Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,522 záznamů.  začátekpředchozí32513 - 32522  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.75 vteřin. 

Chalkony a jejich analogy jako potenciální léčiva
Chlupáčová, Marta ; Hartl, Jiří (vedoucí práce) ; Kuneš, Jiří (oponent) ; Čižmárik, Jozef (oponent)
1 SOUHRN Tato disertační práce se zabývá hledáním potenciálních léčiv, konkrétně přípravou a studiem biologické aktivity derivátů přírodních látek - chalkonů. Součástí práce je příprava meziproduktů - 5- alkylovaných pyrazin-2-karbonitrilů a 1-pyrazin-2-ylethanonů. Jako finální produkty byly syntetizovány substituované chalkony, několik sérií pyrazinových analogů chalkonů a Michaelovy adukty chalkonů s různými thioly. V této části práce byly použity známé metodiky reakcí. Produkty byly identifikovány teplotou tání, resp. teplotou varu, IČ a NMR spektry, příp. MS spektry. Jejich čistota byla ověřena elementární analýzou. Celkem bylo připraveno  22 meziproduktů (z toho 9 dříve popsaných na našem pracovišti)  62 finálních látek (z toho 19 dříve popsaných)  1 vedlejší produkt Podařilo se připravit 57 dosud nepopsaných látek. Syntéza 12 sloučenin byla neúspěšná. Konečné produkty byly testovány na antimykobakteriální, antifungální, antialgální a antiagregační účinky. Chalkony byly zkoušeny také na inhibici jedné z cysteinových proteas - papainu a v návaznosti na tuto část práce byla provedena předběžná studie reakční kinetiky adice chalkonů s látkami obsahujícími thiolovou skupinu. Minoritní díl této práce tvoří část zabývající se syntézou 2-benzyl-2-hydroxybenzofuran-3(2H)-onu jako přírodního auronolu. V této...

Viskozita a povrchová aktivita roztoků polyesterových nosičů
Šanderová, Martina ; Dittrich, Milan (vedoucí práce) ; Šklubalová, Zdeňka (oponent)
Viskozita a povrchová aktivita roztoků polyesterových nosičů Student: Martina Šanderová Vedoucí diplomové práce: Doc. RNDr. Milan Dittrich, CSc. Katedra farmaceutické technologie, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové, Univerzita Karlova v Praze, Česká republika Diplomová práce je zaměřena na studium viskozity a povrchové aktivity roztoků polyesterových nosičů léčiv. V teoretické části je pojednáno obecně o viskozitě, povrchovém a mezipovrchovém napětí, biodegradabilních polymerech a polyesterech alifatických hydroxykyselin. V experimentální části byla měřena a hodnocena kinematická viskozita a mezipovrchové napětí různě koncentrovaných roztoků lineárních kopolymerů kyselin glykolové a D,L-mléčné nebo větvených terpolymerů kyselin glykolové a D,L-mléčné. Větvícími sloučeninami byly mannitol a tři pentaerytritoly s násobným počtem jednotek. Rozpouštědlem byl chloroform. Pro měření mezipovrchového napětí byla použita metoda měření platinovou destičkou podle Wilhelmy. Výsledky budou mít využití při optimalizaci formulace biodegradabilních přípravků monolitického nebo částicového typu.

Vývoj a aplikace afinitního nosiče pro izolaci lidských karbonyl-redukujících enzymů
Andrýs, Rudolf ; Wsól, Vladimír (vedoucí práce) ; Šebela, Marek (oponent) ; Šatínský, Dalibor (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Katedra biochemických věd Kandidát: Mgr. Rudolf Andrýs Školitel: Prof. Ing. Vladimír Wsól, Ph.D. Název disertační práce: VÝVOJ A APLIKACE AFINITNÍHO NOSIČE PRO IZOLACI LIDSKÝCH KARBONYL-REDUKUJÍCÍCH ENZYMŮ Již po několik tisíciletí tvoří základ lidské medicíny malé bioaktivní molekuly, které byly podávány ve formě rostlinných extraktů nebo syntetický připravených sloučenin. Jejich využití v moderní lékařské vědě ovšem není možné bez detailního porozumění jejich biochemických účinků a identifikace jejich molekulárních cílů. Metody chemické proteomiky, založené na specifické interakci mezi bioaktivní látkou a cílovou molekulou, patří v současné době k nejpoužívanějším technikám při identifikaci molekulárních cílů malých molekul. Oproti klasickým biochemickým metodám (např. 2D elektroforéza) se jedná o citlivé a především velmi selektivní techniky, díky kterým lze z komplexních biologických vzorků úspěšně identifikovat i biomolekuly, které se přirozeně vyskytují jen ve velmi malých koncentracích. Takovými biomolekulami jsou i karbonyl-redukující enzymy, které představují fyziologicky důležitou skupinu proteinů, jelikož se podílí na metabolismu řady endogenních (např. prostaglandiny, steroidní hormony) i xenobiotických (např....

