Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34,398 záznamů.  začátekpředchozí34389 - 34398  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.81 vteřin. 

Porod dříve a dnes
SVOBODOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem porodnictví. Od prvopočátků, kdy bylo vše s porodem spjato něčím {\clqq}magickým, empirickým`` až po dnešní dobu, kdy je porodnictví podloženo mnoha fakty. Porodnictví prošlo obrovským vývojem. Péče o rodičku během porodu se neustále obnovuje. Nejprve se o rodící ženu staraly starší ženy z rodiny, které již sami porodily několik dětí a tak měly zkušenosti, které mohli předat dál. Dnes jsou to porodní asistentky, kdo se stará o ženu během porodu. Stejně jako dříve ženy rodičce blízké i porodní asistentky jsou dnes ženám na blízku a snaží se svými radami ženě porod ulehčit. Vývoj jde sice stále ku předu, ale základem je stále fakt, že porod je děj při kterém jde především o zdraví. Ať už se jedná o zdraví novorozence nebo ženy. Cílem šetření bylo zmapovat vývoj péče o rodící ženu. Metodikou výzkumu je polořízený rozhovor. První varianta rozhovoru byla připravena pro ženy rodící před 50 lety, ženy rodící před 20- 25 lety a pro ženy rodící v posledních 7 letech. Druhá varianta rozhovoru byla určena pro porodní asistentky různého věku. Při rozhovoru s ženami mě velice překvapil jednotný názor žen rodících před 20-25 lety, které se shodly na tom, že péče o ně a především přístup zdravotnického personálu k nim byl nepřiměřený. Ženy byly velice nespokojené. Především si stěžují na první dobu porodní, kdy musely ležet na lůžku- většinou s kapající infuzí. Naopak ženy rodící před 50 lety byli s péči během porodu spokojené. Největší spokojenost však udávají ženy rodící v těchto letech, které mluví o vstřícnosti a ohleduplnosti zdravotníků. Především zmiňují možnost volného pohybu v první době porodní, která před 20 lety nebyla ženám povolena. Rozhovory s porodními asistentkami potvrzují, že vývoj porodnictví jde ku předu. Porodní asistentky , které nastoupily do zaměstnání po roce 1990 mluví o zvyšování kompetencí na pracovišti, starší porodní asistentky mluví o opaku, říkají, že na začátku kariéry byly jejich kompetence mnohem větší než jsou dnes. Všechny porodní asistentky se však shodují na jednom- ženy v dnešní době jsou informovanější o porodu než ženy dříve. Bohužel jsou však někdy informacemi z internetu tolik přesyceny, že neví co si vybrat. Proto porodní asistentky doporučují předporodní kurzy při porodnici, kde přímo porodní asistentka z dané porodnice informuje ženy o možnostech a postupech při porodu, které doporučuje a praktikuje jejich porodnice. Z výzkumu tedy vyplívá, že péče o rodící ženu se neustále zlepšuje. A ženy jsou nyní s péčí velice spokojeny.

Srovnání výkonu studentů při simultánním tlumočení v počáteční fázi přípravy a v závěrečné fázi studia
Renner, Jakub ; Abdallaova, Naděžda (oponent) ; Rejšková, Jana (vedoucí práce)
Hlavním cílem práce je zjistit, zda může existovat vztah mezi kapacitou pracovní paměti a schopností tlumočit prvky modality. S ohledem na tento cíl jsou vymezeny základní pojmy, které určují přístup k řešenému problému (pracovní paměť, modalita). Je proveden experiment, který na vzorku devíti respondentů zjišťuje rozvoj kapacity pracovní paměti (test kapacity pracovní paměti) a schopnosti tlumočit modalitu během studia tlumočení (simultánní tlumočení anglického textu s významným výskytem modálních prostředků). Na základě analýzy, vyhodnocení a statistického zpracování experimentálních dat dochází práce k závěru, že vztah mezi kapacitou pracovní paměti a schopností tlumočit modalitu existovat může.

