Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 32,286 záznamů.  začátekpředchozí32277 - 32286  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.57 vteřin. 

Vilové čtvrti Prahy: Případová studie Hanspaulka
Šenkýřová, Veronika ; Ouředníček, Martin (vedoucí práce) ; Temelová, Jana (oponent)
Tato práce je věnována otázce proměn pražských vilových čtvrtí v období mezi roky 1991 a 2001. První část práce pojednává o teoretických přístupech dané problematiky a o historii vilových čtvrtí od dob počátků jejich vzniku v minulém století do současnosti. Tato část je doplněna mapami znázorňujícími rozmístění a vývoj pražských vilových čtvrtí. V druhé části práce zkoumám proměny pražských vilových čtvrtí. K tomu jsem použila metod statistické analýzy dat a terénního šetření. V prvním případě jsem za období 1991-2001 porovnávala data lokalit všech pražských vilových čtvrtí s daty dalších pražských lokalit. Ve srovnávání jsem se soustředila na věkovou a vzdělanostní strukturu obyvatel. Metodu terénního šetření jsem uplatnila v pražské vilové lokalitě Hanspaulka. Použila jsem krátkých rozhovorů s místními obyvateli, ve kterých jsem se zajímala o rezidenční spokojenost obyvatel, sousedské vztahy a aktuální otázku migrace cizinců v této čtvrti. Zaměřila jsem se také na situaci cizinců a nemovitostí. Pokoušela jsem se zachytit proměny této lokality během sledovaného období na sledovaná témata. Na základě výpovědí obyvatel a vlastního pozorování vyvozuji následující závěry. Z analýzy dat a terénního šetření jsem zjistila, že pražské vilové čtvrti jsou velice stabilní lokality v rámci sociální struktury...

Analýza televizního pořadu pro děti Kouzelná školka
Smrčková, Hana Marie ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Kocourková, Lucie (oponent)
Cílem bakalářské práce je provést pomocí kombinace kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy rozbor původního pořadu České televize Kouzelná školka. Pořad je určen primárně dětem předškolního věku. Sledované atributy obsahové analýzy jsem zvolila na základě studia existující teoretické literatury. Sledovanými obsahy jsou například motivy výchovy a vzdělávání, předávání morálních hodnot, strachu, dobrodružství, násilí, interaktivity, vyprávění příběhů nebo genderismu. Kvantifikace četnosti výskytu jednotlivých atributů je pouze prvním krokem analýzy. Nejpodstatnější otázkou této práce není, CO je v pořadu zastoupeno, ale PROČ tomu tak je a zvláště JAKÉ účinky může mít daný obsah na dětského diváka. Analytická část práce se skládá ze dvou hlavních kapitol- Celková obsahová analýza pořadu a Moderátoři pořadu. V těchto kapitolách uvádím souhrnné výsledky kvantitativní obsahové analýzy pro plný rozsah sledovaného materiálu i dílčí výsledky pro jednotlivé moderátory. Výstupy konfrontuji s teoretickými předpoklady a pro doplnění (a reflexi současné praxe výroby dětských pořadů) předkládám zároveň motivace tvůrců pořadu. Záměrem je na základě stanovených kritérií zhodnotit kvalitu a vhodnost pořadu Kouzelná školka pro danou cílovou skupinu dětí. Touto prací bych ráda přispěla ke zmapování mediálních,...

Turistické mapy pro mládež, analýza a zásady tvorby
Danielová, Mariana ; Hudeček, Tomáš (vedoucí práce) ; Jaroš, Jakub (oponent)
Turistické mapy pro mládež, analýza a zásady tvorby Abstrakt Prvním cílem této práce je provést analýzu dostupných turistických map pro mládež. Druhým cílem je navrhnout znakový klíč a následně ho použít při tvorbě tří turistických map pro mladé cestovatele. Přílohou práce jsou makety map Prahy, Českých Budějovic a Českého Krumlova. Rešerše se v první části zabývá aktuálním stavem turistického ruchu v České republice a ve výše zmíněných městech, dále se zabývá problematikou mladých cestovatelů a turistickými mapami pro mládež. Druhá část rešerše je zaměřena na existující způsoby hodnocení mapových děl. Metodologická část popisuje postup a výsledky hodnocení vybraných map. Předposlední kapitola je věnovaná tvorbě znakového klíče a zásadám tvorby map. Kapitola diskuze se zabývá problematickými místy při tvorbě map a vhodného obsahu map. Klíčová slova: turistické mapy, mládež, hodnocení map, znakový klíč, tvorba map