Interkulturní komunikační kompetence. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence studentů učitelství anglického jazyka
Uličná, Klára
Interkulturní komunikační kompetence Rozvoj interkulturní komunikační kompetence studentů učitelství anglického jazyka Abstrakt: Cílem předložené dizertační práce je hodnocení rozvoje interkulturní komunikační kompetence u studentů učitelství anglického jazyka v rámci studijního předmětu Intercultural Communicative Competence vyučovaném na Katedře anglistiky a amerikanistiky Univerzity Pardubice. V úvodu vymezujeme terminologii, kterou v průběhu práce konsistentně využíváme. Následně představujeme potřebná teoretická východiska, a to zejména východiska filosofická a lingvisticko-didaktická, která naznačují pozice, z nichž přistupujeme k diskutovanému fenoménu, tj. fenoménu interkulturality, který v současném globalizovaném světě klade nové nároky nejen na pedagogickou praxi, ale i výzkum. V další části práce je pozornost zaostřena na interkulturní výchovu a vzdělávání s klíčovým cílem rozvoje interkulturní komunikační kompetence. Tematizovány jsou současné trendy interkulturní výchovy a vzdělávání s akcentem na specifika výuky anglického jazyka. Stěžejní část teoretické části práce se zaměřuje na konceptualizaci konstruktu interkulturní komunikační kompetence a její následnou didaktizaci, tj. rozvoj a hodnocení. Empirické šetření zahrnuje dvě fáze: první (vedlejší) fáze je zaměřena na uchopení kontextu...

Financování výzkumu a vývoje v ČR
Němcová, Lucie ; Urbánek, Václav (vedoucí práce) ; Krejčík, Jiří (oponent)
Práce seznamuje se systémem financování výzkumu a vývoje v ČR, s legislativní problematikou, a podává ucelený přehled financování této oblasti jednotlivými ministerstvy, rozšířený o moţnosti financování z prostředků EU. Závěrem této práce je návrh změn, které by měli přispět k zefektivnění celého systému - vytvoření samostatného ministerstva pro vědu a výzkum, centralizaci jednotlivých výzkumných pracovišť příbuzných oborů a zprůhlednění systému financování.

Implementace mezinárodního výukového programu o prevenci šíření infekčních onemocnění pro žáky základních škol
Kopřivová Herotová, Tereza ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Dohnal, Karel (oponent) ; Komárek, Lumír (oponent)
Souhrn Disertační práce shrnuje výsledky výzkumu názorů české společnosti na antibiotika a léky i její vědomosti o infekčních chorobách a možnostech účinné prevence nárůstu rezistentních bakterií. Tohoto výzkumu se zúčastnilo celkem 1242 respondentů ze čtyř krajů České republiky. Dotazníkové šetření odhalilo velmi nízké znalosti respondentů o možnostech účinné primární i sekundární prevence infekčních onemocnění. Díky tomuto zjištění se Infekční klinika 3. lékařské fakulty UK v Praze zapojila do tvorby a realizace celoevropského projektu s názvem "e-Bug". Hlavním cílem tohoto projektu bylo vytvořit a evaluovat metodický manuál, který by učitelé na základních školách využívali k výuce dané problematiky zejména v předmětu "Výchova ke zdraví". Na základě evaluace první verze manuálů e-Bug na vzorku 2181 žáků z Anglie, Francie a České republiky team odborníků vytvořil dvě metodické příručky (jednu pro první a druhou pro druhý stupeň základní školy). Tyto manuály obsahují 9 kompletních výukových lekcí, jejichž účinnost byla ověřena v praxi zkušenými učiteli. V disertaci je podrobně popsán proces přípravy a evaluace vyvinutých materiálů, výukových aktivit a webových stránek projektu. Od školního roku 2010/2011 jsou manuály e-Bug zdarma k dispozici na webových stránkách (www.e-Bug.eu), všech základních školách v...

