Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 67 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Inkluzivní vzdělávání na alternativních základních školách typu Montessori a Waldorf
Petřík, Hynek ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Hejzlarová, Eva (oponent)
Diplomová práce se věnuje inkluzivnímu vzdělávání na alternativních základních školách Montessori a Waldorf typu. Alternativní školství zažívá značný rozvoj, postupně vzrůstá počet škol a žáků vzdělávaných v netradičních směrech a formách. Zároveň bylo v roce 2016 nově institucionalizováno inkluzivní vzdělávání, které si klade za cíl zahrnout děti se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) do běžného vzdělávacího procesu. Cílem této práce je zjistit, zda montessoriovská a waldorfská pedagogika nepředstavují vhodné učební prostředí pro děti se SVP. Dále práce identifikuje, jaké jsou vztahy mezi alternativními základními školami a státním sektorem, respektive jak jsou reflektovány v očích tvůrců vzdělávacích politik. Dalším cílem práce je popsat a vysvětlit vztahy mezi školskými vzdělávacími zařízeními, které mají důležitou roli v inkluzivním vzdělávání a základními školami. Metodologickým přístupem je kvantitativní výzkum a výzkumný design práce je případová studie. Sběr dat je postaven na třech expertních polostrukturovaných rozhovorech s řediteli škol a sekundárních datech získaných skrze různé dokumenty, studie či zprávy. Zjištěná data byla analyzována technikou tematického kódování. Alternativní, a především Montessori školy se ukázaly jako velmi vhodné prostředí pro inkluzi většiny dětí se SVP....
Alternativní vzdělávání v podmínkách české vesnice
PRCHLÍKOVÁ, Markéta
Tématem bakalářské práce je alternativní vzdělávání v podmínkách české vesnice. Práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část pojednává o alternativním vzdělávání, shrnuje aktuální možnosti a stav alternativního vzdělávání v Táboře a jeho okolí a popisuje vybrané prvky, metody a přístupy alternativního vzdělávání, které se uplatňují v zmiňovaných alternativách a které lze aplikovat i v rámci pedagogiky volného času při volnočasové práci s dětmi předškolního a mladšího školního věku. V druhé části bakalářské práce je realizován výzkum. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjištěno jaké povědomí a postoje mají rodiče na jihočeské vesnici k alternativnímu vzdělávání a jaké metody a prvky ve výchově a vzdělávání tito rodiče u svých dětí upřednostňují. Poznatky získané výzkumem jsou informacemi pro definování podmínek, za kterých je možné v místě výzkumu realizovat v rámci rodičovské iniciativy volnočasové aktivity s prvky alternativního vzdělávání pro děti předškolního a mladšího školního věku.
Realizace výchovy ke zdraví u alternativně vzdělávaných dětí
VESELÁ, Barbora
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem probíhá výchova ke zdraví u alternativně vzdělávaných dětí ve věku 6-12 let v domácím a komunitním vzdělávání. Dále se zabývá rozsahem výuky, jaká témata jsou v rámci výchovy ke zdraví zastoupena a kolik času je jim věnováno. Práce je zaměřena hlavně na zjištění zájmu o jednotlivé okruhy, jako jsou vztahy v rodině, osobní bezpečí, zdravá výživa, sport a zdravý pohyb, prevence užívání návykových látek a společenské chování. Zároveň je zjišťován rozdíl preferencí u chlapců a dívek vzhledem k jednotlivým tématům. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se práce zabývá vymezením pojmů jako je domácí vzdělávání, výchova ke zdraví a dítě ve věku 6-12 let. Empirická část je zaměřena na vyhodnocení informací získaných formou dotazníkového šetření. Přináší praktické poznatky ve vztahu k jednotlivým okruhům výchovy ke zdraví. Dotazníkovým šetřením byly shromážděny údaje od 100 vzdělavatelů individuálně vzdělávaných dětí a od 100 dětí, z toho 50 dívek a 50 chlapců. Výsledky výzkumného šetření jsou zpracované do přehledných grafů a tabulek a doplněny komentářem. Zhodnocení výsledků je pak uvedeno v následné diskuzi a v závěru.
Netradiční metody a formy práce v hudební výchově v mateřských školách
MORAVCOVÁ, Lucie
V bakalářské práci se zabývám netradičními metodami a formami práce při hudební výchově v mateřských školách. V teoretické části této práce je popsán vývoj sluchového vnímání a definována hudebnost. Dále definuji a popisuji tradiční i netradiční metody a formy práce. Praktickou část tvoří pedagogický kvalitativní výzkum, jenž se zaměřuje na metody a formy práce v mateřských školách s alternativním zaměřením. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, jaký mají učitelé mateřských škol alternativního zaměření postoj k hudbě a zjistit, v čem se jejich postoj liší od učitelů jiných mateřských škol (bez alternativního zaměření, s jiným alternativním zaměřením).
