Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí35 - 44  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 

Josef Jungmann jako překladatel z němčiny
Michálková, Běla ; Veselá, Gabriela (vedoucí práce) ; Svoboda, Tomáš (oponent)
Diplomová práce studentky translatologie Josef Jungmann jako překladatel z němčiny (Josef Jungmann - Translator from German) z oblasti dějin překladu se zabývá hlavními rysy, metodami a postupy překladatelské činnosti z německé literatury této významné osobnosti českého národního obrození. V diplomové práci je kladen důraz na dobový kontext, dobové normy epochy národního obrození a funkční translatologickou analýzu vybraných překladů podle modelu Kathariny ReiBové. Z uceleného jazykového a kulturního programu díla Josefa Jungmanna (1773-1847) se diplomová práce soustřeďuje na překlady balad a básní od Gottfrieda Augusta Burgera Lenora- Lenka (Lenore), od Johanna Wolfganga Goetha Píseň milostničky (Mignon), Čarodějnický učedlník (Der Zauberlehrling), Zpěv duchů nad vodami ( Gesang der Geister uber Wassern), od Johanna Gottfrieda Herdera Kůň z hory (Das Ross aus dem Berge ), od Friedricha Gottlieba Klopstocka Vyučenec Řekův (Der Lehrling der Griechen). Dále se práce zabývá překladem Goethova idylického eposu Heřman a Dorotka (Hermann und Dorothea) a překladem libreta Gottlieba Stephanieho podle textu divadelní hry Christopha Friedricha Bretznera Únos ze seraihi (Die Entfiihrung aus dem Serail).

Houslové koncerty J. S. Bacha se zaměřením na stěžejní díla (BWV 1041, 1042, 1043)
Chudý, Vít ; PAZDERA, Jindřich (vedoucí práce) ; ŠTRAUS, Ivan (oponent)
Diplomová práce pojednává o houslových koncertech a koncertantních skladbách se sólovým podílem houslí Johanna Sebastiana Bacha. Hlavní zaměření pak soustředí na tři koncerty z „köthenského období“ BWV 1041-1043. Kromě formální analýzy nechybí ani srovnání interpretací.

Písně Václava Jana Tomáška na texty Johanna Wolfganga Goetha
Nosek, Jaromír ; Blecha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Ve své diplomové práci jsem podrobil vyber deseti písní Václava Jana Tomáška na texty Johanna Wolfganga Goetha harmonickému, melodickému a formálnímu rozboru, srovnal jsem jeho pojetí se zhudebněním stejných textů Franzem Schubertem a nalezl zde určité konkrétní paralely i rozdílnosti. Oba skladatelé žili ve stejné době. ale - ačkoliv na mnoho aspektů básní Johanna Wolfganga Goetha měli podobný názor - každý' komponoval poněkud odlišným způsobem. Provedl jsem rovněž pěvecko- technický a interpretační rozbor Tomáškových písní a popsal která píseň skrývá jaké problémy v obou uvedených oblastech. Prozkoumal jsem různá pojetí i aspekty rozdílných pěveckých technik pěvců Libuše Márové, Jindřicha Jindráka, Thomase Lipperta a Magdalény Hajóssyové při interpretaci těchto písní. Na této analýze jsem pracoval velmi podrobně a podařilo se mi zachytit i velmi drobné detaily. Jako přílohu k práci jsem společně s kolegyní Mgr. Magdou Veličkovou natočil vlastní nahrávku těchto písní. Její poslech může být i motivací pro další studenty, nebo zpěváky k nastudování ať už písní na Goethovy texty, nebo jiných vokálních děl tohoto autora, případně motivací k dalšímu a bližšímu poznáni jeho života a tvorby.

Johann Wolfgang Goethe, Faust
MIHALÍKOVÁ, Petra
Tato diplomová práce je pod názvem Johann Wolfgang Goethe, Faust a má formu teoreticko-praktickou, přičemž je rozdělena na tři části. Teoretická část se zabývá především rozborem díla Faust od Johanna Wolfganga Goetha, dále jsou zde shrnuty v obecné rovině život a osobnost autora. Praktická část se věnuje knižnímu designu a ilustracím k tomuto dílu. Třetí didaktická část vytváří na základě poznatků z teoretické a praktické části podklady pro hodinu výtvarné výchovy v rámci didaktické odbornosti.

