|
Josef Jungmann jako překladatel z němčiny
Michálková, Běla ; Veselá, Gabriela (vedoucí práce) ; Svoboda, Tomáš (oponent)
Diplomová práce studentky translatologie Josef Jungmann jako překladatel z němčiny (Josef Jungmann - Translator from German) z oblasti dějin překladu se zabývá hlavními rysy, metodami a postupy překladatelské činnosti z německé literatury této významné osobnosti českého národního obrození. V diplomové práci je kladen důraz na dobový kontext, dobové normy epochy národního obrození a funkční translatologickou analýzu vybraných překladů podle modelu Kathariny ReiBové. Z uceleného jazykového a kulturního programu díla Josefa Jungmanna (1773-1847) se diplomová práce soustřeďuje na překlady balad a básní od Gottfrieda Augusta Burgera Lenora- Lenka (Lenore), od Johanna Wolfganga Goetha Píseň milostničky (Mignon), Čarodějnický učedlník (Der Zauberlehrling), Zpěv duchů nad vodami ( Gesang der Geister uber Wassern), od Johanna Gottfrieda Herdera Kůň z hory (Das Ross aus dem Berge ), od Friedricha Gottlieba Klopstocka Vyučenec Řekův (Der Lehrling der Griechen). Dále se práce zabývá překladem Goethova idylického eposu Heřman a Dorotka (Hermann und Dorothea) a překladem libreta Gottlieba Stephanieho podle textu divadelní hry Christopha Friedricha Bretznera Únos ze seraihi (Die Entfiihrung aus dem Serail).
|
| |
|
Písně Václava Jana Tomáška na texty Johanna Wolfganga Goetha
Nosek, Jaromír ; Blecha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Ve své diplomové práci jsem podrobil vyber deseti písní Václava Jana Tomáška na texty Johanna Wolfganga Goetha harmonickému, melodickému a formálnímu rozboru, srovnal jsem jeho pojetí se zhudebněním stejných textů Franzem Schubertem a nalezl zde určité konkrétní paralely i rozdílnosti. Oba skladatelé žili ve stejné době. ale - ačkoliv na mnoho aspektů básní Johanna Wolfganga Goetha měli podobný názor - každý' komponoval poněkud odlišným způsobem. Provedl jsem rovněž pěvecko- technický a interpretační rozbor Tomáškových písní a popsal která píseň skrývá jaké problémy v obou uvedených oblastech. Prozkoumal jsem různá pojetí i aspekty rozdílných pěveckých technik pěvců Libuše Márové, Jindřicha Jindráka, Thomase Lipperta a Magdalény Hajóssyové při interpretaci těchto písní. Na této analýze jsem pracoval velmi podrobně a podařilo se mi zachytit i velmi drobné detaily. Jako přílohu k práci jsem společně s kolegyní Mgr. Magdou Veličkovou natočil vlastní nahrávku těchto písní. Její poslech může být i motivací pro další studenty, nebo zpěváky k nastudování ať už písní na Goethovy texty, nebo jiných vokálních děl tohoto autora, případně motivací k dalšímu a bližšímu poznáni jeho života a tvorby.
|
|
Johann Wolfgang Goethe, Faust
MIHALÍKOVÁ, Petra
Tato diplomová práce je pod názvem Johann Wolfgang Goethe, Faust a má formu teoreticko-praktickou, přičemž je rozdělena na tři části. Teoretická část se zabývá především rozborem díla Faust od Johanna Wolfganga Goetha, dále jsou zde shrnuty v obecné rovině život a osobnost autora. Praktická část se věnuje knižnímu designu a ilustracím k tomuto dílu. Třetí didaktická část vytváří na základě poznatků z teoretické a praktické části podklady pro hodinu výtvarné výchovy v rámci didaktické odbornosti.
|
|
Metzov the Expression of the Dangerous Memory and its Applicaion on The History of Hidden Church in Slovakia
Murín, Jozef ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Hanuš, Jiří (oponent)
Práca sa zaoberá teológiou nemeckého katolíckeho teológa Johanna Baptistu Metza, predovšetkým jeho pojmom nebezpečnej pamäti a dejinami skrytej katolíckej cirkvi na Slovensku v období druhej svetovej vojny, komunistickej totality i v období po nežnej revolúcii roku 1989. V perspektíve Metzovej teológie, so stálym zreteľom na jeho pojatie pamäti a dejín, sa snaží interpretovať dejiny skrytej cirkvi ako nebezpečnú pamäť pre slovenskú spoločnosť i pre slovenskú katolícku cirkev samotnú. Príloha obsahuje osobné svedectvá niekoľkých tajne vysvätených kňazov a aktivistov skrytej cirkvi i niektoré dobové dokumenty tajnej polície. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Religiozita po náboženství. Současné reinterpretace křestanství
Chudý, Tomáš ; Halík, Tomáš (vedoucí práce) ; Hošek, Pavel (oponent) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Disertační práce se zabývá možnostmi současné reinterpretace náboženství v západní společnosti po tom, co někteří autoři nazývají jeho "koncem". V souladu s tím zkoumá pojmy náboženství a religiozity jako dvě kategorie, které poukazují k explicitní a implicitní přítomnosti náboženských významů v diskurzu. Je rozdělena na čtyři hlavní části: Teorie diskurzu, Sociální rekontextualizace, Metafory a symboly a Rušivé okraje symbolického diskurzu. Nejdříve je načrtnuta teorie diskurzu s ohledem na náboženskou zkušenost, která se vypořádává s postojem "my-oni" a vyzdvihuje otázku plausibility. V závěru je poskytnut příklad "anamnetického" diskurzu Johanna Baptista Metze. Náboženství jako společenský jev rovněž podléhá sociální rekontextualizaci. Dva přístupy k ní jsou šířeji představeny: jednak Taylorovo post-durkheimovské uspořádání, v němž se varianty náboženské zkušenosti řídí modelem orbitalů s různými valencemi k jádru. Na druhé straně disperzní hypotéza pojednává o některých implicitních kvazi-náboženských rysech moderních globálních jevů, které je třeba vzít v úvahu při stanovení kritérií reinterpretace. Lze je vnímat jako základní vodítka pro porozumění tomu, čím není víra v Boha v žido-křesťanském kontextu. V hlavních krocích třetí části je náboženský diskurz shledán jako "oděný" do metafor. V...
