Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 112 záznamů.  začátekpředchozí83 - 92dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Osvojování čtení s využitím alternativních metod a problémy minoritních skupin
Mičková, Kateřina ; Zelinková, Olga (vedoucí práce) ; Štréblová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou gramotnosti a především výuky čtení. Teoretický podklad definuje gramotnost, minoritní skupiny, metody vyučování čtení a osvojování čtenářských dovedností. Praktická část vychází z dlouhodobého výzkumu, realizovaného pod hlavičkou GAČR v letech 2009 - 2011. V této práci je zpracovávána pouze část tohoto výzkumu, a to na ZŠ Hanspaulka v Praze. Výzkum se zabýval připraveností dětí na počátku školní docházky k výuce čtení, ve škole, kde se k vyučování čtení používá metoda analyticko-syntetická hlásková. Následně bylo porovnáváno, na jaké úrovni jsou děti na konci 1. ročníku ve čtení. Zjišťovala se zde míra závislosti dobré nebo rizikové připraveností dítěte na počátku školní docházky pro výuku čtení a úroveň čtení na konci 1. ročníku.
Violencia and social issues in Colombian children's literature
González Espinosa, Lillyam Rosalba ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent) ; Lukavská, Eva (oponent)
Tato disertační práce přináší kritický pohled na latinskoamerickou dětskou literaturu, její vývoj, jakož i konkrétní témata a předkládá analýzu souboru děl kolumbijské dětské literatury, která se z pozice realistické fikce zabývá otázkami souvisejícími s kolumbijským vnitřním konfliktem. Cílem práce je vyzdvihnout specifické rysy kolumbijské dětské literatury, které ji odlišují v rámci latinskoamerické literární produkce, a zároveň poukázat na způsob jejich tvorby. Metodologie této práce vychází z literární teorie s ohledem na specifika žánru dětské literatury, jež je kladena do souvislosti s politickou a sociální situací v Kolumbii 20. století. Práce se zabývá zejména literární analýzou, konkrétně pracuje s prvky naratologie (V. Propp, G. Gennette), sociokritiky (M. Bachtin a koncept ideologie) a kulturních studií Latinské Ameriky (A. Rama). Dizertace dále bere v potaz teoretické koncepty dětské literatury z pohledu pedagogiky (T. Colomer), estetiky (M. Nikolajeva), ideologie (P. Hollindale) a opírá se o historiografii literatury pro děti a mládež v Latinské Americe, a to především o dějiny dětské literatury od autorů, jako jsou A. Rodríguez (1993, 2010), M. Muñoz (2009), B. Robledo (1997, 2012) či L. Borrero (2001). První část disertační práce analyzuje koncepty a charakteristické rysy...
Postupy rozvoje čtenářské gramotnosti v podmínkách malotřídní školy
Chwastková, Iva ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Predmetem predkladane diplomove prace je problematika rozvoje ctenarske gramotnosti zaků primarního vzdelavaní prostrednictvím podmínek, ktere nabízí malotrídní skola. Cílem prace je analýza mozností rozvoje ctenarske gramotnosti ů zaků na 1. stůpni ZŠ v podmínkach malotrídní skolý; nastavení a nasledne výůzití kvalitních podmínek pro rozvoj ctenarství. Diplomova prace je rozdelena na teoretickoů a praktickoů cast. V teoreticke casti jsoů výmezena teoreticka východiska soůvisející s výse ůvedenoů problematikoů. Vlastní výzkům býl realizovan prostrednictvím akcního výzkůmů, doplnen dotazníkem, který deti výplnilý na pocatků a konci sledovaneho období. Hlavním cílem býlo zjistit pocatecní stav ctenarske gramotnosti ů skůpiný zaků a prostrednictvím zmen ve výůce, výtvorením kvalitních podmínek a výůzitím inovativních metod sledovat proces jednotlivých aktivit zaků, zachýcovat nedostatký a hledat alternativní postůpý a resení. V prakticke casti se opíram o poznatký z príme výůký. Poůkazůji na ůskalí, ktera vznikla pri samotných cinnostech s detmi. Výsledkem teto prace je zdokůmentovaní, ze výůzití specifických podmínek malotrídní skolý nejen ůmoznůje, ale můze zasadne ovlivnit rozvoj ctenarske gramotnosti ů detí a predevsím formovat vztah detí ke kniham a ctenarství.
Gramotnost žáků vybrané základní školy o předlékařské první pomoci
Ráczová, Věra ; Hanušová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Váchová, Alena (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zjistit úroveň gramotnosti u vzorku žáků vybrané základní školy v oblasti předlékařské první pomoci. Porovnává znalosti žáků 8. a 9. tříd získané během výuky běžných předmětů v rámci ŠVP pro základní školy, se znalostmi, které žáci získají v průběhu projektu, cíleně sestaveného se zaměřením na zdraví člověka a první pomoc, jeho součástí je i praktické školení na střední zdravotnické škole. Práce se skládá z části teoretické, která seznamuje krátce s historií první pomoci v rámci Červeného kříže, přibližuje legislativu týkající se první pomoci a ukazuje základní postupy první pomoci. Praktická část obsahuje znalostní dotazníkové šetření, jehož výsledky se staly podkladem pro vypracování výukového projektu, který byl následně ověřen. KLÍČOVÁ SLOVA Předlékařská první pomoc, zdraví, záchrana života, gramotnost, zraněný
Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro druhý stupeň ZŠ
TESAŘOVÁ, Terezie
Cílem diplomové práce Didaktická interpretace Čapkových děl v literární výchově pro 2. stupeň základních škol je zmapovat, nakolik jsou díla Karla Čapka zastoupena v jednotlivých řadách čítanek pro 2. stupeň základní školy, dále zhodnotit jejich výběr a představit vlastní koncepci zahrnující Čapkovu tvorbu. Práce je rozdělena na několik částí. První z nich se zabývá současným postavením literární výchovy, otázkou čtenářské gramotnosti a dalšími činiteli ovlivňující literárně výchovný proces. Dále jsou zaznamenány metody, s nimiž se lze setkat v hodinách literární výchovy. Podrobněji jsou popsány ty metody, které se zaměřují především na rozvoj čtenářské gramotnosti. Na základě odborné literatury je popsána didaktická interpretace, její postavení, funkce, determinanty a zásady. Práce stručně popisuje Čapkovo dílo. Stěžejní část pak tvoří analýza čítanek několika nakladatelství Alter, Fraus, Nová škola, Prodos a SPN. Práce se zabývá nejen tím, kolik úryvků z díla Karla Čapka v daných čítankách nalezneme, ale všímá si i žánrového zastoupení a uvedených návrhů k textům. Po zhodnocení je představen vlastní koncept, který se snaží obsáhnout celé Čapkovo dílo.
