Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  předchozí4 - 13další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ: Názor učitelů na obě písma z pohledu zkušeného praktika
Romanová, Anna ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Abstrakt/Anotace ROMANOVÁ, Anna. Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ. Praha, 2023. Diplomová práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Práce se zabývá vázaným a nevázaným písmem a jejich procentuálním zastoupením na I. stupni základních škol. Taktéž se zaměřuje na názory učitelů z praxe a jejich zkušenosti během vlastního studia na pedagogických fakultách vysokých škol. V teoretické části vymezuji základní pojmy, zkoumám, jaké jsou cíle přípravy na výuku psaní a samotné výuky psaní, co jí předchází a co by si mělo dítě přinést z docházky do mateřské školy, představuji některé metody výuky psaní v historii i současnosti, vznik a vývoj písma, vznik písma vázaného a nevázaného, vývoj alternativy Comenia Script a několika dalších, znaky písma a jeho hodnocení. Jedna z kapitol se také věnuje psaní leváků. V praktické části pomocí dotazníku zjišťuji názor učitelů 1. stupně základních škol, jejich zkušenosti z praxe, taktéž zjišťuji, jakou metodikou čtení a psaní absolvovali během studií na pedagogických fakultách, ke kterému písmu vedou žáky a zda je učí dovednosti číst a psát vázané písmo v případě, že píší písmem nevázaným. Skrze odpovědi těchto respondentů zjišťuji přibližné procentuální zastoupení vázaného písma...
Hodnocení grafomotoriky u pacientů po cévní mozkové příhodě.
Holinková, Radka ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
diplomové práce: Diplomová práce se zabývá grafomotorikou u dospělých pacientů po cévní mozkové příhodě. Cílem práce je zmapovat potřebnost a způsob hodnocení grafomotoriky u dospělých osob nelékařskými profesemi pomocí dotazníkového šetření. Dalším cílem je zjistit úroveň grafomotoriky pacientů po cévní mozkové příhodě pomocí testu Hodnocení grafomotoriky pro dospělé. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na stručný popis onemocnění cévní mozkové příhody a jeho vlivu na funkci ruky a psaní. Podává souhrn grafomotorických obtíží po cévní mozkové příhodě, možných vyšetření grafomotoriky a způsobu rehabilitační intervence. Praktická část se pak zabývá mapováním situace ohledně hodnocení grafomotoriky různými nelékařskými a nezdravotnickými profesemi v České republice a poukazuje na chybějící oblasti ve stávajícím hodnocení grafomotoriky využívaném v praxi. Dotazníkové šetření probíhalo od listopadu 2021 do února 2022 a celkem na něj reagovalo 368 respondentů. Bylo zjištěno, že nejčastěji hodnocení grafomotoriky provádí kliničtí logopedi a speciální pedagogové. Za chybějící oblasti ve stávajícím hodnocení grafomotoriky je většinou dotazovaných považováno hodnocení úchopové funkce, hodnocení manipulace s psací potřebou a hodnocení přítlaku psací potřeby na podložku. Diplomová práce dále zkoumá...
Grafomotorika u zdravé dospělé populace.
Mikolajková, Marie ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno a příjmení: Bc. Marie Mikolajková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc Název diplomové práce: Grafomotorika u zdravé dospělé populace Abstrakt diplomové práce: Psaní je součástí grafomotorických dovedností nezbytných pro funkční komunikaci v životě každého člověka. Oblast grafomotoriky dospělých není doposud v České republice dostatečně zpracována. Diplomová práce se zaměřuje na grafomotoriku u dospělých zdravých osob. Hlavním cílem je popis grafomotoriky dospělých osob, jednotlivých parametrů psaní, faktorů ovlivňujících psaní a přiblížení dosavadních možností hodnocení grafomotoriky. Teoretická práce se také věnuje výhodám psaní rukou, přínosem a negativními důsledky moderních technologií na výkon psaní rukou. Cílem praktické části je popsat rozdíly v úrovni grafomotoriky u mladších (věk 20-29) a starších (70+) dospělých osob, a tím přispět k vytvoření norem české verze testu Hodnocení grafomotoriky pro dospělé (HAB) u zdravé dospělé populace. Data byla získána prostřednictvím nástroje HAB na vzorku 141 osob. Jedná se o kvantitativní typ práce. Sběr dat proběhl na základě stratifikovaného příležitostného výběru, data byla statisticky zpracována a následně ověřena stanovenými hypotézami. Vzorek byl rozdělen podle věku a pohlaví. Za nejvýznamnější faktor ovlivňující...
