Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 79 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Nároky psychické adaptace na onkologickou diagnózu karcinom děložního hrdla: kvalita života a posttraumatický růst ve fázi remise onemocnění.
Hejnová, Kateřina ; Loneková, Katarína (oponent) ; Hrachovinová, Tamara (oponent)
Předkládaná rigorózní práce se věnuje nárokům a specifickým faktorům, které ovlivňují psychickou adaptaci žen na onkologickou diagnózu "karcinom děložního hrdla." Podrobněji se zaměřuje na kvalitu života a posttraumatický růst pacientek ve fázi remise onemocnění. Teoretická část nejprve přibližuje charakteristiky nádorového onemocnění děložního hrdla s ohledem na prožívání pacientek. Dále uvádí téma jeho zvládání ve smyslu copingu a obranných mechanizmů. Následně rozpracovává psychologickou adaptaci na onkologickou diagnózu se zaměřením na další faktory související se společností, pacientkami a nemocí, spolu s problémy ve vyrovnávání se s ní. Poslední část tohoto oddílu uzavírá popis nároků a prožívání jednotlivých klinických stádií nádorového onemocnění pacientkami. Text se v kapitole o fázi zotavování a remise podrobněji věnuje teoretickému zázemí konceptů kvality života a posttraumatického růstu, včetně přehledu nástrojů pro jejich kvantitativní hodnocení. Empirická část mapuje podpůrné psychologické a další aspekty, které pomáhají ženám vyrovnat se s nádorovým onemocněním děložního hrdla. Všímá si proměny těchto faktorů a potřeb vzhledem ke klinickému stádiu onemocnění (léčba, remise, relaps) a vybraným demografickým údajům (věk, děti, velikost bydliště, partnerství). Zaměřuje se také na ty...
Evaluace realizace programu Zipyho kamarádi u dětí mladšího školního věku
Masařová, Anna ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá preventivním programem Zipyho kamarádi, který je zaměřen na podporu sociálních dovedností dětí ve věku 5-7 let. První část práce představuje teoretický rámec pro stěžejní praktickou část. Cílem bylo provést evaluaci realizace tohoto programu. Práce se zaměřuje na alternativní využití metodiky, zabývá se tím, kdo a jakým způsobem program při práci s dětmi využívá. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pěti respondentkami. Z výzkumu vyplývá, že práce s metodikou není záležitostí pouze učitele v rámci školní třídy, ale týká se daleko širší sféry odborníků pracujících s dětmi. V praxi je metodika využívána nejen s dětmi ve věku 5-7 let, ale i mnohdy se staršími dětmi s nejrůznějšími specifiky. Jako efektivní se podle respondentek jeví určitá flexibilita při práci s metodikou a její přizpůsobení potřebám konkrétních dětí. Metodika Zipyho kamarádi je podle výpovědí dotazovaných velmi univerzální nástroj, který může být využit různými způsoby. Esence programu v podobě tzv. "Zlatého pravidla" a příběhu Zipyho kamarádů však zůstává ve většině případů zachována. I přesto, že se žádná z již proběhlých evaluací doposud nezabývala přímo alternativním využitím, lze při porovnání výsledků s českou, irskou a nizozemskou evaluací nacházet určité shodné závěry.
Projevy spirituality při zvládání stresu z vysokoškolských zkoušek
Pustková, Martina ; Beláňová, Andrea (vedoucí práce) ; Doubek, David (oponent)
Tato práce je základním výzkumem na poli projevů spirituality jako copingové strategie u studentů čelících stresu při přípravě na vysokoškolské zkoušky. Ve snaze doplnit dosavadní převážně kvantitativní výzkumy o kvalitativně zpracovaná data týkající se spirituálního copingu v akademickém prostředí jsem metodou zakotvené teorie provedla analýzu rozhovorů s dvanácti studenty psychologie bezprostředně po absolvování semestrální zkoušky. Základní rozdělení informantů bylo na ty, kteří věří v Boha, kteří věří v existenci něčeho nad nimi a ty, kteří nevěří na nic; racionálně to odmítají. I ti, kteří spiritualitu racionálně odmítají, mohou užívat spirituální coping. Zkouška je zkoumanými studenty psychologie považována za zvládnutelnou na základě přímé úměry "čím více a lépe se na zkoušku připravím, tím pravděpodobněji ji zvládnu". Spiritualita se odráží ve vnímaných možnostech toho, co v rámci přípravy mohou či nemohou ovlivnit vlastní vůlí a spirituální coping tak úzce souvisí s nabýváním kontroly nad situací. Studenti od těch s velmi komplexním vztahem k Bohu, až k těm, pro které duchovní svět není relevantní, se při přípravě na zkoušku snažili získat maximum kontroly nad situací a stavěli se odmítavě k představě předávání kontroly do područí vnějších sil. Spirituální coping tak může být jedním z na...
