Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30,539 záznamů.  začátekpředchozí30530 - 30539  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.84 vteřin. 

Kvalita života u pacientů před operací a po operaci šedého zákalu
Holubová, Ilona ; Liška, Vladimír (vedoucí práce) ; Hejcmanová, Dagmar (oponent) ; Štěrbová, Zuzana (oponent)
Autor: Ilona Holubová Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Kvalita života u pacientů před a po operace šedého zákalu Vedoucí práce: MUDr. Vladimír Liška, PhD.; Mgr. Eva Vachková Počet stran: 143 Počet příloh: 11 Rok obhajoby: 2009 Klíčová slova: Katarakta, operace katarakty, nitrooční čočka, fakoemulfzifikace kvalita života, dotazník VF-14, glaukom, diabetes mellitus, diabetická retinopatie Bakalářská práce je zaměřena na problematiku kvality života u pacientů před a po operaci šedého zákalu (katarakty). Zjišťuje vliv tohoto onemocnění na kvalitu života z pohledu nemocných. První část teoretické práce se zaměřuje na onemocnění šedého zákalu. Druhá část pojednává o jiných možných příčinách zhoršování zraku, kromě katarakty. Významnou kapitolou teoretické části je kvalita života a to v obecné rovině, ale i zrakem podmíněná kvalita života. Druhou polovinu práce tvoří kvantitativní (dotazníkové) výzkumné šetření, jehož cílem bylo retrospektivně zobjektivizovat obtíže u pacientů před a po operaci šedého zákalu. Cílem empirické části bylo zjištění, zda došlo u souboru sledovaných pacientů po operaci katarakty k subjektivnímu zlepšení zrakových funkcí a jejich odraz v kvalitě života. Pro výzkum byl použit anonymní modifikovaný dotazník. Část...

Problematika anestezie a perioperační péče z pohledu pacientů
Hrušková, Veronika ; Bartůněk, Petr (vedoucí práce) ; Valenta, Jiří (oponent)
Cílem mé diplomové práce bylo zkoumání problematiky informovanosti pacientů ve výběru typů anestezie, jejího rozsahu a omezení, která přináší. Dále jsem sledovala vliv všeobecné sestry na informovanost pacientů. Podstatu práce tvoří část empirická, ve které bylo provedeno kvantitativně - výzkumné šetření. Uvádím zde výsledky získané ve skupině pacientů dvou pražských nemocnic. Informovanost pacientů i jejich pohled na vliv všeobecných sester v této oblasti se ukázaly být na velmi dobré úrovni.

Arabové v Teplicích. Česko-arabské interakce z perspektivy českých mluvčích
Kantarová, Kateřina ; Nekvapil, Jiří (vedoucí práce) ; Čmejrková, Světla (oponent) ; Kropáček, Luboš (oponent)
Práce se věnuje problematice česko-arabských interakcí z pohledu českých rodilých mluvčích, konkrétně analýze interakcí v pracovní komunikační doméně. Práce stručně seznamuje se situací arabské komunity v Teplicích a se specifickými podmínkami vztahujícími se k přítomnosti arabských klientů v Lázních Teplice. Práce aplikuje teorii jazykového managementu a zaměřuje se tak na konkrétní interakce jako zdroje jazykových problémů. Objektem empirického výzkumu jsou interakce mezi českými zaměstnanci firmy A a jejich arabskými komunikačními partnery. Prostřednictvím interakčního interview jsou na rovině jazykové, komunikační a sociokulturní analyzovány jednotlivé fáze jazykového managementu. Cílem práce je poskytnout autentický obraz interkulturních interakcí a identifikovat reálné problémy, které jejich účastníci řeší. Analýza dat ukázala, že čeští rodilí mluvčí na základě aplikace kontaktových norem projevovali větší míru tolerance k odlišnostem v případě hodnocení jazykových odchylek a plánů úprav těchto odchylek. Při hodnocení a utváření plánů vztažených k jevům komunikační a sociokulturní povahy naopak vycházeli z norem interních, což vedlo k početným negativním hodnocením a především k nulovým plánům úprav. Práce poukazuje rovněž na výhody a omezení plynoucí z aplikace zvoleného teoretického rámce a výzkumné...

