Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  začátekpředchozí30 - 39  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obstrukce v českém legislativním procesu
Kubný, Adam ; Němec, Jan (vedoucí práce) ; Kuta, Martin (oponent)
Diplomová práce se zabývá obstrukcemi v rámci legislativního procesu Parlamentu ČR, respektive při projednávání dolní komorou. Cílem práce je popsat fenomén obstrukcí a jejich významu při legislativním procesu. Autor na začátku stanovuje tři základní výzkumné otázky, na které se pomocí kvalitativních metod snaží zodpovědět. V prvé řadě se pokusí zodpovědět otázku, zda některá z částí ideologického spektra častěji využívá obstrukcí. Dále pak, zda existuje rozdíl v obstrukcích pravicových a levicových stran. Nakonec se pokusí rovněž odpovědět, zda mají strany etablované v Poslanecké sněmovny výhodu v rámci obstrukcí oproti stranám působícím v dolní komoře například první volební období a zda jsou tím pádem i úspěšnější. Text je rozdělen do tří samostatných kapitol s logickou strukturou směřující od teoretických východisek k empirické analýze. Na první část, která je čistě teoretická navazuje kapitola zabývající se legislativním procesem, jež lze považovat za určitý přechod mezi teorií a empirií. Následující kapitola je již empiricky zaměřená a skládá se z analýzy stenoprotokolů a rozhovorů s představiteli politických stran. Z provedených analýz vyplývá, že nelze zcela jednoznačně říci, která z části ideologického spektra využívá obstrukcí častěji, jde totiž ve většině případů o strany nacházející se v opozici. Strany levice i pravice však využívají téměř totožných nástrojů. Nakonec lze konstatovat, že strany působící v Poslanecké sněmovně delší dobu nejsou v obstrukcích úspěšnější, ačkoli využívají propracovanější strategie.
Možnosti zklidnění legislativního procesu v Poslanecké sněmovně a jejich použití v procedurách zahraničních parlamentů: Studie č. 1.182
Syllová, Jindřiška
Práce předkládá varianty pro zklidnění legislativního procesu v České republice. První možností zklidnění legislativního procesu je omezení práva podávat pozměňovací návrhy. Toto právo patří ke všeobecně uznávaným prerogativám členů parlamentu. Vyplývá z jejich práva zákonodárné iniciativy. Řada parlamentů však definuje přesné podmínky pro podávání pozměňovacích návrhů, což zefektivňuje zákonodárný proces a činí jej transparentnějším. Druhou možností je zavedení pravidla, podle kterého každý pozměňovací návrh podaný ve druhém čtení musí být projednán ve výboru. Toto pravidlo by podstatně prodloužilo projednávání návrhu zákona. Pokud by projednávání ve výboru probíhalo stejně jako při projednávání návrhu zákona po prvním čtení, tedy včetně pozvání zástupce vlády a dalších činitelů, vyžadovalo by to změnu harmonogramu schůzí Poslanecké sněmovny a musel by být změněn jednací řád Poslanecké sněmovny. Práce se dále zabývá také nálezem Ústavního soudu o tzv. přílepcích. V souladu s tímto nálezem je třeba uvažovat o zákazu přílepků. Zakotvení zákazu přílepků v sobě nese dva základní problémy. Prvním z nich je formulace přílepku, tedy vyjádření souvislosti pozměňovacího návrhu k návrhu zákona. Druhým podstatně důležitějším problémem je to, kdo bude rozhodovat o tom, jak ustanovení vykládat. V praxi jednacích řádů existuje řada pokusů o formulování přílepků, jediným relativně úspěšným státem (když vyloučíme USA, viz příloha práce) je Francie. Její úspěch v určení přílepků vychází z toho, že kompatibilitu pozměňovacího návrhu se zněním jednacího řádu posuzuje (resp. Může posuzovat) Ústavní rada. Přemíře pozměňovacích návrhů se ve skutečnosti úspěšně čelí jen ve státech, kde je zvyklostí kázeň poslanců vládních koalic (Španělsko, Portugalsko, Nizozemsko, částečně Švédsko), a kde poslanci obvykle nejdou navrhovanými pozměňovacími návrhy proti své vládě. Zároveň i jednací řád je v těchto státech vůči podávání pozměňovacích návrhů velmi přísný. Studie obsahuje i přehled dalších možností jak legislativní proces zklidnit a obsahuje přehled řešení této problematiky v zahraničních jednacích řádech.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Aktuální protikorupční kroky vlády mající dopad na územně samosprávné celky
Vondrovic, Robert ; Toth, Petr (vedoucí práce) ; Horník, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou protikorupčních kroků vlády ČR mající dopad na územní samosprávné celky. Zabývá se otázkou korupce a vysvětluje na základě protikorupčních ukazatelů závažnost této problematiky. Dále porovnává Strategii vlády boje proti korupci s navrhovanou úpravou zákonů o územních samosprávných celcích a dochází k závěru, že je tato úprava nedostatečná. Závěrečná komparace právních úprav sousedních států jen potvrzuje potřebu novelizace a doporučuje spolupráci ČR a Slovenska.