Reformy psacích abeced pro nejmenší. Je čas na změnu?
Ventová, Kamila ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
The theme of the diploma dissertation became a view of a field of alphabets (letters and types) in contexts of communication, history, art and education. The theoretical part is focused on historical, contemporary movements of the phenomenon all at once. Inclusive of reflecting on alphabets in art and also links to a medial communication. The second part of the diploma dissertation reacts to the strongest and the most inspiring moments. It focuses on a practical applications for art lessons. The third part [artistic] takes advantage of media knowledges and art lessons. They are interfaced into an interactive teaching material which challenges students to an active perception of visual culture.
Výuka psaní prostřednictvím písma Comenia Script
Sasková, Marcela ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s novým psacím modelem Comenia Script a s výsledky jeho zavádění v prvních letech školní docházky. Teoretická část se zabývá vývojem písma, charakteristikou psací latinky i písma Comenia Script a současnou výukou počátečního psaní. V praktické části jsou analyzovány poznatky získané v průběhu participačního pozorování svěřeného vzorku respondentů a vyhodnoceno dotazníkové šetření zaměřené na názory rodičů zúčastněných žáků.
Kriminalistické zkoumání ručního písma
Stehlík, Matěj ; Konrád, Zdeněk (vedoucí práce) ; Krupička, Jiří (oponent)
Resumé Cílem této práce je představit kriminalistické zkoumání ručního písma jako jednu z metod kriminalistické identifikace, popsat metody a způsoby její činnosti a demonstrovat tyto metody na konkrétních příkladech. Cílem experimentální části práce je aplikovat poznatky, popsané v práci, na vlastní písmoznalecké zkoumání, provedené autorem práce, a experimentálně ověřit některé hypotézy této práce, konkrétně některé vliv některých faktorů na písmo, a zjistit, jaké nejčastější změny se objevují při snaze o úmyslné měnění vlastního rukopisu. První kapitola práce se zaměřuje na popis pojmu písmoznalectví, stručně zkoumá historii tohoto oboru, a zkoumá jeho vztahy, souvislosti a odlišnosti od ostatních příbuzných vědních oborů, zejména grafologie. Druhá kapitola analyzuje proces vzniku písařského návyku, vliv školní normy písma na tento návyk, a zkoumá některé vnější a vnitřní faktory, které na písmo působí. Ve třetí kapitole jsou popsány některé hlavní objekty zkoumání písmoznalecké expertizy, především je zde vymezen sporný a srovnávací materiál, popsán jejich vztah k trestnímu právu procesnímu, a jsou stručně rozebrány některé znaky písma, které jsou konkrétně zkoumány. Krátce se tato kapitola věnuje rovněž zkoumání podpisů, na něž se v současné době písmoznalectví soustředí především, či zkoumání úmyslně...
