Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 36,547 záznamů.  začátekpředchozí36538 - 36547  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.78 vteřin. 

Osobní zkušenosti teenagerů s drogou
Zónová, Jana ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce) ; Kopřivová Herotová, Tereza (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá drogovou problematikou teenagerů a poukazuje na současnou situaci na vybraných středních školách v Praze. Porovnává navzájem zkušenosti a postoje studentů gymnázia a střední odborné školy s nejčastěji užívanými návykovými látkami, kterými jsou cigarety, alkohol a marihuana. Zjišťuje míru slučitelnosti návykových látek se studiem, rodičovstvím a kariérou. Teoretická část se zabývá příčinami užívání drog, riziky, které vyplývají ze závislého chování a kriminalitou teenagerů v souvislosti s užíváním návykových látek. Dále jsou shrnuta specifika působení návykových látek u teenagerů a jednotlivá stádia vývoje závislosti. V závěru této části jsou uvedeny formy prevence a stručně je představena strategie protidrogové politiky České republiky. Práce poukazuje na to, že drogy představují vážný globální problém celého světa. V souvislosti s tím upozorňuje i na nebezpečí podceňování možných příznaků užívání drog u teenagerů a na nutnost prevence nejenom ve školách, ale i v rodinách. Nejčastěji užívaná slova: teenager - drogy - cigarety - alkohol - marihuana - závislost - prevence

Motivace sportovců s mentálním postižením k účasti a opuštění programu Speciálních olympiád v České republice
Příhodová, Radka ; Kaplan, Aleš (vedoucí práce) ; Vindušková, Jitka (oponent)
Název diplomové práce: Motivace sportovců s mentálním postižením k účasti a opuštění programu Speciálních olympiád v České republice Zpracovala: Bc. Radka Příhodová Vedoucí diplomové práce: PhDr. Aleš Kaplan, Ph.D Cíl práce: Hlavním cílem výzkumné části je na základě dotazníkového šetření zjistit motivaci sportovců s mentálním postižením k účasti v programu Speciálních olympiád v České republice a následně důvody, proč někteří program Speciálních olympiád opouštějí. Vedle toho získat více informací o trenérech, sportovcích a jejich rodičích, a o tom jak program Speciálních olympiád vnímají. Metodika práce: Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část je zaměřena na seznámení s problematikou mentálm'ho postižení. Čtenáře blíže seznamuje s různými pohledy na výklad pojmu mentální retardace, klasifikaci postižení a jeho etiologii. Vzhledem k častému výskytu Downova syndromu v populaci mentálně postižených je věnována jedna kapitola i tomuto chromozomálnímu onemocnění. Další část se zabývá sportem osob s mentálním postižením, přičemž hlavním tématem je detailní osvětlení hnutí Speciálních olympiád ve světě i v České republice, jeho filosofie a struktura. Důležitou součástí práce je srovnání sportu mentálně postižených v rámci Paralympijského hnutí a Speciálních olympiád. Výzkumná část má...

Práce v minulosti a dnes jako zdroj etických pravidel
BEDNARČÍKOVÁ, Jitka
Diplomová práce přibližuje práci a její okolnosti v etické dimenzi. Objasňuje, že práce patří k nejvýznamnějším životním hodnotám a obsahuje rovinu individuální i společenskou. Upřesňuje některé důležité pojmy. Pohlíží do historie vývoje společnosti a kromě jiného upřesňuje roli dělby práce v jednotlivých vývojových fázích. Nastiňuje její vliv na rozvoj morálky člověka a etických pravidel ve společnosti. Charakterizuje soudobou společnost, změny ve světě práce a prostřednictvím sekundární analýzy dat popisuje hodnotu práce v České republice. Naznačuje okolnosti budoucího vývoje, které se týkají práce jako fenoménu, který zcela jistě nevyčerpal svůj etický potenciál.