Energetické využití nerecyklovatelného směsného komunálního odpadu
Laštůvka, Igor
V disertační práci je ve spalovně SAKO Brno, a.s. zjišťována a definována závislost produkce tepla na změně poměrného zastoupení složky plastů ve směsném komunálním odpadu s cílem získat informaci o jeji potřebném dílu hmotnostního zastoupení tak, aby bylo možné dosažení zvýšení potřebné výhřevnosti směsného komunálního odpadu o nejméně 5% a zároveň snížení hmotnostního množství tuhých komunálních odpadů ukládaných na skládce v Němčicích na Hané ve smyslu požadavku Plánu odpadového hospodářství České republiky a Jihomoravského kraje na snížení množství skládkování komunálního odpadu. Teoretická část disertační práce je věnována historii a porovnání vývoje množství komunálního odpadu ukládaného na skládkách a jeho spalování. Vychází z požadavku Evropské unie, který podporuje spalování za účelem minimalizace skládkování v příštích 10 letech. Praktická část disertační práce představuje analýzy spalitelnosti a výhřevnosti vybraných směsných komunálních odpadů a jejich vliv na provoz spalovny. Byly porovnány 3 vzorky odpadů, u kterých byla měřena výhřevnost přímo ve spalovně SAKO Brno. Nejvyšší výhřevnost byla naměřena u vzorku č.2 - komunální odpad hmotnostně obohacený o 1/5 plastů s výhřevností 13,09 GJ.t-1. Při této výhřevnosti by na produkci páry o hmotnosti 42,55 tun za hodinu bylo zapotřebí 10,04 tun uvedeného vzorku směsného komunálního odpadu. Závěry a doporučení shrnují všechny výhody technologie, včetně rizik a příležitostí, které jsou spojené s touto metodou a jejím využitím v podmínkách spalovny SAKO Brno, a.s.

Orffův Schulwerk v české hudební výchově. Možnosti využití principů Orffova Schulwerku jako prostředku rozvoje hudebnosti školních dětí
Salvet, Václav
Tato práce seznamuje nejprve s historií Orffova Schulwerku a s jeho kořeny, ze kterých vyrůstá a čerpá. Poněkud větší prostor je věnován spoluautorce Orffova Schulwerku Gunild Keetman, která bývá často opomíjena, přestože její přínos je zcela zásadní. Následně je zmapováno pronikání přístupů Schulwerku do české hudební pedagogiky a osnov a analýza naší hudebně pedagogické dokumentace z hlediska orffovských principů. Následuje nástin hlavních prvků a principů pedagogiky Orffova Schulwerku. Výzkumná část práce si klade za cíl ověřit formou experimentu, zda práce na základě principů Schulwerku je ve školním prostředí realizovatelná a zda progresivně rozvíjí dětskou hudebnost. To zjišťoval test hudebnosti, doplněný na prvním stupni základní školy a na nižším stupni víceletého gymnázia výzkumem rysů hudebně tvořivého myšlení na základě rytmické a melodické improvizace dětí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Orffův Schulwerk v české hudební výchově. Možnosti využití principů Orffova Schulwerku jako prostředku rozvoje hudebnosti školních dětí
Salvet, Václav ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Jenčková, Eva (oponent) ; Zenkl, Luděk (oponent)
Tato práce seznamuje nejprve s historií Orffova Schulwerku a s jeho kořeny, ze kterých vyrůstá a čerpá. Poněkud větší prostor je věnován spoluautorce Orffova Schulwerku Gunild Keetman, která bývá často opomíjena, přestože její přínos je zcela zásadní. Následně je zmapováno pronikání přístupů Schulwerku do české hudební pedagogiky a osnov a analýza naší hudebně pedagogické dokumentace z hlediska orffovských principů. Následuje nástin hlavních prvků a principů pedagogiky Orffova Schulwerku. Výzkumná část práce si klade za cíl ověřit formou experimentu, zda práce na základě principů Schulwerku je ve školním prostředí realizovatelná a zda progresivně rozvíjí dětskou hudebnost. To zjišťoval test hudebnosti, doplněný na prvním stupni základní školy a na nižším stupni víceletého gymnázia výzkumem rysů hudebně tvořivého myšlení na základě rytmické a melodické improvizace dětí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Způsob emocionálního ovlivnění žáků s ADHD/ADD v rámci edukačního procesu
Lázníčková, Petra ; Housarová, Blanka (oponent) ; Michalová, Zdena (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je zmapování úspěšnosti výuky sociálních dovedností u dětí s ADHD/ADD. Jedná se o zjištění, zda výuka sociálních dovedností přispívá k pozitivním změnám v oblasti emocionality a dílčích rysů osobnosti u těchto dětí. Teoretická část je zaměřena na problematiku syndromu ADHD/ADD, jeho historii, definice, etiologii, projevy a možné terapeutické přístupy. Dále se zabývá problematikou emocí, emocionalitou a osobností dětí s ADHD/ADD. V závěru teoretické části jsou v rámci koncepce emoční inteligence rozebrány vhodné způsoby rozvoje emočních a sociálních dovedností zejména v průběhu edukačního procesu. Praktická část je postavena na dotazníkovém šetření žáků Základní školy pro žáky se specifickými poruchami chování, které mapuje úspěšnost implementace výuky sociálních dovedností. První z dotazníků vyhodnocuje vybrané rysy osobnosti na základě sebehodnocení žáků této školy. Druhý dotazník se soustřeďuje na oblast emocí, jejich rozlišování, chápání a hodnocení.