Změny psychického stavu v průběhu léčby u osob s diabetem
Hackerová, Petra ; Šivicová, Gabriela (oponent) ; Hrachovinová, Tamara (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku kvality života, deprese, kognitivních reprezentací nemoci a jídelního chování u osob s diabetem typu 2. V teoretické části jsou podány základní informace o diabetu, jeho projevech, dělení, komplikacích a léčbě. Dále jsou shrnuty poznatky o kvalitě života u nemocných s diabetem, především s diabetem typu 2. Věnujeme se zde také problematice deprese u nemocných s diabetem a poslední část je věnována modelu kognitivních reprezentací nemoci. V rámci výzkumné části práce jsme sledovali míru depresivity, jídelní chování, kvalitu života a kognitivních reprezentace vlastního onemocnění u nemocných s diabetem typu 2 před a po třech měsících trvání rozsáhlé intervence zaměřené na redukci hmotnosti a zlepšení metabolické kompenzace diabetu. Sledovány byly dvě skupiny nemocných, rozdělené podle typu stravy, jež v průběhu programu konzumovali. Jednotlivé sledované proměnné byly porovnávány před a po intervenci u celého vzorku, u žen a mužů zvlášť, dále pak odděleně pro skupinu konzumující běžně doporučovanou diabetickou stravu a skupinu konzumující nízkotučnou vegetariánskou stravu. Před zahájením a ve třech měsících intervence byly také vzájemně porovnávány skupiny mužů a žen a skupiny rozdělené podle jídelníčku.

Skupinové a kooperativní učení ve výuce jazyků v ČR a SRN
Hufeislová, Gabriela ; Poláčková, Věra (oponent) ; Kasíková, Hana (vedoucí práce)
Záměrem této práce je teoreticky vymezit kooperativní vyučování v současném pojetí vyučování, hledat zásady pro jeho realizaci, zjistit jeho možnosti ve vyučování jazyků. Práce má dvě části - teoretickou a empirickou. V teoretické části je ukázáno, že uplatňování kooperativního vyučování ve skupinách klade na učitele jiné nároky než tradiční pojetí využívající frontální formy a posouvá velkou část odpovědnosti za učení na žáky samotné. Dále je popsáno, že jeho efektivita je podmíněna respektováním celého systému kooperativního vyučování v podobě několika přesně vymezených principů. Jeho uplatnění při výuce jazyků nabízí příležitosti k aktivnímu procvičování jazyka a umožňuje používat jazyk v přirozených situacích, což je všeobecně považováno za nejefektivnější a nejpřirozenější způsob učení se jazyku. Z výzkumné sondy vyplynulo, že kooperativní vyučování není v hodinách jazyků uplatňováno, a to z důvodů nedostatečných dovedností a znalostí učitelů. Jejich znalosti se ukázaly pouze v oblasti skupinové práce, ale ani ta není běžně využívána, protože jim v tom brání nedostatek času.