Obezita a schizofrenie: motivační faktory účasti v preventivním programu Pro dobré zdraví
Hynková, Tereza ; Bankovská Motlová, Lucie (vedoucí práce)
Program pro dobré zdraví je prvním psychoedukačním programem na podporu zdravého životního stylu mezi pacienty s psychotickým onemocněním v České republice. Věnuje se šíření informací o zdravém životním stylu, zejména o zdravé výživě a důležitosti pohybu, a prevenci obezity v této skupině osob. Jedná se o skupinový program vedený vyškolenými instruktory, zejména z řad zdravotních sester. Studie přinášejí pozitivní výsledky: vede k redukci hmotnosti pacientů, zamezuje jejich sociální izolaci a je velice oblíbený. V terénní dotazníkové studii jsme 1) zmapovali tělesné zdraví pacientů se schizofrenií a 2) zjišťovali spokojenost pacientů s programem. Zařadili jsme účastníky Programu pro dobré zdraví v České republice na jaře 2008. Soubor tvořilo 27 jedinců, 11 mužů a 16 žen. Průměrný věk byl 37 let, průměrný BMI byl 30,9. Pacienti trpí somatickými onemocněními, nejčastěji hypertenzí a problémy se žaludkem. Na Programu pro dobré zdraví oceňují zejména praktické informace a možnost setkání s nemocnými se stejnými problémy. Celkový rámec organizace kurzu vyhovoval, kurz získal celkovou známku 2,04 (1 = nejlepší, 5 = nejhorší). Preventivní charakter programu v oblasti redukce hmotnosti funguje dobře, zamezování vzniku obezity by však bylo vhodné rozvinout více. Zatímco obézní a nadváhou trpící pacienti se účastní...

Kulturní diplomacie zemí bývalé Jugoslávie
Bojovič, Lola ; Peterková, Jana (vedoucí práce) ; Poráziková, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá kulturní diplomacií zemí bývalé Jugoslávie. Práce má tři cíle. Prvním cílem je zjistit, zdali praxe kulturní diplomacie v ex-jugoslávských zemích existuje. Pokud existuje, je dalším krokem její zhodnocení. V případě, že neexistuje, je třeba zjistit proč. Práce nejdříve předkládá teoretický rámec kulturní diplomacie. Následuje hlavní část, která představuje podobu praxe v jednotlivých zemích. Vzhledem k novému trendu, který kulturní diplomacie představuje, byly informace zpracovány a vyhodnoceny za pomoci množství různých cizojazyčných zdrojů. Na základě zhodnocení zemí jsem zjistila, že praxe kulturní diplomacie v jisté formě existuje v každé z nich. Přínosem této práce je zmapování regionu, který dosud nebyl zkoumaný vůbec, nebo jen málo.

Konkurence mezi osobní železniční a leteckou dopravou
Pinka, Jan ; Mervart, Michal (vedoucí práce) ; Jonáš, Stanislav (oponent)
Hlavním tématem této diplomové práce je mapování konkurence mezi osobní železniční a leteckou dopravou. Prvním cílem je zjistit, který z těchto dopravních oborů je pro zákazníka výhodnější, jestliže má možnost si mezi letadlem či vlakem vybrat. Nástrojem k naplnění tohoto cíle je vzájemné porovnání letecké a železniční dopravy na 15 vybraných relacích, a to z hlediska ceny a celkového cestovního času. Druhým cílem je pak zkoumání chování a rozhodování zákazníků, kteří leteckou a železniční dopravu využívají, a to pomocí dotazníkového šetření.