Orientální medicína. Možnosti studia, školicí a prodejní střediska na území České republiky
Bělová, Veronika ; Klusoňová, Hana (vedoucí práce) ; Kudláčková, Zděnka (oponent)
Tradiční medicína si dnes získává mnoho příznivců, její použití se rozšiřuje po celém světě. V některých zemích je tradiční medicína jako prostředek zdravotní péče oficiální, v jiných zemích pak tradiční medicína zastává roli doplňující terapie ke klasické medicíně. Tyto dva systémy jsou odlišné, a přesto v některých hlediscích jsou si velmi blízké. Tradiční medicína se liší zejména délkou historie, používáním teorií ve výkladu nemocí i použití teorií v terapii. Tradiční medicína využívá léčebné prostředky, které mají svou dlouholetou tradici. Účinky terapie nejsou ve většině případů vědecky podložené. Západní, klasická medicína, má prioritu ve hledání stále novějších, účinnějších metod, které přísně vědecky ověřuje před jejich aplikací do praxe. Ze základních teorií východní medicíny jsou nejdůležitější teorie jin/jang, teorie pěti pohybů, teorie čchi. Principy těchto teorií se odrážejí ve všech léčebných metodách. Mezi základní léčebné metody východní medicíny patří akupunktura, akupresura, bylinná terapie, moxace, cvičení, dietetika. Západní medicína využívá nejnovější poznatky, ověřené vědeckými výzkumy, a to vše s cílem poskytovat bezpečnou, účinnou léčbu v čase potřeby. Západní medicína je zaměřena nejvíce na odstraňování konkrétních jednotlivých zdravotních problémů, předcházení dalším...

Muzikoterapie, hudební výchova a dospívání
Weber, Jana
Jedním z období, kdy je hudba potřebou a někdy přímo součástí našeho bytí a naší identity, je dospívání. V současném uspěchaném světě, kde hudba mizí z našeho okolí, je škola často tím posledním místem, kde se mladí lidé mohou s hudbou setkat, kde se mohou prostřednictvím hudby také učit a poznávat svět kolem sebe. Podíváme-li se na hudební výchovu z této perspektivy, jde o poslání. Současná situace na běžných českých základních školách ovšem nestaví výchovné předměty dostatečně do popředí, aby toto poslání mohlo být naplánováno. A tak se stává, že z hudební výchovy, předmětu s tak obrovskou potencí, je pouhé formální předávání a popřípadě získávání poznatku bez hlubšího smyslu, kde jde často pro obě strany o to "přežít výuku". Cílem této práce bylo hledat cesty, které by znovu iniciovaly zájem dospívajících o hudební výchovu jako o předmět i o hudbu obecně. Ústřední myšlenkou byla potom motivace k procesu poznávání pomocí propojování reality života dospívajícího s realitou školního prostředí a to cestou vlastních prožitku v tvořivých aktivitách. Inspirovala jsem se dvěma oblastmi, a to muzikoterapií a artefiletikou. Kromě toho, že je práce heuristicky orientována, tzn. že není jejím úkolem otázky zodpovídat, ale klást si je, je zaměřena velmi prakticky. Cílem práce je ukázat na možnost využití myšlenek a...

Kvalita života a životní styl českých dětí ve městě a na vesnici
Hlaváčková, Eva ; Hodačová, Lenka (vedoucí práce) ; Benešová, Veronika (oponent) ; Hrubá, Drahoslava (oponent)
Souhrn Kvalita života je multidimenzionální koncept, který se stal předmětem zkoumání v mnoha vědních oborech. Důležitou pozici si získal především v medicíně, sociologii a v psychologii. Cílem práce bylo sledovat specifické ukazatele kvality života (KŽ) a životního stylu u reprezentativního vzorku českých dětí v rámci mezinárodní studie Světové zdravotnické organizace (WHO) The Health Behaviour in School Aged Children: A WHO Cross National Study (HBSC), analyzovat KŽ českých dětí podle věku, pohlaví a místa bydliště a posoudit ji ve vztahu k dalším významným faktorům souvisejícím s životním stylem (formální struktura rodiny, množství společně stráveného volného času v rodině, adaptace na školu, subjektivně vnímaná míra nároků na školní výkon, sociální vztahy, pití alkoholu a kouření tabáku). Data byla získána prostřednictvím dotazníku na 86 náhodně vybraných základních školách a víceletých gymnáziích ČR. Metodika výzkumu vycházela z doporučení WHO. Cílovou populací pro výzkum byl reprezentativní vzorek českých dětí ve věku 11, 13 a 15 let, celkem 4782 dětí. Sledovali jsme subjektivně vnímanou KŽ na základě subjektivního hodnocení zdravotního stavu, pocitu štěstí a celkové KŽ na čtyřech rozdílných škálách (Cantrilův index, Huebnerova škála, Kidscreen-10 Index, Životní spokojenost). Kombinace uvedených...