Grafomotorika u pacientů po cévní mozkové příhodě
Veselková, Eliška ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno a příjmení: Bc. Eliška Veselková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název diplomové práce: Grafomotorika u pacientů po cévní mozkové příhodě Abstrakt diplomové práce: Diplomová práce se zabývá problematikou grafomotoriky u dospělých pacientů po cévní mozkové příhodě. Hlavním cílem je navrhnout a zhodnotit terapeutický program pro pacienty po cévní mozkové příhodě se zaměřením na funkci ruky a grafomotoriku. Dílčími cíli jsou přeložit grafomotorické hodnocení Handwriting Assessment Battery for Adults metodou zpětného překladu a zjistit spokojenost pacientů s programem. Teoretická část práce krátce shrnuje problematiku cévní mozkové příhody. Na obecné poznatky o grafomotorice plynule navazuje souhrn grafomotorických obtíží pacientů po cévní mozkové příhodě. Teoretickou část uzavírá přehled možných vyšetření grafomotoriky a způsoby ergoterapeutické intervence. Pro praktickou část byla využita metoda případové studie. Čtyřtýdenního terapeutického programu se zúčastnilo pět pacientů. Navržený program zahrnuje prvky task-specific training a terapie vynuceného používání paretické horní končetiny (CIMT). Ke zhodnocení vlivu programu na funkci ruky byly použity nástroje Jebsen Taylor test funkčního úkolu ruky, Frenchayský test paže a Skóre vizuálního hodnocení funkčního úkolu...
Vývoj písemného projevu u žáků od 1. do 5. ročníku základní školy
Kučerová, Olga ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent) ; Viktorová, Ida (oponent)
NÁZEV Vývoj písemného projevu u žáků od 1. do 5. ročníku základní školy Autorka: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová Katedra (ústav): Katedra psychologie PedF UK Školitelka: Doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph. D. ABSTRAKT Tato disertační práce se zabývá problematikou vývoje psaní od 1. do 5. ročníku základní školy. Cíl této studie tkví v popisu dynamiky osvojování písařských a pisatelských dovedností ve dvou písařských vzorech, které jsou vyučovány na českých základních školách. Zaměříme se na tradiční vzor vázaného písma a nevázaný vzor Comenia Script. Výzkumný vzorek zahrnuje dvě skupiny. První tvoří písaři píšící vázaným písmem. Druhá skupina je sestavena ze žáků, kteří píší nevázaným vzorem písma Comenia Script. Disertační práce je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na představení teoretických konceptů spojených s vývojem psaní. Dále se věnuje detailnímu popisu obou zkoumaných písařských vzorů - tvarovým charakteristikám, okolnostem vzniku. Zároveň představíme současné české výzkumné studie, které se zabývají osvojováním si písma. Další kapitola obsahuje přehled vázaných a nevázaných písařských vzorů, kterými se učí psát žáci ve vybraných evropských státech a v Kanadě. Úvod výzkumné části představí metodologii výzkumu, který je designován jako průřezová studie....
Výuka psaní prostřednictvím písma Comenia Script
Sasková, Marcela ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s novým psacím modelem Comenia Script a s výsledky jeho zavádění v prvních letech školní docházky. Teoretická část se zabývá vývojem písma, charakteristikou psací latinky i písma Comenia Script a současnou výukou počátečního psaní. V praktické části jsou analyzovány poznatky získané v průběhu participačního pozorování svěřeného vzorku respondentů a vyhodnoceno dotazníkové šetření zaměřené na názory rodičů zúčastněných žáků.
Vliv hraní stolního fotbalu na grafický projev žáků prvního ročníku
URBANOVÁ, Markéta
Práce zkoumá, zda má hraní stolního fotbalu vliv na zkvalitnění písemného projevu dětí prvního ročníku, resp. zda usnadňuje zvládnutí motorických nároků psaní. Teoretická část se opírá o poznatky z lékařské vědy a kineziologie. Seznamuje čtenáře s anatomií ruky, dále s prací a pozicí ruky při psaní. Opírám se rovněž o poznatky a doporučeními popsanými v literatuře ohledně správného pracovního náčiní při nácviku psaní. Vlastní výzkumná část pak představuje faktická zjištění z pedagogické praxe a názory účastníků výzkumu pomáhající tato zjištění interpretovat.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   předchozí4 - 13další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.