Jak se senioři vyrovnávají se samotou: komparativní studie copingových strategií
Hottková, Lucie ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Hasmanová Marhánková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá copingovými strategiemi, které senioři využívají k vyrovnání se se svou samotou. Práce vychází z dvaceti polostrukturovaných rozhovorů se seniory z domova seniorů a se seniory žijícími sami ve vlastním bydlení, které jsou následně vystaveny komparaci. Práce vychází z typologie samoty Roberta Weisse (sociální, emocionální) a dosavadního vědění o vztahu mezi zdravím a samotou a copingovými strategiemi. Hlavním zjištěním diplomové práce je, že prožívání samoty se nijak výrazně neliší mezi dvěma zkoumanými skupinami seniorů, což je v rozporu se závěry dosavadních výzkumů, a že zdraví se ukázalo být důležitým aspektem pro obě skupiny. Dalším zjištěním je, že se nepodařilo nalézt vztah mezi množstvím copingových strategií, které senioři využívají, a jejich samotou. Samota seniorů v souvislosti s konceptem copingových strategií, navíc v komparaci seniorů žijících v domově seniorů a ve vlastním bydlení, je téma, které v českém kontextu zatím nezískalo příliš pozornosti. Diplomová práce proto přispívá do diskuze nad tím, jak se v kontextu českého prostředí senioři vyrovnávají se svou samotou, jaké copingové strategie k tomu využívají a jaké odlišnosti či podobnosti panují mezi dvěma zvolenými skupinami seniorů.
Co ženy potřebují k dobrému porodu?
Došková, Eliška ; Franke, Helena (vedoucí práce) ; Páchová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou bio-psycho-sociálních faktorů u porodu. Jejím cílem je zmapovat faktory a jejich případné vztahy, které se podílejí na pozitivní porodní zkušenosti. Výzkumný design byl kvantitativně-kvalitativní, tedy smíšený. Pro kvantitativní část byla využita dotazníková metoda sběru dat. Respondentky vyplnily sadu online dotazníků, které se týkaly základních informací o těhotenství a porodu. Zároveň vyplňovaly dotazník na porodní zkušenost, strategie zvládání stresu (SVF-78) a psychosociální klima porodnice (KLI-P). Pro navazující kvalitativní část byly použity hloubkové polostrukturované rozhovory. Výzkumný soubor pro kvantitativní část tvořilo 81 žen prvorodiček, z nichž byl následně proveden rozhovor s pěti respondentkami, které dosahovaly nadprůměrných výsledků v dotazníku na porodní zkušenost. Z výsledků vyplývá, že na pozitivní porodní zkušenosti se významně podílí absence porodních komplikací, vnímaná nízká intenzita bolesti, porod bez léků na tišení bolesti, příznivé psychosociální klima porodnice a vyhýbavé strategie zvládání stresu. Na základě kvalitativní analýzy pak bylo zjištěno, že důležitou roli sehrává také přítomnost blízké osoby, zejména partnera, který napomáhá svou pasivní přítomností, nebo praktickou pomocí. Ženy s pozitivní porodní zkušeností...
