|
Recyklační programy
ECO trend, s.r.o., Praha
Přílohová část C obsahuje Přílohu 6: Vyhodnocení materiálových a ekonomických toků vybrané komodity. Souhrnná zpráva za rok 2002 - 2004 je věnována vozidlům s ukončenou životností v ČR. Obsahuje legislativní, informační a technickou charakteristiku situace v ČR při zajištění úkolů směrnice 2000/53/ES a technické požadavky na zařízení ke sběru a zpracování vybraných autovraků a ekonomické posouzení modelových řešení.
|
|
Recyklační programy
TiMa, Liberec ; DeWaRec, s.r.o., Praha ; CEMC - České ekologické manažerské centrum, Praha ; Vysoké učení technické, Fakulta podnikatelská, Brno ; Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.Masaryka, Praha ; SLEEKO, Praha ; ENZO, Praha ; ECO trend, s.r.o., Praha ; Čepelka, Oldřich ; Beneš, David ; Vrbová, Martina ; Jurová, Marie ; Kotrčová, Jaroslava ; Vejnar, Pavel ; Jirkovská, Veronika ; Havránková, Věra ; Hrabina, David ; Bukáčová, Michaela ; Tylšar, Jan ; Keyzlarová, Lada ; Matějka, Jan ; Záveský, Marek ; Černík, Bohumil ; Kotoulová, Zdenka ; Durdil, Josef
Zpráva o řešení projektu shrnuje hlavní výsledky řešení výzkumného projektu. Celkové řešení lze rozdělit do šesti základních oblastí: 1. Metodika logistiky životního cyklu, návrh zásad designu pro recyklaci - DFR a případová studie zpracování environmentálního prohlášení o výrobku III. typu; 2. Prognózování vybraných komodit; 3. Vytvoření databáze recyklačních technologií; 4. Stanovení metodiky a základních ukazatelů pro hodnocení účinnosti recyklačních programů; 5. Optimální recyklační programy; 6. Vyhodnocení charakteristik materiálových e ekonomických toků komodity automobily.
|
|
Bezpečná recyklace elektrošrotu
RRA Plzeňského kraje ; Českomoravská elektrotechnická asociace, Praha ; České centrum čistší produkce, Praha ; APUSO plus, a.s., Praha ; Kyjanková, Radana ; Sýkora, Marek ; Šlajsová, Lenka ; Pokorná, Taťána ; Ulverová, Tereza ; Christianová, Anna ; Uskokovičová, Lenka
Obsahem závěrečné části projektu je vyhodnocení celého projektu ve vztahu k proběhlým změnám legislativy v oblasti nakládání s elektroodpady. tyto změny mají zlepšit technologické postupy s cílem bezpečného zpracování a vyššího materiálového využití. Napomoci má zejména zajištění financování těchto postupů ze strany výrobců. Součástí závěrečné zprávy je návrh komunikační strategie pro MŽP, manuály pro výrobce i pro zpracovatele se zapracovanými preventivními opatřeními při výrobě či zpracování.
|
|
Technologie využití odpadů z textilního‚ kožedělného a obuvnického průmyslu
Svit, a.s. Zlín ; Rybárová, Dana ; Lissová, Dagmar ; Gogela, Jindřich
Předmětem úkolu byla technologie zpracování odpadů textilního, obuvnického a kožedělného průmyslu. Cílem je převedení usňových (třísločiněných i chromčiněných) odpadů na plošný útvar nebo konkrétní tvarový dílec použitelný zejména v obuvnickém a galanterním průmyslu, zbytek pak v ostatních průmyslových odvětvích. U textilních odpadů je navržen způsob zpracování manipulačních textilních odpadů z přírodních i syntetických vláken. Byl ověřen způsob rozvlákňování usňových a textilních odpadů, jakož i optimální složení směsi rozvlákněných odpadů a syntetických vláken. Byl navržen technologický postup tvorby plošného útvaru jak pro usňový, tak pro textilní odpad. V obuvnickém a galanterním průmyslu je ověřováno uplatnění plošného útvaru jak samotného, tak s povrchovými úpravami.