Ošetřování trvale cystoskopicky dispenzarizovaných pacientů
MAŠÍKOVÁ, Kateřina
Téma bakalářské práce je Ošetřování trvale cystoskopicky dispenzarizovaných pacientů. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je věnována problematice poskytování ošetřovatelské péče pacientům s nádorem močového měchýře, kteří podstupují pravidelné cystoskopické kontroly. Je zde popsána charakteristika zhoubného onemocnění močového měchýře a jeho léčba, systém cystoskopických kontrol, informovanost a ošetřovatelská péče o tyto pacienty. Stanovili jsme šest cílů práce. Prvním cílem bylo zjistit, zda mají pacienti informace o cystoskopickém vyšetření. Druhým cílem bylo zjistit, zda mají pacienti informace o délce trvání cystoskopické dispenzarizace. Třetím cílem bylo zmapovat nejčastější komplikace po cystoskopickém vyšetření z pohledu pacienta. Čtvrtým cílem bylo zmapovat ošetřovatelské postupy sester v péči o trvale cystoskopicky dispenzarizované pacienty. Pátým cílem bylo zjistit, zda sestry znají specifika ošetřovatelské péče o trvale cystoskopicky dispenzarizované pacienty. Posledním cílem bylo zmapovat nejčastější komplikace po cystoskopickém vyšetření z pohledu sestry. V empirické části jsme stanovili tři hypotézy a tři výzkumné otázky. První hypotéza zněla, že pacienti mají informace o cystoskopickém vyšetření. Druhou hypotézou bylo, že pacienti mají informace o délce cystoskopické dispenzarizace. Třetí hypotéza tvrdila, že pacienti udávají jako nejčastější komplikaci po cystoskopickém vyšetření dysurické potíže. První výzkumná otázka zněla, jaké jsou ošetřovatelské postupy sester v péči o cystoskopicky dispenzarizované pacienty na vybraných pracovištích. Druhá výzkumná otázka zněla, jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o trvale cystoskopicky dispenzarizované pacienty z pohledu sestry. Třetí výzkumná otázka zněla, jaké jsou nejčastější komplikace po cystoskopickém vyšetření z pohledu sestry. Na základě vyhodnocení anonymního dotazníku se první, druhá i třetí hypotéza potvrdila a všechny výzkumné otázky byly zodpovězeny na základě rozhovorů se sestrami. Pro získání informací od pacientů, kteří jsou trvale cystoskopicky dispenzarizováni na urologických odděleních Nemocnice České Budějovice a.s. a Nemocnice Písek a.s., byla použita metoda kvantitativního sběru dat formou anonymního dotazníku. Dotazník obsahoval 25 uzavřených a polootevřených otázek. Celkem bylo rozdáno 120 dotazníků, z nichž bylo pro konečné výzkumné šetření použito 82. Výsledky šetření byly zpracovány do grafů. Pro sběr dat kvalitativního výzkumu byla použita metoda dotazování technikou nestandardizovaného rozhovoru se sestrami. Získávání informací od sester probíhalo prostřednictvím hloubkového rozhovoru a bylo uskutečněno podle předem připravených otázek. Výzkumného šetření se zúčastnilo 8 sester pracujících na urologických odděleních Nemocnice České Budějovice a.s. a Nemocnice Písek a.s. Rozhovory se sestrami byly pro přehlednost sepsány do kasuistik. Diskuse byla konfrontována s odbornou literaturou. Výstupem bakalářské práce je informační brožura pro trvale cystoskopicky dispenzarizované pacienty.

Násilí mezi mladými páry
DOSTÁLOVÁ, Markéta
Bakalářská práce se zabývá problematikou partnerského násilí mezi mladými páry. Sledovaným objektem jsou studenti ve věku 17-25 let v Pardubickém kraji. Teoretická část je rozdělena do 3 okruhů. Úvod je věnován změnám ve společnosti po roce 1989 ve vztahu k partnerství. Další část se zabývá objasněním pojmu agrese a partnerské násilí, a přiblížením specifik těchto jevů. Poslední okruh je zaměřen na některé psychologické aspekty jedinců v období adolescence a rané dospělosti, na něž je orientováno výzkumné šetření. V empirické části jsou vyhodnoceny výsledky. Je hodnocena informovanost respondentů a vliv mýtů o partnerství a partnerském násilí. Kvantitativní výzkum byl proveden metodou dotazování. Anonymní dotazník, byl rozdán mezi 119 respondentů a návratnost dotazníků činila 100 %. Cílem práce bylo zjistit, jaký je současný stav informovanosti studentů v období adolescence a rané dospělosti, o problematice partnerského násilí. Dílčím cílem bylo objasnit, zda rodinné a společenské mýty, vztahující se k oblasti partnerství a partnerského násilí, ovlivňují názory těchto jedinců. V souvislosti s cíli práce stanovená H1, která předpokládala, že dívky vykazují vyšší znalost o problematice partnerského násilí než chlapci, nebyla potvrzena. H2, která předpokládala, že jednotlivé rodinné mýty a společenské předsudky, týkající se partnerství a partnerského násilí, ovlivňují názory nadpolovičního počtu respondentů, též nebyla potvrzena. Předpokládané využití této práce je především pro zvýšení informovanosti pedagogů, speciálních pedagogů, vychovatelů a dalších odborníků pracujících s dospívajícími jedinci, o násilí mezi mladými páry.

