Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 52 záznamů.  předchozí3 - 12dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Podzemní život a literatura: Undergroundová kultura ve Finsku na přelomu 60. a 70. let 20.století
Dejdarová, Linda ; Dlask, Jan (vedoucí práce) ; Velkoborsky, Jan Petr (oponent)
Jméno autora: Linda Dejdarová Instituce: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta Ústav lingvistiky a ugrofinistiky Nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1 Obor: Finská filologie Název práce: Podzemní život a literatura: Undergroundová kultura ve Finsku na přelomu 60. a 70. let 20. století Vedoucí práce: Mgr. Jan Dlask, Ph.D. Počet stran: 131 (117 + 14 stran příloh) Počet příloh: 4 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: finský underground, alternativní kultura, underground v literatuře, underground v komiksu, anarchismus, avantgarda, beat-generation, bítníci, hippies, yippies Cílem této diplomové práce je zmapovat projevy undergroundové kultury ve Finsku. Časově tato práce pokrývá především období přelomu 60. a 70. let, kdy byla undergroundová činnost nejaktivnější. Nejprve krátce pojednávám o příčinách zrodu undergroundu ve světě všeobecně a o jejich vlivu na zrod undergroundu finského. Finský underground představuji z kulturně-sociologického hlediska. Představuji jeho klíčové osobnosti a jejich dílo, stejně jako některé důležité kulturní události a další sociologické souvislosti. Undergroundová kultura je zde chápána jako celek spojující různá umělecká odvětví, jenž zahrnuje drama, hudbu, výtvarné umění a další. Těžiště diplomové práce je v undergroundu v písemné, tedy literární, formě, jíž je...
Jan Kotík 1916-2002 - monografie
Mladičová, Iva ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
1 Abstrakt Monografická studie "Jan Kotík 1916-2002" představuje v kontextu českého a evropského výtvarného umění šíři výtvarné a teoretické tvorby výtvarníka, teoretika, publicisty, pedagoga, který nesporně patří ke klíčovým osobnostem českého uměleckého dění 2. poloviny 20. století. Uměleckohistorické zhodnocení díla bylo založeno na soupisu výtvarného i teoretického díla a na zpracování rozsáhlé dokumentace uložené v Oddělení dokumentace Ústavu dějin umění Akademie věd ČR a v řadě soukromých archivů v Čechách a Berlíně. Při uměleckohistorickém hodnocení tvorby byla použita metoda organického propojení poznatků biografického a uměleckohistorického rázu s citacemi z autorových teoretických projevů, v kontextu obecnějších kulturních a historických okolností doby. Studie je členěna do kapitol reflektujících chronologii uměleckého vývoje Jana Kotíka: "Ateliér otce Pravoslava a období studia", "Se Skupinou 42", "Možnosti umění užitého", "Obraz-věc", "Berlínský pobyt" a "Návraty".
Konec karnevalu - poetismus na přelomu 20. a 30. let
Bílková, Petra ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Ústav české literatury a literární vědy Diplomová práce Petra Bílková KONEC KARNEVALU poetismus na přelomu 20. a 30. let THE END OF THE CARNIVAL Poetism on the verge of the 1930s Praha 2012 Vedoucí práce: doc. PhDr. Jan Wiendl, Ph.D. Abstrakt V první polovině 20. let minulého století se v české avantgardě začalo formovat nové umění - poetismus, který byl na základně jednotlivých manifestů a programových statí vymezen jako modus vivendi, ve 20. letech se utvářelo mnoho ideálů a idejí do budoucna, nejen pro společnost, ale i pro umělecká hnutí. Poetismus představoval svérázné pojetí umění i života, autorem teoretických statí byl především Karel Teige a Vítězslav Nezval. Pojetí života jako bezstarostné hry a zdroje radosti během několika let vyprchalo, do poetismu začala pronikat hořká tematika, v tuto dobu se mění poetika poetismu a z původního opojného veselí a každodenní krásy přechází toto avantgardní hnutí k závažné existencialistické tematice - důkazem toho je mnoho uměleckých děl, tato proměna se nejvýrazněji projevila v poezii. V básnických sbírkách autorů, kteří vyšli z poetismu, je stále patrná tato inspirace, do popředí se ale dostávají závažnější témata. Každá z těchto sbírek představuje svébytné vyrovnání se s problémy postupujících 20. let a se...