Essays in Applied Microeconomics: School Admission Mechanisms and Corporate Bankrupcy
Knot, Ondřej ; Roland, Gérard (vedoucí práce) ; Švejnar, Jan (oponent) ; Filer, Randall (oponent)
In my dissertation, I address two topics in applied microeconomics. First two chapters deal with the functioning of school admission mechanisms and their affects on student school choice behavior. Third chapter deals with the question of optimal bankruptcy law design. Pupil-school matching mechanisms play a critical role in the schooling system. They affect the behavior of students and-through the information they convey-also the behavior of the schools and the authorities responsible for education policy. In the first chapter (joint with Daniel Münich), using a computational simulation model, we analyze the functioning of an admission scheme used in the Czech Republic as a prototype of decentralized, ability-based admission schemes widely used in the world to assign pupils to upper-secondary schools. Our findings show large incidence of strategic misrepresentation of school preferences among applicants, large differences between revealed and trued demand, and large incidence of justified envy in the resulting matching. We point out several implication this could have for functioning of schooling systems. In the second chapter, I empirically study the behavior of students under the Czech pupil-school matching mechanism. Using district-level data on demand for public gymnasia, I find significant evidence...

Muzikoterapie, hudební výchova a dospívání (K problematice iniciace zájmu dospívajících o hudební výchovu)
Weber, Jana ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce) ; Slavík, Jan (oponent) ; Mastnak, Wolfgang (oponent)
Jedním z období, kdy je hudba potřebou a někdy přímo součástí našeho bytí a naší identity, je dospívání. V součásném uspěchaném světě, kde hudba mizí z našeho okolí, je škola často tím posledním místem, kde se mladí lidé mohou s hudbou setkat, kde se mohou prostřednictvím hudby také učit a poznávat svět kolem sebe. Podíváme-li se na hudební výchovu z této perspektivy, jde o poslání. Současná situace na běžných českých základních školách ovšem nestaví výchovné předměty dostatečně dopopředí, aby toto poslání mohlo být naplňováno. A tak se stává, že z hudební výchovy, předmětu s tak obrovskou potencí, je pouhé formální předávání a popřípadě získávání poznatků bez hlubšího smyslu, kde jde často pro obě strany o to "přežít výuku". Cílem této práce bylo hledat cesty, které by znovuiniciovaly zájem dospívajících o hudební výchovu jako o předmět i o hudbu obecně. Ústřední myšlenkou byla potom motivace k procesu poznávání pomocí propojování reality života dospívajícího s realitou školního prostředí a to cestou vlastních prožitků v tvořivých aktivitách. Inspirovala jsem se dvěma oblastmi, a to muzikoterapií a artefiletikou. Kromě toho, že je práce heuristicky orientována, tzn. že není jejím úkolem otázky zodpovídat, ale klást si je, je zaměřena velmi prakticky. Cílem práce je ukázat na možnost využití myšlenek a...

Vzdělání v Subsaharské Africe a faktory, které ho ovlivňují
Kovářová, Veronika ; Hubálek, Radek (oponent) ; Frajer, Václav (vedoucí práce)
4 Education in Sub-Saharan Africa and factors, which influence it The main theme of this master thesis is education in Sub-Saharan Africa. Its first part, which can be understood as an introduction into the situation in the region, describes influence of particular factors, e.g. poverty, conflicts and health conditions, on education of inhabitants of Sub-Saharan Africa. Second part deals with level of education in specific countries of the region and for each country provides data on previous development as well as contemporary situation in each of the stages of education, i.e. primary, lower secondary, upper secondary and tertiary. There is also a scale of quality of education showing number of children per teacher. General literacy of adult population in each state is expressed by literacy index. The third part seeks to compare conditions of all the stages of education in the above-mentioned region and in other parts of the world. The conclusion sums up all obtained pieces of knowledge. Key words: conflicts, development and humanitarian aid, HIV/AIDS, index of literacy, literacy, malaria, primary education, secondary education, tertiary education, tuberculosis

Prevence rakoviny prsu
Smažinková, Renata ; Šafář, Petr (vedoucí práce)
Rakovina prsu postihuje ženy všech věkových skupin a ras bez rozdílu. Hlavní rizikový faktor je pohlaví. Na světě každoročně onemocní několik miliónů žen. Možností, jak předcházet stále vyššímu výskytu tohoto onemocnění je prevence. Primární prevence k zabránění vzniku nádoru, sekundární prevence k časné diagnóze a léčbě a efektivní terapie s úplným vyléčením nalezených nádorů. V diplomové práci jsem se soustředila na možnosti prevence rakoviny prsu a zároveň na situaci mamografického skríningového programu v ČR. Dle mnoha studií právě mamografický skríning podstatně snižuje mortalitu na karcinom prsu. Primární prevence, zdravotní výchova a poskytování průběžných informací o síti a výsledcích skríningových mamodiagnostických pracovišť jsou nedílnou součástí skríningu nádoru prsu, který se má na dlouhá léta stát součástí civilizačních vymožeností žen v České republice.