Úloha sestry v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost v prevenci nádorového onemocnění varlat
NESPALOVÁ, Jana
Teoretická východiska Varle, latinsky testis, je mužská pohlavní žláza a nachází se v šourku. Varlata jsou rozdělena vazivovou překážkou a významně se podílejí na spermatogenezi a produkci hormonů. Vytvářejí také sekundární pohlavní znaky a určitým způsobem formulují osobnost jedince. Nádory varlat tvoří přibližně 1-1,8 % všech typů maligních nádorů u mužů a nejčastěji se vyskytují mezi 15. - 35. rokem života muže. Tato bakalářská práce obsahuje informace o anatomii a fyziologii varlat, rizikových faktorech a příčinách vzniku tumorů varlat, dále také příznaky a diagnostiku. Dále se práce zabývá úlohou sestry v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost v oblasti prevence nádoru varlat, preventivními prohlídkami a samovyšetřováním varlat. Cíle práce Prvním cílem práce bylo zmapovat úlohu sestry v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost v oblasti prevence nádorového onemocnění varlat. Byla použita tato výzkumná otázka: Jaká je úloha sestry v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost v oblasti prevence nádorového onemocnění varlat? Druhým cílem bylo zjistit informovanost chlapců ve věku od 15 do 19 let o prevenci nádorového onemocnění varlat. První hypotéza zní: Znalost prevence nádorového onemocnění varlat se mění s věkem. Druhá hypotéza zní: Provádění samovyšetření varlat se mění s věkem. Použité metody Pro zpracování první výzkumné části bylo použito kvalitativního výzkumného šetření, metoda dotazování a technika hloubkových rozhovorů se sestrami pracujícími v ordinaci praktického lékaře pro děti a dorost v Jihočeském kraji. Rozhovory byly nahrávány na diktafon a následně doslova přepsány. Ve druhé části bylo použito kvantitativního výzkumného šetření, metoda dotazování a technika nestandardizovaného dotazníku. Dotazník vyplňovali chlapci ve věku 15-19 let z Jihočeského kraje. Pro zpracování hypotéz byl použit parametrický test Anova. Jedná se o analýzu rozptylu. "Její podstata spočívá v tom, že celkový rozptyl sledované proměnné X se rozloží na rozptyl uvnitř jednotlivých výběrů a na rozptyl mezi výběry. Pokud je rozptyl mezi výběry nepravděpodobně velký, svědčí to o významném vlivu faktoru a (Budíková, 2010, str. 181)." Výsledky Přepsané rozhovory byly zkoumány otevřeným kódováním, metoda tužka a papír. Vzniklo 5 kategorií: Edukace, Nádor varlat, Vyšetření varlat, Dispenzarizace pacientů. K jednotlivým kategoriím byly přiřazeny podkategorie, ve kterých jsou zakódována stěžejní data. Zpracováním nestandardizovaného dotazníku vzniklo deset grafů s výsledky z odpovědí respondentů. Grafy byly následně popsány. První hypotéza, která tvrdila, že znalost prevence nádorového onemocnění varlat se mění s věkem, se nepotvrdila. Druhá hypotéza, která tvrdila, že provádění samovyšetření varlat se mění s věkem, se nepotvrdila. Závěr Z prvního výzkumného šetření potvrzují sestry pracující v ordinacích dětského lékaře pro děti a dorost, že provádějí edukaci pacientů v dané oblasti. Respondentky měly základní informace o problematice nádoru varlat a uváděly, že v ordinacích PLDD se provádí kontrola varlat. Dispenzarizace pacientů neprobíhá u všech respondentek v ordinacích praktického lékaře pro děti a dorost. Odbornou literaturu k tomuto tématu doporučují pouze dvě respondentky z devíti. Respondentky uváděly, že kontrola varlat a edukace o nádoru varlat probíhá, ale ve druhém výzkumném šetření se prokázalo, že chlapci nejsou téměř nijak seznámeni s tématem. Dle většiny odpovědí chlapců v dotazníku neprobíhá ani kontrola varlat u PLDD. Z druhého výzkumného šetření vyplynulo, že chlapci ve věku 15-19 let nemají dostatečné informace o prevenci nádorového onemocnění varlat. Většina nemá skoro žádné vědomosti, co vše zahrnuje prevence rakoviny varlat.

Teoretická a metodologická perspektiva mezinárodních komparativních výzkumů (Aplikace shlukové analýzy v srovnávacích analýzách European Social Survey)
Anýžová, Petra ; Vinopal, Jiří (vedoucí práce) ; Buriánek, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá teoretickým a metodologickým zázemím komparativních mezinárodních výzkumů, jejichž význam v současné době nabývá na důležitosti, a to především z důvodů budování rozsáhlých kontinuálních mezinárodních programů realizující kvantitativní výzkumy se širokým okruhem sociálních témat, jakým je např. European Social Survey, do nichž se Česká republika po roce 1989 také zapojila. Prvním cílem bylo zmapovat přínosy, které komparativní studie přináší do propojování teorie a empirie na poli sociologie, a objasnit jejich schopnost přispívat k budování nových teorií a ověřování již vzniklých teorií. V centru pozornosti stál také popis specifických vlastností, jež komparativní studie oddělují od klasických národních studií. Druhým zájmem bylo popsat metodologické zázemí komparativních výzkumů s důrazem na naplnění konceptu ekvivalence výzkumu v mezinárodním kontextu a dosahování kvality mezinárodních šetření. Vedle obecného metodologického popisu byla pozornost věnována i specifickým přístupům k analýze sebraných mezinárodních dat, v jejichž prvních etapách empirické analýzy se jako nejvhodnější explorační statatistický nástroj jeví využití shlukovacích metod.