Z písaře ministerským radou: Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyricátých a padesátých let
Kupková, Marika ; Klimeš, Ivan (vedoucí práce) ; Skopal, P. (oponent) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce pojednává o působení Jiřího Mařánka ve vedení filmového odboru Ministerstva informací v letech 1945-1948. Jeho ministerské angažmá souvisí s dobovým posílením významu literární přípravy filmu a souvisejícího státního dramaturgického dozoru. Jiří Mařánek patří do okruhu spisovatelů, které spojovala jednak příslušnost k mezi- válečným avantgardním hnutím, jednak poválečné angažmá v mocenském aparátu, jež ukončily politické a hospodářské změny na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Jeho profesní osud vypovídá o proměnách kulturní politiky státu, o institucionálním vývoji kinematografie a o vztazích literárního a filmového oboru. Vypovídá o tom, co pro tehdejšího literáta znamenalo úspěšné profesní uplatnění a v jakém figurovalo vztahu vůči kinematografii. Sledujeme tedy relativně krátkou, ale převratnou epizodu spisovatele a penzionovaného úředníka v pozici ministerského rady, jejíž příčiny a průběh se ale snažíme zasadit do složité sítě historicko společenských souvislostí i osobních motivací. Orientace na osobnost, kterou nenárokujeme historickou jedinečností, zásadní mocenskou rolí nebo zvláštním společenským významem nám usnadňuje zprostředkovat sledované společenské dění v jeho nejednoznačnosti a rozporuplnosti. Spíše než ucelenou biografii Jiřího Mařánka představujeme vybrané kapitoly z...
Architekt Antonín Tenzer
Pučerová, Klára ; Švácha, Rostislav (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent) ; Vorlík, Petr (oponent)
Dílo Antonína Tenzera zahrnuje tvorbu z období šesti desítek let v bouřlivých etapách vývoje československé architektury. Architekt je znám jako jeden z představitelů avantgardy a vrcholného funkcionalismu, autor fakultní nemocnice v Praze-Motole i dalších zdravotnických budov nebo hotelu Jalta, stavby spojované se socialistickým realismem. Ve své disertační práci jsem se pokusila zmapovat hlavní typologické okruhy, jimiž se Antonín Tenzer zabýval. Mým cílem bylo maximálně rozšířit portfolio známých staveb, na jehož základě jsem definovala architektova hlavní témata i aktuální problémy, na něž reagoval. Vycházela jsem především z dobových materiálů - publikovaných projektů, plánové dokumentace a spisů ze státních i soukromých archivů, jakož i z dílčí pozůstalosti, kterou mi zpřístupnila architektova rodina. V jednotlivých tematických okruzích jsem se zaměřila na Tenzerovy zásadní realizace a úspěšné soutěžní projekty, na které později navazoval a rozvíjel je. Kromě podnětů od spolupracovníků, aktuálních debat a význačných prací jsem hledala prvky a postupy, jimiž na architektonickou diskuzi autor zpětně působil sám. Sledovala jsem vliv historických událostí a společensko-politické situace na jeho tvorbu, například v období hospodářské krize problematiku bydlení a s ní související koncept nejmenšího...
Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu
Zamazalová, Michaela ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
1 Anotace Diplomová práce "Obraz ženy v tištěných médiích v meziválečném Československu", se zabývá výtvarným zobrazením ženy, které bylo nedílnou součástí prvorepublikového tisku. Práce se snaží poskytnout analýzu vybraných periodik (především časopisů pro ženy) z hlediska zobrazení žen v nich. Mapuje proměny společnosti a životního stylu v této epoše našich dějin, které doplňuje o kulturně- historické pozadí doby a seznámení s dobovými tištěnými médii. Práce se zaměřuje převážně na otázky ženské emancipace, které byly v dané době velmi aktuální a promítaly se i do všech oblastí umění. Emancipace významně ovlivňovala celou českou uměleckou tvorbu, o čemž můžeme najít doklady zejména v tištěných médiích, která mimo jiné zprostředkovávala odraz doby. Práce se s ohledem na svůj rozsah zaměřila jen na ty ve své době nejvýznamnější. Pro emancipační snahy byla důležitá především revue Eva, která je zde srovnávána s pánským magazínem Gentleman a s avantgardním časopisem ReD. Hlavní část práce se soustředí na samotné zobrazení ženy, a to jak v obecnější rovině, tak i v konkrétních případech. Zabývá se obrazem ženy ve vybraných rubrikách meziválečných ženských časopisů - móda, sport a automobilismus. Práce porovnává některá periodika mezi sebou a upozorňuje na autory některých fotografií či ilustrací. Součástí...
Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci
Moučková, Kristýna ; Slanec, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Diplomová práce Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci se zabývá dosud ne zcela zmapovaným tématem analýzy vizuální formy prvorepublikových kulturních časopisů, jež ve své vizuální podobě obsahují nové avantgardní postupy. Práce se ve svém teoretickém základu opírá o vlivy ze zahraničí, zejména pak o ruský konstruktivismus, holandské hnutí De Stijl a německou školu Bauhaus, které měly zásadní podíl na formování českého avantgardního hnutí. Řeší zároveň také vývoj umění a celkového kulturního prostředí v Československu. S ohledem na hlavní téma textu je důraz kladen především na specifika grafické časopisecké tvorby, konkrétně na práce Karla Teigeho, Ladislava Sutnara a Františka Muziky. Ve své praktické části poté práce analyzuje tři avantgardní periodika - ReD, Žijeme a HOST - jež představují tři odlišné přístupy k tomu, jak tvůrci do grafické podoby magazínu zapracovávali právě avantgardní prvky. Při jejich rozebíraní je pozornost věnována zpracování obálek, sazbě, písmu, obrazovým komponentům, další grafickým prvkům a také inzerci. V závěru jsou následně všechny magazíny na základě rozebraných částí porovnány tak, aby dokázaly čtenáři poskytnout alespoň základní přehled o způsobech grafického zpracování českých avantgardních časopisů.
Klavírní dílo Valentina Silvestrova
Polietaieva, Olesia ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent)
Diplomová práce se zabývá životem Valentina Silvestrova (*1937), světově známého ukrajinského skladatele 20. a 21. století. Popisuje přechod skladatele od avantgardy k postmoderně, zahrnuje úplný soupis jeho skladeb do současnosti, didaktické a interpretační poznámky ke skladbám pro klavír. Skrz klavírní skladby je přiblížen hudební vnitřní svět skladatele a jeho hudební vývoj. KLÍČOVÁ SLOVA Valentin Silvestrov, ukrajinský skladatel, avantgarda, kýčovitá hudba, hudba pro děti, slabý styl, bagatela
UMĚLECKÁ TVORBA JAKO NÁSTROJ NACISTICKÉ A KOMUNISTICKÉ PROPAGANDY
KAŠTÁNKOVÁ, Veronika
Cílem předkládané diplomové práce je představení propagandistické činnosti nacistického Německa a komunistického Ruska, jež zcela zásadním způsobem zasáhla do všech oblastí lidského života včetně té roviny lidské kultury, pro niž by měla být signifikantní absolutní svoboda. Umělecká tvorba byla v totalitních režimech vystavována tak velkému ideologickému tlaku, že se díla umělců stala pouhým nástrojem prorežimní propagandy. Aby mohl být onen úspěch propagandy plně pochopen věnuje se práce především oficiální tvorbě obou režimů a jejímu zasazení do historického a myšlenkového kontextu. Práce sleduje vývoj dvou režimů a jejich uměleckých světů za účelem nalezení jejich základních charakteristik, na nichž by mohly být ukázány propagandou využívané společné principy, jež dokázaly pod vlivem odlišných ideologií zmanipulovat milióny lidí po celém světě.
Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci
Moučková, Kristýna ; Slanec, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Diplomová práce Grafické zpracování českých meziválečných avantgardních časopisů a jejich tvůrci se zabývá dosud ne zcela zmapovaným tématem analýzy vizuální formy prvorepublikových kulturních časopisů, jež ve své vizuální podobě obsahují nové avantgardní postupy. Práce se ve svém teoretickém základu opírá o vlivy ze zahraničí, zejména pak o ruský konstruktivismus, holandské hnutí De Stijl a německou školu Bauhaus, které měly zásadní podíl na formování českého avantgardního hnutí. Řeší zároveň také vývoj umění a celkového kulturního prostředí v Československu. S ohledem na hlavní téma textu je důraz kladen především na specifika grafické časopisecké tvorby, konkrétně na práce Karla Teigeho, Ladislava Sutnara a Františka Muziky. Ve své praktické části poté práce analyzuje tři avantgardní periodika - ReD, Žijeme a HOST - jež představují tři odlišné přístupy k tomu, jak tvůrci do grafické podoby magazínu zapracovávali právě avantgardní prvky. Při jejich rozebíraní je pozornost věnována zpracování obálek, sazbě, písmu, obrazovým komponentům, další grafickým prvkům a také inzerci. V závěru jsou následně všechny magazíny na základě rozebraných částí porovnány tak, aby dokázaly čtenáři poskytnout alespoň základní přehled o způsobech grafického zpracování českých avantgardních časopisů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 52 záznamů.   předchozí3 - 12dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.