National Repository of Grey Literature 7,321 records found  beginprevious7312 - 7321  jump to record: Search took 0.44 seconds. 

The theory of alienation in the young Marx
Šaffek, Martin ; Karásek, Jindřich (referee) ; Sobotka, Milan (advisor)
Ve své práci se budu zabývat teorií odcizení Karla Marxe, kterou považuji za humanistické jádro díla tohoto autora. Chci se na tuto teorii soustředit v období, kdy ji mladý Marx rozvíjí především kolem roku 1844, tedy v době psaní Ekonomicko-tilosotických rukopis ačkoliv zastávám názor, že koncept odcizení je pro Marxe zásadním v průběhu celého jeho tvůrčího života. Teorií odcizení u pozdního Marxe a spory kolem ní, např. kritikou L. Althussera, se však v práci z důvodu limitu rozsahu nezabývám. K překladu a terminologii: na veřejnosti se první a nedokončené vydání Ekonomicko-tilosotických rukopisů objevilo v ruštině v roce 1927, v roce 1932 pak vyšly verze německé, ruské a francouzské. V češtině vyšel spis poprvé v pí·ekladu Zbyi1ka Sekala v roce 1961, v roce 1978 pak vyšel druhý překlad pořízený J. Peškovou a J. Peškem. V roce 2004 vyšly také ukázky z Rukopisů v rámci publikace knihy E. Fromma "Obraz člověka u Marxe". V této publikaci byl převzat překlad Peškové a Peška a upraven Michalem Hauserem. Citace v použité v mé práci jsou ze Sekalova pl·ekladu. Citáty z novějšího Hauserem upraveného překladu jsem nepoužíval, vzhledem k tomu, že se jedná o výi1atek, by se totiž v mé práci lišila terminologie v citátech z větší části prvního rukopisu, který nebyl otištěn ve Frommově knize a v citátech ze zbytku...


Qantum-mechanical study of structural stability of Ni4N allotropes
Hemzalová, P. ; Friák, Martin ; Šob, Mojmír ; Neugebauer, J.
Parameter-free density functional theory (DFT) calculations of Ni4N in eight crystallographic phases were performed using the pseudopotential approach implemented in the VASP code; the exchange-correlation energy was evaluated within the generalized gradient approximation (GGA). In agreement with experiments, the cubic structure with Pearson symbol cP5, space group Pm-3m (221), has been found to be the most stable. It is also the only thermodynamically stable structure at T=0 K with respect to decomposition into elemental Ni crystal and N2 gas phase. We determine structural, thermodynamic, electronic, magnetic and elastic properties of all eight Ni4N allotropes studied. The thermodynamic stability and bulk modulus is found to be anti-correlated. For the cubic allotropes, we predict a complete set of single-crystalline elastic constants, directional dependence of the single-crystalline Young modulus and homogenized polycrystalline elastic moduli.

The effect of the use of sports celebrities as the reference group on the buying preferences of the young generation in the Prague region
Voráček, Josef ; Čáslavová, Eva (advisor) ; Tomek, Gustav (referee) ; Gregar, Aleš (referee)
Title: The effect of the use of sports celebrities as the reference group on the buying preferences of the young generation in the Prague region Objectives: The main objective of the thesis is to determine through marketing research whether and what effect has the use of sports celebrities in marketing communication of companies as a reference group on the buying preferences of the young generation, so-called Generation Y, in the Prague region. Methods: The thesis used a questionnaire survey and subsequent focus groups. For the creation of the questionnaire is used as a basis the US version of the original questionnaire of the authors BUSH, MARTIN, BUSH (2004). Firstly the questionnaire undergoes a process of transcultural transfer, in which is utilized a modified direct translation and confirmatory factor analysis. This survey includes a sample of 416 respondents who are students of Prague secondary schools and universities. Focus groups are conducted with four groups which counts a total of 41 respondents. Results: The research results show that the use of sports celebrities in marketing communication has no demonstrable effect on the word-of-mouth communication and the switching and complaining behaviour for Generation Y. This communication tool can have an indirect positive effect on brand...

