|
Porod dříve a dnes
SVOBODOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem porodnictví. Od prvopočátků, kdy bylo vše s porodem spjato něčím {\clqq}magickým, empirickým`` až po dnešní dobu, kdy je porodnictví podloženo mnoha fakty. Porodnictví prošlo obrovským vývojem. Péče o rodičku během porodu se neustále obnovuje. Nejprve se o rodící ženu staraly starší ženy z rodiny, které již sami porodily několik dětí a tak měly zkušenosti, které mohli předat dál. Dnes jsou to porodní asistentky, kdo se stará o ženu během porodu. Stejně jako dříve ženy rodičce blízké i porodní asistentky jsou dnes ženám na blízku a snaží se svými radami ženě porod ulehčit. Vývoj jde sice stále ku předu, ale základem je stále fakt, že porod je děj při kterém jde především o zdraví. Ať už se jedná o zdraví novorozence nebo ženy. Cílem šetření bylo zmapovat vývoj péče o rodící ženu. Metodikou výzkumu je polořízený rozhovor. První varianta rozhovoru byla připravena pro ženy rodící před 50 lety, ženy rodící před 20- 25 lety a pro ženy rodící v posledních 7 letech. Druhá varianta rozhovoru byla určena pro porodní asistentky různého věku. Při rozhovoru s ženami mě velice překvapil jednotný názor žen rodících před 20-25 lety, které se shodly na tom, že péče o ně a především přístup zdravotnického personálu k nim byl nepřiměřený. Ženy byly velice nespokojené. Především si stěžují na první dobu porodní, kdy musely ležet na lůžku- většinou s kapající infuzí. Naopak ženy rodící před 50 lety byli s péči během porodu spokojené. Největší spokojenost však udávají ženy rodící v těchto letech, které mluví o vstřícnosti a ohleduplnosti zdravotníků. Především zmiňují možnost volného pohybu v první době porodní, která před 20 lety nebyla ženám povolena. Rozhovory s porodními asistentkami potvrzují, že vývoj porodnictví jde ku předu. Porodní asistentky , které nastoupily do zaměstnání po roce 1990 mluví o zvyšování kompetencí na pracovišti, starší porodní asistentky mluví o opaku, říkají, že na začátku kariéry byly jejich kompetence mnohem větší než jsou dnes. Všechny porodní asistentky se však shodují na jednom- ženy v dnešní době jsou informovanější o porodu než ženy dříve. Bohužel jsou však někdy informacemi z internetu tolik přesyceny, že neví co si vybrat. Proto porodní asistentky doporučují předporodní kurzy při porodnici, kde přímo porodní asistentka z dané porodnice informuje ženy o možnostech a postupech při porodu, které doporučuje a praktikuje jejich porodnice. Z výzkumu tedy vyplívá, že péče o rodící ženu se neustále zlepšuje. A ženy jsou nyní s péčí velice spokojeny.
|
|
Srovnání výkonu studentů při simultánním tlumočení v počáteční fázi přípravy a v závěrečné fázi studia
Renner, Jakub ; Abdallaova, Naděžda (oponent) ; Rejšková, Jana (vedoucí práce)
Hlavním cílem práce je zjistit, zda může existovat vztah mezi kapacitou pracovní paměti a schopností tlumočit prvky modality. S ohledem na tento cíl jsou vymezeny základní pojmy, které určují přístup k řešenému problému (pracovní paměť, modalita). Je proveden experiment, který na vzorku devíti respondentů zjišťuje rozvoj kapacity pracovní paměti (test kapacity pracovní paměti) a schopnosti tlumočit modalitu během studia tlumočení (simultánní tlumočení anglického textu s významným výskytem modálních prostředků). Na základě analýzy, vyhodnocení a statistického zpracování experimentálních dat dochází práce k závěru, že vztah mezi kapacitou pracovní paměti a schopností tlumočit modalitu existovat může.
