat a také budeme užívat její terminologii, kterou nejprve vymezíme. Inspirací k napsání rigorózní práce na toto téma, byla autorčina diplomová práce. Ta shrnula dostupné informace o aktivní imaginaci a mapovala, zda a jak je používána mezi českými psychoterapeuty. Další vzdělávání a nové profesní zkušenosti poskytly autorce mnoho podnětů k vypracování obdobně tématicky zaměřené rigorózní...
Stát se prvňákem. Adaptace dítěte na pravidla platná v první třídě
Hončíková, Lucie ; Štětovská, Iva (oponent) ; Viktorová, Ida (vedoucí práce)
Počátek školní docházky tvoří jedno ze zlomových období v životě dítěte. Změny, které se v této etapě odvíjejí, souvisí se všemi oblastmi života dítěte a znamenají i zásah do života rodiny. V naší rigorózní práci jsme se zaměřili na proces adaptace dítěte na pravidla, se kterými se setkává v prvním pololetí školního roku a která platí na půdě školy. Věnovali jsme se hlavně průběhu tohoto procesu a mechanismům, které ho určují. V teoretické části jsme vysvětlili problematiku života v první třídě a definovali základní pojmy týkající se vstupu do školy a počátku školní docházky, se kterými jsme dále pracovali. V praktické části jsme nejprve klasifikovali a následně popsali jednotlivá pravidla a jejich kategorie. Poté jsme sledovali průběh procesu adaptace na školní normy v jednotlivých měsících prvního pololetí školního roku a dosažená zjištění jsme mezi sebou porovnali. Vytvoříme tak celkový obraz adaptačního procesu, jak v dané první třídě v prvním pololetí probíhal. K vytčenému cíli jsme zvolili hlavně metody průběžného pozorování žáků zvolené první třídy a cílených rozhovorů s žáky a s učitelkou.
Agorafobie
Koťová, Magdalena ; Štětovská, Iva (oponent) ; Šípek, Jiří (vedoucí práce)
Teoretická část diplomové práce se zabývá přehledem vybraných teorií agorafobie od 60. let 19. století až po dnešní dobu. Do přehledu byly vybrány teorie autorů, kteří se snažili odpovědět na otázku po příčinách tohoto onemocnění. V empirické části diplomové práce je nastíněna narativní výzkumná sonda týkající · se analýzy životního příběhu žen trpících agorafobií. Autorka usiluje o náhled na možné příčiny tohoto onemocnění zejména u žen.
Životní cíle v mezigeneračním srovnání
Morávková, Kateřina ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem životních cílů. Představuje vybrané teorie životních cílů a možnosti jejich klasifikace. Pozornost věnuje také vývojovému aspektu životních cílů, a to v kontextu teorií celoživotního vývoje. Dále práce rozvíjí téma životní smysluplnosti, které s konceptem životních cílů úzce souvisí. Nastiňuje filozofické kořeny zájmu o téma životního smyslu a některá psychologická pojetí a blízké koncepty. Dalším tématem, zpracovaným v části teoretické, je koncept osobní pohody. Ten je představen prostřednictvím vybraných teorií, akcentujících různé aspekty tohoto konceptu. V části empirické je ověřována hypotéza o existenci rozdílu v obsahu individuálně významných cílů mezi skupinou mladých a starších dospělých. Dále je zkoumána souvislost preference cílů intrinsických a extrinsických a úrovně spokojenosti se životem. Za účelem získání relevantních dat byly použity dva dotazníky, Aspiration Index (AI) a Škála spokojenosti se životem (SWLS). Výzkumný soubor tvoří 962 respondentů dospělé české populace, kteří vyplnili testovou baterii online. Byly nalezeny statisticky významné rozdíly mezi skupinou mladých a starších dospělých v důležitosti přikládané cílům ze skupin: vztahy, smysl pro komunitu, zdraví, finanční úspěch, image, popularita, konformita, spiritualita a...