Specifika ošetřovatelské péče o obézního pacienta s diabetem mellitem 2. typu
KLÍMOVÁ, Pavlína
Výskyt diabetu mellitu 2. typu a obezity v populaci neustále stoupá. Tento jev je patrný zejména u lidí stále mladšího věku. V České republice bylo ke konci roku 2010 registrováno 739 859 diabetiků 2. typu. Obezitu má v České republice přibližně 35 % dospělé populace. Ve výskytu obezity je tedy Česká republika na předních místech. Léčba obezity a diabetu mellitu 2. typu vychází ze stejných principů. Redukcí váhy se zlepší kompenzace diabetu. Péče o obézní diabetiky je velice specifická a vyžaduje proto bližší pozornost. Důležité je zdůraznit, která specifika jsou v péči o tyto pacienty významná. Specifiky v péči o obézního pacienta s diabetem mellitem 2. typu jsou především edukace o dietních opatřeních, fyzické aktivitě a komplikujících stavech, jež by měly znát i samotní obézní diabetici 2. typu. Na základě těchto faktů byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem bylo zmapovat specifika ošetřovatelské péče o obézního pacienta s diabetem mellitem 2. typu. Druhým cílem bylo poté zmapovat znalosti obézních diabetiků o režimových opatřeních souvisejících s jejich onemocněním. Oba cíle byly splněny. Výzkumné šetření bylo rozděleno na dvě části. Pro naplnění prvního cíle bylo užito kvalitativního šetření metodou strukturovaného rozhovoru. Ten byl veden se sedmi sestrami z Jihočeského kraje, které jsou zaměřeny na péči o tyto pacienty. Prostřednictvím rozhovoru byla zjišťována specifika v péči o obézní diabetiky 2. typu. K naplnění druhého cíle bylo využito kvantitativního šetření metodou dotazníku. Ten byl určen obézním diabetikům 2. typu. Pro potřebu výzkumného šetření bylo rozdáno 100 dotazníků. Úkolem dotazníku bylo ověřit znalost a dodržovaní režimových opatření. Pacienti byli vybráni z ordinací odborných lékařů, ze dvou nemocnic a z domova pro seniory z Jihočeského kraje. Bylo zjištěno, že pacienti znají režimová opatření související s jejich onemocněním a že je také dodržují. Dále bylo zjištěno, že specifiky v ošetřovatelské péči o obézního pacienta s diabetem mellitem 2. typu jsou hlavně edukace sester o dietních opatřeních, edukace o fyzické aktivitě a edukace o akutních stavech týkající se akutních komplikací diabetu a protistresových technik, eventuálně psychoterapie. Práce bude sloužit jako dokument monitorující specifika v péči o obézního pacienta s diabetem mellitem 2. typu a bude nápomocna nejen studentům, jež se zajímají o tuto problematiku, ale i všem ostatním. Dalším výstupem je informační leták, určený pro obézní diabetiky 2. typu.

Sebehodnocení a vrstevnické hodnocení při tlumočnickém samostudiu
Navrátilová, Kateřina ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce) ; Mraček, David (oponent)
Tato teoreticko-empirická práce se zabývá významem sebehodnocení a vrstevnického hodnocení pro tlumočnické samostudium. V první části práce se soustředíme na její teoretická východiska. Nejprve se věnujeme otázce kvality tlumočení, její definici, ale také hodnocení tlumočení ve výuce. Následně představujeme teorii expertnosti, a to jak obecně, tak z hlediska tlumočení, a předkládáme doporučení některých teoretiků, jak teorii expertnosti uplatňovat ve výuce tlumočení. V další kapitole objasňujeme význam některých konceptů z oblasti teorie učení, které se často objevují v tlumočnicko-didaktických pracích. V závěru teoretické části pak představujeme dva typy nástrojů, které lze při tlumočnickém samostudiu využívat, a to nástroje e-learningové a reflektivní deníky. V empirické části práce analyzujeme výsledky dvou provedených výzkumů. Prvním z nich je dotazníkové šetření mezi studenty Ústavu translatologie, jehož cílem bylo zmapovat samostudijní návyky studentů ústavu a také zjistit, zda studenti při samostudiu postupují v souladu s teorií expertnosti. Druhým z nich je studie zaměřená na vrstevnickou zpětnou vazbu, kterou si studenti tlumočení navzájem poskytují, a na uživatelskou přívětivost My Speech Repository, databáze určené studentům tlumočení.