Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Důsledky rekonceptualizace povahy novomediálních uměleckých děl
Scholz, Petr ; Charvát, Martin (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
V relativně nových společenských a technologických podmínkách 2. poloviny 20. století se ustavuje nové pojetí umění později nazvaného "umění nových médií". Automatizované procesy umělecké tvorby (často za účasti umělé inteligence) vedou k otázkám ohledně statusu autorství nad výsledným artefaktem. Vedle nejasnosti ohledně statusu umělce dochází také k proměně povahy samotných děl (jedinečnost, simulace). Práce si klade za cíl provést teoreticko-filosofickou analýzu novomediálních uměleckých děl, která bude vycházet ze syntézy teoretických východisek několika autorů. Na základě tohoto teoretického rámce dojde k rozboru několika konkrétních novomediálních uměleckých projektů, jejichž analýza poskytne bližší pohled na povahu současných digitálních děl. Projekty budou zhodnoceny v souladu s představenými teoretickými perspektivami a v souladu s vlastními praktickými znalostmi. Z postulované povahy budou v závěru formulovány teze týkající se možného budoucího vývoje v oblasti automatizované tvorby algoritmických děl či autorství.
Úloha hry v Peircově sémiotice
Borč, Marek ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Gvoždiak, Vít (oponent)
Tato práce se zaměřuje na základní vymezení otázky hry v rámci sémiotiky Ch. S. Peirce. Jejím záměrem je prostřednictvím vybraných Peircových textů a relevantní sekundární literatury vyložit a explikovat úlohu fenoménu hry v rámci Peircovy filozofie, přičemž základním opěrným bodem je pro nás Peircovo pozdní ztotožnění hry s inferenční formou abdukce. Jako taková je hra spojena s Peircovými teoriemi znaku a inference a taktéž s koncepty synechismu, evoluční kosmologie a pragmatismu. Tento poznatek ustanovuje Peircovu teorii inference v rámci kritické logiky jako jedno z klíčových témat práce. V závislosti na tomto poznatku podáváme základní výklad Peircovy faneroskopie a spekulativní gramatiky, který nám v závislosti na Peircově rozdělení věd připravuje půdu pro analýzu hry jako inferenčního procesu a také jako signifikantní funkce. V rámci kritické logiky se věnujeme zejména abdukci, a to především otázce validity abdukce jako formy logického usuzování a taktéž Peircově přechodu od chápání různých forem inference jako samostatných procesů ke spojitému a navzájem závislému celku vědecké metody. Peircovu stručnou koncepci hry rozvíjíme prostřednictvím exkurzu do historicko-deskriptivní analýzy hry Johana Huizingy. Finální kapitola se pak zabývá komparací Peirce a Huizingy a taktéž sémiotickou...
Sémiotická analýza pojmů "uprchlík" a "migrant" v kontextu současné migrační krize
Fridrichová, Jesika ; Podzimek, Jan (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Tématem této diplomové práce je sémiotická analýza pojmů "uprchlík" a "migrant" v kontextu současné migrační krize. Práce se zabývá zkoumáním těchto pojmů jakožto sémiotických znaků. Věnuje se sledování způsobu, jímž vybraná média s těmito pojmy zacházejí. Pro výzkum byla zvolena tři česká média, přičemž z každého z nich bylo vybráno 15 článků obsahujících zkoumané výrazy. Vzorek zahrnuje seriózní zpravodajství (Aktuálně.cz), bulvární zprávy (Blesk.cz) a také blog, (Blog iDnes.cz) coby publicistickou platformu, do níž může přispívat kdokoliv. Výzkum se zabývá vlivem médií na utváření pojmů a je rámován teorií sociální konstrukce reality prezentované T. Luckmannem a P. L. Bergerem. Práce se věnuje analýze v syntaktické, sémantické i pragmatické rovině. V teoretické části je nejprve nastíněna teorie sociální konstrukce reality, následně jsou stručně představeny okolnosti migrační krize a základní rozdíly ve významu zkoumaných označujících a konečně jsou představeny analytické koncepty, tedy Morrisovo členění sémiotiky, Saussurovo rozdělení mezi syntagmatickými a paradigmatickými vztahy a také vzájemné vztahy, v nichž mohou vystupovat jednotlivá slova v textu. Praktická část poté v souladu se zvolenou strukturou objasňuje, jak je ve vybraných textech s pojmy zacházeno.
Válečný plakát a propaganda v období II. světové války
Studený, Dominik ; Řehořová, Irena (vedoucí práce) ; Gvoždiak, Vít (oponent)
Diplomová práce se bude zabývat sémiotikou válečného plakátu v období II. světové války. Analyzuje stěžejní rétorické a vizuální motivy jednotlivých sdělení s ohledem na jejich zasazení v daném ideologickém kontextu. Na tomto základě porovná specifická schémata válečného plakátu Sovětského svazu, Spojeného království, Spojených států amerických a nacistického Německa. Součástí budou i vybrané příklady Československého plakátu.