Životní cesta ve světle rituálů. Rodičovské a partnerské rituály v současné mladé rodině
Fišerová, Lucie ; Junková, Vendula (oponent) ; Štětovská, Iva (vedoucí práce)
Diplomová práce se snaží postihnout význam nepatologického rituálu v rodinném životě, při výchově dětí, v přechodových obdobích i v rodinné terapii. Nejde nám o postižení církevních rituálů, spíše o individuální nebo společné prožívání rituálu v rámci rodiny. V teoretické práci se nejdříve budeme zabývat rituálem jako fenoménem, který zkoumá antropologie, sociologie i psychologie, zmíníme jeho roli ve společnosti i v individuálním životě, hlavně ve vztahu k životním změnám a krizím. V další části se zaměříme na rodinný rituál a společné činnosti rodiny, které rodinný čas strukturují, seznámíme se hlavně s rodinným rituálem v období mladé dospělosti, konkrétně v partnerství a dále v nově vznikající rodině. V empirické části práce se pokusíme zmapovat rodinné rituály v mladé rodině, na základě rozhovorů s mladými dospělými s dítětem se budeme snažit zjistit úlohu a význam rituálu pro jednotlivce, pár i celou rodinu v tomto důležitém přechodovém období. Také se pokusíme definovat rozdíl a vlastnosti partnerských a rodičovských rituálů, genderové rozdíly v jejich chápání i vliv původních rodin na utvářeni rih1ált"1 v nové rodině. Ve srovnání s dosavadními pracemi, které se zabývaly všedními rih1ály (Krčilová, 2000), rituály ve skupinové terapii (Kubíková, 2005), mapováním rodinných rituálů obecně (Sobotková,...
Psychologické aspekty interkulturních partnerských vztahů
Loučímová, Bohumila ; Morgensternová, Monika (oponent) ; Štětovská, Iva (vedoucí práce)
Interkulturní partnerské vztahy jsou fenoménem, který je možné nahlížet a zkoumat z různých úhlů širokého spektra společenskovědních disciplin. V základě tvoří partnerské vztahy přes hranice kultur součást zejména ve Spojených státech amerických a některých zemích západní Evropy rozsáhlejšího trendu interetnických romantických vztahů, který je popisován zejména z hlediska sociologie, interkulturní psychologie, interkulturní komunikace a multikulturního poradenství. V českém kulturním a společenském zázemí představují v posledních letech intimní sexuální vztahy mezi Čechem/Češkou a cizinkou!cem jev stále frekventovanější, ačkoli pochopitelně nedosahuje tak alarmující aktuálnosti jako v jiných zemích s daleko silnější přistěhovaleckou politikou či výraznějším zastoupením menšin Gako například v USA). V našem domácím prostředí zároveň z tohoto sílícího trendu nelze vysledovat a předpovědět směr ani podobu dalšího vývoje fenoménu interkulturních partnerských vztahů, což je otázka, která by v ideálním případě mohla stát u zrodu dalších sociologických a psychologických výzkumných studií. Ve výsledcích teoretického i empirického zkoumání jsme došli k vykreslení jevu, který jsme se pokusili zasadit do českého kulturního zázemí. Sledovali jsme jednotlivé kvality interkulturních partnerských vztahů z perspektivy...
Vliv cvičení jógy a tai-chi na bazální strukturu a dynamiku autoregulace, integrovanosti a psychické odolnosti osobnosti
Hermanová, Kateřina ; Šípek, Jiří (oponent) ; Štětovská, Iva (oponent)
Předmětem rigorózní práce, která se dostala čtenáři do ruky, jsou dvě techniky, se kterými mám osobní zkušenost: Jóga a tai-chi. Můj vývoj v poznáváná dvou zmíněných cest k sebepoznávání probíhal podobně jako u řady jiných adeptů. Nejprve, v době totality, jóga jako "podezřelá'', nicméně tiše akceptovaná "tělovýchovná disciplína", po nabyté svobodě k přístupu k informacím - tai-chi. Vedle svobody volby byl u mne přesun zájmu na tai-chi způsoben hledáním techniky dynamičtější a více společensky založené než jóga, která by měla přinejmenším stejně příznivé účinky na fyzickou i psychickou stránku osobnosti. Musím říci, že se mé očekávání splnilo a pokud budu moci alespoň částečně přispět k rozšíření zájmu o tyto způsoby práce s tělem a myslí, nebude pro mne čas věnovaný následující studii marný. Naznačené podobnosti a rozdíly mez1 oběma přístupy JSOU v podstatě ohniskem rigorózní práce. Zajímá mne, jaký typ lidí vyhledává jógu a tai-chi. Předpokládám, že mezi "jógisty" a "taichisty" budou určité podobnosti. Domnívám se totiž, že člověk hledající cestu k sebezdokonalení, může do jisté míry volit náhodně mezi jógou a tai-chi podle toho, která technika mu zrovna vstoupí do cesty. O to zajímavější pak pro mne je otázka, zda jsou těmito technikami přitahováni odlišní lidé např. kvůli různému filozofickému pozadí,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 268 záznamů.   začátekpředchozí259 - 268  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.