Metzov the Expression of the Dangerous Memory and its Applicaion on The History of Hidden Church in Slovakia
Murín, Jozef ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Hanuš, Jiří (oponent)
Práca sa zaoberá teológiou nemeckého katolíckeho teológa Johanna Baptistu Metza, predovšetkým jeho pojmom nebezpečnej pamäti a dejinami skrytej katolíckej cirkvi na Slovensku v období druhej svetovej vojny, komunistickej totality i v období po nežnej revolúcii roku 1989. V perspektíve Metzovej teológie, so stálym zreteľom na jeho pojatie pamäti a dejín, sa snaží interpretovať dejiny skrytej cirkvi ako nebezpečnú pamäť pre slovenskú spoločnosť i pre slovenskú katolícku cirkev samotnú. Príloha obsahuje osobné svedectvá niekoľkých tajne vysvätených kňazov a aktivistov skrytej cirkvi i niektoré dobové dokumenty tajnej polície. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Religiozita po náboženství. Současné reinterpretace křestanství
Chudý, Tomáš ; Halík, Tomáš (vedoucí práce) ; Hošek, Pavel (oponent) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Disertační práce se zabývá možnostmi současné reinterpretace náboženství v západní společnosti po tom, co někteří autoři nazývají jeho "koncem". V souladu s tím zkoumá pojmy náboženství a religiozity jako dvě kategorie, které poukazují k explicitní a implicitní přítomnosti náboženských významů v diskurzu. Je rozdělena na čtyři hlavní části: Teorie diskurzu, Sociální rekontextualizace, Metafory a symboly a Rušivé okraje symbolického diskurzu. Nejdříve je načrtnuta teorie diskurzu s ohledem na náboženskou zkušenost, která se vypořádává s postojem "my-oni" a vyzdvihuje otázku plausibility. V závěru je poskytnut příklad "anamnetického" diskurzu Johanna Baptista Metze. Náboženství jako společenský jev rovněž podléhá sociální rekontextualizaci. Dva přístupy k ní jsou šířeji představeny: jednak Taylorovo post-durkheimovské uspořádání, v němž se varianty náboženské zkušenosti řídí modelem orbitalů s různými valencemi k jádru. Na druhé straně disperzní hypotéza pojednává o některých implicitních kvazi-náboženských rysech moderních globálních jevů, které je třeba vzít v úvahu při stanovení kritérií reinterpretace. Lze je vnímat jako základní vodítka pro porozumění tomu, čím není víra v Boha v žido-křesťanském kontextu. V hlavních krocích třetí části je náboženský diskurz shledán jako "oděný" do metafor. V...

K úloze kuronského vévody Ernsta Johanna von Birona v zahraniční politice Ruska ve třicátých letech 18. století
Šínová, Lenka ; Stellner, František (vedoucí práce) ; Picková, Dana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá úlohou Ernsta Johanna Birona, kuronského vévody, v ruské vnitřní a zahraniční politice, jeho povinnostmi a pravomocemi plynoucími z role favorita panovnice a dále vztahy s carevnou a s ostatními významnými osobnostmi Ruska. Věnuje se také otázce, zda byla 30. léta 18. století obdobím, kdy byla veškerá moc výhradně v rukách cizinců německého původu a zda spolu tito Němci spolupracovali. Poskytuje rovněž Bironův stručný životopis, v němž je důraz kladen zejména na kratičké období, kdy byl regentem za nezletilého cara Ivana VI.

Klavírní kusy op.116 a op.118 Johannesa Brahmse
Arendárik, Matej ; Lapšanský, Marian (vedoucí práce) ; Klánský, Ivan (oponent)
Johannes Brahms (7. května 1833 - 3.dubna 1897), slavný německý skladatel a klavírista, se narodil v Hamburku. Byl jednou z vůdčích osobností romantismu. Většinu svého profesního života strávil ve Vídni, kde byl velmi populární. Někdy je přiřazován do skupiny s Johannem Sebastianem Bachem a Ludwigem van Beethovenem. Brahms komponoval pro sólový klavír, orchestrální hudbu, komorní hudbu, pro zpěv a sbor. Jako výborný klavírista byl zároveň jejich prvním interpretem. Mezi jeho přátele patřil slavný skladatel Robert Schumann a jeho žena, výborná klavíristka Clara Schumannová nebo houslista Joseph Joachim. Brahms byl perfekcionista. Zničil mnoho svých děl. Jeho hudba je pevně zakořeněna ve formě a kompozičních technikách starých mistrů jako Bach, Mozart a Beethoven. Byl mistrem kontrapunktu. Ve své práci jsem se zaměřil na jeho pozdní klavírní díla Klavírní kusy op.116 a 118.

Vývoj výchovy v rakouských šlechtických rodinách od počátku 19. století do 1. poloviny 20. století
Vašáková, Zuzana ; Županič, Jan (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent)
Práce se zabývá výchovou v rakouských šlechtických rodinách v období 19. a 1. poloviny 20. století. Celkový obraz výchovy je tvořen dílčími vlivy - prostředím výchovy (to, zda se děti učily doma, ve škole, nebo v internátní škole) a jejím zaměření, výběrem škol. Dalším významným faktorem, který se odrazil ve výchově bylo působení rodičů, chův a domácích učitelů, ale také volba jazyka výchovy a prostředí rodinných sídel, které děti obklopovalo. V tomto období je možné nalézt některé společné rysy i odlišnosti v několika rodinách (orličtí a hlubočtí Schwarzenbergové, Sternbergové, Mensdorffové-Pouilly, Schönburg- Hartensteinové). První polovina 20. století je pro dějiny aristokracie významným obdobím. Politické změny se promítly do jejího životního stylu a částečně také do výchovy dětí. Její proměny na přelomu 19. a 20. století jsou patrné na příkladu výchovy dětí prince Johanna Schönburg-Hartensteina. Klíčová slova: aristokracie, dětství, výchova, jazyky, rodiče, chůvy, učitelé, školy, Schwarzenbergové, Schönburg-Hartensteinové, Mensdorffové-Puilly.

Bůh a utrpení - problém teodicey v teologii J. B. Metze
Hartman, Tomáš ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Černý, Jan (oponent)
Práce se zabývá dílem německého katolického teologa Johanna Baptisty Metze se zaměřením na otázku teodicey. Sleduje provázanost Metzovy biografie s tématem teodicey a zkoumá teologické a filozofické vlivy na Metzovo myšlení v této otázce. Práce představuje Metzův přístup k otázce teodicey včetně jeho kritické konfrontace s jinými přístupy (Augustin, trinitární teologie), dále jeho pojetí "teologie po Osvětimi" a koncept teologie citlivé k problému teodicey (mystika "protrpění se k Bohu", "compassion"). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)