|
Výběr cílů outdoorových kurzů
Turecká, Hana ; Froněk, Jan (vedoucí práce) ; Tureckiová, Michaela (oponent)
Resumé Bakalá ská práce pojednává p edevším o problematice volby cíl outdoorových kurz , a to jak z pohledu zadavatele kurzu, tak i ze strany organizací zabývajících se realizací outdoorových kurz . Skládá se ze dvou vzájemn se dopl ujících ástí, teoretické a empirické. Teoretická ást se v nuje nejprve vysv tlení základních pojm z oblasti outdoorového vzd lávání, dále popisu procesu výb ru vhodného outdoorového kurzu a popisu evaluace již prob hlého kurzu. Cílem empirické ásti je zhodnocení procesu výb ru cíl outdoorových kurz poptávaných u eských organizací zabývajících se vzd láváním pomocí outdoor trainingu. K dosažení cíl práce bylo použito technik dotazníkového šet ení a polostrukturovaného rozhovoru. KLÍ OVÁ SLOVA: Zážitkové vzd lávání, outdoorový kurz, cíle kurz , objednavatel kurzu, evaluace
|
|
Profesní standard ve zkvalitňování učitelské profese
Suchánková, Květa
1 Profesní standard ve zkvalitňování učitelské profese Abstrakt Mnoho dokumentů zabývajících se vzdělávací politikou považuje profesní standard za jeden z možných způsobů motivace práce učitelů. Absence dokumentu tohoto typu je v českém vzdělávacím prostředí stále více pociťována. Jak v současných podmínkách podpořit práci učitele tak, aby dosahovala co nejvyšší kvality? Jedním z možných řešení je přistupovat k profesnímu standardu jako k souboru kritérií a indikátorů kvality, které lze využít při evaluaci. Tato práce rozvíjí evaluační strategii pomocí profesního standardu, který byl specifikován na základě vzdělávacích cílů a funkcí školy. Propojením indikátorů kvality definovaných ve výše uvedeném standardu se složkami profesního jednání učitele (4 I) je v této práci vytvořena originální evaluační strategie zaměřená na podporu práce učitele. Při tvorbě evaluační strategie jsou navržené profesní standardy využity jako formativní koncepce; mohou sloužit právě ke specifikaci kritérií kvality učitele. Hlavní účel standardů spočívá ve formulaci kvalifikačních požadavků pro vstup do profese; tato specifikace však umožňuje také koncipovat pojem "nadstandard". Mezi základní metody evaluační strategie patří: případová studie, monitoring, rozhovor, obsahová analýza, sebereflexe a reflexe výzkumníka. Teoretická část...
|
| |
|
Spokojenost rodiček s péčí v perinatologickém centru
Klejová, Nikola ; Čábela, Radek (vedoucí práce) ; Přáda, Jan (oponent)
Tuhle práci jsem rozdělila na dvě základní části, teorii, kde nejprve definuji základní pojmy perinatologie, dále zdravotnický personál, samotnou perinatologii v České republice, neonatologii, jíž je porodnice u Apolináře vyhlášená především a dále teorií výzkumu. Druhou částí je tzv. praktická část bakalářské práce, ve které se zabývám výzkumem spokojenosti rodiček v perinatologickém centru u Apolináře v Praze. Řeším spokojenost zejména v oblasti intimity, soukromí, péče, chování personálu, kvality stravování, dostatečného úklidu, a celkovým dojmem na prostředí, ve kterém žena prožije nejdůležitější okamžiky svého života. Výzkum jsem dělala metodou dotazníkového šetření, což je varianta sběru dat, která je zároveň anonymní i časově nenáročná. Výsledky poukázali na silné a slabé stránky porodnice u Apolináře. Na slabé stránky reaguji v podkapitole "Doporučení a prevence", kde nabízím řešení slabých stránek. Za cíl této práce jsem si určila zjistit úroveň péče v porodnici u Apolináře a na základě výsledků doporučit vhodná zlepšující opatření nejen péče o rodičku a novorozence. Klíčová slova: perinatologie, rodička, porodnice, porodní asistentka, spokojenost s péčí
|
| |
|
Elektronické portfolio jako prostředek podpory evaluace a sebehodnocení žáků
Fuglík, Viktor
Předmětem zkoumání disertační práce je problematika žákovského portfolia, především pak portfolia realizovaného v elektronické formě a jeho využití ve vzdělávání. Práce vychází z předpokladu, že elektronické portfolio jako prostředek pro podporu hodnocení vykazuje značný didaktický potenciál a jeho nasazení do procesu vyučování a učení by mohlo zlepšit účinnost evaluace a napomoci při sebehodnocení a sebereflexi žáka. Práce se zabývá vymezením žákovského portfolia jako didaktického prostředku pro podporu evaluace, identifikací jeho struktury, funkčních specifik a ověření možností využití elektronického portfolia jako nástroje pro sebehodnocení a sebereflexi žáka. V rámci práce je teoretickými a empirickými metodami ověřováno, zda a za jakých podmínek lze elektronické portfolio efektivně využít ke zkvalitnění školního hodnocení a k podpoře procesů i výsledků evaluace, sebehodnocení a sebereflexe žáka ve školním prostředí. Rozpracováním teorie žákovského portfolia usiluje práce o příspěvek k rozvoji pedagogiky, zejména pak oblasti didaktických prostředků a školního hodnocení.