Dětská tvořivost
HYBRANTOVÁ, Jana
Kresba, malba i modelování patří mezi typické projevy a způsoby vyjadřování dítěte. Pomocí výtvarného projevu dítěte lze pozorovat příležitost emocionálního, intelektuálního, fyzického, perceptivního, estetického, sociálního a kreativního růstu. Předmětem mého zkoumání je v této práci kreativita {--} tvořivost. Práce pojednává o otázkách psychologie tvořivosti a výkladu základních pojmů této vědní disciplíny. Na tento blok je navázáno charakteristikou jednotlivých stádií dětské výtvarné tvorby a charakteristikou vývojových stádií tvořivých činností v dětství. V závěru práce jsou uvedeny různé výtvarné techniky pro rozvoj tvořivosti dítěte využité v arteterapeutickém procesu s dětmi, které při volnočasových aktivitách navštěvují výtvarné hodiny. Je zachycen začátek a průběh arteterapeutického působení a charakterizován výtvarný projev vybraných dětí z otevřené skupiny.Kresba, malba i modelování patří mezi typické projevy a způsoby vyjadřování dítěte. Pomocí výtvarného projevu dítěte lze pozorovat příležitost emocionálního, intelektuálního, fyzického, perceptivního, estetického, sociálního a kreativního růstu. Předmětem mého zkoumání je v této práci kreativita {--} tvořivost. Práce pojednává o otázkách psychologie tvořivosti a výkladu základních pojmů této vědní disciplíny. Na tento blok je navázáno charakteristikou jednotlivých stádií dětské výtvarné tvorby a charakteristikou vývojových stádií tvořivých činností v dětství. V závěru práce jsou uvedeny různé výtvarné techniky pro rozvoj tvořivosti dítěte využité v arteterapeutickém procesu s dětmi, které při volnočasových aktivitách navštěvují výtvarné hodiny. Je zachycen začátek a průběh arteterapeutického působení a charakterizován výtvarný projev vybraných dětí z otevřené skupiny.

Drama "Jošicune mezi květy sakur". Minamoto no Jošicune jako stratég, dvořan a literární mýtus.
Ryndová, Jana ; Švarcová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Rumánek, Ivan (oponent) ; Tirala, Martin (oponent)
Autorka si v rámci disertační práce klade za cíl představit hru Jošicune mezi květy sakur (Jošicune senbon zakura) jakožto unikátní součást japonského dramatu, která se vyznačuje značnou komplexností a zaujímá výjimečné místo v korpusu japonské literatury. Třebaže uvedená hra je co do svého významu srovnatelná s díly zpracovávajícími známou legendu o čtyřiceti sedmi věrných róninech, není ve větší míře přeložena do západních jazyků. Jsou zde ovšem dvě výjimky: anglický překlad (Jones, Jr. 1993) a německý překlad (Klopfenstein 1982). Autorka při zpracovávání disertační práce vycházela ze srovnání těchto dvou překladů a z úplné verze původního textu (v podobě, ve které se text objevuje ve Sbírce textů divadla džóruri Takedy Izumoa a Namiki Sósukeho a ve Sbírce textů loutkového divadla džóruri Júdy Jošia). Autorčiným záměrem pak bylo zprostředkování jmenované hry české čtenářské a odborné veřejnosti. Interpretaci hry Jošicune mezi květy sakur autorka začíná historickým pozadím, ze kterého vzešla legenda o vojevůdci Jošicunem z rodu Minamoto. Toto pozadí zahrnuje Jošicuneho život od období nepokojů éry Heidži (1159) kdy se narodil do jeho smrti (1189). Dále se autorka soustředí na vývoj, kterým prošla Jošicuneho legenda v rámci vývoje japonské literarury. Dochází zde k posunu od dvorské literatury...

Možnosti dětí po odchodu z dětského domova
Groeslová, Gabriela ; Nováková, Daniela (oponent) ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce)
V teoretické části této práce jsou stručně shrnuty formy ústavní výchovy a vliv této výchovy na dítě. Dále jsou popsány projekty, které v současné době nabízí pomoc dětem, které ukončují ústavní výchovu a odcházejí do samostatného života. Praktická část je zaměřena na jeden konkrétní projekt. Je zde stručně popsán jeho průběh v zúčastněných dětských domovech a zkušenosti dětí. Cílem této části práce je ověřit několik hypotéz, týkajících se jak úspěšnosti projektu, tak připravenosti dětí končících ústavní výchovu.

Využití simulačních a výpočtových prostředí ve výuce fyziky
Dekar, Martin ; Babka, Vlastimil (oponent) ; Holub, Viliam (vedoucí práce)
Předložená práce se zabývá problematikou tvorby interaktivních fyzikálních simulací (současného trendu v e-learningu) z pohledu programátora. Úvod práce čtenáři představuje interaktivní výukovou simulaci a poskytuje vodítka pro výběr vývojového prostředí vhodného k tvorbě většího množství takovýchto simulací. Práce dále podrobněji rozebírá čtyři existující vývojové nástroje, ověřuje jejich vhodnost implementací reálné úlohy - tlumeného harmonického oscilátoru a tuto implementaci popisuje. Dále je v práci představena vzdělávací simulace většího rozsahu, implementovaná v prostředí Adobe Flash CS3, která představuje nový směr v e-learningu - možností získání datových výstupů, kterým se simulace blíží skutečnému experimentu. K této simulaci patří i knihovna více než stovky gra ckých objektů znovupoužitelných při tvorbě dalších simulací. Práci uzavírá kritické zhodnocení výsledk· a naznaení východisek pro dalí práci.

