|
Prestiž, sebepojetí a problematika učitelského povolání
Machalická, Ivana ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter a jejím cílem je popsat specifika učitelského povolání, jeho prestiž a sebepojetí učitelů. Její součástí je kvalitativní výzkumná sonda provedená mezi učiteli základních škol zaměřená na prestiž jejich profese. V teoretické části jsou popsané významné profesní charakteristiky a požadavky. Jsou zde zmíněna úskalí práce pedagogů, k nimž patří nejistota dosažení úspěchu odvíjející se ze specifického vztahu učitel-žák a konfliktnost rolí učitele daná různými očekáváními. Dále je v ní věnována pozornost sebepojetí učitelů a jejich nízkému profesnímu sebevědomí i jeho možným příčinám. Je zdůrazněn rozpor mezi vnímáním prestiže samotnými pedagogy, která je podle nich nízká a vysokým ohodnocením jejich povolání ve výzkumech veřejného mínění.
|
|
Proměny profilu profesní identity školního psychologa za posledních deset let
Ušáková, Veronika ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Diplomová práce se věnuje tématu profesní identity školních psychologů. Cílem práce je zkoumání proměny profilu profesní identity za posledních deset let a sledování dalších proměnných, které profesní identitu školních psychologů ovlivňují a jakým způsobem. Práce je členěna na část teoretickou, empirickou a diskuzi výsledků výzkumu s literaturou. Teoretická část se nejprve zabývá školní psychologií - jejími vymezeními a vztahy k dalším disciplínám, jejím historickým vývojem i současnou situací, náplní práce školního psychologa a jeho postavením v síti vztahů ve škole. Další část se zabývá profesí a profesní identitou, a to nejprve obecně a později přímo profesní identitou školních psychologů. V empirické části jsou nejprve představeny cíle výzkumu a výzkumné otázky, použité metody pro sběr a zpracování dat a je představen výzkumný soubor. Posléze jsou postupně, podle výzkumných otázek, představena a interpretována získaná data. Ke sběru dat byly použity rozhovory a dotazníky, které zkoumaly nejčastější a nejnáročnější situace, které školní psychologové řeší, časté klienty a jejich zakázky, vnímání vlastního sebeobrazu, složení činností, kterým se školní psychologové věnují a složení metod, které při tom používají. Dále metody zkoumaly vstup školních psychologů do školy, vztah s učiteli a vedením...
|
| |
| |
| |
| |
|
Kariérové poradenství v systému výchovného poradenství na středních školách
Bílková, Karolína ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Sekot, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce Kariérové poradenství v systému výchovného poradenství na středních školách se zabývá problematikou přístupu k profesnímu poradenství v rámci středních škol. Pomoc s výběrem vhodné profese nebo další soustavné přípravy k budoucímu povolání je bezpochyby důležitou součástí života každého středoškoláka a vždy měla své místo ve vzdělávání. Tato práce se zamýšlí nad změnou pojetí a chápáním kariérového poradenství v dnešním školském systému, výchovném poradenství. Práce se snaží zmapovat rozmanité způsoby a možnosti práce v této oblasti poradenství, poukázat z čeho pramení právě daná koncepce současných středoškolských, výchovných poradců k této problematice a také, zda-li tak je naplňen vytyčený cíl. Na pozadí tří konkrétních škol a jejich koncepcí, přístupů k problematice i odlišných kulturních i socioekonomických podmínek, budou vysvětleny shody a rozdílnosti jednotlivých koncepcí výchovného poradenství.
|
|
Počátky sportovní žurnalistiky na stránkách periodického tisku na přelomu 19. a 20.století. Sport jako součást českého masového tisku
Lukšů, David ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Waic, Marek (oponent) ; Sekot, Aleš (oponent)
Tato diserzační práce přináší jako vůbec první text širší vhled do první etapy utváření české sportovní žurnalistiky od jejich počátků ve druhé polovině 19. století do roku 1918, kdy se tato profese ustavila jako svébytný novinářský obor. Vzhledem k nedostatku původní literatury vychází převážně ze studia dobového tisku a archivňních materiálů. Při jejich zpracování byla využita hlavně přímá a nepřímá metoda historiografická. Základem bylo popsat utváření sportovní žurnalistiky nikoliv jako samostatný izolovaný proces, ale jako součást širšího kontextu české společnosti, sportu a médií. Součástmi práce popisující počátky české sportovní žurnalistiky jsou nejdůležitější tituly a novinářské (vydavatelské) osobnosti sledovaného období, problematika sportu v denním politickém tisku a mimo jiné také formování a ustaňvování profese sportovního novináře nebo vznik a rozvoj sportovní fotografie. Kapitolami, které zasazují hlavní téma do širších souvislostí jsou stručný nástin sportovního vývoje v Čechách a základní osa prvopočátků sportovní žurnalistiky ve vybraných zemích (Velká Británie, USA, Francie, Německo, Rakousko). Důležitou částí práce směrem k dalšímu výzkumu je slovníkový přehled prvních sportovních novinářů.
|
|
Úloha merend a jiných společenských událostí v životě české ženy 19. století
Šimková, Eva ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
V první části práce je nastíněn společensko-historický i literárně historický kontext. Jádrem je analýza tří románů a jedné knihy rad čtyř autorek druhé poloviny 19. století, která je zaměřena na konstrukt modelové čtenářky, pro kterou byla díla napsána. Hlavním tématem je pak rozbor detailu plesu nebo taneční zábavy v rámci jejich vlivu na život dospívající dívky, vymezení a popis fungování tzv. sňatkového trhu a jeho proměňující se vztah k ženině svobodné volbě povolání. Na podkladě četby dalších textů autorek byla dále sledována míra promítnutí ideového a postojového směřování autorek do těchto čtyř analyzovaných textů.
|
|
Vnímání všeobecné sestry ze strany jiných zdravotnických profesí
Gajdová, Kateřina ; Marsová, Jana (vedoucí práce) ; Strnadová, Alice (oponent)
Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jak je vnímána profese všeobecné sestry jinými nelékařskými zdravotnickými profesemi a také samotnými lékaři v multidisciplinárním týmu. Dále bylo zkoumáno, čím je ovlivňován vztah ostatních zdravotnických pracovníků k všeobecné sestře při jejich spolupráci. Posledním cílem bylo porovnat vnímání profese všeobecné sestry ve fakultní a městské nemocnici. V teoretické části se zabývám vymezením pojmu "vnímání" a jeho charakteristikou. Popisuji různorodé faktory ovlivňující vnímání při výkonu profese všeobecné sestry v mulitdisciplinárním týmu. Stručně se zmiňuji o historii i aktuální situaci v profesi všeobecné sestry. Nedílnou součástí mé bakalářské práce je popis předpokladů všeobecné sestry a ostatních zdravotnických pracovníků k výkonu povolání a to jak zákonných, tak osobnostních. V empirické části popisuji kvantitativní metodu sběru dat formou dotazníkového šetření. Popisuji pracovní postup, administraci dotazníku, jeho návrat a vlastní vyhodnocení získaných dat. Závěrem práce je provedeno vyhodnocení uvedených hypotéz, které vyplývají ze stanovených cílů mé bakalářské práce. Klíčová slova: vnímání osobnost interpersonální vztahy profese multidisciplinírní tým všeobecná sestra historie ošetřovatelství
|