Fenomén soukromých školek v kontextu alternativního předškolního vzdělávání
ZRZAVECKÁ KONRÁDOVÁ, Linda
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. V teoretické části vysvětlujeme pojmy předškolní věk a jeho vývoj. Zabýváme se rozdělením předškolních institucí na státní, nestátní a soukromé. Popisujeme možnosti alternativního vzdělávání. Vymezení legislativní dokumentace předškolního vzdělávání. Výzkumná část je zaměřena na nestátní a soukromé předškolní instituce. V čem se tyto zařízení odlišují od státních mateřských škol a co nabízejí v rámci předškolního vzdělávání.
Worldschooling jako alternativní model výchovy a vzdělávání
Řezníčková, Jana ; Šaroch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Cílem této práce je sjednotit dostupné informace o worldschoolingu a u vybraného vzorku zjistit dopady jeho praktického uplatnění. Hlavní přínos práce tkví v porovnání pozitiv, jako jsou získání nadhledu, přehledu, či rozsáhlému posunu v oblasti jazyka či geografie i negativ takovéto výchovy, jako jsou vytržení, nestabilita či sociální izolovanost. Další latentní pozitiva i negativa vyplynou z výzkumné části, která bude zaměřena na rozhovory s rodinami, které worldschooling již praktikují. K dosažení těchto cílů bude použito odborné literatury zaměřené na toto téma, převážně cizojazyčné, především však pomocí narativů. KLÍČOVÁ SLOVA socializace, worldschooling, jazyková vybavenost, cestování, pedocentrismus, alternativní vzdělávání, odškolnění, Illich, domácí vzdělávání
Užití efektivní komunikace v mateřské škole typu montessori a v církevní mateřské škole
HOMOLOVÁ, Martina
Práce se zabývá uplatňováním efektivního přístupu zakotveného ve školním vzdělávacím programu mateřské školy typu montessori a církevní mateřské školy. Teoretická část popisuje efektivní komunikaci, základní efektivní a neefektivní komunikační dovednosti, potřeby a emoce. Dále se zabývá rámcovým vzdělávacím programem pro předškolním vzdělávání, školním vzdělávací programem a místem efektivní komunikace v RVP PV. V neposlední řadě se věnuje alternativnímu školství a místu efektivní komunikace v montessori pedagogice a v církevním školství. Praktická část obsahuje výzkum, který se zabývá především tím, v jaké míře a jakým pedagogickým přístupem jsou v mateřských školách (Soukromá mateřská škola Viva Bambini a Církevní mateřské škole Lipenská) užívány efektivní komunikační dovednosti. Obě mateřské školy mají ve svém školním vzdělávacím programu zakotvenou efektivní komunikaci. Mateřské školy mají odlišný pedagogický přístup. Mateřská škola Viva Bambini klade důraz na rozvoj smyslového vnímání a izolaci jediné vlastnosti. Církevní mateřská škola Lipenská zaměřuje pozornost na duchovní rozvoj dítěte a omezení náboženského obsahu pouze na jedno konkrétní téma. Jednou z největších podstat je láska a navázání vztahu s Bohem.
Inovativní vzdělávání: vyjednávání jinakosti
Hrůšová, Agatha ; Ezzeddine, Petra (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Diplomová práce je případovou studií lesní školy. Práce čerpá z pramenů školní etnografie a zkoumá, jakými způsoby se konstituuje vzdělávání odlišné od dominantního vzdělávacího diskurzu. Využívá k tomu konceptu heterotopie, na základě kterého odkrývá jiné ideové, diskurzivní, ale i organizační praktiky, na kterých tato škola stojí. Oba vzdělávací diskurzy od sebe nelze oddělit, a tak k pochopení této odlišnosti slouží jako referenční rámec disciplinační mechanismy normativního vzdělávání; konkrétně rozvržení prostoru, dohled a proces zkoušky. Práce se také snaží o reflektováni současných posunů ve vzdělávacím paradigmatu a ukazuje inovativní a nově vznikající formy vzdělávání. Odráží tak tendence neoliberální společnosti, které prostoupily školstvím. Pracuje se zde s imperativy svobody, zodpovědnosti i vlastní autonomie dětí. Klíčová slova: lesní škola, alternativní vzdělávání, případová studie, heterotopie, diskurz, disciplíny

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 67 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.