Rating system from support of young farmers
Coufalová, Kateřina ; Škubna, Ondřej (advisor) ; Petra, Petra (referee)
The topic of this thesis is to evaluate the rating system from support of young farmers. The theoretical part of the work draws from the literature, legislative measures and internet resources. The work presents the basic historical data and changes which the Czech Republic has undergone since joining the European Union and the description of the individual institutions are closely linked subsidy policy. There is also a given rules governing young farmers in applying for a grant and definition of their responsibilities arising from the subsequent drawdown approved subsidy. The theoretical part also focuses on the issue of organic farming, which is a European Union increasingly supported and its expansion is included in all programming periods and using grants to less favored areas LFA. They are closely linked to young farmers and farming in these areas is for the applicant advantage at the time of submission. Custom work is focused on the comparison of two contrasting regions and comparing of interest in agriculture from a gender perspective. Outside the applicants' interest is compared to their success, which is closely related to gender comparison. On the basis of comparison is the conclusion reached in a goal for the proposals and recommendations that can improve the efficiency of subsidies for young farmers and aid and for the future performance of the agricultural sector in the country.

Private brands in a chosen trading unit
KOVANDOVÁ, Martina
My bachelor thesis is aimed at private labels in a selected retail unit. The main aim of my thesis has been carrying out market research for private labels in a selected retail unit and comparing the results with other retail unit. The thesis consists of two parts. The first part contains a review of literature in which are explained basic concepts related to the theme of thesis. The second part is practical part. In this part I have done market research. In the end are evaluated the results of the research and was proposed several recommendations to improve the situation.

Strategy introduction trademark on the market
ŠŤASTNÁ, Tereza
The aim of thesis was to design a strategy for putting the trademark on the market and appropriate measures to strengthen the brand in the growth phase. I have conducted marketing research that helped me find out how the brand is perceived its current and potential customers and how the company managed to spread brand awareness. I also considered what the brand has a vision and the main objectives and I examined what are its strengths and weaknesses. Following the analysis of the information obtained I propose enterprise strategy in the form of marketing plan that includes specific tactical steps including their monetary value.

Brand perception
NOSKOVÁ, Simona
This thesis analyses public perception of the brand and its valuation by employees of Československá obchodní banka. Results of the research are presented in the form of semantic differential scale and compared with the initial hypothesis. Final evaluation consists of confirmation or denial of initial hypothesis, and suggestion of ways how to improve global perception and valuation of the brand.

Private brands in a chosen trading unit
KOMEDOVÁ, Monika
Bachelor thesis is aimed at private trademarks in choosen trade unit. The thesis consist of two parts. The first part is literature retrieval with some theoretical informations associated with theme of bachelor thesis. The second part includes marketing research and comparing the results of my marketing research with agency marketing research. In the end I suggested some recommendation to improve presentation of private trademarks.

Analýza trhu IS/ICT v sektoru fashion retail
Příklenk, Lukáš ; Pour, Jan (advisor) ; Rydziová, Jana (referee)
Tato bakalářská práce je průzkumem life style retailového trhu. Náhodně jsem vybral 10 obchodních řetězců provozujících jeden či více obchodů. Firma mohla být zařazena do průzkumu, pokud splňovala následující kritéria. Obchodní firma či řetězec provozuje jednu či více maloobchodních prodejen. Prodávaný sortiment spadá do oblasti life style retail trhu. Firma měla zájem o zařazení do průzkumu, a tím i o získání výsledků průzkumu. Porovnané technologie jsem vybral z analýzy společnosti Gartner Hype Cycle for Retail 2006. Technologii jsem zařadil do průzkumu, pokud byla hodnocena dle Gartneru jako ?transformational? nebo ?high.? Do dotazníku jsem také zařadil technologie, o kterých je vydávána řada odborných článků, jsou přínosné a obchodníci se o ně zajímají. Na konci práce čtenář najde výsledky průzkumu: kolik obchodníků využívá danou technologii a pokud ji obchodníci nevyužívají, jakým způsobem řeší danou problematiku. Dále pak jak velké investice byly spojeny se zavedením technologie a jak dlouhou dobu měla návratnost. Jaké hlavní přínosy jim technologie poskytla nebo jaké přínosy od ní očekávají. Práce je také určena potenciálním dodavatelům, kteří uvažují o vstupu na life style retail trh. Dodavatelé se mohou dozvědět, jaké technologie nejsou obchodníky využívány a kde je tudíž potenciál k získání nových zákazníků. Potenciální dodavatelé se také mohou seznámit s běžným chováním v life style retailu a najdou návod na to, jak by se měli pohybovat v tomto prostředí.