Rozvíjení čtenářské gramotnosti v předškolním a mladším školním věku
TAUŠNEROVÁ, Olga
Práce je zaměřena na rozvoj (před)čtenářské gramotnosti u dětí předškolního a mladšího školního věku. Hlavním cílem výzkumného šetření je metodologicky specifikovat metody rozvoje čtenářské gramotnosti u dětí předškolního a mladšího školního věku používané na vybrané MŠ a ZŠ v Lubech. Teoretická část se zabývá klíčovými pojmy zkoumané problematiky a popisuje metodické přístupy vhodné pro práci s touto věkovou skupinou s důrazem na rozvoj klíčových čtenářských kompetencí. V praktické části jsou představeny praktické činnosti, které pomáhají k rozvoji čtenářské gramotnosti dětí. Na konkrétních příkladech zahrnuje praktické listy určené pro rozvoj čtenářské gramotnosti pro předškolní a mladší školní věk. Jedním z hlavních cílů této práce bylo vytvořit metodický materiál, který by byl vhodnou pomůckou pro pedagogy pracující s danou věkovou skupinou dětí. Při zpracování jsou použity metody sběru dat, které jsou založeny na pozorování ve dvou typech zařízení: v předškolní třídě MŠ Luby a v první třídě ZŠ Luby. Součástí práce jsou také standardizované rozhovory s pedagogy daných zařízení. Na základě analýzy získaných dat je napsána závěrečná reflexe.
Výroční zpráva GLE o.p.s. 2012
GLE o.p.s.
Výroční zpráva organizace za rok 2012, shrnutí a vyhodnocení aktivit organizace a účetní závěrka.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Kybernetika a informační gramotnost
Procházková, Petra ; Mildeová, Stanislava (vedoucí práce) ; Exnarová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá kybernetikou a informační gramotností s akcentem na lidský prvek v těchto tématech. V první části práce je popsána kybernetika se svými dvěma základními pojmy, kterými jsou informace a řízení, jako teoretické východisko pro následné zjišťování informační, resp. internetové gramotnosti u studentů středních a vysokých škol. Součástí praktické části je vytvoření dotazníku, stanovení hypotéz pro faktickou i vnímanou úroveň informační gramotnosti a následné vyhodnocení výsledků dotazníku. Oslovení respondentů proběhlo skrze zástupce ředitele jedné pražské střední školy, přes sociální sítě a také přímým oslovením. Tato část podává informace o úrovni informační gramotnosti s vědomím omezení, které výsledky obsahují. Vypovídací schopnost výsledků provedeného dotazníkového šetření je zmíněna v závěru práce.
Zvyšování finanční gramotnosti obyvatelstva v ČR
HODINOVÁ, Olga
Anotace Aktuální potřeba zvyšování úrovně znalostí v oblasti finanční gramotnosti souvisí především ve stále větší provázanosti občanů s finančními institucemi a jejich produkty. Pouze finančně vzdělaný občan může přijímat relevantní rozhodnutí o svých financích. Nedostatečná orientace v oblasti financí může mít pro občany a jejich rodiny neblahé důsledky, jak dokládají mnohé příklady z praxe. Celospolečenský problém nízké úrovně finanční gramotnosti reflektuje vládní dokument Národní strategie finančního vzdělávání. Tento dokument vychází z předpokladu, že nejlepším řešením problémů je jejich předcházení a to budováním systému finančního vzdělávání občanů. V současnosti probíhá proces implementace finančního vzdělávání do školních vzdělávacích programů. Bakalářská práce se zabývá průzkumem úrovně finanční gramotnosti žáků vybrané střední odborné školy po zavedení finančního vzdělávání do školního vzdělávacího programu a navržením vhodných didaktických přístupů ke zvyšování finanční gramotnosti.
Porozumění čtenému textu u žáků na 1. stupni ZŠ
VOLFOVÁ, Lenka
Diplomovou práci jsem nazvala Porozumění čtenému textu na 1. stupni ZŠ. V této práci se věnuji především problematice čtenářské gramotnosti. Dané téma je v posledních letech velmi diskutované, rozhodla jsem se proto udělat výzkum, který se této problematiky dotýká. Výzkum jsem provedla na 1. stupni základní školy v Ledenicích. Testováno bylo padesát žáků z pěti ročníků. O úrovni čtenářské gramotnosti žáků nás informovali testy, které čtenáři vyplňovali po přečtení textu. Cílem bylo zjistit, jaká je čtenářská gramotnost žáků na 1. stupni ZŠ. Východiskem byly hypotézy, které se z větší části potvrdily.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 112 záznamů.   začátekpředchozí83 - 92dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.