|
|
Feuersteinův program instrumentálního obohacování očima učitelů prvního stupně ZŠ
Lipská, Ludmila
FEUERSTEINV PROGRAM INSTRUMENTÁLNÍHO OBOHACOVÁNÍ OIMA UITEL PRVNÍHO STUPN ZŠ Prezentovaná práce, zabývající se programem kognitivní stimulace Reuvena Feuersteina, se snaží popsat efekty, jenž tento program vyvolává u uitel. V první ásti pedstavuje Instrumentální obohacování v kontextu celého Feuersteinova díla. Detailn pibližuje jeho teoretická východiska, dává je do souvislostí s širšími pedagogicko psychologickými otázkami týkajícími se výuky dovedností myslet. Feuersteinovu teorii zkušenosti zprostedkovaného uení konfrontuje s mediativní teorií L. S. Vygotského. Na mnoha místech odkazuje též k dílu J.Piageta. Výzkumná ást práce vychází z rozhovor a malého dotazníkového šetení s uitelkami základních škol. Výzkumný vzorek tvoilo 9 respondentek ve skupin experimentální a 6 ve skupin kontrolní. Hlavním cílem projektu bylo zmapovat, jakými vlivy Instrumentální obohacování psobí na uitele. Krom toho jsme se zabývali názory na využitelnost tohoto programu v bžné základní škole. Experimentální a kontrolní skupinu jsme porovnávali v pohledu na výuku myšlení a cílený rozvoj kognitivních schopností dtí ve škole. Závrená ást práce se obrací k zahraniním evaluaním studiím Instrumentálního obohacování, aby výsledky vlastního výzkumu prezentovala v souvislostech s nimi. Otevírá též...
|
|
Sledování společenského dopadu jako prostředek ke zvýšení důvěryhodnosti neziskových organizací
Nejedlá, Barbora ; Vrzáček, Petr (vedoucí práce) ; Komberec Novosadova, Barbora (oponent)
Tato diplomová práce spojuje metodu sledování společenského dopadu s fenoménem důvěryhodnosti neziskových organizací. Důvěra v neziskové organizace je dle výsledků výzkumů veřejného mínění v České republice dlouhodobě nízká. Za důvody nedůvěry v neziskové organizace je považována nedostatečná transparentnost a nízké povědomí o činnostech a principech neziskových organizací. Cílem této diplomové práce je pomocí manuálu vzniklého na základě výsledků akčního výzkumu představit metodu sledování dopadu těm, kteří ji ještě neznají a tím přispět k větší transparentnosti a lepší prezentaci výsledků a posléze i větší důvěryhodnosti organizací. Teoretická část diplomové práce se věnuje důvěře a důvěryhodnosti, metodě sledování dopadu a představení neziskového sektoru České republiky. Důraz je zde kladen na pohled z více stran, praktické příklady a podložení daty. Empirická část této práce propojuje za pomoci akčního výzkumu a human-centered designu důvěru a důvěryhodnost s metodou sledování dopadu ve sféře neziskových organizací. Výsledkem akčního výzkumu je, že implementace metody sledování dopadu s sebou přináší mnoho změn, jež můžeme rozlišit na změny vnitřní a vnější. Mezi významné vnitřní změny patří změna myšlení jednotlivců, zvýšený důraz na participaci, definování a sjednocení týmových pohledů, dále...
|
| |
|
Návrh exkurzí pro žáky SOŠ pro obor Sociální činnost
Dostálová, Klára
Bakalářská práce se zabývá zařazením exkurze do výuky praktického vyučování studijního oboru Sociální činnost a jejím následným využitím ve výuce odborných předmětů a v kariérové a profesní orientaci žáků. Cílem teoretické části je vymezení exkurze a její zasazení do systému výuky v odborném vzdělávání. Tato část práce se zaměřuje na charakteristiku jejích druhů, fází a na náležitosti organizačního zajištění exkurze. Mezi metody použité při zpracování teoretické části práce patří studium odborných zdrojů, jejich analýza a následná syntéza s vyvozením vlastních názorů a postojů. Cílem praktické části je předložit návrhy tří exkurzí do vybraných institucí, jejichž činnost se vztahuje k oboru vzdělání Sociální činnost. Na návrhy exkurzí navazují tematicky zaměřené pracovní listy sloužící k fixaci učiva, k porozumění poslání jednotlivých zařízení a k evaluaci. Přínos navržených exkurzí je zhodnocen pedagogem střední odborné školy. Tato včasná evaluace návrhů exkurzí by mohla přispět k jejich případné vyšší využitelnosti přímo v pedagogické praxi. Metodami využitými při zpracování praktické části je analýza dokumentů jednotlivých zařízení a oboru vzdělání Sociální činnost, následná syntéza, aplikace získaných poznatků při zpracování návrhů exkurzí a strukturovaný rozhovor s pedagogem. Na základě poznatků z teoretické a praktické části bakalářské práce jsou formulována doporučení pro pedagogickou praxi.
|