|
|
Dětská tvořivost
HYBRANTOVÁ, Jana
Kresba, malba i modelování patří mezi typické projevy a způsoby vyjadřování dítěte. Pomocí výtvarného projevu dítěte lze pozorovat příležitost emocionálního, intelektuálního, fyzického, perceptivního, estetického, sociálního a kreativního růstu. Předmětem mého zkoumání je v této práci kreativita {--} tvořivost. Práce pojednává o otázkách psychologie tvořivosti a výkladu základních pojmů této vědní disciplíny. Na tento blok je navázáno charakteristikou jednotlivých stádií dětské výtvarné tvorby a charakteristikou vývojových stádií tvořivých činností v dětství. V závěru práce jsou uvedeny různé výtvarné techniky pro rozvoj tvořivosti dítěte využité v arteterapeutickém procesu s dětmi, které při volnočasových aktivitách navštěvují výtvarné hodiny. Je zachycen začátek a průběh arteterapeutického působení a charakterizován výtvarný projev vybraných dětí z otevřené skupiny.Kresba, malba i modelování patří mezi typické projevy a způsoby vyjadřování dítěte. Pomocí výtvarného projevu dítěte lze pozorovat příležitost emocionálního, intelektuálního, fyzického, perceptivního, estetického, sociálního a kreativního růstu. Předmětem mého zkoumání je v této práci kreativita {--} tvořivost. Práce pojednává o otázkách psychologie tvořivosti a výkladu základních pojmů této vědní disciplíny. Na tento blok je navázáno charakteristikou jednotlivých stádií dětské výtvarné tvorby a charakteristikou vývojových stádií tvořivých činností v dětství. V závěru práce jsou uvedeny různé výtvarné techniky pro rozvoj tvořivosti dítěte využité v arteterapeutickém procesu s dětmi, které při volnočasových aktivitách navštěvují výtvarné hodiny. Je zachycen začátek a průběh arteterapeutického působení a charakterizován výtvarný projev vybraných dětí z otevřené skupiny.
|
|
Drama "Jošicune mezi květy sakur". Minamoto no Jošicune jako stratég, dvořan a literární mýtus.
Ryndová, Jana ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Rumánek, Ivan (oponent) ; Tirala, Martin (oponent)
Autorka si v rámci disertační práce klade za cíl představit hru Jošicune mezi květy sakur (Jošicune senbon zakura) jakožto unikátní součást japonského dramatu, která se vyznačuje značnou komplexností a zaujímá výjimečné místo v korpusu japonské literatury. Třebaže uvedená hra je co do svého významu srovnatelná s díly zpracovávajícími známou legendu o čtyřiceti sedmi věrných róninech, není ve větší míře přeložena do západních jazyků. Jsou zde ovšem dvě výjimky: anglický překlad (Jones, Jr. 1993) a německý překlad (Klopfenstein 1982). Autorka při zpracovávání disertační práce vycházela ze srovnání těchto dvou překladů a z úplné verze původního textu (v podobě, ve které se text objevuje ve Sbírce textů divadla džóruri Takedy Izumoa a Namiki Sósukeho a ve Sbírce textů loutkového divadla džóruri Júdy Jošia). Autorčiným záměrem pak bylo zprostředkování jmenované hry české čtenářské a odborné veřejnosti. Interpretaci hry Jošicune mezi květy sakur autorka začíná historickým pozadím, ze kterého vzešla legenda o vojevůdci Jošicunem z rodu Minamoto. Toto pozadí zahrnuje Jošicuneho život od období nepokojů éry Heidži (1159) kdy se narodil do jeho smrti (1189). Dále se autorka soustředí na vývoj, kterým prošla Jošicuneho legenda v rámci vývoje japonské literarury. Dochází zde k posunu od dvorské literatury...
|
|
Možnosti dětí po odchodu z dětského domova
Groeslová, Gabriela ; Nováková, Daniela (oponent) ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce)
V teoretické části této práce jsou stručně shrnuty formy ústavní výchovy a vliv této výchovy na dítě. Dále jsou popsány projekty, které v současné době nabízí pomoc dětem, které ukončují ústavní výchovu a odcházejí do samostatného života. Praktická část je zaměřena na jeden konkrétní projekt. Je zde stručně popsán jeho průběh v zúčastněných dětských domovech a zkušenosti dětí. Cílem této části práce je ověřit několik hypotéz, týkajících se jak úspěšnosti projektu, tak připravenosti dětí končících ústavní výchovu.
|
|
Využití simulačních a výpočtových prostředí ve výuce fyziky
Dekar, Martin ; Babka, Vlastimil (oponent) ; Holub, Viliam (vedoucí práce)
Předložená práce se zabývá problematikou tvorby interaktivních fyzikálních simulací (současného trendu v e-learningu) z pohledu programátora. Úvod práce čtenáři představuje interaktivní výukovou simulaci a poskytuje vodítka pro výběr vývojového prostředí vhodného k tvorbě většího množství takovýchto simulací. Práce dále podrobněji rozebírá čtyři existující vývojové nástroje, ověřuje jejich vhodnost implementací reálné úlohy - tlumeného harmonického oscilátoru a tuto implementaci popisuje. Dále je v práci představena vzdělávací simulace většího rozsahu, implementovaná v prostředí Adobe Flash CS3, která představuje nový směr v e-learningu - možností získání datových výstupů, kterým se simulace blíží skutečnému experimentu. K této simulaci patří i knihovna více než stovky gra ckých objektů znovupoužitelných při tvorbě dalších simulací. Práci uzavírá kritické zhodnocení výsledk· a naznaení východisek pro dalí práci.