Proces tvorby, schvalování a uplatňování IFRS
Valášková, Mariana ; Mejzlík, Ladislav (vedoucí práce) ; Žárová, Marcela (oponent) ; Tumpach, Miloš (oponent)
Doktorská práce zkoumá proces tvorby, schvalování a uplatňování IFRS z pohledu regulace účetnictví v globálním měřítku, identifikuje povahu schvalovacího procesu IFRS ve všech jeho fázích a porovnává jej s regulací účetnictví v České republice, a to zejména s legislativním procesem tvorby českých účetních předpisů. Schvalovací proces jakýchkoliv účetních pravidel, ať už standardů či právních předpisů, předurčuje kvalitu těchto pravidel a následně potenciál úrovně kvality účetních výkazů sestavených dle takových pravidel. Proces tvorby a schvalování IFRS je tak garancí kvality standardů, které jsou výstupem takového procesu. Pro účely globální harmonizace účetnictví, která požaduje transparentní spolehlivé a srovnatelné účetní informace napříč státy světa, tak schvalovací proces IFRS představuje její esenciální složku. Celý proces tvorby, schvalování a uplatňování IFRS jako globálních účetních standardů s sebou však nese i celou řadu nelehkých překážek spojených, vedle politických a sociálních aspektů, také s kulturní diferenciací. Právní systémy jako determinanty způsobu regulace účetnictví slouží v práci k analýze a identifikaci možných způsobů regulace účetnictví v globálním měřítku. Pro globální regulaci účetnictví je nutné její akceptování hlavními zájmovými skupinami, vymezení okruhu účetních jednotek, pro které je smysluplná a žádoucí, ustavení nezávislé, důvěryhodné a respektované mezinárodní profesní organizace do role tvůrce standardů a vytvoření propracovaného, transparentního a komplexního schvalovacího procesu. Práce kromě důkladné analýzy jednotlivých fází schvalovacího procesu IFRS mapuje také současnou akceptaci IFRS ve světě a popisuje schvalovací mechanismus Evropské unie uplatňovaný pro přijetí IFRS v rámci jejího prostoru, čímž se dotváří ucelený pohled na současný vývoj v oblasti globální harmonizace účetnictví. Globální regulace účetnictví, která vyžaduje přijetí a uplatňování IFRS v jejich originálním rozsahu, naráží stále na řadu překážek. Ze zemí G20 vyžaduje používání IFRS v jejich originálním znění u společností kótovaných na burze ani ne polovina, tj. 9 států. Přičemž s takovým přijetím IFRS mají problém zejména státy s tradicí římského práva (kontinentálně evropská právní kultura), kde je tvorba pravidel výhradou státu. Kvantitativní analýza schvalovacího procesu IFRS provedená u tří vybraných projektů agendy IASB představuje jádro aplikační části práce. Analýza sleduje na podkladu časové osy jednotlivé kroky schvalovacího procesu IFRS, zejména potom z pohledu jednotlivých připomínkových řízení kvantitativně vyjádřených prostřednictvím obdržených připomínek, nejen co do jejich počtu, ale i složení dle zeměpisné oblasti a dle typu respondenta. Tato analýza prokázala složitost a časovou náročnost celého procesu vedoucího ke globálnímu názorovému konsenzu a také důležitost dodržení jeho komplexity, která vede k všeobecné shodě na přijatých řešeních a k jejich globální akceptaci všemi zainteresovanými stranami. Vyústěním analýzy schvalovacího procesu IASB je jeho srovnání s legislativním procesem tvorby účetních pravidel v České republice. Srovnání obou procesů umožňuje identifikovat slabá místa schvalovacího procesu v České republice a přináší konkrétní doporučení pro jeho vylepšení a zefektivnění. Z pohledu způsobu regulace účetnictví má delegování tvorby účetních pravidel směrem od státu do rukou účetní profese svůj význam zejména pro posílení kvality, srozumitelnosti a uznatelnosti účetních pravidel, což lze účelně zajistit prostřednictvím schvalovacího procesu, který se svou povahou od toho legislativního liší. Inspirací je zde schvalovací proces IFRS.
Názory občanů na možnosti ovlivnit legislativní proces – únor 2015
Červenka, Jan
Součástí únorového dotazníku CVVM byly otázky, které zkoumaly názory na některé možnosti, jak mohou lidé ovlivňovat legislativu, respektive prosazovat změnu zákona.