Copingové strategie pracovníků nízkoprahových zařízení pro uživatele drog
Kovářová, Tereza ; Janíková, Barbara (vedoucí práce) ; Barták, Miroslav (oponent)
Východiska: Nízkoprahová zařízení pro uživatele drog jsou v kontaktu především s aktivními uživateli drog a řeší velmi širokou škálu problémů a situací, včetně těch krizových. Copingové strategie mohou být klíčové při předcházení syndromu vyhoření, kterým jsou lidé vykonávající pomáhající profese, tedy i pracovníci v nízkoprahových zařízeních pro uživatele drog, ohroženi. Na našem území nejsou známy výzkumy zaměřující se na copingové strategie výše zmíněné cílové skupiny. Cíle: Zmapování copingových strategií u pracovníků nízkoprahových zařízení pro uživatele drog a popsání případných rozdílů těchto strategiích mezi muži a ženami. Metody: Jedná se o on-line dotazníkovou studii mezi pracovníky všech nízkoprahových zařízení pro uživatele drog v ČR. Výběrový výzkumný soubor tvořili všichni pracovníci těchto zařízení, kteří zde pracují v minimálním rozsahu 20 h/týdně. Respondenti byli získáni metodou samovýběru. Zvolen byl smíšený design výzkumu. Ke sběru dat byl využit standardizovaný dotazník Strategie zvládání stresu 78 a otevřená otázka zaměřená na způsoby zvládání stresu a napětí. Strukturovaný dotazník byl převeden do elektronické formy a rozeslán respondentům prostřednictvím jednotlivých nízkoprahových služeb pro uživatele drog. Získaná data byla následně analyzována prostřednictvím...
Možnosti snižování stresu v distančním vzdělávání u žáků na 2. stupni základní školy se zřetelem k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami
Mojková, Veronika ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Tato diplomová práce řeší Možnosti minimalizace stresu v distančním vzdělávání u žáků na 2. stupni běžné městské základní školy se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Vymezuje nástroje a strategie, které může běžná městská škola poskytnout žákům při vyrovnávání se se stresovými a zátěžovými situacemi při probíhajícím distančním vzdělávání. Teoretická část definuje hlavní pojmy spojené se stresem, stresory a strategie užívané při vyrovnání se se zátěží a pojem distanční vzdělávání. Praktická část zjišťuje, jaké má běžná městská škola možnosti při snižování stresu u žáků na 2. stupni základní školy, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami při distančním vzdělávání na základě zjištění hlavních stresorů a strategií, které žáci pro zvládnutí zátěže používají a podpory, kterou dostávají. Metodou výzkumného šetření je případová studie, která je vedena formou strukturovaného rozhovoru. Na základě získaných výzkumných dat bylo zjištěny hlavní stresory při distančním vzdělávání a jaké strategie žáci pro zpracování zátěže a stresu využívají včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Z těchto informaci je možné navrhnout metody a postupy, které definují možnosti minimalizace stresu pro danou školu. Klíčová slova Stres, stresory, copingové strategie, žák, zátěžové situace,...
Neformální pečující o seniory a jejich copingové strategie
Kovářová, Lucie ; Remr, Jiří (vedoucí práce) ; Kudrnáčová, Michaela (oponent)
Hlavním tématem této práce jsou copingové strategie neformálních pečujících o seniory, to jsou osoby poskytující rodinnou péči závislému seniorovi. Další témata, která úzce souvisí s hlavním tématem této práce, jsou stresory (tedy příčiny stresu) neformálních pečujících o seniory, a jejich základní charakteristiky (pohlaví, věk, vztah s opečovávaným a další). Hlavním cílem výzkumu, na které je založena empirická část této práce, je rozklíčování, jakých copingových strategií využívají neformální pečující (nejen) při péči o seniora. S tímto hlavním cílem souvisí, pak odhalení, s jakými se neformální pečující potýkají stresory, a jaké jsou jejich charakteristiky. Výzkum je založen na kvantitativní výzkumné metodě, konkrétně na dotazníkovém šetření. Výsledky výzkumu jsou srovnány se zjištěními, ke kterým došli autoři výzkumu na stejné téma provedeného ve Finsku. Celá uvedená problematika je zkoumána na pozadí stárnoucí česká společnosti. Česká společnost stárne a tento trend dle statistikých predikcí bude přetrvávat i v budoucnu. Tyto predikce udávají, že procento závislých seniorů v populaci se bude jen zvyšovat. Z tohoto důvodu bude neformální péče o seniory vždy velmi důležitá, protože sociální systém ČR nebude schopný nabídnout ústavní péči všem závislým seniorům.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 79 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.