|
|
Buddhismus jako zdroj hodnot během formování nových identit a životních stylů v České republice
Cirklová, Jitka ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Lužný, Dušan (oponent) ; Bělka, Luboš (oponent)
Text je zamyšlením nad jedním z kulturních fenoménů současné Evropy, a to utvářením nových náboženských identit, které nemají kulturní precedens v evropské historii. Přesněji se zabývá evropskými konvertity k buddhismu, kteří přijali za svůj pohled na svět formovaný náboženstvím, které je zcela odlišné od kulturního dědictví a sociálního uspořádání, ve kterém žijí. Respondenti, kteří do určité míry ovládají buddhistickou praxi a připojují se ke specifické buddhistické kultuře, internalizují hodnotová schémata, která jsou rozvíjena s vyšší mírou náboženské participace, znalosti doktríny, hustší sociální sítí a snahou o prohlubování duchovních prožitků. Buddhismus se poté stává zdrojem hodnot, ve kterých se respondenti rozhodli vychovávat svoje děti. Jedním ze záměrů této práce je pokusit se objasnit jak hodnoty vycházející z buddhismu ovlivňují strategie výchovy a jak jsou tyto hodnoty předávány uvnitř rodin aktivních v různých buddhistických skupinách. Jaká je role místní buddhistické komunity v životě rodiny? Významní druzí, zvláště pak rodiče, ovlivňují přijímaná hodnotová schémata svých dětí. Které hodnoty jsou u rodičů aktivně praktikujících buddhismus považovány za důležité? Přejí si, aby si jejich děti tyto hodnoty osvojily? Jsou strategie výchovy a vedení dětí k buddhismu odlišné od...
|
|
Integrace Sociálních sítí
Mašíček, Viktor ; Skopal, Tomáš (oponent) ; Tykal, Jaroslav (vedoucí práce)
Sociální sítě jsou současným fenoménem a jejich integrace začíná získávat na duležitosti. Základem této integrace je spárování shodných informací v jednotlivých sociálních sítích a detekce nesrovnalostí mezi nimi. Nejduležitější data, která je potřeba integrovat, jsou proi ly uživatelů a seznamy jejich kontaktů. V naší práci jsme navrhli integraci jak profi lů a seznamů kontaktů, tak skupin uživatelů, které je možné v sociálních sítích vytvářet. Součástí práce není implementace. Návrh však počítá s Hlavní sociální sítí, která by webovým rozhraním zprostředkovala integraci koncovým uživatelům. Z pohledu uživatelů je přínosné zobrazení dat ze všech sociálních sítí na jednom místě a automatizovaná detekce rozdílů. Data uživatelů by pak mohla být využita pro obchodní účely, samozřejmě v rámci zákonných omezení. Z tohoto pohledu je největším přínosem Hlavní sociální sítě sociální graf. Ten by se skládal ze sociálních grafů jednotlivých sociálních sítí. Navíc by v nim byly informace o členství uživatelů v jednotlivých sociálních sítích. Součástí návrhu jsou hlavní procesy Hlavní sociální sítě, její datový model a způsob získávání informací z jednotlivých sítí. Při návrhu modelu jsme se částečně inspirovali existujícími projekty. Při získávání informací ze sociálních sítí by se dokonce některých projektů dalo...
|
|
Analýza studijních plánů výuky základů informatiky na univerzitách ekonomického zaměření v Evropě
Drudík, Jakub ; Šedivá, Zuzana (vedoucí práce) ; Žid, Norbert (oponent)
Práce se zabývá analýzou výukových plánů základů informatiky v rámci sedmi vybraných evropských univerzit. Nejdříve nastiňuje, z jaké tematické okruhy by výuka měla obsahovat, a v rámci jednotlivých okruhů jsou popsána jednotlivá témata výuky, které jsou poté shrnuty do ideálního výukového plánu. V další části jsou zkoumány studijní systémy v evropských zemích, a po definici kritérií jsou vybrány a představeny evropské univerzity, jejich studijní programy a kurzy zabývající se informatikou. Výukové plány kurzů jsou srovnány dle osmi kritérií vycházejících z ideálního plánu, kde má každé z kritérií odlišnou váhu korespondující se závěry z jejich popisu. Dále jsou srovnány vybrané studijní programy univerzit a úloha informatiky v nich. Závěrem práce je zhodnocení jejích výstupů a přínosů.
|
|
Plánování a realizace výstavbového projektu zhotovitelem
Vydrová, Michaela ; Dvořák, Jiří (oponent) ; Nový, Martin (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá plánováním a realizací stavební zakázky z pohledu zhotovitele. V teoretické části jsem sepsala základní pojmy projektového řízení, účastníky výstavby a časové modely výstavby. Dále jsem se věnovala průběhu veřejných zakázek a jejími zadávacími dokumentacemi. V praktické části jsem se zabývala konkrétním projektem, kde jsem navrhla alternativní průběh zakázky a zakázku sledovala od jejího samotného počátku až po vyhodnocení.
|