Jazykový režim EU v praxi: srovnání dostupnosti dokumentů v češtině, ve francouzštině a v angličtině na webových stránkách Výboru regionů
ROZMILEROVÁ, Monika
Téma této bakalářské práce je Jazykový režim EU v praxi, srovnání dostupnosti dokumentů v češtině, ve francouzštině a v angličtině na webových stránkách Výboru regionů. Nejprve tato práce představuje institucionální rámec Evropské unie. Dále se práce zabývá problematikou jazykového režimu EU. Následuje kapitola, která se podrobně věnuje Výboru regionů, jeho struktuře a postavení v průběhu legislativního procesu EU. Následuje analýza dostupnosti dokumentů ve zmíněných jazycích na webových stránkách Výboru, které předchází popis struktury těchto stránek. Srovnání dostupnosti dokumentů doplňují grafy a tabulky pro lepší přehlednost. V závěru jsou zhodnoceny výsledky srovnávání jak z kvantitativního, tak z kvalitativního hlediska.
Evropský parlament
Novotná, Eva ; Grmelová, Nicole (vedoucí práce) ; Šťastný, Tomáš (oponent)
Evropský parlament je jediným orgánem v institucionální struktuře Evropské unie, který je přímo volený občany Unie. A od konání přímých voleb se odvíjí i vývoj postavení Parlamentu. Před rokem 1979 (rok konání prvních přímých voleb) se jednalo pouze o poradní instituci, která se na legislativním procesu podílela jen v rámci konzultační procedury, která představuje pro Parlament nejnižší možnou účast. Po volbách se postupně rozšiřovala agenda Společenství a tím se rozšiřovala i účast Parlamentu. Velkým krokem vpřed bylo zavedení dalších procedur, zejména pak procedury spolurozhodování, která v posledních letech vytlačuje ty zbývající. Parlamentní postavení bylo posíleno přidělením kontrolních pravomocí -- např. jmenování evropského veřejného ochránce práv, vyslovení nedůvěry Komisi, prozkoumávání zpráv od ostatních institucí Unie, interpelace a mnoho dalšího. Dnes se jedná o instituci, která je plnohodnotným partnerem ve struktuře orgánů Unie.
Zvyšování právního vědomí veřejnosti v souvislosti s okolnostmi a posuzováním důkazní situace trestného činu podvod
MICHAL, Petr
Na počátku devadesátých let došlo v Českých zemích k významné celospolečenské změně, která přinesla řadu nových fenoménů. Okolností, na kterou novodobá společnost nebyla připravena, byl nárůst kriminality. Postkomunistický vývoj společnosti byl po všech stránkách nerovnoměrný. Legislativní proces nově vznikajícího demokratického státního zřízení byl nekvalitní. Aktuálního stavu společnosti tak využila konkrétní skupina osob, která se v dění velmi rychle zorientovala. Využila mezer ve stávající legislativě k páchání trestné činnosti. Při hledání snadných zisků se pak tato skupina pachatelů dopouštěla i trestných činů podvod. Bakalářská práce se podvodem zabývá jako jedním ze statisticky nerozšířenějších trestných činů. Orgány činné v trestním řízení dokumentují oznámení poškozených, rozhodují ve věci v rámci možností, které jim umožňuje platná legislativa. Do posledního pravomocného výroku soudu, si však žádná ze stran řízení není jistá výsledkem. Součástí bakalářské práce je i průzkum informovanosti veřejnosti ve věci okolností páchání podvodu u věkové skupiny respondentů mezi 30-40 rokem.
České vládní legislatvní plánování v letech 1998-2002
Linek, Lukáš ; Čada, K. ; Kabele, J.
Cílem studie bylo odhalit, jak vládní legislativní plánování plní následující koordinační úlohy: distribuci legislativních úkolů a vytváření časového řádu pro plnění plánu; vyrovnání politických zájmů a transformaci právního řádu v době, kdy české právo procházelo širokou proměnou související s harmonizací českého práva s právem ES a reformou českého právního řádu. Empirická studie měla vyšetřovací charakter. Rekonstruuje proces přípravy starších legislativních plánů (1998ů2002) a přípravu nového legislativního plánu (na zbytek roku 2002).
Legislativní proces v USA: případová studie reformy zdravotnictví
Růžičková, Veronika ; Dvořáková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Andrýsová, Lenka (oponent)
První kapitola této práce je věnována teoretické části - legislativnímu procesu. Mimo vznik legislativních opatření je zde vysvětleno, jak je zákonodárná moc tvořena. Druhá kapitola se zabývá stávajícím systémem amerického zdravotnictví, kritikou ze strany Baracka Obamy a jeho návrhy, jak systém zdravotnictví reformovat. Poslední kapitolu tvoří případová studie legislativního procesu a čtenář se v ní dozví, jak se reforma zdravotnictví vyvíjela od úplného počátku do, alespoň pro zastánce zdárného, konce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   začátekpředchozí30 - 39  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.