Strukturalistické pojetí divadla Jiřího Veltruského
OTRADOVCOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se bude věnovat estetické teorii Jiřího Veltruského. Pokusí se ukázat jakým způsobem Veltruský rozvíjí myšlenky české strukturalistické školy, představí klíčové pojmy, které Veltruský používá a předvede jakým způsobem tyto pojmy využívá k popisu základních rysů divadelního umění. Soustředit se bude především na Veltruského popis vztahu základních složek divadla a roli textu ve vlastní divadelní inscenaci.
Problematika vizuálního vnímání v díle Reného Magritta
VANDERKOVÁ, Andrea
Tato práce poskytuje podrobnou analýzu tří děl Reného Magritta na myšlenkovém pozadí studií vizuální kultury a sémiotiky. Vzhledem k tomu, že se tyto disciplíny na našem území teprve etablují, je první část práce věnována vytvoření teoretického rámce, pro interpretaci Magrittových děl. Kromě této části, věnované obecně problematice lidského vnímání obrazů, se předložená práce věnuje jednak dynamice vztahu slova a obrazu, která ovlivnila Magrittovo dílo, a jednak samotné interpretaci vybraných děl. Na základě interpretace Magrittových děl se snažím osvětlit způsob, jakým si vytváříme názor na zobrazení a jak hodnotíme okolní svět skrze ně.
Expressive Means of Contemporary Architecture
Kokolia Křížová, Iveta
V posledních letech směřuje architektonický proces navrhování rozličnějšími cestami, něž tomu bylo doposud. Jeho cíl je ale vždy stejný. S nástupem moderních technologií také vznikají nové formy a architektonické prvky. Jak můžeme definovat skutečnosti, které vstupují do navrhování a vytvářejí hranici mezi kvalitní architekturou a stavěním? Jaké znaky by mohly vymezit současné období?
Vizualita sladkosti v marketingové komunikaci
Krementáková, Tereza ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Kladný, Tomáš (oponent)
Cílem této práce je prozkoumat vizualitu sladkosti jako sociální konstrukt, který má sentimentální význam a je využíván v rámci marketingové komunikace. Předpokládáme, že stanovený fenomén není budován primárně na konotaci sladkosti jako chuťového vjemu, jak můžeme předpokládat, ale na sentimentálním významu. Pro ověření tohoto předpokladu stanovíme podmínky, které musí reprezentace splňovat, aby mohla být označena za vizualitu sladkosti. Zvolený fenomén se přibližuje Barthesově pojetí mýtu jako sekundárnímu sémiotickému systému, proto se této problematice budeme věnovat. Pozadí vzniku vizuality sladkosti nám pomůže pochopit Hackleyho kritický pohled prizmatem sociálního konstruktivismu. Tyto dva přístupy však nejsou v rozměru marketingové komunikace dostačující a celkové pojetí vizuality sladkost zastřešuje až Kressova teorie multimodality. Součástí práce je i řada empirického sémiotického materiálu, na jehož základě demonstrujeme škálu užití vizuality sladkosti od binárních opozic až po plné využití vizuality sladkosti v marketingové komunikaci.
Sémantický web v konfrontaci s Peircovým pojetím sémiotiky
Řeháčková, Dana ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Sémantický web byl vytvořen za účelem konceptualizace dat dostupných na internetu, a to prostřednictvím formalizovaných reprezentací, které jsou určeny ke sdílení a znovupoužití. Vizí sémantického webu je vysoká přesnost a relevance odpovědi na vyhledávaný dotaz. Kontroverznost a víceznačnost pojmu "sémantický web" vede k otázce, do jaké míry v sobě sémantický web skutečně zahrnuje sémantické prvky odehrávající se přímo ve webovém prostředí? Nejedná se pouze o souhrn označení specifické množiny standardů pojící se s datovými jednotkami? Cílem této práce je objasnit fungování sémantického webu, a to komparováním akademických sémiotických přístupů k definici významu vycházejícími z pragmaticismu Ch. S. Peirce, Ch. W. Morrise a pragmatismu H. P. Grice se současnou praxí a teorií sémantického webu jako takového. Práce by měla přispět ke zmapování dané problematiky a ukázat možnosti fungování sémantického webu založeného na sémiotických koncepcích.
Slovo jako obraz
Majerová, Sandra ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá pojmy slovo a obraz, porovnává je a snaží se zmapovat jejich rozdílnost a vztah. Sleduje slovo a obraz jako komunikační prostředky a jako nositele významů. Porovnává rozdílnost jejich vnímání a čtení. Mapuje různé přístupy ke kombinaci slov a obrazů, a tedy přítomnosti slov (textu) v obrazech, v dějinách umění i současnosti. V didaktické části se zabývám textem v umění z významového hlediska a vytvářím projekt, který má za úkol převést text na obraz - literární jazyk na výtvarný. Výsledkem tvorby žáků jsou inscenované fotografické autoportréty jako jejich osobní výpovědi reagující na téma literární ukázky. V praktické části reflektuji zkoumaný vztah textu a obrazu a hledám k němu vlastní stanovisko. Odkazuji na různé přístupy ke kombinaci textu a obrazu v dějinách umění a aktualizuji je. Snažím se zrealizovat slovo jako obraz, ať už bude významovou harmonií nebo paradoxem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 74 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.