Hodnota turistických oblastí České republiky
Havránková, Eva ; Havlíková, Michaela (vedoucí práce) ; Lucie, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá vnímáním hodnoty turistické destinace a metodami jejího měření pomocí výzkumných metod Q-metodologie a Likertova škála, které jsou v závěru diplomové práce komparovány. Zkoumanými destinacemi jsou turistické oblasti České republiky vymezené Českou centrálou cestovního ruchu CzechTourism. V teoretických východiscích je charakterizována destinace cestovního ruchu a její potenciál pro rozvoj cestovního ruchu. Zároveň je v této části vysvětlen pojem hodnota destinace. V části Metodická východiska jsou charakterizovány výzkumné metody Likertova škála a Q-metodologie, které byly uplatněny v empirickém výzkumu při sběru dat. Druhá část diplomové práce je zaměřena na analýzu a komparaci výsledků dotazníkového šetření. Výsledky diplomové práce mohou být využity centrálami cestovního ruchu nebo organizacemi cestovního ruchu v destinacích.

Tvorba české verze metody Resilience to Trauma Scale
Blažková, Barbora ; Kebza, Vladimír (vedoucí práce) ; Niederlová, Markéta (oponent)
4 Abstrakt Tématu resilience, akcentování kladných stránek osobnosti a hledání zdroj podpory k rozvoji vnit ních sil člov ka náročným životním okolnostem navzdory se v posledních letech dostává stále intenzivn jší pozornosti odborné i laické ve ejnosti. Výsledky zkoumání fenoménu resilience, psychické odolnosti, se propisují do teoretických koncepcí, ale i do intervenční oblasti, psychoterapie, poradenství a preventivních program . P edm tem teoretické práce bylo p edstavení teoretického pojetí resilence a s ním spojených témat, zvláštní pozornost pak byla v nována problematice resilience v či traumatu, dále pak výsledk m výzkum v oblasti zdroj resilience, rizikových a protektivních faktor , byla též p edstavena specifika resilience v návaznosti na p íslušnost k v kové kategorii. P edm tem empirické části bylo vytvo it českou verzi metody Resilience to Trauma Scale - Research Edition (RTS-RE) a její explorativní analýza s cílem dát vzniknout pilotní verzi, jež by mohla být dále základem pro následné širší použití v rámci výzkumu resilience. Pro tyto účely byly vedle českého p ekladu RTS-RE využity další dv metody: Beck v inventá deprese ĚBDI-II) a Personal Views Survey (PVS). Výsledky empirické části práce ukazují slibné psychometrické vlastnosti české verze metody a potenciál jejího využití pro výzkumné i...

Volejbal ve výuce tělesné výchovy na osmiletých gymnáziích
Urbančík, Michal ; Pokorný, Ladislav (vedoucí práce) ; Jahodová, Gabriela (oponent)
Volejbal ve výuce tělesné výchovy na osmiletých gymnáziích Abstrakt Cílem diplomové práce je shrnutí problematiky výuky volejbalu v hodinách tělesné výchovy na osmiletých gymnáziích. Těžiště práce leží v empirické části, jejímž cílem je zodpovězení výzkumných otázek o formě a rozsahu výuky volejbalu, posouzení preference volejbalu studenty a navržení metodického modelu výuky volejbalu. Nejprve jsou v úvodní teoretické části přiblížena základní pravidla volejbalu, jednotlivá volejbalová odbití, herní činnosti jednotlivce a v neposlední řadě herní kombinace a herní systémy. Výzkumná část se zabývá stanovením hypotéz a jejich potvrzením či vyvrácením díky provedenému výzkumu, nejdříve dotazníkovým šetřením a poté samotným experimentem. Poslední metodická část analyzuje jednotlivé tréninkové jednotky daného pokusu. Výsledkem výzkumné části je zmapování výuky volejbalu chlapců na osmiletých gymnáziích, v metodické části je hlavním přínosem zpracování modelového programu, složeného z 12 tréninkových jednotek, který mohou učitelé použít v hodinách tělesné výchovy. Klíčová slova: osmileté gymnázium, sportovní hry, volejbal, odbíjená, tělesná výchova, herní činnosti jednotlivce