|
|
K úloze kuronského vévody Ernsta Johanna von Birona v zahraniční politice Ruska ve třicátých letech 18. století
Šínová, Lenka ; Stellner, František (vedoucí práce) ; Picková, Dana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá úlohou Ernsta Johanna Birona, kuronského vévody, v ruské vnitřní a zahraniční politice, jeho povinnostmi a pravomocemi plynoucími z role favorita panovnice a dále vztahy s carevnou a s ostatními významnými osobnostmi Ruska. Věnuje se také otázce, zda byla 30. léta 18. století obdobím, kdy byla veškerá moc výhradně v rukách cizinců německého původu a zda spolu tito Němci spolupracovali. Poskytuje rovněž Bironův stručný životopis, v němž je důraz kladen zejména na kratičké období, kdy byl regentem za nezletilého cara Ivana VI.
|
|
Klavírní kusy op.116 a op.118 Johannesa Brahmse
Arendárik, Matej ; Lapšanský, Marian (vedoucí práce) ; Klánský, Ivan (oponent)
Johannes Brahms (7. května 1833 - 3.dubna 1897), slavný německý skladatel a klavírista, se narodil v Hamburku. Byl jednou z vůdčích osobností romantismu. Většinu svého profesního života strávil ve Vídni, kde byl velmi populární. Někdy je přiřazován do skupiny s Johannem Sebastianem Bachem a Ludwigem van Beethovenem. Brahms komponoval pro sólový klavír, orchestrální hudbu, komorní hudbu, pro zpěv a sbor. Jako výborný klavírista byl zároveň jejich prvním interpretem. Mezi jeho přátele patřil slavný skladatel Robert Schumann a jeho žena, výborná klavíristka Clara Schumannová nebo houslista Joseph Joachim. Brahms byl perfekcionista. Zničil mnoho svých děl.
Jeho hudba je pevně zakořeněna ve formě a kompozičních technikách starých mistrů jako Bach, Mozart a Beethoven. Byl mistrem kontrapunktu. Ve své práci jsem se zaměřil na jeho pozdní klavírní díla Klavírní kusy op.116 a 118.
|
|
Vývoj výchovy v rakouských šlechtických rodinách od počátku 19. století do 1. poloviny 20. století
Vašáková, Zuzana ; Županič, Jan (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent)
Práce se zabývá výchovou v rakouských šlechtických rodinách v období 19. a 1. poloviny 20. století. Celkový obraz výchovy je tvořen dílčími vlivy - prostředím výchovy (to, zda se děti učily doma, ve škole, nebo v internátní škole) a jejím zaměření, výběrem škol. Dalším významným faktorem, který se odrazil ve výchově bylo působení rodičů, chův a domácích učitelů, ale také volba jazyka výchovy a prostředí rodinných sídel, které děti obklopovalo. V tomto období je možné nalézt některé společné rysy i odlišnosti v několika rodinách (orličtí a hlubočtí Schwarzenbergové, Sternbergové, Mensdorffové-Pouilly, Schönburg- Hartensteinové). První polovina 20. století je pro dějiny aristokracie významným obdobím. Politické změny se promítly do jejího životního stylu a částečně také do výchovy dětí. Její proměny na přelomu 19. a 20. století jsou patrné na příkladu výchovy dětí prince Johanna Schönburg-Hartensteina. Klíčová slova: aristokracie, dětství, výchova, jazyky, rodiče, chůvy, učitelé, školy, Schwarzenbergové, Schönburg-Hartensteinové, Mensdorffové-Puilly.
|
|
Bůh a utrpení - problém teodicey v teologii J. B. Metze
Hartman, Tomáš ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Černý, Jan (oponent)
Práce se zabývá dílem německého katolického teologa Johanna Baptisty Metze se zaměřením na otázku teodicey. Sleduje provázanost Metzovy biografie s tématem teodicey a zkoumá teologické a filozofické vlivy na Metzovo myšlení v této otázce. Práce představuje Metzův přístup k otázce teodicey včetně jeho kritické konfrontace s jinými přístupy (Augustin, trinitární teologie), dále jeho pojetí "teologie po Osvětimi" a koncept teologie citlivé k problému teodicey (mystika "protrpění se k Bohu", "compassion"). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|