|
| |
|
Chemická recyklace měkké polyurethanové pěny
Ústav makromolekulární chemie AV ČR, Praha ; Synková, Hana ; Dušková, Miroslava ; Kotek, Jiří ; Řehová, Lucie ; Pospíšil, Jan ; Kruliš, Zdeněk ; Horák, Zdeněk ; Pekárek, Michal ; Holler, Petr ; Beneš, Hynek
Závěrečná zpráva shrnuje výsledky řešení grantového projektu v období 2005 - 2007. V průběhu tříletého řešení projektu byla vypracována technologie recyklace odpadní měkké PUR pěny z automobilů. Recyklační postup zhodnocující (znovuvyužívající) surovinovou složku PUR odpadu se ukázal být použitelný na veškerou odpadní měkkou PUR pěnu, bez závislosti na jejím chemickém složení, stupni degradace a přítomných příměsí či nečistotách. Vypracovaný postup je komplexní recyklační technologie zahrnující mechanickou předúpravu značně objemného vstupního PUR odpadu, dále vlastní chemolýzní rozklad – glykolýzní reakci PUR, a odstranění přítomných příměsí či kontaminantů. Získaný produkt - recyklát - byl detailně charakterizován a byla formulována kritéria sloužící ke kontrole jeho kvality. Recyklát byl odzkoušen při přípravě nového PUR výrobku - tvrdých izolačních pěn. Byly testovány i další způsoby využití získaného recyklátu. Byla studována a popsána syntéza kompaktních zesítěných PUR materiálů. Nabízí se zde uplatnění např. v nátěrových systémech pro méně náročné aplikace, zejména ve stavebnictví. Výstupy laboratorních experimentů byly využity v závěrečné fázi řešení projektu pro převedení celé technologie do většího měřítka – čtvrtprovozní recyklační jednotky. Recyklační procedura tak byla testována ve výrobním zařízení o kapacitě cca 25 kg recyklátu v jednom provozním cyklu, bylo vypracováno bilančnětechnologické schéma, které je podkladovým materiálem pro stanovení investičních a provozních nákladů vyvinuté technologie v provozním měřítku. Byla provedena ekonomická kalkulace celého recyklačního postupu. Připravený recyklát byl otestován formou provozního testu. Na vyvinutý komplexní postup chemické recyklace měkkých PUR pěn byla v průběhu řešení projektu podána patentová přihláška.
|
|
Chemická recyklace měkké polyurethanové pěny
Ústav makromolekulární chemie AV ČR, Praha ; Synková, Hana ; Dušková, Miroslava ; Kotek, Jiří ; Řehová, Lucie ; Pospíšil, Jan ; Kruliš, Zdeněk ; Horák, Zdeněk ; Pekárek, Michal ; Holler, Petr ; Beneš, Hynek
Polyurethanový (PUR) materiál (převážně pěnový) představuje svým podílem významnou složku plastového odpadu z autovraků. Na rozdíl od ostatních polymerních materiálů lze měkkou PUR pěnu snadno separovat z autovraků, neboť autosedačky zde tvoří relativně velké a snadno demontovatelné dílce o minimální kontaminaci. Z vyřazených automobilů lze demontovat cca 72 % z celkového množství odpadních PUR. Recyklace se tedy jeví jako vhodné řešení jak z pohledu ekonomického tak technologického. V druhém roce řešení projektu byl otestován recyklát získaný glykolýzou odpadní měkké PUR pěny při přípravě tvrdých PUR pěn, dále byla odzkoušena glykolýza odpadních PUR pěn z autosedaček po skončení životnosti automobilů a získaný recyklát byl opět testován jako surovina pro přípravu tvrdých izolačních PUR pěn. V druhé polovině roku byla studována především aminoalkoholýza jako další potenciálně vhodná metoda pro chemickou recyklaci měkké PUR pěny a získaný recyklát byl opět aplikován jako výchozí surovina pro přípravu tvrdé PUR pěny. V závěru roku byla proveden detailní souhrn možných analytických metod a charakterizovány vzniklé recykláty.
|
| |
| |
|
Návrh optimální metodiky zpracování autovraků technologií totální demontáže s efektivním využitím odpadů získaných z autovraků včetně zlepšení systému zpětného odběru autovraků
Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, Pardubice ; Ruml, Václav
V roce 2007 byly definovány varianty (scénáře) zpracování autovraků technologií totální demontáže. Při řešení bylo definováno schéma základního cyklu zpracování autovraků technologií totální demontáže, popsány jednotlivé fáze demontáže, jednotlivá pracoviště zařízení ke zpracování autovraku (demontážního střediska), demontované položky referenčního vozidla, vzniklé odpady, atd. Data a výstupy této nulté varianty, respektive varianty aktuálního trendu V0, budou použity pro modelovou simulaci.
|