Buddhismus jako zdroj hodnot během formování nových identit a životních stylů v České republice
Cirklová, Jitka ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Lužný, Dušan (oponent) ; Bělka, Luboš (oponent)
Text je zamyšlením nad jedním z kulturních fenoménů současné Evropy, a to utvářením nových náboženských identit, které nemají kulturní precedens v evropské historii. Přesněji se zabývá evropskými konvertity k buddhismu, kteří přijali za svůj pohled na svět formovaný náboženstvím, které je zcela odlišné od kulturního dědictví a sociálního uspořádání, ve kterém žijí. Respondenti, kteří do určité míry ovládají buddhistickou praxi a připojují se ke specifické buddhistické kultuře, internalizují hodnotová schémata, která jsou rozvíjena s vyšší mírou náboženské participace, znalosti doktríny, hustší sociální sítí a snahou o prohlubování duchovních prožitků. Buddhismus se poté stává zdrojem hodnot, ve kterých se respondenti rozhodli vychovávat svoje děti. Jedním ze záměrů této práce je pokusit se objasnit jak hodnoty vycházející z buddhismu ovlivňují strategie výchovy a jak jsou tyto hodnoty předávány uvnitř rodin aktivních v různých buddhistických skupinách. Jaká je role místní buddhistické komunity v životě rodiny? Významní druzí, zvláště pak rodiče, ovlivňují přijímaná hodnotová schémata svých dětí. Které hodnoty jsou u rodičů aktivně praktikujících buddhismus považovány za důležité? Přejí si, aby si jejich děti tyto hodnoty osvojily? Jsou strategie výchovy a vedení dětí k buddhismu odlišné od...

Integrace Sociálních sítí
Mašíček, Viktor ; Skopal, Tomáš (oponent) ; Tykal, Jaroslav (vedoucí práce)
Sociální sítě jsou současným fenoménem a jejich integrace začíná získávat na duležitosti. Základem této integrace je spárování shodných informací v jednotlivých sociálních sítích a detekce nesrovnalostí mezi nimi. Nejduležitější data, která je potřeba integrovat, jsou proi ly uživatelů a seznamy jejich kontaktů. V naší práci jsme navrhli integraci jak profi lů a seznamů kontaktů, tak skupin uživatelů, které je možné v sociálních sítích vytvářet. Součástí práce není implementace. Návrh však počítá s Hlavní sociální sítí, která by webovým rozhraním zprostředkovala integraci koncovým uživatelům. Z pohledu uživatelů je přínosné zobrazení dat ze všech sociálních sítí na jednom místě a automatizovaná detekce rozdílů. Data uživatelů by pak mohla být využita pro obchodní účely, samozřejmě v rámci zákonných omezení. Z tohoto pohledu je největším přínosem Hlavní sociální sítě sociální graf. Ten by se skládal ze sociálních grafů jednotlivých sociálních sítí. Navíc by v nim byly informace o členství uživatelů v jednotlivých sociálních sítích. Součástí návrhu jsou hlavní procesy Hlavní sociální sítě, její datový model a způsob získávání informací z jednotlivých sítí. Při návrhu modelu jsme se částečně inspirovali existujícími projekty. Při získávání informací ze sociálních sítí by se dokonce některých projektů dalo...

Analýza studijních plánů výuky základů informatiky na univerzitách ekonomického zaměření v Evropě
Drudík, Jakub ; Šedivá, Zuzana (vedoucí práce) ; Žid, Norbert (oponent)
Práce se zabývá analýzou výukových plánů základů informatiky v rámci sedmi vybraných evropských univerzit. Nejdříve nastiňuje, z jaké tematické okruhy by výuka měla obsahovat, a v rámci jednotlivých okruhů jsou popsána jednotlivá témata výuky, které jsou poté shrnuty do ideálního výukového plánu. V další části jsou zkoumány studijní systémy v evropských zemích, a po definici kritérií jsou vybrány a představeny evropské univerzity, jejich studijní programy a kurzy zabývající se informatikou. Výukové plány kurzů jsou srovnány dle osmi kritérií vycházejících z ideálního plánu, kde má každé z kritérií odlišnou váhu korespondující se závěry z jejich popisu. Dále jsou srovnány vybrané studijní programy univerzit a úloha informatiky v nich. Závěrem práce je zhodnocení jejích výstupů a přínosů.

Plánování a realizace výstavbového projektu zhotovitelem
Vydrová, Michaela ; Dvořák, Jiří (oponent) ; Nový, Martin (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá plánováním a realizací stavební zakázky z pohledu zhotovitele. V teoretické části jsem sepsala základní pojmy projektového řízení, účastníky výstavby a časové modely výstavby. Dále jsem se věnovala průběhu veřejných zakázek a jejími zadávacími dokumentacemi. V praktické části jsem se zabývala konkrétním projektem, kde jsem navrhla alternativní průběh zakázky a zakázku sledovala od jejího samotného počátku až po vyhodnocení.